Hoofdsponsor

1/35 B-4 M1931 203mm Howitzer [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
bedankt Mark voor de complimenten.
het vervolg zal (normaal) niet lang op zich laten wachten het vordert goed.
 
Heer-lijk !!! En ik zie kleur, yes !
 
Gisteren mogen aanschouwen op de club, een prachtstuk !

Alleen is ie wat topzwaar met zijn metalen loop. ;)

Groeten Rik
 
@Guy : inderdaad dit model krijgt een verflaag aangemeten. Alhoewel hij ook in 2-tone camo voorkwam zal ik het deze keer in het effen groen houden.

@Rik : we doen ons best en hij begint met die alu loop en friul tracks te wegen zoals hij er uit ziet : zwaar
 
Hey,

Famo jongen, ge gaat nen remorque mogen huren om al dat koper en aluminium te vervoeren, maar wel een lust om naar te kijken he.
Goe bezig, gelijk altijd ;)
 
@ Swaken : dat van die remorque is niets , maar dat ik geen trekhaak op mijn auto heb, dat is het probleem......

@ Lightning strikes : Yep de Long Tom is ook één van mijn old time favorites. Een mooi elegant stuk geschut t.o.v. deze B-4. Maar de B-4 vind ik prachtig door zijn robuustheid. Ge ziet er nog goed de artillerie uit WO I in alhoewel hij ontworpen werd in het interbellum.
Btw, primeportal is mij zeer bekend want het is de site die ik zeer veel gebruik voor mijn referenties. een goudmijn aan fotoos.

@ mad ice : t(h)anks a lot
 
Verf :O dat is lang geleden dat ik dat op een model van je heb gezien :)

De bouw was al interessant om te volgen op de achtergrond en nu de schilderwerken ;)
 
Famo, ik ben het met je eens. Ziet er geweldig uit. Ik heb 1975 een Long Tom van mijn vader gekregen. Heb hem nog steeds. Krijg zin om die weer eens te updaten. Ga eens wat PE/resin setjes zoeken. Heb je een suggestie waar je die kunt krijgen?
Yep. Geweldige site. Keep on moving Famo!
 
amai, ge blijft verbazen kerel!sdfkkjskng
ge ziet, ieder zijn specialiteit.



grt nicolas
 
@ Ron : tja lang geleden dat wel maar ik had constant problemen met primers die niet goed gehecht geraakten maar dat probleem is achter de rug vandaar.

@ lightning strikes :zal eens rondneuzen voor je

@ maerlandt : das een serieuze bofslag aan mijn adres ;)
 
Eventjes ter illustratie :

attachment.jpg

Deze foto staat in het laatste nummer (Hors-Serie 86) van Militaria.

Wel bijzonder hoe die helling gemaakt is waar de laders opstaan.

Groeten Rik
 
prachtige foto Rik.
Het valt wel altijd op hoe weinig de spade opengeplooid is. Hier zie je terug de ingeplooide spade.
Wat ik denk is dat men de spade openplooid als het artilleriestuk voor een geruime tijd opgesteld staat op dezelfde plaats. Het zal waarschijnlijk een ganse klus zijn en niet zo gemakkelijk zijn als het eruit ziet
Die 2de gast van links te beginnen staat nog op het onderstel maar je hebt gelijk Rik ze hebben een mooi "verlengd " onderstel gemaakt met stenen meen ik te zien.
Deze foto zal nog van pas komen om een woordje uitleg te geven hoe men dit geschut laadde.
 
Een tijdje geleden maar dat wil niet zeggen dat ik met de schaarse tijd stilgezeten heb.
Enfin onze B-4 is eigenlijk klaar wat de constructie betreft en staat dry-fit in elkaar.

Bijna alle ronde stangetjes heb ik scratch vervangen door messing staafjes want als men de gietnaad afwrijft van de pvc-stangetjes (hoe voorzichtig ook) heb je meestal ovale stangetjes over. Dus de korte pijn dan maar é.

De enige PE uit de doos zijn de plateau-tjes voor de bemanning om op te staan.

De loop is een alu exemplaar van Rubi. Die alu-loop er niet opzetten zou pas strafbaar zijn.....

En dit hier is het resultaat.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg
attachment.jpg attachment.jpg
attachment.jpg attachment.jpg


De Alu-loop heeft getrokken draad binnenin

attachment.jpg


Een verbeteringetje die ik aangebracht heb op de hoofdsteunen van de loop is het wegwerken van de lijmnaad. Daar deze op de meest onmogelijke plaats zat en opkuisen daardoor ook onmogelijk was zonder iets te beschadigen heb ik alles er maar afgewreven en opnieuw gedaan.

attachment.jpg attachment.jpg

De verbeterde versie

attachment.jpg attachment.jpg
attachment.jpg


Het laden van het geschut gebeurde met behulp van de wagentjes en het kraantje.

Men legde een granaat in één van de 2 bijhorende wagentjes, reed die naar het geschut en trok het geheel op met het kraantje tot aan het ge-opende sluitstuk en daarna werd de granaat erin geduwd.
Alles is te zien op de laatste Z/W foto die InFlandersField laatst geplaatst heeft. Daar zie je het laden van het geschut.

Op de 3de foto hieronder zie je dat er nog een wagentje in een rek staat. Dat rek dient om de wagentjes te transporteren en word op het onderstel geplaatst waar de houten beplanking nu ligt (onder het kraantje op de foto) . Men neemt die beplanking weg tijdens het transport en legt die terug om het geshut te laden zodat de bemanning over een gesloten onderstel kan lopen want daaronder is er niets.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

Voila ,goed ontvetten en primer opzetten sie.
 
wat een beest!!!! Schoon werk Peter! I love it!
 
Kan mij alleen maar bij de collega's aansluiten Peter.
Knappe vorderingen en werken. Op naar de primer.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Sprakeloos, dit is de mooiste bouw die ik ooit zag van deze kit.
 
Dankt U allen heren voor de complimenten we doen ons best om er iets moois van te maken.

@ interceptor : ik kan al zeggen dat het geheel in russich groen komt te staan (allez het kind moet een naam hebben é)

@ Guy : ach man , a peace of cake ! en als ge die niet geloofd zal ik een ander vertellen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan