Hoofdsponsor

1/35 B-4 M1931 203mm Howitzer [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ziet er idd gelijk een dolly uit van in WWI.
schoon gemaakt alvast.

Heb je een pb gestuurd met een walkaround van deze die ik gevonden heb.
 
Tx DJs, de dolly die erbij staat is een latere versie met kleinere wielen die (vind ik persoonlijk) er eigenlijk niet zo goed bijpassen.
Maar ja , wie ben ik é
 
ge blijft goe famo,zoals ik u ken maat!!;)
 
vind ook dat die dolly er minder bij past , maar de echte ontwerpers van dit
zullen wel hun redenen hebben had bij het ontwerp er van

knap bezig
 
Peter deze had ik nog niet gezien............ga hem volgen want hij staat hier ook nog in de wacht rij :)

Cheers,
André
 
@ Maerlandt : Ik weet het ...... :8

@ Tom : ik bedoel niet deze dolly maar diegene die op de walkaround staat die Danny mij doorgestuurd heeft. Ik denk dat ik je op het verkeerde been heb gezet....

@Churchill : dat jij die in de voorraad staan hebt kon ik al vermoeden :)


Ok, hier gaan we weer voor een volgende update, tis er ééntje van scratchwerk.
Zoals gezegd heeft de fabrikant een gedeelte vergeten namelijk de stootkussens voor de spade (rode pijlen)en de stangen om de spade te vergrendelen (blauwe pijlen)

attachment.jpg
Bron : Primeportal : Picture by Yuri Pasholok

Zo ziet alles eruit zoals het in de doos zit. Aan de stand van de spade alleen al zie je al dat er iets niet klopt. Hij sluit niet mooi aan op het onderstel + als men een schotje zou lossen de spade omver zou slaan omdat ie niet vergrendeld is .

attachment.jpg

Probleem ? daar gaan we niet voor achteruit é.
Eerst even de stootkussens, de metalen omhulsels en andere platen gemaakt en gemonteerd.
De vergrendelstangen heb ik gemaakt uit plasticcard en fijne stukjes pvc oorstaafjes die de rondellen vormen. Onderling heb ik ze verbonden met fijne koperdraadjes ( verbindings-stiftjes ).
De pennen die de vergrendelstangen vastkoppelen aan het onderstel zijn messing-staafjes en plasticcard P&D

attachment.jpg

Eerst de vertikale onderplaat en de horizontale onderplaat +horizontale stootkussen

attachment.jpg attachment.jpg

Dan het vertikale stootkussen er op gezet

attachment.jpg

Dan de spade voorzien van koperen scratch-ophangbeugels (die uit de doos vond ik maar niets). De beugeltjes voor de haken zijn evergreen.
De vergrendelstangen zitten met de ene rondel op de scharnier pen van de spade.
De vergrendelpennen in het onderstel heb ik ook nog van een messing handvatje voorzien met een gaatje erin geboord om een kettingetje in de steken die verbonden word met het messing rondelletje die ernaast staat op het onderstel (was ook niet voorzien door fabrikant)
De vergrendelstangen zitten in de opgeplooide stand ook nog vast aan het chassis maar weet niet juist hoe en dat heb ik dan maar zo gelaten. Hij zal toch in opengeplooide stand op de sokkel komen te staan.

De opgeplooide spade

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg


In uitgeplooide stand ziet het geheel er zo uit.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg
attachment.jpg

Zoals je ziet heb ik de trekhaak ook op het onderstel geplaatst. Volgens het plan moest die op de dolly staan maar op referentiefotoos staat ie wel degelijk op het onderstel.
Alles was vastgelijmd op de dolly dus werd het snijden en uitboren. Ik kon juist het centrale gedeelte behouden maar de slotpennen heb ik nagemaakt uit messingstaafjes en plasticcard P&D's.

Hier een foto volgens het plan en ééntje zoals het hoort te zijn

attachment.jpg attachment.jpg

Ik zie hier juist dat ik nog 4 P&D's moet zetten en 2 gaatjes een beetje opstoppen.
Allez, ben er mee weg
 
Amai famo... heel wat fouten in die kit en hier toch wel een sluitend voorbeeld van "weten waar je mee bezig bent"... en je bent goed bezig man! :)
 
Jawadde... Dat is weer een ferme update met aanpassingswerken Famo.
Prachtig uitgevoerde werken. Absoluut petje af.
Puur genieten is dit voor ons toeschouwers.

Mark
 
Schone aanpassings werken dat ge hier hebt gemaakt. En eigenlijk is het meest logisch dat de trekhaak op het chassis staat. Het bijgeleverde
plan was verzekers voorzien om de dolly er aan te hangen.
Enkel een kleine opmerking over die slotpennen. Zou die niet bestaan uit 1 geheel? Dan zou je in principe maar aan 1 kant een opstaande rand hebben
en aan de andere zou er mss en pin doorzitten of het zou ook kunnen dat er daar een grote moer werd opgedraaid.
 
mooie verbouwingswerken aan deze... je blijft een krak met zo'n zaken.

@DJs: zou het kunnen dat de steunen in de dolly open kunnen scharnieren, om er zo het kanon in te leggen?

w_cannon_203mm_96.jpg

bron: scalemodels.ru
 
@Famo : het plan zal heel zekers de uitvoering voorstellen 'in transport', dus met de dolly aan het kanon bevestigd. Daarmee dat de trekhaak, volgens het plan, aan de dolly vast zit.

Op de foto van Silenoz is duidelijk te zien dat de stootkussens voor de spade uit hout bestaan. Haal maar Uw rasp boven om een houtnerf aan te brengen, vriend !

Groeten Rik
 
Hey,

Yep, hij is weer vertrokken, kleine aanpassing zegt ie dan...:) ;)
Neen Famo, jij bent de krak van scrath en een lust om te zien... ;)
 
@ Walesha : Weten waar je mee bezig bent....... tja jong , als ik dan zoiets in de gaten krijg kan ik het niet laten. Ik heb het al eens vermeld, het is sterker dan mezelf. Maar ik moet soms een grens trekken hoor, want euh.....
En nu spreek ik nog maar over mijn hobby :$

@ Interceptor : bedankt voor de bloemen, we doen ons best !

@ DJs : U merkt op !

@ Silenoz : en de living encyclopedie geeft antwoord !

@ DJs : hetgeen Bart zegt is juist hoor het zit zo in elkaar, toch wat die trekhaak betreft. Als het "slot" op de dolly openklapt weet ik niet. ik heb al overal rondgesurft maar vind er niets over terug. Wie weet komt er nog iets uit de bus.

@ In FlandersFields : die stootkussens zijn in hout, das waar. Maar ik heb er bewust niet meer bewerkingen aan gedaan ( bouten en houtnerven) omdat de spade zal uitgeklapt worden en dan ziet ge er niets meer van. Ge hebt gelijk als je zou zeggen : "het gedacht alleen" , maar zoals ik daarjuist tegen Walesha zei, ik begin al een keertje een grens te trekken.

@ Swaken : het zijn kleine aanpassingen, want ze zijn op 1/35 ;):laugh:
bedankt voor de complimenten !
 
Aan de foto te zien zou het meest logische dan zijn dat deze open kan scharnieren.
 
mooie vorderingen famo , de stiel zit in je bloed

fijn ,proper op bouw


tom
 
Intussen een foto doorgestuurd gekregen van DJs waarop het slot te zien is op de dolly. Zal er eens een studie van maken...... Toch bedankt DJs !

@ Tom : We doen ons best é
 
Graag gedaan Famo ....
 
Allez ,tis alweer een tijdje geleden maar heb nu ook niet stil gezeten.

Heb het rollend gedeelte van het affuit eens in elkaar gestoken met bijhorende friuls erop.
Alles heb ik reeds in hun kleuren gestoken omdat ik vind dat er gedeeltes tussen zaten waar ik niet meer zo goed ging bij kunnen met de AB. Nu achteraf gezien ging het eigenlijk nog allemaal meevallen. Maar enfin tis nu zo.
Gebruikte materialen : ontsmettingsalcohol ( 70%), primer van Zero paints , mat zwart van Humbrol, nato-green Tamiya vermengd met matgeel van tamiya (zoals bij GUnit) en daarbij enkele drupjes clear vernis. Om alles te beschermen nadien nog een laagje clear vernis van tamiya opgezet.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg

Het rollend gedeelte samengezet maar eerst de nodige aanpassingen mogen doen want bij dryfit kon je gewoon door de te lijmen naden kijken. perfecte pasvorm é........
Het reeds afgewerkte gedeelte van het onderstel er dan maar op aangesloten en in dry fit toestand ziet alles er zo uit.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg


Intussen ook het kraantje in elkaar gestoken en dry fit op het onderstel gezet. Er moet later nog wel een kabeltje aankomen. Rechts onder op de eerste foto heb ik het slot waar het kraantje inligt in transport toestand opengelegd en voorzien van een vleugelmoer (uit mijn doos met overschotten) want in werkelijkheid is dat ook zo, vandaar.
Nu ik moet wel meegeven dat alles wel mooi gedetailleerd van de fabrikant
Ook de platformtjes in PE gemonteerd die zaten in de kit.
Hier en daar werd een P&D toegevoegd waar nodig.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

Ben er weer mee weg.

O ja vergeten te zeggen dat kraantje diende om een soort wagentjes op te trekken waar de munitie oplag. deze moetn nog gemaakt worden.
 
Laatst bewerkt:
Schitterende vorderingen met de bijhorende vakkundige uitleg.
Petje af hoor Famo. Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan