Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een kleine update :

Ik had de verschansing (bestaande uit 2 latjes aan elke kant) gelijmd, en toen merkte ik dat de latjes te laag zaten.

IMAG0403.jpg

Het onderste latje van de verschansing is enkel aan de achterkant tegen de zijkant van het dek gelijmd, en het bovenste latje ik op het onderste gelijmd. Dus heb ik de latjes aan de voorkant los gemaakt, waardoor ze nu los hangen.

IMAG0407.jpg

IMAG0408.jpg

Hier heb ik het eerste latje van de berghouten geplaatst, als dit eenmaal vast zit kan ik de latjes van de verschansing hierop lijmen, en sluit het (hopelijk) netjes aan.
Het probleem van de berghouten lijkt opgelost : door de vorm van de spanten lopen de berghouten vanaf de achtersteven dik, en naarmate je naar de boeg gaat, worden ze dunner en zijn ze even dik / dun als de latjes van de verschansing. Je hebt dus een berghout dun aan de boeg, dat langzaam dikker wordt naar de achtersteven toe.

IMAG0409.jpg

Als het droog is, ga ik proberen om hier een foto van te nemen.

Groeten

Pascal
 
Pascal, even wachten met die berghouten, ik ga jou straks een paar foto's laten van een prof. Die verkoop zijn schepen voor veel geld.
 
Dag Pascal,

Ik ben ook een beginner en ik ben ondertussen aan mijn tweede project bezig. Ik heb niet heel het verslag nauwkeurig gelezen maar aan de foto's zie ik dat het tot nu toe er goed uit ziet. Gewoon rustig aan verderbouwen zoals je bezig bent en het wordt een mooi schip.

Doe zo verder, ik ga u verslag opvolgen en geloof me maar dat door de vragen die je stelt je ook andere beginnelingen helpt die hier ook zaken uit bijleren.
 
Hallo,

@ Michel : bedankt voor je steun, alle hulp is welkom cute

@ Rik : WOW, dit is een prachtig schip. Heel anders dan de bouwkit van de America, je zou zelfs zeggen dat het een ander schip is. Wat me wel opvalt is dat de romp heel glad geschuurd en gelakt is. Zo glad dat je zelfs de latjes niet meer ziet. Zou het kunnen dat dit model op de replica van de America is gebaseerd ? Heel goed te zien is dat de berghouten dikker worden naar de achtersteven toe, mijn probleem is dus opgelost. Heel fel bedankt Rik cute

Groeten

Pascal
 
De romp hoort zo te worden, gelakt en al. Maar ik zou voor het schaal effect hier geen hoogglans voor gebruiken, maar een zijde glans of een eiglans. Dit omdat het een schaalmodel betreft. Bijkomend voordeel van niet hoogglans is dat je kleine oneffenheden minder gaat zien. Dit word met hoogglans extra uitvergroot. Deze replica klopt aardig met de werkelijkheid uit de boeken en de prentjes van die tijd. Het enige verschil is dat de onderzijde, de antifouling een andere kleur zo hebben.
 
Het probleem van de berghouten is nu opgelost : ze zijn dik aan de achtersteven en worden dunner naar de boeg toe.
Nu de update : omdat de verschansing vanaf het "voorste" dek tot aan de boeg niet aan de toppen van de spanten kan gelijmd worden (ze moeten afgezaagd worden boven het dek), heb ik voor een "gekke" oplossing gekozen. Eerst 2 latjes links en rechts voorzichtig met enkele druppeltjes aan de toppen van de spanten gelijmd. Dan de latjes terug los gemaakt (ze zaten te laag), nu waren de latjes op elkaar gelijmd. Daarna heb ik aan de boeg een latje gelijmd op de plaats waar de latjes van de verschansing samen komen (later komt hier de boegspriet doorheen). De latjes van de verschansing heb ik toen omhoog gezet, zodat ik het eerst berghout kon plaatsen. De latjes van de berghouten heb ik spits laten samenkomen aan de boeg (geen idee of het zo hoort, maar het oogt wel mooi).

IMAG0410.jpg

IMAG0411.jpg

IMAG0412.jpg

IMAG0413.jpg

Op de foto's lijkt alsof het scheef loopt en alsof er een grote opening tussen de latjes van de berghouten aan de boeg is, maar dat komt door de macro-stand. Nu het droog is, ga ik de verschansing laten zakken en wordt die op het berghout gelijmd.

Groeten

Pascal
 
Nog een update voor het slapen :

Ik heb de latjes terug los gemaakt, hier zien jullie de berghouten en de verschansing als dryfit :

IMAG0414.jpg

IMAG0415.jpg

IMAG0416.jpg

De latjes moeten nog een beetje geschuurd worden, zodat ze netjes op elkaar passen. Denken jullie dat de verschansing aan de boeg nu te hoog is ?

Groeten

Pascal
 
Wat ik denk is dat het wel goed is. Controleer de maten op de tekening. Dat geeft de maat wel ongeveer aan. Wat ik wel zie is dat het berghout niet goed is aangesloten. Daar zie ik nog een kier tussen de twee latjes. Door deze schuin af te schuren hef je dat op. En krijg je een gesloten geheel, dan zul je zien dat het mooier aansluit en dus ook als een geheel gaat worden. Je kunt dit natuurlijk ook weg plamuren, maar zie dit dan iig als oefening voor latere schepen die je niet kunt plamuren.

Verder ziet het er goed uit. Ga zo door. cute
 
ps : ook telkens de lijm goed verwijderen met een vochtig doekje(warm water werkt nog beter).

Als je later een romp alleen moet beitsen dan ga je anders problemen krijgen waar er nog lijmresten waren.
 
Hey Luc,

Bedankt voor de tip cute Ik was begonnen met UHU Hart lijm, maar gebruik nu UHU witte houtlijm omdat deze makkelijker te verwijderen is als hij droog is. De UHU houtlijm hebben ze in de Aldi, 3 verschillende soorten, prijs per bus +/- € 3,50.

Groeten

Pascal
 
OK, het is weer tijd om wat vragen te stellen :

Stel nu de spanten zijn opgemeten en beplankt, maar hoe moet je dan de rest van de kiel beplanken. Ik vind veel uitleg over hoe je de spanten moet beplanken, maar er steekt nog een groot stuk aan de kiel (waar het roer tegenkomt) en daar vind ik niks over.

Wat zou ik gaan doen ? Van het dek naar de kiel beplanken ? Of een zandstrook plaatsen (helaas met een latje even breed als de andere), en van de kiel naar het dek beplanken ? Wat zijn de voor- en nadelen van beide methodes ?

Groeten

Pascal
 
plaats eens een foto van recht achter. dan kan ik je beter helpen.
ik had daar ook problemen mee, anders moet je eens in mijn topic kijken
 
OK, even belangrijk voor mij (en misschien voor andere beginnende houtbouwers), een opsomming van de fouten die ik tot nu toe heb gemaakt :

1. De spanten heb ik met de legotip van Pètr loodrecht op de kiel gezet, maar ik heb er niet opgelet dat de bovenkant van de spanten gelijk lopen met de bovenkant van de kiel.

2. Ik heb de inkepingen in het dek dieper gemaakt, zodat het dek tussen de toppen van de spanten past. Maar niet diep genoeg. Het dek heb ik gelijmd met te weinig druk aan de bovenkant, het dek heeft nu te weinig bolling heeft van steven naar boeg.

3. De spanten zijn afgeschuind, maar ik ben vergeten om de toppen van de spanten (die boven het dek uitsteken) af te schuinen. Gevolg : problemen met het beplanken.

4. Ik heb eerst de verschansing geplaatst (bestaat uit 2 latjes aan elke kant die je bijna nergens kunt lijmen), en ik had eerst de berghouten moeten lijmen, dan had ik ook een "houvast" om de verschansing te plaatsen. (Met dan aan Beagle voor deze tip)

Deze lijst gaat nog groter worden naargelang de bouw vordert. Ik bewaar al deze punten in een excell-file zodat ik bij de volgende houtbouw kan zien waar ik op moet letten.

Ook belangrijk voor mij : het blijft héél erg leuk :D Ik heb nog maar 4 latjes in mijn handen gehad, maar het is gewoon spannend en mooi om te zien dat er langzaam een schip uit de "visgraat" (kiel met de gemonteerde spanten) ontstaat. Ik heb echt het gevoel dat ik iets creeër, en niet iets monteer.

Morgen gaan we verder met de America, dus dit weekend komt er een update. Ik ga dan eerst laten zien hoe de verschansing en de berghouten eruit zien door mijn fouten, en dan hoe ik het ga "opkuisen".

Groeten

Pascal
 
Ik ben benieuwd naar de update. Qua fouten valt dat best mee, ik denk dat elke beginner zulke fouten maakt. Een vraagje: waar kan ik meer uitleg vinden over de legoblok methode? Het lijkt me een handige tip.
 
Dat is een tip die op het Nederlands forum Modelbrouwers.nl staat. Deze is gegeven door Pter.
 
Ik was begonnen met UHU Hart lijm, maar gebruik nu UHU witte houtlijm omdat deze makkelijker te verwijderen is als hij droog is

normaal verwijderen ze de overtollige lijm als hij nat is. Door water te gebruiken kan men ook de lijm verwijderen die in de houtnerf zit. Als hij opgedroogd is zal dit moeilijker gaan
 
Hey Luc,

Ja ik heb flink wat zitten "smodderen", ben blij dat ik wat kan oefenen met de eerste beplanking.

Tijd voor wat foto's , de berghouten zijn aan beide kanten gemonteerd en gelijmd.
Door de in mijn vorige post beschreven fouten was dit een hele klus :roll:
Aan de linkerkant heb ik de verschansing terug op de berghouten gelijmd, hiervoor heb ik tape gebruikt omdat mijn lijmklemmen hiervoor te sterk zijn.
(die lijmklemmen zijn geen fluit waard, er zijn er al 2 kapot gesprongen. Maar wat wil je, 5 stuks voor € 2,50)

De foto's

IMAG0417.jpg

IMAG0418.jpg

IMAG0419.jpg

IMAG0420.jpg

Goed zichtbaar zijn de lijmresten. Door mijn iet wat ongelukkige werkwijze, heb ik de latjes moeten "butt-joinen". Dus eerst op elkaar plaatsen, met tape vastmaken, en dan met een oud penseel, met water verdunde houtlijm in de gleuf aanbrengen. Het zit goed vast, maar deze methode kan ik dus niet gebruiken voor de 2de beplanking.
Als alles droog is ga ik de lijm er netjes afschuren, en dan kan het meetwerk voor de verdere beplanking beginnen.
Oh ja, ik heb het bovenste berghout rondom de achtersteven laten lopen om die verbreding na te bootsen. Lijkt me redelijk goed gelukt, ondanks de scherpe "bocht". (Foto's hiervan volgen later).

Groeten

Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan