Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
onrust

pascal,
bouw rustig verder,by ons zeggen ze het is stil waar het nooit waait.
en zelfs een orkaan moet vroeg of laat gaan luwen.
het is gewoon een storm in een glas water.
en ik ga er dan ook niet verder op in .
groetjes,ronny
 
Inderdaad pascal,bouw verder niemand wilt dit en vraag er maar op los

Snap je het niet dan mag je zelf naar mijn thuis komen (ik woon maar een paar km van je af)


dus we zijn allemaal in blijde verwachting naar je volgende update
 
laat je niet op je kop zitten. het was een vervelende situatie waar jij een slachtoffer van bent geworden. maar alles wordt opgelost.
bouw aub verder en stel maar zoveel mogelijk vragen, we kunnen alleen maar leren. ik zal helpen als ik kan
 
Goeiemorgen,

Ik wil hier iedereen heel fel bedanken voor de mooie woorden en de steun. Jullie hebben groot gelijk, het is beter om hier iets uit te leren, en verder te gaan met bouwen, dan in een hoekje te kruipen met zelfmedelijden.
Als er zoveel mensen hard werken om er iets moois van te maken, kan ik toch niet langs de zijlijn blijven staan cute
Het beste wat ik kan doen, is hier een zo mooi mogelijk schip bouwen, en ze volgend jaar op onze samenkomst aan jullie laten zien.
Dus nog enkele dagen "recuup" en dan gaan we verder met de America.

Bedankt voor de steun guys, het heeft me écht goed gedaan. "Veni, Vidi, Aedifici."

Groeten

Pascal
 
Woensdag gaan we verder met de bouw van de America, maar ik zou Pascal niet zijn als ik niet met een paar vragen zou zitten.

Onder de verschansing lopen volgens het bouwplan 2 latjes bij de eerste beplanking en 3 latjes bij de tweede beplanking, van boeg tot achtersteven, dit zijn de berghouten ? Deze latjes zijn 2 mm dik (2 maal zo dik als de verschansing) en geven dus een flinke "bult" aan de romp. Als ik de foto's bekijk die op de doos staan, zie ik dat
de berghouten niet lopen van de achtersteven tot aan de boeg, maar ze "stoppen" op de plaats waar het dek, naar beneden verspringt.
Op deze foto zijn de berghouten te zien, en ze lopen rond de spiegel, volgens het bouwplan komt rond de spiegel alleen het valse dek.
picture.php


Op deze foto is te zien, dat de berghouten "veranderen" in gewone dunne latjes vanaf de "dekverspringing".
picture.php


Nu de vragen :
Heeft iemand nog foto's / tekeningen van de America ? Of kent iemand boeken over de America en dit soort schoeners ?
En dan de hamvraag : zal ik de berghouten volgens bouwplan bouwen ? Of zal ik proberen om de foto's op de doos zo goed mogelijk te benaderen ? En kan het dat berghouten niet de hele lengte van een schip volgen ? Of zijn dit misschien geen berghouten ?

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zie is dat de verschansig gelijk blijft lopen met het dek en dat daarop de potdeksel komt te zitten. Dan is het berghout uit twee latjes samengesteld. Dit hoort één geheel te worden, als een balk dus. Dan loopt deze zelfs helemaal door lang en op de spiegel zelf. Dus kan je dat gewoon overnemen.
 
Hey Rik,

Misschien kan je het op de 2de foto zien. De verschansing is aan het achterste dek 2 latjes hoog, en aan het voorste dek 3 latjes hoog. Zo staat het ook in de bouwbeschrijving, daar staat dat het bovenste latje van de verschansing net boven de koppen van de spanten moeten uitkomen. Tot hier begrijp ik het. (hoop ik:D)

Maar, (zal morgen woensdag proberen om er een goede foto van te nemen) op de grote foto die op het deksel staat, stopt de verdikking die de berghouten maakt op de plaats waar het achterste dek naar beneden "springt" en waar het voorste dek begint. Vanaf dat voorste dek is er geen verdikking meer tot aan de boeg. Misschien is het op deze foto zichtbaar :
picture.php


Je ziet dat de verschansing hier een stuk hoger is dan aan het achterste dek, én aan de buitenkant zie je dat er geen verdikking meer is door de berghouten. Terwijl die verdikking wel aan de achterkant van de romp zichtbaar is.
Kan het zijn dat de berghouten dus niet helemaal van achtersteven tot boeg die verdikking op de romp maken ?
Ter hoogte van het achterste dek lopen de berghouten mooi naast het dek, maar naar mate je verder richting boeg gaat, ligt het dek lager, zitten de 2 latjes van de verschansing hoger, en komen de berghouten bóven het dek te liggen !?
Om dit te vermijden lijkt het erop alsof de latjes van de berghouten geplaatst zijn rond de spiegel en links en rechts tot aan de overgang van het achterste naar het voorste dek. Vanaf die overgang zien de berghouten er als "gewone" latjes uit (dus zonder die verdikking, geen 2 mm, maar 1 mm) en vormen ze het onderste 3e latje van de verschansing.
Is dit mogelijk ?

Hopelijk is mijn schrijfsel een beetje duidelijk, want ik vind het moeilijk om dit uit te leggen.

Groeten
Pascal
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, wat je daar allemaal schrijft klinkt best logisch.
dus niet helemaal van achtersteven tot boeg die verdikking op de romp maken ?
Bij de boeg is het idd, zo dat bij dit schip de berghouten niet doorlopen.

Als ik jou goed begrijp, dan word het berghoud steeds smaller tot aan het punt dat deze 1mm is. Klopt dat?

Als dat zo is. Zou ik dat gewoon zo uitvoeren. Zou je hier aan gaan sleutelen dan zul je veel meer moeten gaan sleutelen. Mijn voorstel is altjid om eerst eens gewoon out of the box te bouwen. Dit om het gevoel van het hout in de vingers te krijgen.
 
Hey Rik,

Als ik jou goed begrijp, dan word het berghoud steeds smaller tot aan het punt dat deze 1mm is. Klopt dat?
Klopt helemaal :D Vanaf het "voorste" dek wordt het berghout 1mm dik, de breedte blijft ongewijzigd.

Als dat zo is. Zou ik dat gewoon zo uitvoeren. Zou je hier aan gaan sleutelen dan zul je veel meer moeten gaan sleutelen. Mijn voorstel is altjid om eerst eens gewoon out of the box te bouwen. Dit om het gevoel van het hout in de vingers te krijgen.
Het in een beetje een dilemma : de latjes van het berghout zijn 2 x 3 mm, die van de verschansing zijn 1 x 3 mm, het berghout-latje 1 mm dunner maken lijkt me niet haalbaar. Maar ik kan het latje ook niet gewoon ongewijzigd monteren, want dan kom ik een de problemen met die "dingen" die aan de buitenkant van de boeg moeten komen (touwen, schierschilden, enz.).
Mijn idee is het volgende : ik heb extra latjes aangekregen die ik besteld heb in onze What-ever-shop, deze zijn 1 x 3 mm. Ik wil proberen om het Mamoli berghout-latje te monteren van de spiegel tot aan de dekverspringing (volgens mij ben ik hier nieuwe woorden aan het uitvinden :D), dan een "nieuw" latje van 1 x 3 mm monteren tot aan de boeg. Ben een verftest bezig om te kijken of de Mamoli en de nieuwe latjes dezelfde kleur opnemen.
Woensdag zal ik een dryfit doen en dan maak ik wat foto's zodat je kan zien of het goed is of niet.

Groeten

Pascal
 
Het in een beetje een dilemma : de latjes van het berghout zijn 2 x 3 mm, die van de verschansing zijn 1 x 3 mm, het berghout-latje 1 mm dunner maken lijkt me niet haalbaar. Maar ik kan het latje ook niet gewoon ongewijzigd monteren, want dan kom ik een de problemen met die "dingen" die aan de buitenkant van de boeg moeten komen (touwen, schierschilden, enz.).

Het berghout is dus ten alletijde breder. Daar zul je met de bouw van allerhande zaken zeker rekening mee moeten houden. Dit hoort bij een schip. Als het goed is kun je dat heel goed zien bij mijn Marseille. Die heeft ook een breder berghout. De kraanbalk enz. Moet ik daar aan aanpassen. Die is er later op gezet.

Een latje taps toe laten lopen is niet moeilijk. Het latje leg je op een vlakke ondergrond. Desnoods met een dubbelzijdig tapje hier en daar vast zetten. Dan met een schuurblokje als het ware taps schuren. Je schuurt dan naar het dunste punt toe. En steeds meer op het smalste punt. Daardoor zul je zien dat jou latje steeds dunner word, maar toch recht blijft. Het latje kun je dan doormiddel van een smal steekmesje van zijn dubbelzijdige tape verlossen. Of eventueel met een bod scalpel. Dit om inkepingen in het hout te vookomen. Deze laat je als het ware tussen het hout en de tape inglijden en met de andere hand til je het latje lichtjes op zodoende dat deze niet breekt.
 
Hey Rik,
Ik kan je niet helemaal volgen. Je legt een latje plat op een tafel, van links naar rechts is de lengte, van onder naar boven is dat de breedte ? Of is wat jij de breedte noemt de "dikte" van het plankje ?

Groeten

Pascal, die een beetje aan het "flippen" is wacko
 
Even een schetsje erbij. Het is altijd lastig om iets te verwoorden. cute

1_SANY1610.jpg

Ik heb beide even getekend, ik neem aan dat het bij jou gaat over dit wat ik nu heb getekend. Klopt dat?

Zo ja, dan ik het dus een kwestie om met een blokje af te schuren, maar waarom nu zo. Wel omdat je dan de hoeken van het latje haaks kunt houden. Ga je vijlen, dan is er kans dat je happen krijgt, en uit de hand schuren is ook niet fijn, omdat je dan niet goed kunt richten, met alle gevolgen van dien.

Dus met dubbelzijdig tape op een paar strategische plaatsen vast zetten kan erg handig zijn. Dan hoef je het hout niet meer zo vast te houden, en buigt het ook niet, hierdoor kun je meer presies werken om het zo taps te kunnen schuren.

Enne gewoon blijven vragen he. Anderen leren hier ook weer van. Ik ook. Uitleggen is ook een kunst. wacko
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Rik,

Goed dat je de tekening erbij hebt geplaatst. Ik wil de berghouten niet afschuinen, die maten 3 mm naar 1 mm, bedoel je daar de breedte van het latje mee ?
Laat ons zeggen dat je er de breedte mee bedoeld. De breedte van het latje voor de berghouten is prima, maar ik wil de dikte van het latje veranderen : ofwel door het af te schuren,zoals op je 2e tekening, maar dat lijkt me heel moelijk. Ofwel door het berghout als volgt te maken : van de spiegel tot de "dekverspringing" gebruik ik een latje van 2 mm dik en 3 mm breed. Ik rond het aan de kopse kant een beetje af zodat het tegen de romp ligt. Dan gebruik ik een latje 1 mm dik en 3 mm breed om het berghout te maken vanaf de "dekverspringing" (dus van het 2 x 3 mm latje) tot aan de boeg.
Nu begrijp ik waarom zoveel mensen een webcam aanschaffen. Het kan heel handig zijn, en een webcam dient blijkbaar niet alleen maar om je "edele delen" aan iemand te tonen :D

Groeten

Pascal
 
Ja, je kunt het idd, heel gemakkelijk vereenvouwdigen, en dan afronden. Als je het schip klaar hebt, niemand die het ziet. Tenzij ze het weten, of dat het een profbouwer is. En daar hoor ik niet toe. Maar die ziet wel meer, puur omdat dit een kit is die op de markt is gebracht om te verkopen. Daarvoor zijn er veel consesies gedaan. Trek je daar niets van aan. Zie alles als leermoment. Dat doe ik nog steeds.

Ik heb de Marseille er weer bij gepakt. Dit omdat ik nu weer info aan het zoeken ben omtrend de KD. En daarvoor het nodige moet teken en berekenen. En ik daar ook niet altijd zin in heb. :D Dus daar kun je de opbouw weer van gaan volgen. Het is qua bouw een gelijkwaardig schip. Daar kun je denk ik ook wel jou vragen stellen indien je die hebt. cute
 
Hey Rik,

Daarvoor zijn er veel consesies gedaan. Trek je daar niets van aan. Zie alles als leermoment. Dat doe ik nog steeds.
Ik vind het eigenlijk goed dat ik dit soort dingen ontdek, als mijn eerst houtbouw vanzelf in elkaar klikte, kon ik nooit zoveel leren als ik nu aan het doen ben. Ik bekijk het inderdaad als een leermoment, hoe meer problemen met deze kit, hoe liever (zolang als het problemen zijn die ik kan oplossen hé :D)

Bedankt voor je hulp Rik cute

Groeten

Pascal
 
Een paar uurtjes "Gegoogled" en we zijn wat wijzer geworden. Eindelijk iemand gevonden die de America heeft gebouwd. Dit scratchmodel is gebouwd door Lloyd McCaffry :

picture.php


picture.php

Bron : Lloyd McCaffery. Schooner Yacht AMERICA. J. Russell Jinishian Gallery, Inc.

Hij heeft het model gemaakt aan de hand van de maten van de originele America.

Op deze foto is de boeg van de replica van de America te zien :

picture.php


Op de 3 foto's kan je zien dat de berghouten wel vanaf de boeg tot aan de achtersteven lopen. Zou het dan kunnen dat die verbreding rond de spiegel en tot aan het achterste dek, een soort van "sierlijst" is ?

Ik heb ook nog een gebouwde Mamoli America gevonden, is gebouwd door een duitser, hij heeft wel de berghouten volledig aangebracht, maar de verbreding rond de spiegel helemaal weggelaten, zoals op de replica te zien is. Daardoor vermoed ik dat de bouwbeschrijving van Mamoli een mix is van de replica en de originele America.

Deze foto van de replica wou ik er ook nog bij doen, om te tonen hoe mooi dit dek gelegd is :

picture.php


Het lijkt me heel erg mooi om die "golfjes" waar de dekbalken in eindigen ook op mijn model aan te brengen, maar ik vrees dat het te moeilijk gaat zijn.

Heb via een Amerikaanse site (taubmansonline.com) een plan op schaal 1/48 en een bouwinstructie besteld.
Als dat is aangekomen, hoop ik een antwoord op het "berghout-dilemma-waar-ik-mee-worstel-probleem" te krijgen.

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Dan wil je verder gaan met de bouw en dan krijg je dit :

IMAG0406.jpg

Een zwarte panter op mijn bureau :D
Dit is Musti, onze kater, en hij vind het heel leuk om baasje met zijn modelbouw te helpen. Net toen ik deze foto had genomen, stak hij zijn kop in de doos met onderdeeltjes van de America, en hij ging er vandoor. Na 5 minuten achter Musti te vangen (wat hij natuurlijk heel leuk vond) kon ik hem te pakken krijgen. En inderdaad, hij was met een stukje beslag aan de haal gegaan :D
Gelukkig is het niet beschadigd, maar ik zal mijn onderdeeltjes voortaan maar in een dichte doos bewaren.

Groeten

Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan