Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Pascal zo te zien op deze afstand, gaat dit helemaal goed komen. Heb je de andere zijde ook al beplankt? Ik heb dan ook benieuwd naar de spantenberekening. Je kunt met potloodstreepjes de latjes natuurlijk op de spant aftekenen. Daarmee heb je al een aardige indruk waar welk latje moet komen. En zie je het verloop van de latjes al. Ik doe dat zelf ook altijd zo. Die lijntjes gebruik ik dan als leidraad voor het beplanken.

Door water te gebruiken kan men ook de lijm verwijderen die in de houtnerf zit. Als hij opgedroogd is zal dit moeilijker gaan

Beter is het om zo secuur mogelijk te werken. En te zorgen dat je zo weinigmogelijk lijmresten hebt. Maar als je ze onverhoopt toch hebt. Kun je houtlijm verwijderen met acceton.
 
Hey Rik,

Bedankt voor de aceton tip. De andere zijde is ook van berghouten en verschansing voorzien.
Ik heb de afstand van de berghouten tot aan de kiel voor elk spant gemeten.
Dit zijn de cijfers.

Spantnummer Lengte in mm
1 32
2 52
3 59
4 64
5 68
6 76
7 82
8 85
9 85
10 84
11 86
12 86
13 90
14 95

De latjes hebben een breedte van 5 mm. Moet ik nu elke afstand delen door die 5 mm om te weten hoeveel latjes er per spant moeten komen ? Als ik de getallen zo bekijk zie ik dat ik aan de boeg moet gaan afschuinen, maar hoe zit het met de achtersteven ?

Groeten

Pascal
 
De latjes hebben een breedte van 5 mm. Moet ik nu elke afstand delen door die 5 mm om te weten hoeveel latjes er per spant moeten komen ? Als ik de getallen zo bekijk zie ik dat ik aan de boeg moet gaan afschuinen, maar hoe zit het met de achtersteven ?

Klopt helemaal. Het zou kunnen zijn dat je daar een paar stealers in moet plaatsen. Maar over het algemeen als je nu de grootste maat neemt en dan dus 95 mm deelt door 5 kom je op 19 stuks, en dit moet je dan op de boeg ook hebben. Dan ga ik ervan uit dat je daar 32 mm hebt en dus deze delen door 19 latjes waardoor je latjes aan de boeg 1,7 mm afgerond van 1,68 worden. De breedte was 5 mm en word dan 1,7 en er blijft dus nog voldoende hout over. De regel die ik zelf daarvoor aanhoud is tot een max van twee derde van de breedte afnemen en niet meer. Dus je zit aan het eind. Maar het kan.
 
Hey Rik,

Bedankt voor je uitleg. Ik ga alles een nachtje laten drogen, heb nog wat aan de berghouten moeten veranderen. Morgen teken ik met potlood de lijntjes voor de latjes en dan plaats ik weer wat foto's, voor ik begin te beplanken.

Groeten

Pascal
 
Knap werk Pascal! Applaus

Ik volg u verslag goed op omdat ik deze wijze van beplanking ook wil leren.
Mijn dank voor dit verslag want ik leer er veel van.
 
Hey Michel,

Wat is dan het verschil tussen deze manier en jouw manier van beplanken ?

Groeten

Pascal
 
Ik moet het verjongen van de huidplankjes nog leren. Ik beplank op het gevoel en let daarbij ook wel om zo weinig mogelijk weerstand op de plankjes te hebben. Als je de romp daarna plamuurd en schilderd is dit OK want dan zie je dit niet meer.

De manier dat jij het aanpakt is de beste manier en is vind ik nodig bij een romp die enkel gelakt wordt.

Dit is mijn bescheiden mening hé.
 
Hey Michel,

Bedankt voor de uitleg. Als jij zo netjes kan beplanken op gevoel, zal het verjongen wel geen probleem zijn.
Ik ben vandaag bezig met de lijntjes op de spanten en kiel te tekenen. Morgen ga ik dan proberen om de eerste latjes te leggen.

Groeten

Pascal
 
Ja dat verjongen dat wordt me nog wat cute
Ik was eerst niet van plan om het te doen, maar omdat Rik zo vriendelijk is om het stapje voor stapje uit te leggen wil ik het proberen. Volgens de BB moet er verjongd worden tot aan het derde spant van de boeg, en vanaf daar lopen de latjes dan min of meer horizontaal naar de "punt" van de boeg toe. Het derde spant is 59 mm, als ik dat deel door 19 kom ik aan een breedte van 3,1 mm. Ik denk dat ik het op die manier ga proberen.

Op deze tekening is ongeveer te zien wat ik bedoel : tekening 4 en 8.
IMAG0326.jpg

Suggesties zij natuurlijk van harte welkom. Ik vind het moeilijk om te starten met de beplanking. De vorm van de romp is heel anders dan de schepen die je in de "how-to's" over beplanking ziet.

Groeten

Pascal
 
Ik ben gisteren de heledag weg geweest, vandaar het onthouden van antwoord.

Maar als je die lijntjes er op hebt getekend, zie je snel waar je hoeveel moet weghalen van het latje. Om even in de termen te blijven. Dus hoeveel je waar moet verjongen. Dan gebruik je dus de uitleg van de BB niet. Deze gaat werken met stealers, dit zijn tussen stukjes.
 
Hey Rik,

Ik heb een test gedaan :

Ik heb een latje tegen de kiel gezet. De kielbalk ? Dan heb ik nog 4 latjes verjongd en tegen de kielbalk gezet. Alles is dryfit vandaar de wasknijpers. Is het goed op deze manier ?

IMAG0426.jpg

IMAG0427.jpg

IMAG0428.jpg

De kielbalk is niet verjongd. Als het op deze manier correct is, ga ik met punaises de latjes vasthouden om ze te lijmen.
De latjes zijn 5 mm aan de achtersteven en lopen taps naar 2,5 mm aan de boeg, ik heb ze enkel aan de bovenkant bijgewerkt.
Ik moet ze nog schuren zodat ze beter aansluiten, én ik moet de latjes aan de boeg nog aanpassen, zodat ze in een scherpe hoek eindigen en de boeg "scherp" wordt.

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Ja dat gaat goed zo. Ik denk dat de latjes aan de boeg zo op het oog nog iets smaller mogen. Maar dat is het oog. Als ze de streepjes volgen is het goed. Zorg er dus voor dat je niet over de de streepjes heen gaat komen.

Verder heb ik gezien dat Beagle jou op het modelbrouwers.nl forum voorzien heeft van de kiel/spanten lijn. Dat is het verhaal over de lijnen trekken, dat heb ik over het hoofd gezien. Ik was teveel met jou beplanking bezig. :s Wat hij schreef klopt als een bus. Daar heb ik dus ook alle lof voor, hij heeft hiervoor veel moeite gestoken om dit jou te melden. Neem dit iig wel even mee in jou antwoord.

Verder als ik dit zo zie, en het is op foto dus altijd lastig in te schatten. Dan zie ik dat je zeker op de goede weg bent. Omdat je nogal onzeker bent, ga zo door. Fouten maken wij allemaal. Dat geeft niet, hier leren wij gewoon van. Het is een kwestie van geduld en een keer gedaan hebben. Daar ben je als het goed is nu achter gekomen. Hier is veel moed voor nodig, en dat heb je dan ook goed laten zien. Dit is weer een leerpunt voor anderen. Ik wilde dat ook even kwijt. Dus ga zo door.
 
Volgende keer ga ik het ook zo proberen. Mooi, je ziet dat je er veel werk in steekt.Applaus
 
Schriftelijke update :

Deze tips / hulp kreeg ik op modelbrouwers.nl van Beagle :

hela
ben ik even een paar dagen weg, met groot bootje varen, en ik moet overuren gaan maken om alles te lezen.
Wat ik dus NIET heb gedaan, enkel prentjes kijken.

Maar .....


hier is iets ernstig mis mee met die " spanten middenin.

IMAG0418.jpg

Mijn vraag : Hey Beagle, Wat bedoel je ? Misschien geeft de foto een vertekend beeld omdat de kiel in de "bouwplank" zit ?

Antwoord Siemen :
die drie spanten die je daar ziet, steken te diep. dan kan je beplanking niet goed aflopen. ik denk dat je de spanten zult moeten inkorten Wink

Antwoord Beagle :
Kijk, siemen heeft het al begrepen. Laughing
ja ik ben nog helemaal niet bijgelezen, laat staan bijgeschreven.
maar het is te mooi weer om nu niet te gaan varen en thuis te zitten achter dat schermpiee...
maar idd die spanten steken te diep, of je ander spanten steken te hoog.
kijk even in de topiv van Siemen, die heeft ook dergelijk probleem gehad.

en Pascal. onthou.!!!!!

je moet 120 %nauwkeurig werken en dat voor 80% van je tijd en ... al die tijd steek je in de romp.

De rest is echt kinderspel.

Mijn antwoord : Hey Beagle & Siemen,

Bedankt voor jullie hulp :D
Ik denk dat ik het begrepen heb. De romp heeft 15 spanten, spantnummer 11,10 en 9 liggen wat het diepst. Ik heb enkele foto's van de BB bijgevoegd om te tonen hoe Mamoli het ziet :
Op deze is te zien dat die 3 spanten het dichts bij de onderkant van de kiel zitten. Het zijn de 3 grootste spanten, op die plaats is de romp ook het breedste :
IMAG0421.jpg

IMAG0422.jpg

IMAG0423.jpg

In de how to's die ik over beplanken heb gelezen, is te zien dat alle latjes uitkomen op het voorste spant. Wat vinden jullie van de manier waarop Mamoli het voorstelt ?


Antwoord Beagle :

kijk rompen bouwen is zowat de grootste meoilijkheidsgraad dat er is in modelbouw.
Je hebt een voorwerp dat vkal en recht is, dan uitwaaiert naar iets rond en bol om dan uiteindelijk terug vlak te worden. En dat voorwerp in de ruimte moeten we nu gaan bekleden met rechte houten latjes.
dat vraagt ruimtelijk inzicht . gelukkig kan je dat inzicht snel krijgen door met je ogen te leren rechte lijntjes te trekken.
Als ik tussen twee punten een recht lijntje trek en zo verder de omtrek van het voorwerp afgaa, is het zoals een bal, geenenkel lijn mag een inwaartse helling hebben.
een als je kijkt naar je foto dan heb je inwaartse lijnen.
neem de lijn X-Y. die zou normaal geen enkel hierna volgende onderste kant van een spant mogen raken, ( als we tenminste een bol oppervlak willen bekomen.) maar wat zien we. die lijn snijdt leeuk door de drie volgende spanten. Die 3 volgende spanten zitten onder de lijn X-Y ..... wat niet zou mogen.
Kijk ikheb na die 3 spanten ook weer een lijntje getroikken van de punt van de drede spant naar de volgende. zie je het. Ja ??
kijk dan eens naar de daaropvolgende spant .... ???
ja die zijn punt zit ook weer onder de lijn. dus die spant is ook weer te hoog geplaatst.
eenkeener zit dat direckt. dat er iets mis is met spanten.
leer even denkbeeldige rechte lijnen te tekenen en je ziet ogenblikkelijk, voor je definitief lijmt wat er mis is.

even een toevoeging
een romp is als ... (een vrouwenB...) Laughing Embarassed je moet dat kunnen aan voelen, dat is ook rond en bol en van steeds wisselende vorm.
wel een goed modelbouwer voelt en ziet die rompvorm met zijn handen.

Mijn antwoord : Hey Beagle,

Bedankt voor de duidelijke uitleg Very Happy Ik ga de onderkant van de spanten wat bijwerken zodat je één vloeiende lijn kan trekken van boeg tot achtersteven, zonder dat er een spant onderuit steekt.
Die vergelijking met de vrouwenB.... maakt het makkelijk om te vergelijken Wink

Antwoord Beagle :
kijk zou zouden de latjes moeten lopen bij de tweede uiteindelijke laag. let op hoe ik de za ndstrook teken !!!!
dan voor :
nu je toch even de tekening geeft, zie je waar de kit voorsteld waar stealers moeten komen.; dat kan ik je niet uitleggen, je gaat dat moeten leren zien, waar je die moet gebruiken. ( leer die romp voelen met je handen)

De antwoorden van Beagle zijn voorzien van foto's en tekeningen. Deze heb ik hier niet geplaatst omdat ik er geen toestemming voor heb gevraagd. Het volledige brouwverslag en alle reacties kan je hier vinden :
Modelbrouwers.nl modelbouw :: Allereerste houtbouw 1/66 Mamoli America,start 1e beplanking

Groeten

Pascal
 
Heel mooi Pascal. Zo heb je alles netjes verwoord. Applaus

Ben je al begonnen aan het gelijk maken van de spanten?
 
Jawel Rik, de spanten zijn gelijk gemaakt, de kielplanken zijn gelijmd en ik heb nog 2 latjes aan elke kant gelijmd.
Tot nu toe ziet het er goed uit. Ik snij de latjes met een scherp mes en een aluminium liniaal, dan met het schuurblokje wat bijwerken, dryfitten, "afronden" zodat ze zo goed mogelijk tegen elkaar aan liggen, opnieuw dyfitten, en dan uiteindelijk lijmen. Ik heb ze aan de boegzijde ook dunner gemaakt, zodat ze "scherp" op de boeg eindigen. Elke latje neemt ongeveer 1 uur tijd in beslag, maar ik wil het dan ook goed doen. De boeg wil ik messcherp maken, als het lukt wat ik nu aan het doen ben, moet ik enkel wat plamuren en schuren. Als het niet lukt, plaats ik een dun latje op de boeg (loodrecht op de boeg en tussen de latjes) en schuur ik de boeg in de vorm.
Woensdag plaats ik wat foto's.

Heb nog 2 vragen : Is er zoiets als een maximum dikte van de onderkant van de kiel ? (5 mm kiel + 2 x 1 mm v/h latje geeft na de eerste beplanking 7 mm ?)
En dan de 2de vraag : aangezien ik de boot wil verven, (ben er nog niet uit wat ik met die "koperplaatjes" ga doen), is het dan nodig om de 2de beplanking aan te brengen. Ik denk aan het volgende : 1ste beplanking monteren, plamuren, schuren en polijsten zodat de romp echt glad is (heb een polijst-setje van 6000 tem 12000), en dan verven : zwart boven, en ????? (een nog te bepalen kleur, zal koperkleurig worden als ik de plaatjes monteer) onder de waterlijn. Afhankelijk van het resultaat krijgt de romp dan enkele lagen glans of satijnvernis (blanke lak :D).

Groeten

Pascal
 
Kleine update :
Ben bezig met het beplanken (foto's volgen later), is een moeilijk werk. Ik heb de spanten niet optimaal geschuurd, met als gevolg dat de latjes een ietwat rare vorm aannemen.
Tijdens het drogen ben ik met wat kleine dingetjes bezig. Zoals deze deur :

IMAG0429.jpg

Dit deurtje bestaat uit 11 stukjes en is 19 mm x 15 mm. Hier komen nog 2 heel kleine raampjes op. Het pakje sigaretten dient om een idee te geven hoe klein het is. Het 2 middelste latjes zijn minder dan 1 mm breed. Ik heb een latje doormidden gesneden om dit te maken. Volgens de BB moesten hier 2 andere (dikkere) latjes komen, maar dit vind ik mooier. In het echt valt het kleurverschil heel goed mee.

Groeten

Pascal
 
Pascal,je geeft er heel veel liefde aan.Dat is heel mooi om te zien.

Ik volg je op de voet hoor,je hebt het wel in je.

Ron.
 
Heb nog 2 vragen : Is er zoiets als een maximum dikte van de onderkant van de kiel ? (5 mm kiel + 2 x 1 mm v/h latje geeft na de eerste beplanking 7 mm ?)

Normaal gesproken wel. Dan moet je kijken naar de duimdikte van de kiel. let er wel bij dat er dan ook nog een valse kiel onder komt bij een echt schip. Dit is dan gemakkelijk te vervangen. Het zelfde verhaal als de zandstrook. In de kiel kwam nog al eens paalworm enzo voor. Daardoor rotte deze redelijk snel weg. Vandaar dat deze vervangbaar is. Nu is het bij jou het geval dat je een modelbouwkit hebt. Dus de keuze niet kan maken wat betreft de materialen. Hierdoor moet je toch redelijk vaak een veer laten en het daardoor niet zo nauwkeurig moet aanpakken. Dat geld zeker hiervoor. Als je de kiel moet beplanken. Dan zou ik dat gewoon doen. Maar ook aan het roer zul je dan dezelfde keuze moeten maken. En die ook verder beplanken.

Een optie is om de kiel niet te beplanken aan de zijkant. En deze alleen van de onderkant te voorzien van een strookje fineer. Let er dan wel op dat de fineer de zelfde kleur heeft na het lakken. Anders krijg je kleur verschil en dat staat echt niet mooi. Als dat niet lukt gewoon helemaal beplanken.

Tweede vraag, de plaatjes zijn altijd bedoeld als tweede beplanking. Dus je zult na het eerste beplankingsdeel een keuze moeten maken. Of glad, dit zou mijn keuze zijn. Of met die plaatjes.

Ik kiez bij voorkeur voor glad als ik met hout moet werken. Dan als ik toch met plaatjes zou gaan werken dan zou ik met echt koperen plaatjes gaan werken. Dit omdat het hout te dik is. Waardoor het schaaleffect toch wel teniet gedaan zal worden. Ook hebben die latjes niet veel detail die iets toevoegt aan het model. Die koperen plaatjes. Kun je zelf maken maar ook bestellen. Dan zitten daar de revetten al reeds in. En krijg je het effect alsof het onderwaterschip beslagen is met koper. Dus met nageltjes en al. Denk hier van te voren heel goed over na. Wat wil je. En hoe wil je wat het resultaat is.
 
Hey guys

@ Ron : Bedankt voor je leuke woorden cute

@ Rik : Ik stelde de vraag over de breedte van de kiel omdat de kiel nu niet meer in "steun" past. Deze "steun" zit in de doos, en is bedoeld om het afgewerkte schip op te zetten. Misschien kan ik de gleufjes wat groter maken ?

De romp : ja dat blijft zoeken naar de beste oplossing. Koper of de latjes uit de doos is wel historisch correct, maar ik denk dat het minder mooi gaat zijn. Zal afhangen van hoe goed het beplanken / plamuren / schuren resultaat gaat zijn.

Groeten

Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan