Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hey Rik,

Sorry dat ik u zoveel vragen stel :\ Maar ik denk dat de verschansing heel juist moet geplaatst worden, omdat anders de beplanking niet gaat kloppen.

Op deze 2 foto's heb ik het eerste latje van de beplanking "gedryfit"

picture.php


picture.php


Het lijkt alsof er een knik in het latje zit, maar dat is door de foto.

Op deze foto zie je dat het latje mooi tegen het dek aansluit :

picture.php


Maar aan de boeg zit ik met een opening, moet ik de spanten verder schuren zodat het latje mooi tegen het dek komt ?

picture.php


Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Dat je die latje moet plaatsen en dat het heel nauwkeurig komt is helemaal waar. Maar dat is nu de charme van dit soort modelbouw. Hier raak je wel aan gewend, en je gaat het straks ook nog leuk vinden. Dit is de eerste keer, en dus beter veel vragen en goed doen, dan weinig vragen en straks moeten slopen.

De spanten moet je niet afvijlen, dan verander je de lijn van het schip. En dat wil je niet. Die opening komt straks met het beplanken van het dek wel goed. Maak je daar geen zorgen over. cute
 
De eerste 2 latjes zijn gelijmd ! Nu alles netjes laten drogen, de klemmen eraf en dan foto's maken. Het was een hele klus om het eerst latje in een nette lijn te lijmen, door de "step" in het dek is het moeilijk om in te schatten hoe de verschansing loopt, dus ik hoop dat ik het goed heb gedaan. Omdat de latjes van de verschansing niet aan de spanten mogen gelijmd worden, heb ik eerst wat lijm op de zijkant van het dek aangebracht, het latje geplaatst, en vervolgens met een tandenstoker lijm in de spleetjes aangebracht.
Wat ik vervelend vind is dat de foto op de doos een heel ander schip laat zien dan dat je volgens de bouwbeschrijving moet maken arghh
Het schip is duidelijk door een expert gebouwd, maar die geeft zijn truucks niet cadeau in de bouwbeschrijving. Als ik wat verder ben zal ik proberen te tonen waar de verschillen juist zitten.

Nog 2 vraagjes :

* Kan je een latje té lang laten weken ? Of mag het een hele dag in het water liggen ?
* Als je een latje wilt snijden, moet het dan droog zijn ?

Groeten

Pascal
 
Het schip is duidelijk door een expert gebouwd, maar die geeft zijn truucks niet cadeau in de bouwbeschrijving. Als ik wat verder ben zal ik proberen te tonen waar de verschillen juist zitten.

Tja, reclame he. Je laat een beginner jou product natuurlijk niet promoten. Dat weten de jongens heel goed. Het is en blijft houtbouw. En dus is het aardig te vergelijken met scratsch bouw. cute

Verder hout snijd ik wel eens als het nat is. Maar het hoort niet. Maar kan wel makkelijk zijn. Omdat het hout dan wat minder de neiging heeft om te rafelen.

En hout kun je wel degelijk te lang in het water laten liggen. Daarbij moet het hout om goed te buigen natuurlijk wel heet zijn. Dus het water koelt na een tijdje af. De ideale temperatuur is 60 graden, tenminste voor mij.
 
Kleine schriftelijke update. De 2 latjes van de verschansing aan bakboord zijn geplaatst. Beide latjes rond de achtersteven zijn gebogen en aan het drogen. Het onderste latje van de verschansing is grotendeels aan het dek bevestigd, het bovenste latje kan enkel maar aan het onderste gelijmd worden, dus ga ik proberen om houtlijm met wat water te verdunnen en dat met een kwastje tussen de beide latjes aan te brengen. Morgen volgen de foto's.

Wat hebben we weer geleerd ?

1. :
De latjes zijn niet "klaar voor gebruik". Vooral de latjes voor de verschansing moeten bijgeschuurd worden omdat ze redelijk wat splinters hebben. Het lijkt alsof ze niet echt netjes gezaagd zijn. Dus elk latje aan de smalle kanten een beetje opschuren. Gelukkig heb ik al bij de dryfit gemerkt dat de latjes niet helemaal netjes tegen elkaar aansluiten, en heb ik dit grotendeels kunnen verhelpen.

2. :

Als de latjes perfect tegen elkaar liggen (geprobeerd op een vlakke glasplaat) is het effect echt fantastisch. Dé uitdaging is om dit ook zo op de romp van het schip te krijgen, want echt elk "bultje", "bobbeltje" en oneffenheid wordt door het latje overgenomen. Veel - nee ik zeg het niet goed - HEEL VEEL dryfitten is nodig om te kijken of alles netjes past, en tot nu toe heb ik al wat kleine schuurcorrecties aan de spanten moeten doen om het deftig te krijgen.

3. :

De UHU Hart lijm die ik gebruik is heel anders dan "gewone" modelbouw-lijm. Hij is echt sneldrogend, maar geeft draadjes als je niet snel bent met de lijm aan te brengen. Morgen eens een testje doen op een stuk afvalhout met gewone (witte) houtlijm.

Tot zover het nieuws van de America werf

Groeten

Pascal
 
Pascal. Ik lijm mijn schepen van hout altijd met houtlijm. En dan gebruik ik topspeed, die is na een minuut of 5 al droog. Daarbij is het gemakkelijk om deze met water te verdunnen en zo in een spuitje met een naald te doen. Dan kun je met zo'n injectie naald overal gemakkelijk tussen. Wat dan belangrijk is, is dat je een bakje water hebt. Dan kun je daar de naald in laten staan, dit tegen het uitdrogen van de lijm. Dan gaat de naald niet dicht zitten. Zo kun je mooi tussen de plankjes in lijmen zonder dat het een knoeiboel gaat worden.
 
Hey Rik,

Weet je ook waar ik een spuitje met naald kan vinden ? En hoe dik moet de naald zijn ?
Als ik de foto op de doos bekijk zie ik dat er een stok door het bovenste latje van de verschansing loopt (is dat de boogspriet ?), die vertrekt op het frame waaraan de "anker-lieren" zitten. Maar op de bouwtekening wordt nergens vermeld hoe ik die stok moet monteren. Het latje komt boven de top van de kiel uit, dus laat ik de latjes daar maar in een punt samenkomen, want ik denk dat ik daar het gat moet maken voor die stok.

Wat mij vooral opvalt is hoe mooi de America eigenlijk is, en hoe onvolledig de bouwtekening. Volgens mij kan een ervaren houtbouwer met deze Mamoli-kit een prachtig schip bouwen.

Ik wil graag even vooruit lopen : meer dan de helft van de 2e beplanking bestaat uit die kleine groene latjes die de koperplaat moeten voorstellen. Volgens Mamoli moet je de latjes eerst wat schuren zodat het groen een beetje minder is, dan verven met koperverf van Humbrol, opnieuw schuren tot de verf op sommige plaatsen is verdwenen, en dan tenslotte met groene "waterkleurige" verf verven.
Is er ook een andere methode ? Misschien kan het ook met strips gemaakt van echt koperplaat ? En wat is die "waterkleurige" verf ?

Groeten

Pascal
 
En wat is die "waterkleurige" verf ?

:D

Leuk he, vertalingen. Het transparant, dus blanke lak. cute
Deze heb ik vaker gezien. Een vertaler heeft totaal geen inzicht in techniek of modelbouw. En vertaald de tekst als tekstueel leesbaar, verder niet. Dat betekend dat we zelf creatief moeten denken. verdacht

het klop wat betreft die stok, het is de boegspriet. Die komt idd door de boeg heen en verdwijnt in het dek. Pas als je de boegspriet gaat monteren maken we een gat hiervoor in de boeg. Tot die tijd laten we dit ongemoeid. Wel als het dek beplankt worde blijft het gat open voor de boegspriet. Tenzij deze op het dek gemonteerd gaat worden. Dat licht even aan de bouw. Maar kan ik niets in vinden op jou tekeningen die ik laatst heb verkregen.
 
Hey Rik,

Bedankt voor je antwoord cute

De boegspriet(en) worden op het dek gemonteerd. De eerste (dikste) vertrekt onderaan de constructie van de "anker-lieren", de tweede (dunnere) vertrekt aan de bakboord-bovenkant van de "anker-lieren".

Ik zou graag je mening over het volgende willen : op de bouwtekening zie je dat de beplanking op de boeg eindigd tegen de zijkant van de kiel, maar op de foto op de doos vormt de beplanking een messcherpe punt, en loopt dus voorbij de kiel. Dat laatste vind ik niet alleen mooier, maar lijkt me ook logischer (met een vierkante boeg kom je niet snel vooruit hé ?)
Kan ik de kiel aan de boegzijde schuin schuren en de latjes iets verder laten lopen zodat ik die scherpe boeg krijg ?
Volgens de bouwtekening (BT) lijm je gewoon groene latjes tegen de zijkant verticaal tegen de zijkant van de boeg, en dan zit je met een boog van 7 mm dik !?

Iets gelijkaardigs aan de achtersteven : de kiel krijgt een dubbele beplanking, maar volgens de BT krijgt het roer enkel de 2e beplanking. Gevolg : verschil in dikte. Kan ik het roer ook voorzien van de 1ste beplanking ? En heeft het roer ook zo'n messcherpe achterkant ?

Foto's van de doos :

picture.php


picture.php


Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Wat je met het roer kan doen is idd, een tweede beplanking er op aanbrengen. En deze mag niet messcherp worden. Maar meet het eens af aan de scharnieren. Maar hier kom ik later op terug als je er aan toe bent.
 
Hey Rik,

Wat denk je van de tip die Beagle mij heeft gegeven op het "andere" forum ?

Groeten

Pascal
 
Ik heb net even gekeken, daar kan ik mij helemaal in vinden. Maar ik vind het wel raar dat je niets kan vinden over de plaatsing van de huidlatjes in de beschrijving. Daar zou toch iets in moeten staan over het eventueel afschaven van de kiel of het aanbrengen van een hulplatje. Een hulplatje is ook een mogelijkheid. Maar wat Beagle schrijft is uiterst correct naar mijn beleving. cute
 
Hey Rik,

Ja ik vind het ook vreemd. Volgens de bouwbeschrijving laat je aan de kiel (van boeg tot en met achtersteven) een 6 mm open, waar je geen latjes plaatst. En bij de 2de beplanking leg je dan van die kleine groene latjes op de kiel op de plaats die je hebt open gelaten.

picture.php


Ik ga proberen om de boeg in vorm te brengen met de tip die Peter heeft gepost, maar eerst laat ik je de foto's zien, en ik begin niet met de huidlatjes vóór dat je hebt kunnen zien of alles OK is. cute

Ken jij een boek over de America of gelijkaardige schoeners ?

Groeten

Pascal
 
Laatst bewerkt:
Okee, er is geen bevestiging aangegeven, ik heb de Tekeningen van de Marseille ook even erbij gepakt, die zijn ong. het zelfde.

Wat ik zou doen in jou geval.

Voordat ik de eerste keer gaat beplanken zorgen dat ik overal draagvlak heb. En dat betekend dus dat ik een latje van ong 2 X 2 mm zou afschuinen. De hoek afmeten op de boeg en met de huidlatten mee. Dit is eenvouwdig met een vijltje en schuurpapiertje te doen. Dan zou ik als ik daar mee klaar ben, de bocht van de kiel tot aan het dek van de boeg er in buigen met warm water en zo laten drogen doormiddel van knijpers er op. Als ze eenmaal droog zijn, deze vanaf de kiel lijmen daar waar de spanten moeten komen. Zorg eerst dat je aftekend waar dit latje moet komen. Dit is dus om er voor te zorgen dat je overal wel genoeg over houd als kiel en boeg. Dus die 6 mm.

Nu heb je draagvlak. Dat is handig om dan de jou huidlatjes op te laten rusten. Je kunt dan met een kleine speld/punaise de lat op de plaats houden tot deze vast zit.

Eventueel doe je het zelfde ook even tussen de spanten. Ook daar is het handig om eerst even een klein latje tussen te zetten dat de lijn aangeeft tussen de spanten.
 
Omdat ik een emotioneel iemand ben, heb ik net een bericht in mijn brouwersverslag op modelbrouwers.nl .

Dit is het bericht :

Ik wil hier in "mijn" topic nog even het volgende meedelen :

Het is als beginner niet eenvoudig om een hele nieuwe weg in de grote modelb(r)ouw wereld in te slaan. Als ik dan een tip of idee krijg van iemand, en ik ga daar meer uitleg over vragen op een ander forum, is het niet de bedoeling om dit forum als "vraagbak" te gebruiken, en om op dat andere forum doodleuk met mijn bouwverslag verder te gaan.
Het is een hele eer om tips van keigoede bouwers te krijgen, maar ik begrijp ze niet altijd omdat het niveau-verschil té groot is. Dus als ik dan een vraag stel zoals : wat vind jij van de tip van persoon X ? , is het louter om meer informatie te vragen. Zodat ik zowel op dit forum als op een ander met de bouw verder kan gaan. De reden dat ik die vraag op een ander forum stelde, is omdat het forum kleiner is, en ik dus sneller een antwoord krijg.

Ik word hier met naam genoemd, als zijnde iemand die een tipgever als "vraagbak" gebruikt, en die hier verkregen info uitvoerig bespreekt op een ander forum. En daar til ik zwaar aan. Vooral omdat het absoluut niet zo bedoeld was, en omdat het ook niet waar is !

Ik ga me dan ook een tijdje terugtrekken en dit allemaal laten bezinken, want de lol is er voor mij helemaal vanaf.

Ik hoop dat ik mijn geloofwaardigheid niet heb verloren, en dat ik hier niet scheef bekeken ga worden.

Tot ziens

Groeten

Pascal

Dus ik ga een pauze inlassen, en zal van zodra ik mij beter voel weer met veel plezier op beide fora actief zijn.

Groeten

Een gekwetste en gekrenkte Pascal :s
 
ik vind het zeeer spijtig, ik genoot van je bouwverslag. ik leerde er ook door.
maar wij kunnen je keuze niet beïnvloeden. ik hoop dat het snel beter met je zal gaan
 
van iemand, en ik ga daar meer uitleg over vragen op een ander forum, is het niet de bedoeling om dit forum als "vraagbak" te gebruiken, en om op dat andere forum doodleuk met mijn bouwverslag verder te gaan.

Ehhhhh, waar is een forum dan voor? Sorry ik ben het niet eens met jou stelling dat je daarom iets niet kan. Toch snap ik jou wel omdat het begonnen is met een topic van jou. Laat ik het zo omschrijven. Jij bent een beginner. Daarom heb je wat meer tijd nodig om tot een goed resultaat te komen. Daardoor vraag je wat meer. En is het uiten van tips juist in jouw topic aan de orde. Laat je daardoor niet van de baan jagen. Bouw lekker door. Desnoods maar in één forum. Je kunt altlijd je posts nog op een ander forum neerpoten. Dit is dan aan jou. Ik heb net als andere mensen jou tips gegeven. Soms voel ik mij ook wel eens bezwaard. En voor mij is deze kwestie ook minder leuk. Maar daar kan ik wel de interesante dingen in vinden. En ook voor mij is dit heel leerzaam. Dit zoals heel veel zaken in het leven. Dit is zoals ik dat zie, weer een leermoment. En zo groeien wij allemaal.

Met andere woorden jij bent niet de aanstichter van dit. Vergeet dan niet. Je bent slechts slachtoffer.
Dus

Bouw, Bouw, Bouw en Bouw. Maar er iets moois van. Je kunt het. En laat het vooral zien.
 
Omdat ik een emotioneel iemand ben, heb ik net een bericht in mijn brouwersverslag op modelbrouwers.nl .

Dit is het bericht :



Dus ik ga een pauze inlassen, en zal van zodra ik mij beter voel weer met veel plezier op beide fora actief zijn.

Groeten

Een gekwetste en gekrenkte Pascal :s

Pascal,

Trek het je niet te veel aan jong.
In het begin dat onze Belgisch forum er stond, poste ik ook in de beide fora. Ik was (en ben nog) net zoals jij een beginnende bouwer die veel vragen heeft. Ik heb toen ooit ook eens zo'n rotopmerking gekregen.
Resultaat: mijn bouwsels zijn nog altijd te volgen hier, maar ginder niet meer. Hoewel ik ginder nog altijd ga kijken, maar me iets meer langs de zijlijn hou. Soms stel ik daar nog een vraag als ik iets interessants tegenkom.

En nu voor eens en voor altijd:
Jongens en meisjes (ik weet dat er hier minstens 1tje is),
Alstublieft, stop met mierenneuken en zagen over dat andere forum.
Er is inderdaad een misverstand / discussie / hoe-je-het-ook-wil-noemen geweest tussen de beide fora en hun leden. Maar laten we dit nu in stilte oplossen en de zaak doodbloeden. Ik ga er alles aan doen om ons te distansiëren van de looks en exacte inhoud van onze noordeburen. Maar laat deze discussie stoppen en geniet van het bouwen.
Doe desnoods zoals ik en hou je aan 1 forum: als dit nu hier of ginder is, dat speelt geen rol.
Ik heb ALTIJD al verkondigd dat modelbouw fun moet zijn. Er mag geen druk op zitten, dus geen tijdsdruk en zeker al geen emotionele druk.

Dus Pascal, doe rustig voort met wat je bezig bent, maar doe het een beetje meer low-profile. Dat kan door eventuele vragen te sturen via pb ipv open en bloot op het forum te zetten.
 
Heel goed Exserco, gewoon lekker bouwen, en een mooi model neerzetten. Het is moet vooral hobby bijven. Dus ontspanning. cute
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan