Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Eén kant is bijna klaar, maar er zijn toch wat problemen. De lijnen van het laatste stuk tape lopen niet meer evenwijdig met de eerste 2 banen. Daardoor ziet het er een beetje vreemd uit, én heb ik aan de steven een paar banen die in het "niets" eindigen. Ook de naden zien er niet zo goed uit :





Op deze foto is de waterlijn te zien langs de zijkant, hier moet nog één baantje overheen om het af te sluiten, dit ga ik doen nadat het bovenwaterschip geschilderd is :



Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Na de teleurstellende linkerzijde, heb ik de rechterzijde op een andere manier bekleed. Is nog niet klaar, maar het ziet er een stuk beter uit, én de naden zijn niet meer zo zichtbaar. Ik leg nu de tape baantje per baantje van 3 mm ipv 1 stuk van 3 cm met 10 baantjes. De lijntjes en gaatjes breng ik nu ook aan nà het kleven van de tape :







Om het een keer te zeggen in met de legendarische woorden van Piet Huysentruyt in SOS Piet :

"En Pascal, wat hebben we vandaag geleerd ?"

1. De tape baantje per baantje leggen.
2. In stukjes werken, en niet de volledige lengte in 1 keer.
3. De lijntjes en gaatjes aanbrengen ná het kleven van de tape.
4. Geen binnenwegen nemen, maar stap voor stap werken.

"Goed zo Pascal, allez ik ben er weer mee weg hé"

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Tja Pascal, ik en niet zo van zie nu wel. Dus zal ik dit nu niet zeg:k
Mijn tip. Plaatjes maken en los van elkaar houden. Je bent met een schaalmodel bezig, het worden dan ook schaalplaatjes. In het echt zijn ze er ook heel lang mee bezig. Dus kunnen wij dit ook niet in een dag afhebben, al zouden wij dit wel willen.

Dus voor de volgende keer. gewoon plaatjes maken die los zijn. En daarmee gaan plakken. Is echt mooier.
 
Hey Rik,

Ik heb geprobeerd om met indiduele plaatjes te werken, maar daar is de lijmkracht van de tape niet sterk genoeg voor. Een andere optie is om kant-en-klare koperplaatjes te gebruiken, maar degene die ik gevonden heb, zijn te groot voor de 1/66 schaal.
Ik ga het onderwaterschip na het bekleden verweren met wat "washes" en gedrybrushed, waardoor ik hoop dat het er wat meer als 1 geheel uitziet.

Weet jij of het roer ook met koper moet bekleed worden ?

Groeten, Pascal
 
Tja het roer moet ook. Dat zien we vaak terug bij modellen, of dit echter in het 1 op 1 model ook zo was in die tijd, ligt een beetje aan het schip.

Verder de kleefkracht is idd een probleem, dat heb ik ook met de alu tape. Maar toch als je daar een beetje secondenlijm tussen laat vloeien kom je een heel eind.

Verder kun je met lak ook veel sealen met deze kopertape. En idd is de schaal altijd een kwestie he. :D
 
Pascal,is het niet gemakkelijker om ipv reepjes,grotere rechte stukken te gebruiken,of zelfs misschien de volledige tape breedte?.

Het relief,wat je erin aanbrengt,kun je dan misschien daarna op de romp aanbrengen.
Ik heb bij de Uboot de romp gewoon bekleed met alu folie tape in de volle breedte daarvan.

Met een dik stukje balsahout daarna alles goed aangedrukt.Dat ging prima,zonder kleerscheuren.

Ron.
 
Hey Ron,

Ik heb eerst geprobeerd om de tape in zijn volledige breedte te gebruiken, maar toen kreeg ik die 2 naden die je aan de linkerzijde ziet. Aan de rechterzijde leg ik de tape per baan van 3 mm, en nu zijn de naden (hoewel het er een pak meer zijn) nauwelijks zichtbaar.
De tape is per baantje makkelijker te plooien om de romp van het schip te volgen, vooral aan de overgang naar midden en boeg / midden en steven, geeft dat problemen als ik de tape in zijn breedte gebruik.

Het is verre van perfect, maar ik denk dat het er wel mooi gaat uitzien. De baantjes lopen nu wel in een wat rare lijn (in het midden hebben ze een bocht naar beneden, en aan de boeg en steven lopen ze recht). Alleen jammer dat ik de tape aan 3/4 van de linkerzijde er terug moet afhalen, maar al doende leert men hé. En daar dient dit schip voor : om te leren, en om nieuwe dingen te proberen. Ik leg de lat bewust heel hoog als extra motivatie, als het niet helemaal lukt, ben ik toch erg tevreden dat ik het geprobeerd heb.
Misschien wordt deze America niet echt mooi, ze zal toch altijd een warme plaats in mijn hart krijgen omdat ze de eerste was / is. cute

Bedankt voor het meedenken :k

Ik heb in een winkel in Genk voor € 4,40,- twee kant-en-klare dekken van Aero-naut besteld. Breedte latjes : 2 of 3 mm, tussenafstand 0,5 of 1 mm, lengte dek : 1 m. Zodra ze binnen zijn, plaats ik wat foto's. Is misschien leuk om het valse dek hiermee te bekleden.

Groeten, Pascal
 
Ik ben al benieuwd naar de foto's van die kant-en klare- dekken, Pascal.

Van houtbouw heb ik geen fluit verstand en daarom weet ik niet goed wat ik me daarbij moet voorstellen. wacko^^


Droop
 
:|

k heb in een winkel in Genk voor € 4,40,- twee kant-en-klare dekken van Aero-naut besteld. Breedte latjes :

:|

Ik ben heel benieuwd, ik heb wel eens die bedrukte sigarenkisten hout gezien.
Daar was ik niet zo over te spreken.

Dus laat maar komen die foto's. :k:k
 
Amai amai amai...

Als dit tot een goed einde komt denk ik erover om deze truuk ook eens te proberen toe te passen op een volgend project dat klaar ligt, het is echt super prachtig!

Maar eerst eens tijd vinden om te bouwen...
 
Nog eens naar pagina 1 gehaald,want ik hoor er niks meer van. :ph34r:
 
Hey Luc,

De America ligt al een tijdje stil wegens 2 redenen : ik was het werk met de kopertape even beu, en ik ben aan het wachten op de bestelling van het aeronaut-dek.

Als de Spit voor de D-day groepsbouw klaar is, hoop ik stillekes weer aan dit schip verder te bouwen. De zeilenset van Mamoli is intussen ook aangekomen.

Wanneer de kopertape er helemaal opzit en het dek er is, wil ik graag even bij u langskomen om ze te tonen, en om uw prachtige Santisma Trinidad te zien.

Bedankt voor je interesse ;)

Groeten, Pascal
 
Wanneer de kopertape er helemaal opzit en het dek er is, wil ik graag even bij u langskomen om ze te tonen, en om uw prachtige Santisma Trinidad te zien.

Met plezier, wel eventjes verwittigen zodat ik de kelder kan opruimen.:wacko:

Ik ben jaloers op de mensen die geen werkplaats hebben. ;)
Ze moeten telkens op ruimen en alles ligt er even proper bij.
Bij mij slingert alles rond en soms moet ik 5 minuten zoeken achter een onderdeel dat ik pas gemaakt heb.:sleep::O:wub:
 
Hoi luc,
citaat:
Ik ben jaloers op de mensen die geen werkplaats hebben.
Ze moeten telkens op ruimen en alles ligt er even proper bij.
Bij mij slingert alles rond en soms moet ik 5 minuten zoeken achter een onderdeel dat ik pas gemaakt heb.

Dat ik hier ook maar ik heb hier in de huiskamer bezig maar natuurlijk niet om te zagen of grote schuurwerken dat doe ik buiten (als het weer niet te slecht is!) of in mijn klein keldertje!
 
Helaas (nog) geen update, maar ik wou even tonen dat de dekken zijn aangekomen. Dit zijn balsahouten latten van 1 meter op 10 cm, de latjes zijn 2 mm breed, de groefjes 0,5 mm :

file.php


http://www.modelbouwen.be/PP/index.php?n=10731



Heb ik gekocht voor 4 euro per stuk, om er individule latjes van te maken dacht ik een stukje PE overschot op een breedte van 2 mm te maken, en dit als beiteltje te gebruiken.
Denken jullie dat het een goed alternatief is t.o.v. het zelf leggen van een dek ?

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
ik dacht dat je hier gewoon de volledige vorm van het dek moest uitsnijden en dit op het dek plakken.

Waarom ga je dit opnieuw kapotsnijden.Dan had je beter gewoon balsa gehaald van 2mm op 1mm.
 
Ik ben het met Newbie eens. Je moet wel het dek uitsnijden. Eventueel kun je zoals Droop dat gedaan heeft met een potloot de breeuwnaden aanbrengen. Of iets meer werk maar dan met een koortje garen deze naadjes vullen.
 
Ik persoonlijk vind dit ook prima,maar je moet wel de verticale naden niet vergeten erin aan te brengen.

Ron.
 
Bedankt voor jullie reacties :)

Ik heb mij een beetje verkeerd uitgedrukt : het is niet de bedoeling om de latjes los te snijden. De vorm van het dek wil ik eruit snijden, en dan de verticale naden aanbrengen, met een mesje of beiteltje. En tenslotte de naden vullen met inkt, kit of garen.

Groeten, Pascal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan