Hoofdsponsor

1/66 Allereerste houtbouw

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vandaag de andere kant gedaan, en de kiel bekleed. Het is een flink stukje priegelwerk, ben 3 uur met dit deel bezig geweest :







Op de laatste foto lijkt het erg scheef, maar dat komt door de stand van de camera. In het echt ziet het best wel strak en recht uit.
Nog een stuk aan elke kant en dan kan ik de waterlijn gaan aftekenen.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Gaat toch best snel hoor. Het is een precies werkje. En vergt nu eenmaal tijd.

Ben benieuwd naar het resultaat als het er allemaal op zit. Doe zo verder. :D
 
Hey Rik,

Het meest tijd kruipt in het tekenen van de plaatjes en het aanbrengen van de gaatjes op de tape. Ik gebruik bijna de volledige breedte van de tape, zodat ik 8 banen tegelijk kan leggen. Is een beetje prullen om het zonder plooien te kleven, maar het voordeel is dat er geen kieren tussen de banen zitten.

Heb de waterlijn afgetekend, straks volgen de foto's. Omdat het tape is en geen latjes, kan ik niet buigen om de vorm erin te kruigen. Ik ga een testje doen met papier, hierop teken ik de romp over tussen de waterlijn en waar de tape nu stopt, met dat papier kan ik dan de vorm op de tape overbrengen, en die op maat sijden. Ben benieuwd of het gaat lukken.

Groeten, Pascal
 
Ergens was ik hier al bang voor. Daarom had het advies gegeven dat je beter losse plaatjes kon maken. Dan kun je met de lijn van het schip werken, nu met die rechte valt dat niet mee.

Ben benieuwd naar jou oplossing. En natuurlijk zal ik even meedenken.
 
Pascal,kun je,eventueel,niet stukken knippen?.
Zo zal het misschien makkelijker gaan bij de boeg en de rondingen.Omdat dan de lengte korter is is de spanning ook minder.

Dus wel de baan breedte hetzelfde aanhouden,maar de stukken op lengte minderen.
Desnoods bij de boeg en de erg moeilijke stukken nog iets korter.Maar let wel erop dat je niet teveel naadjes dan krijgt.

Ron.
 
Hey Ron,

Bedankt voor de tip B:
Dat is ook een mogelijke oplossing. Als mijn eerste idee niet lukt, ga ik het op die manier doen. Ik bekijk het zo'n beetje alsof de tape latjes zouden zijn, je verjongd de latjes en buigt ze in de vorm van de romp. Omdat de tape niet buigbaar is, wil ik dus de vorm op papier overbrengen, en de tape zo snijden dat die aan de onder- en bovenkant een "kromming" heeft, en dan hoop ik dat de tape netjes tussen de waterlijn en de reeds bevestigde kopertape past.
Die kromming kan je zo'n beetje zien zoals de tekening van het Nike merk, de "swoosh". Als het lukt zou ik maar 2 banen aan elke kant moeten leggen, en dus minder kans op kieren.

Het wordt nu dus even spannend om te zien of het gaat lukken cute

Groeten, Pascal
 
Iets moet ik toch even kwijt,Pascal.

Ik sta de laatste tijd steeds meer verbluft over jou.Dit is jouwn eerste houtbouw project.
En daarin zie ik steeds meer eigen experimenten en initiatieven komen.Het lijkt zo weinig,jouwn idee met kopertape.Maar toch is dit niet zo.het is een grote stap,genomen door jou.

Weet je,Pascal,ik zie jou wel in de nabije toekomst stijgen en ook zelf ermee gaan beginnen met volledige scratchbouw.De basis vaardigheden en durf daarvoor zie ik nu al in jouwn updates voorbij komen.

Blijf vooral zo doorgaan,want jij gaat er wel komen zo.
Hoewel ik niet altijd iets plaats,ik lees al jouwn updates.En dat doe ik omdat ik steeds weer benieuwd ben wat je hebt gedaan.Klinkt misschien raar of overdreven,maar ik zie veel dingen terug in jou zoals ik ooit eens was.

Vergeet niet,het zijn juist die kleine dingen die het hem doen in onze hobby.Durf en initiatief nemen.
De "oudere"garde,dus die mensen die al alles hebben gezien en gedaan zien dat al heel vlug in iemand.
Op dit forum zitten er wel een paar,en geloof me dat doet gewoon goed.

Goed zo,Pascal.

Ron.
 
Hey Ron,

Bedankt voor de mooie woorden, ik moet er van blozen ^^ Het idee van de kopertape is niet van mij hoor, het komt hiervan : MSD Copper Sheathing
Ik doe het wel een klein beetje anders, maar voor de rest volg ik die how-to.
Als ik ooit zo mooi kan scratchen zoals jij het doet, zal ik een zeer gelukkig man zijn cute
Heb vandaag de waterlijn getekend, hiervoor heb ik een vulpotlood op een verfpotje geplakt, het verfpotje heeft juist de goede hoogte :



De romp omgekeerd op een blokje gezet, en dan op een glazen tafelblad het verfpotje langs de romp geschoven zodat het potlood een lijn op de romp heeft getekend :





Nu wordt het nog een flinke klus om dit netjes met kopertape te bekleden. Het verschil tussen de achtersteven en boeg, en het midden van de romp is erg groot. Wat ik ook gemerk heb is dat mijn "banen" kopertape evenwijdig met de kiel lopen, volgens de "how to" en de BB van Mamoli zouden ze in een boog moeten, met het midden van de boog naar beneden in het midden van de romp en de uiteinden van de boog omhoog naar de boeg en achtersteven toe. Ik hoop dat het er uiteindelijk goed gaat uitzien, anders moet de tape eraf en beginnen we opnieuw.

Groeten, Pascal
 
Laatst bewerkt:
Prachtig !

gewoon prachtig !

en inderdaad , dit bij een eerste bouw , ben ik sprakeloos o-o

de groetjes ,

Laurent
 
Hoi Pascal,

Kan de woorden van Ron allen maar bijtreden, gewoon prachtig doe zo voort

ApplausApplausApplaus
 
Hehe ik ben jaloers op je talent Pascal en ik bewonder je werk. Ik kan zoals de rest ook alleen maar Ron zijn woorden volgen. Applaus
 
Bedankt voor de complimenten cute

Vier uur heeft het gekost om één kant met kopertape te bekleven, de vorm is vrij ingewikkeld, en het is dan ook niet helemaal 100% gelukt. Ik ga nu eerst de tape op de romp plakken, en dan de lijnen en gaatjes erin maken.
De naad in het midden is een stuk dat overlapt, dat moet nog bijgesneden worden. Ook is het kleurverschil goed te zien, blijkbaar wordt de tape donkerder en minder blinkend als hij een paar dagen op de romp heeft gezeten ?

Enfin de foto's :

IMAG0633.jpg

IMAG0632.jpg

Nog flink wat lijnen en gaatjes maken, en dan kan ik aan de andere kant beginnen.

Groeten, Pascal
 
Volgens de fabrikant van de kopertape gaat deze na een tijdje een "patina" krijgen, net als echt koper, ben benieuwd.
Ik denk dat de andere kant wat sneller gaat omdat ik het papiertje wat aan de achterkant van de tape zat kan gebruiken als mal om de tape te snijden.

Wat moet ik met het roer doen ? Moet dat ook met koper bekleed worden ?

Groeten, Pascal
 
Ik heb gezien dat het niet meevalt om zo te werken. Idd wat foutjes maar ja daar leer je alleen maar van.

wil je straks het wat meer groen hebben? Dan wat zout water deppen. Dit versneld het proces.
 
Hey Rik,

Dat is een goede tip, maar ik woon bijna 200 km van de kust :D
Kan ik ook gewoon water met zout erin proberen ?

Ik ben met het "rollen" van de gaatjes een paar keer van de juiste lijn afgeweken. Het is heel moeilijk om op de bolle romp een rechte lijn te tekenen, ik gebruik een stuk plasticard als latje om te rollen, maar dat is niet ideaal.
Als alles bedekt is worden de lijntjes die niet recht lopen met een de dremel (als tooltje gebruik ik een houten tandenstoker) "uitgegomd" en dan rol ik ze opnieuw. De scheve lijnen lopen gelukkig op een plaats die je niet ziet als het schip op zijn staander staat, maar ik wil het toch bijwerken. Zou zonde zijn om het zo te laten hé ?

Weet jij of het roer ook met koper moet bedekt worden ?

Groeten, Pascal
 
Ook al zie je hier en daar een lijntje dat niet helemaal recht is vind ik dit resultaat toch zeer goed hoor. Het is inderdaad heel moeilijk om op een romp recht lijntjes te tekenen.

Het roer zou ik ook doen alhoewel ik niet weet of het zo moet. Ik heb wel al modellen gezien van de Cutty Sark en die zijn ook in koper onderaan en het roer ook.
 
Dat is een goede tip, maar ik woon bijna 200 km van de kust
LoL. :D

Idd, maar ik bedoelde dus ook dat je het met zout water kunt doen.

Zout in water is idd, ook zeewater. :|
 
Er zit toch wel een verschil in arghh...

Om perfect zeewater na te bootsen(met ook alle voor en nadelen meegenomen,ga je naar een aquarium speciaal zaak.Daar verkopen ze zeewater in poedervorm.Alleen nog maar mengen in zoet water en volia...

Ron.
 
Dat klopt helemaal Ron.

Maar het zout is wat het proces doet versnellen, en het maakt dus niet zoveel uit of je zeewater hebt of zoutwater. Het gaat er om dat je het kunt deppen en dat het nat is. Dan daarna nog eens deppen en er is sneller resultaat. Dit schijnt een chemische reactie te zijn door het zout.

Ik heb het niet op dit soort doeleinden gedaan, maar wel met een proefje op school eens. Om te zien hoe dit met een kerk dak van koper vergaat. Die in een zilte omgeving staat of in het midden des lands. Dus de verschillen hiervan. De kerk die bij het zoute water staat is eerder groen dan die daar ver uit de buurt staat. Dat alleen al door de omgevingslucht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan