Hoofdsponsor

1/87 2017 Groot project [wip]

de muren hebben een eerste laag gekregen nog 2 lagen te gaan

001_zps8346890f.jpg
 
de scheepsbouwers zijn goed bezig dus ff een kleine tussenstand

katschip

001_zpsa418a2c6.jpg

fluitschip

eagter-albums-referenties-picture184680-sam-2006.jpg


jacht

spijkertje-albums-2017-statenjacht-1-87-picture163428-003dsc07295-800x600.jpg
 
Ja man, van een ambitieus plan gesproken zeg ! die zal ik toch wel in stilte volgen hoor.
Een kleine opmerking wat de muren betreft. Het steenverband klopt niet om helemaal juist te zijn want in die tijd was een muur met dit motief maar een halve steen dik en waren meestal binnenmuren. De moderne buitenmuren hebben dit verband omdat men spouwmuren maakt.
In die tijd maakte men alleen voor buitenmuren, muren van 1 , 1 1/2 , 2 , 2 1/2 , 3 stenen dik. Hoe hoger het gebouw hoe dikker de muur.
Dus in feite zou je een steenverband moeten hebben van een rij strekken (langse stenen) met daarboven een rij kopse stenen (breedte van de stenen). Dat is de eenvoudigste manier
Meestal stak men er dan nog een bepaalde volgorde in zoals bv. in deze link http://www.joostdevree.nl/shtmls/metselverbanden_voorbeelden.shtml om zo nog een beetje meer sier te geven aan een gevel. Deze link geplaatst omdat er zoveel verbanden zijn in metselwerken.
 
weet ik famo maar op 1/87 krijg ik dat niet gemaakt hoor.
zelfs al zou je dat willen krijg je het nog niet voor elkaar , mischien wel voor een muurtje van 10 cm lang maar dit is 12 meter muur en dat kan je echt niet steentje per steentje gaan snijden want dan ben je binnen 30 jaar nog niet klaar.
 
Na ons gesprek deze namiddag op de ledendag (samen met Fred), had ik het over printables die je zou kunnen gebruiken voor de muren, maar ook voor andere doeleinden.

Voor de muren heb ik nu al een geweldige website gevonden: http://paperbrick.co.uk/index.php?action=home
Op deze site kan je zelf je muur gaan samenstellen (type steen, maat, verband, kleur, voeg, ...) en dit in diverse schalen waaronder ook 1/87!

Ik heb voor de lol eentje samengesteld in 1/87 met de volgende paramaters:

Page Size: A4
Page Orientation: L
Model Scale: 1:87
Brick Size: 210x50 Nederland
Mortar Colour: custom(#FFFFFF)
Mortar Thickness: 10 mm
Image Set: Antique Multi
Brick Bond: Stretcher
Print Header Bricks?: No

Je hebt een beetje tijd nodig eer je PDF'je opgebouwd is (letterlijk steen per steen), maar je hebt dan ook direct een volledige A4 in landscape met een magnifiek resultaat.
Uitprinten op de hoogst mogelijke resolutie lijkt me wel noodzakelijk om het mooi over te brengen.
Nu is het nog gratis, maar de ontwikkelaar overweegt om in de toekomst een financiële bijdrage te vragen. Dus een beetje snel zijn bespaart je geld.

Ik zal dit topic en andere rond dit gebeuren met grote aandacht volgen.
Als je nog andere zaken nodig hebt, wil ik daar gerust wat zoekwerk (of zelfs meer) voor verrichten.
Ik denk aan deuren, ramen, dakpannen, straatoppervlak, enz....
Misschien kunnen er ook attributen uit karton/papier worden gemaakt.
Stel de vragen maar via dit topic of via een pb!

Tot later,
Joost
 
Hierbij al een snapshot uit die PDF-muur:
attachment.jpg

Een volledige PDF in schaal HO komt overeen met ca. 388 m² metselwerk!

Grts,
Joost
 
hartelijk dank joost ik zal het zeker eens bekijken wat ik kan doen met de stenen en andere materialen 8)
 
Hey,

Amazone, da's wel een heel groot project he man....
Zoals vertelt op de ledendag, hou het KISS-principe in acht, voor je muren een iets dikkere wash die je nadien weer kunt verwijderen met een vod, oorstokje,... en daarna een drybrush over je muren omwat kleurvariatie erin te brengen. Verder zou ik niet gaan omdat het een groot diorama wordt en men dit meestal toch van op een afstand bekijkt, en niet gelijk onze modelletjes waarbij we met onze neus er bijna opzitten. Op die schaal is het al voldoende om een effect te verkrijgen van veroudering zodat het niet lijkt dat alles nieuw is.
Je doet echt wel schoon werk, respect man. ;)
 
thx swa, ook voor de uitleg hoe ik de muren het beste kan aanpakken ;) heeft me zeker wel geholpen.
hoop deze week de verf te mogen gaan halen ( was bestelt) dan kan ik de muren eerst af maken en daarna zal ik je techniek eens proberen, ook van de pannen thx
 
@ Amazone,

Geen probleem man, we zijn er voor elkaar te helpen :) ;)
 
ben aan de raampjes begonnen

DSC04116_zpso3u3bcpm.jpg

ze zijn 10 mm breed en 15 en 20 mm hoog achter de raam zit een muggen gaas voor glas in lood na te bootsen, waarschijnlijk komt daar nog een lichtblauw plasticje tegen zodat je er niet kunt door kijken of gewoon mat wit dit moet ik nog bezien wat het beste past
 
mooi begin Dirk, gaat prachtig zijn als het eerste gebouw klaar is.
vgr Marc
 
thx het is best een heel werkje want doe maar 2 raampjes op 1 uur maar het komt wel in orde
 
Dirk, is het niet wat laat om uit je winterslaap te komen? Hoe gaat het met het project? Anderhalf jaar zonder update duurt toch te lang... Voor het glas in lood zou je houtlijm kunnen gebruiken, dan wordt elke maas een onafhankelijk venstertje. Zo'n raampjes in loodglas raken toch vervormd door weer en wind.
 
ja het heeft ff stilgelegen maar dat wist ik .

ik heb zelf eerst nog 2 schepen gebouwt voor dit dio en in de tussen tijd moesten de gebouwen ff wachten, deze zijn zo goed als klaar en kan ik tussendoor op mijn gemakje afmaken terwijl ik aan het dio werk. er zullen nu regelmatig updates komen hoor ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan