Hoofdsponsor

1/87 2017 Groot project [wip]

heb eens een proto ttype gemaakt van de muren van de smitse

021_zpsd80d6fa8.jpg

022_zps85429c19.jpg

023_zpsd6195f33.jpg

de stenen zijn 1.5 mm gemaakt maar de kopse voegen krijg ik er dus niet in.
denk dat we hiervoor een pc gestuurde cnc moeten hebben of iedereen zal gemaakte muren moeten aanschaffen. dit is dus het kleinste gebouw dat er bij is
 
Om die hoeken mooi te laten aansluiten moet je de kopse kanten van die platen op 45° afschuinen, zo krijg je een mooie hoek van 90° en komen de stenen overeen in verband zodat je zo goed als geen naad meer hebt/ziet.
 
ja weet ik walter maar had het vergeten ik wou ijgelijk zien of ik er een steens verband in ging krijgen

dit krijg je na 5 min stootvoegjes snijden met een breekmesje

035_zps49a11122.jpg

032_zpsddd6964b.jpg

dat begint tog al op een muur te gelijken denk ik :D
 
Ja idd, het begint er op te lijken, een eigenaardigheidje bij die heel oude bakstenen muren waren de voegen... dat waren meestal allemaal bolle voegen, zoals dit:

attachment.jpg

Deze voegtechniek wordt nog zelden toegepast, in de meeste gevallen enkel nog bij restauratie van oude gebouwen waar het oorspronkelijk zo was.
 
niet vergeten dat het ho is walter steen is 1.3 x3 mm de voeg is zo goed als 0
 
Ja hoor, weet ik wel, op die schaal is dat niet te verwezenlijken. :D
Was maar ter informatie.
 
heb ook het plan van het grote pakhuis gevonden nu scheepsvaart muzeum.
dat moet ik eerst gaan uittekenen in cad

muzeum_zpsf8734bac.jpg
 
Het scheepvaartmuseum is wel een van de mooiste panden in Amsterdam,ik rij er regelmatig langs.
 
de plannen van de pakhuizen zijn uitgeprint nu kan ik muurtjes gaan maken.
later als deze af zijn kunnen ze gebouwt worden.
waarschijnlijk zal ik degene die klaar zijn om nog inelkaar te steken mee naar de forumdag brengen en als je dan wil gaan bouwen kan je ze ineens mee nemen.
 
het is een heel werkje maar als je het zelf kan maken is het natuurlijk veel leuker en het is ook niet de bedoeling jullie op kosten te jagen.

als iemand weet hoe je 1/87 pannen kan maken mag je het hier altijt posten want hoe ik dat moet gaan doen heb ik nog geen gedacht van , als je iets tegen komt van howto pannen maken op ho schaal zou dat zeker welkom zijn.
 
Dakpannen op 1/87 kan je beter kopen hoor, dat zelf maken lijkt me nogal een moeilijke klus en zo duur is dat nu ook weer niet, je hebt ze in plastic maar ook in een goedkoper alternatief in karton.
 
wel even een tip voor de dakpannen, kijk wel een beetje naar de juiste vorm indien beschikbaar van een oude Hollandse dakpan.
ik heb daar zo geen voorbeeld van, maar er is een groot verschil tussen de moderne dakpannen en de oude 17e eeuwse dakpannen.

mogelijk eens kijken naar foto's bij bijvoorbeeld het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen of het Openluchtmuseum in Arnhem
 
Zo te zien volgens wat ik vond is er niet zo heel verschil, de eerste foto is een Hollandse pan uit de 16de tot ongeveer 19de eeuw, op de volgende foto zie je de bekende "Boomse pan" die tot laat vorige eeuw nog werd gebruikt... en ja, ik zie niet echt veel verschil:

attachment.jpg

attachment.jpg
 
dat zijn ook de pannen die ik ingedachten heb. hier weer beter gekent als beerse pannen.
 
Idd Dirk, ook in de Kempen waren er steenbakkerijen die naast bakstenen ook o.a. dakpannen maakte. (en bloempotten)
 
eerste gebouw klaar met steentjes in maken

005_zpsd3c5fa2a.jpg

008_zps80bb8c18.jpg
 
Ziet er goed uit, engelen geduld levert altijd mooi werk.

Grtz Bart.
 
thx bart en de ho schaal maakt het er niet echt makelijker op de stenen zijn 1 mm breed en +/- 3 mm lang
 
ik zou zegen doe zo voort dirk titanen werk
gr dirk d
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan