Hoofdsponsor

1/24 plymouth roadrunner 1/24 [done]

Schaal 1/24 - 1/25

oldieman

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 jan 2016
Berichten
1.346
Zo beste vrienden ik stel nu mijn tweede project voor.Het is een plymouth roadrunner die ik ga bouwen voor mijn zoon.hierbij dan de doos en onderdelen. attachment.jpg

Eerst heb ik hem nat matgeschuurd met korrel 1200 en daarna in de witte primer gespoten.Nadat deze goed uitgehard was heb ik een paar kleurtjes bij elkaar gegooid(oragne zilver goud)Dit alles van Tamya.En dit is dan het resultaat.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zoals je kan zien heb ik de bumpers na het verwijderen van de chroom ook gespoten.De bedoeling is om er een two-tone van te maken.De bovenkant zou ik in het donker antraciet willen spuiten.Nadat de lak goed uitgehard was ben ik beginnen afplakken maar daar liep het verkeerd alhoewel er eerst een test gedaan was met het plakband.
Bij het corrigeren van de tape kwam de lak los. attachment.jpg

attachment.jpg
Nu is alles terug geschuurd met korrel 2000 om daarna terug opnieuw te spuiten.Maar voor ik dan ga afplakken ga ik eerst een vernislaag aanbrengen in de hoop dat de lak dan niet meer loslaat.Graag jullie mening.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Marc zoals ik al zei heb ik goede ervaring om voor het afplakken een dunne laag vernis te leggen ik heb dar de meeste tevredenheid over in verband met loslaten van de verf het is wel een veelvoorkomend probleem
Er zijn bouwers die dat nooit hebben voorgehad en ik aanvaard dat maar zelf heb ik dat probleem al veelvuldig gehad en sinds ik het zo doe heb ik tot nu toe geen probleem meer gehad
Marc
 
Ja Marc dat is een fout die ik niet meer zal maken.
Marc S
 
Marc S.: afgezien van het probleem met de tape, zou je voor een volgende keer eigenlijk het beste de hele spuitfase naar een later stadium kunnen verplaatsen.

Je mag er in de modelbouw niet op vertrouwen dat een body precies op het chassis past en dat de motorkap uiteindelijk niet de motor raakt. Als dat zo is, zul je moeten gaan corrigeren en vaak is het meest logische onderdeel daarvoor de body respectievelijk de motorkap. Als daar dan al lak op zit, zul je die moeten verwijderen en dat is zonde.

Ik heb op beurzen en op fora al zo vaak gezien dat er een motorkapje omhoog zit of dat er iets anders wringt of scheef zit, bij een verder prima bouw... modelbouwers die dezelfde volgorde hebben gehanteerd als jij. Ik snap dat je benieuwd bent naar het uiterlijk van de body. Zelf ben ik ook ontzettend benieuwd naar het uiterlijk van mijn BMW body, maar dat zal toch echt nog een tijdje duren totdat ik zeker weet dat alles 'perfect' past.

Je collega-bouwer Marc (Coachke) doet het ook steeds zoals jij het nu hebt gedaan en ik blijf er bij hem ook steeds op hameren die gewoonte aan te passen, tot op heden nog zonder resultaat... wie weet bij een volgende bouw (grapje he Marc ;) )...

Voor meer informatie over waarom je het beste zo veel mogelijk kunt dryfitten wil ik je verwijzen naar mijn BMW-topic, onder andere deze post. Hoe meer modellen je zult hebben gemaakt, des te meer zal de neiging om steeds te dryfitten een tweede natuur worden.

Voordat ik het vergeet... mooie auto die je gaat maken, ik ben benieuwd naar de vorderingen.
 
Jammer van je werk :( Ik blijf me er altijd over verbasen waarom de ene bouwer hier wel last van heeft en de andere niet, rare hobby :)
 
Roy bedankt voor de tip.Dus voor hij opnieuw herspoten word ga ik eerst eens dry-fitten.Weeral iets bijgeleerd.
Marc S
 
Deze heb ik ook nog in mijn te-doen-stapel staan.
Benieuwd naar de kleurcombinatie en build.
 
Even een vraagje, welke tape heb je gebruikt?
 
... in aanvulling op Camaro's vraag: en heb je de tape tevoren een paar keer op een glad oppervlak bevestigd en weer losgetrokken? Dat zorgt ervoor dat de 'tackiness' vermindert, en daarmee de kans dat de tape zich te zeer hecht aan de laklaag. Ik doe dat altijd met Tamiya tape.
 
Welke primer heb je gebruikt Ron ? Acryl of enamel ? Ik heb het probleem ook al gehad; maar enkel met Acryl primers en / of primers uit een spuitbus. Bijgevolg gebruik ik die nooit meer. Als primer gebruik ik gewoon Humbrol enamel verf (nr 1) met de airbrush. Ik spuit dan een 3-tal dunne lagen.

Ik gebruik ook de Tamiya tape, ik denk niet dat je probleem daar ligt.

Hopelijk houdt de verf op de rest van de body wel.Ik zou toch op een paar andere plaatsen even testen. Als de verf daar ook loskomt zal je hem helemaal moeten strippen en opnieuw beginnen.

Succes

Dirk
 
Leysend ik heb geen problemen hoor :) ondanks dat ik Vallejo primer gebruik en Tamiya Acryl (ja het is geen echte Acryl :) )
 
mannen ik zal in onze vriend zijn naam antwoorden want ik was erbij , Marc had tape gebruikt van de action zo fijne die had ik nog nooit gezien en heel zacht klevend en we wilde eerst afplakken voor een bies ( lijntje op de zijkant dus ik had van die tape 1 mm gesneden en dat er voorzichtig op gekleefd want er kwam dezelfde smalle tape naast en die moest er toch terug af , ja het was al niet meer nodig de verf kwam al van zelf los nog maar bij aanraken van de tape nu moet ik zeggen dat Marc hem wel heel dun gespoten had en er kwam nog primer door piepen het is in feite zijn tweede auto dat hij doet en ik kan er ook niet altijd bij zijn he
maar we komen er wel hoor ik zal 1 van de dagen nog eens gaan kijken hoe het met mijne maat gesteld is
grt
Marc
 
Mijn advies:

1) Het plastic van de body eerst vetvrij maken door in een warm sopje te doen. Goed laten drogen.
2) Primer van Alclad II met thinner van Mr Color or Alclad zelf. Twee dunne laagjes is voldoende. Primer van Tamiya werkt ook prima. Acrylprimer werkt bij mij niet en ik ben lang niet de enige met klachten.
3) Aantal dunne laagjes van de verf naar je keuze. Goed laten drogen tussen de laagjes door.
4) Het geheel laten uitharden. Een dag is voldoende bij acrylverf zoals Vallejo (langer mag), bij enamelverf zou ik het een week laten liggen voor de zekerheid, bij lakverf twee dagen of zo.
5) Paar laagjes vernis erover.
6) Voor de zekerheid de tape, voor het aanbrengen, wat minder 'tacky' maken door een paar keer te bevestigen op een glad oppervlak en hem daar weer van af te trekken.

Op die manier kan er volgens mij niets mis gaan. Ja, het motorblok kan tegen de motorkap aankomen :D
 
Zelf gebruik ik nog altijd acryl primer van Vallejo of AK en gebruik de gele plakband merk kip te verkrijgen bij ASA;

Ook moet ik zeggen , dat ik op heden nog NOOIT problemen had toen ik de plakband verwijderde ..... en er verf meekwam !
 
Het grootste probleem met acrylprimer doet zich voor als je de primer wilt gaan schuren. Zolang dat niet hoeft, zal de primer prima werken. Maar als je wilt gaan schuren (en dat wil ik bijna altijd) dan komt het spul er eerder af als een latexlaagje dan als schuurstof. Dat probleem heb je met een lakprimer niet.

Maar goed, als je niet hoeft te schuren kun je ook een acrylprimer gebruiken dus. Ik denk dat daar het probleem ook niet ligt bij de huidige bouw... daar denk ik dat het ofwel ligt aan te weinig droogtijd voor de verf zelf, ofwel niet goede ontvetting. De grootste kanshebber de dader te zijn, is de te korte droogtijd.
 
Hier kun je nog eens mijn spookverhaal over de Vallejo primer teruglezen. Achterliggende gedachte: ik wilde proberen mijn hele basisverfgebeuren acryl te maken. Dus acrylprimer, acrylverfjes, acrylvernis.

Zie paragraaf 24.

Maar dat is 'm dus niet geworden. Ik werkte tevoren met Revell en Humbrol primer, wat op zich aardig werkte maar de droogtijd was redelijk lang. Daarna geprobeerd met Vallejo, wat zoals gezegd dus ontzettend tegen viel. Nu perfecte ervaringen met Alclad. Op de meeting eind volgende week kan iedereen het eens uitproberen.

Lees in de bovengeplaatste link het verhaal (indien interesse) en bepaal voor jezelf wat je wilt... :)
 
Roy wat ik nu hier lees moet ik toch uw mening delen ik heb een paar maal de witte primer gebruikt van Vallejo , brol , zelfs is het zover al ( was wel een groter flacon zoels de verdunner) dat die primer kapot is dat wil zeggen er zitten allemaal brokken en slierten in dus weggooien flacon uitspoelen en gebruiken voor iets anders
Het was bij mij begonnen met mijn pistool dat iedere keer verstopte en dan was je toch gemakkelijk een half uurtje kwijt met kuisen
Maar daarentegen heb ik heel goei ervaring met de donkere primers , zwart , panzer grau die hechten dan wel beter want mijn Chevy was daarin gespoten en daar had ik geenprobleem mee
Maar Roy de volgende keer dat ik ergens ben en ze hebben de Alclad primer sofort meenemen ( kopen )
Marc
 
Nu wat ik daarjuist ben vergeten te melden dat ik ook die stukjes en brokjes had en de laatste maal heb ik gewoon een the zakje open geknipt en dit in een klein trechtertje gelegd heb en daar mijn primer laten doorlopen en dan was het iets beter hoor
Marc

En de meeste mensen begrijpen het soms verkeerd wat is in feite primer dat is een soort hechtlaag tussen een oppervlak en de verf die erop moet komen , voor krasjes en dergelijke moet het dan weer filler zijn die is dikker en vult krasjes en poriën op maar daar heb je schuurwerk aan hoor
 
Laatst bewerkt:
Zoals je merkt heb ik nog veel te leren.
Marc S
 
Ik heb na de ledendag mijn roadrunner meegegeven met coachke.Die ging hem in de remolie leggen zodat ik een nieuwe start kan nemen.Het was nu de tweede maal dat ik bij het verwijderen van de tape de lak losliet.Coachke ging er nu ook primer op spuiten.De primer die ik heb gebruikt komt uit een spuitbus maar deze ga ik niet meer gebruiken.Spijtig genoeg kan ik de alcladprimer die Roy gedemonstreerd heeft niet gebruiken omdat ik binnenshuis spuit en dit heel sterk riekt.En nu maar hopen dat de derde keer de goede keer word.Het vervolg komt binnenkort.
Marc S
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan