Hoofdsponsor

1/35 ZiS 30 Anti-tank SPG [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ben er van overtuigd dat je dit model tot een prachtmodel zal uitbouwen, ondanks alle tekortkomingen....
 
Zoals de collega's zeggen, proficiat met de bouw tot nu toe. Ondanks de staat van de kit heb je er al iets mooi van gemaakt.
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Vooreerst bedankt voor de aanmoedigingen. Ik kan ze gebruiken. Want 't is hier de Processie van Echternach !

attachment.jpg

De flensen voor de bogies hebben zulke delicate stiften dat ze bij de minste tik afbreken. Dus de grove middelen : uitboren en een stift van 1.5 mm dwarsdoor. De as onder het chassis zal achteraf toch niet zichtbaar zijn.

attachment.jpg

Dit bedoel ik met de Processie van Echternach : het verlengde van het spatbord, een lat met klinknagels heb ik moeten verwijderen. Ze was onder het platform gekleefd en dient er naast te hangen. Door deze lat kon ik de track niet op de terugloopwielen plaatsen.
Door het zeer onduidelijke bouwplan had ik ze verkeerd gelijmd. Ik had me gebaseerd op de boxart, die ook fout is !

attachment.jpg

Eén zijde is al voorzien van zijn track. De bogies bestaan elk uit veertien onderdelen ! Vandaar dat deze zijde reeds een namiddag werk vergde. De track is vastgelijmd op de wielen. Dit zal hoogstwaarschijnlijk het schilderen bemoeilijken, maar ik zag het als enige mogelijkheid.
De track bestaat uit links en lenghts. Bovenop een lang deel dat ik door voorzichtig buigen wat sagging meegegeven heb. Vervolgens enkele links op het trekwiel waarna opnieuw een lengte volgde. Onder de bogies ook een lengte die ik wat 'model' gegeven heb. Aan het laatste baanwiel zit eerst een link en vervolgens de laatste lengte, waarna ik het laatste stukje op het spanwiel opgevuld heb met links.
Ik ben tevreden over het resultaat, het oogt een perfect vloeiende gesloten track.

Morgen de andere zijde. :tongue::tongue::tongue:

attachment.jpg

Als laatste werkje vandaag heb ik twee koplampen gescratchd. Omdat er geen voorzien waren in de kit en er toch lichten opmoeten was er geen andere optie. Tevens zijn het kapotte lichten, het glas is weg en de lamp zelf is kapot. Misschien dat ik er één een deuk geef : battle damage. ;);)

Wegens de overbelichte foto's zijn de klinknagels niet waarneembaar, maar wel aanwezig. Het is een boel werk om al die klinknagels te plaatsen, maar ik vind ze een leuk detail waar je veel effecten kunt uithalen in de schilderfase.
Binnenkort plaats ik eens daglichtfoto's, zodat de klinknagels beter te zien zullen zijn...

Groeten Rik
 
prachtige tekeningen zeg !

Ja Rik, ge hebt nog werk voor de boeg hoor mannetje als je de fotoos wilt volgen.
 
Goedemorgen Beste Kijkers !

@Silenoz, bedankt voor de link, maar 'k had die al zelf tegengekomen. Goede bron, mooie foto's.

@Famo : 't is bouwverlof, hé manneke, de werken vorderen goed !

Vandaag gaat ie in de primer.

attachment.jpg

attachment.jpg

De beide platformen voor de gunner en de lader. Links in goede staat, rechts met battle damage. :8
Op foto's had ik gezien dat ze door schade afhangen, of schots en scheef hangen, ...

attachment.jpg

De achterzijde. Uit de doos met restanten van oude kits heb ik een trekhaak uitgescharreld, een overschotje van een andere Rus : de BA10.
De steunen, degene op de extra sprue waren niet bruikbaar wegens teveel flash, heb ik uit messing gemaakt en een schijfje koper er onder gesoldeerd. De pin die er zou moeten onder zitten is er niet, het geheel komt op een dio en de pinnen zullen niet te zien zijn.
De scharnier punten zijn de koplampen. Ik heb ze teruggevonden wanneer alle andere delen uit deze sprue genomen waren.
Maar deze lampen waren in disproportie. Heel kleine lampjes in enorm zware beugels. Dus de lampen er uit gezaagd en de stiften er in gelijmd.
Bemerk de kleine spatborden achteraan.

attachment.jpg

De tweede track. De terugloopwielen zitten op een V-vormig onderdeel. Dit heeft twee stiftjes aan het uiteinde. Eén waarmee het vast zit in het chassis, het andere ter bevestiging van het terugloopwiel. Met deze stiftjes zit het deel vast in de sprue. De andere heb ik voorzichtig uitgezaagd langs het stiftje, maar van één was ik wat te overhaast en heb het stiftje van het terugloopwiel afgezaagd : gevolg, battle damage. Gewoonweg het terugloopwiel achterwege gelaten en wat meer sagging gegeven aan de track.

attachment.jpg

Eén koplamp met battle damage.

Nog enkele foto's van het complete ensemble. De klinknagels op de hull zijn nu wel goed waarneembaar. ;)

attachment.jpg attachment.jpg

Uit dunne koperplaat is nog een kist gemaakt voor de achterzijde. De beide platformen hangen af door de vallende stenen van de schouw.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een extra detail die op alle foto's weer te vinden is, maar dat Maquette niet voorzien heeft. Een steun onder de hull. Ogenschijnlijk staat hij schuin, maar dat is gezichtsbedrog. De foto is in perspectief genomen en de hull zelf is ook schuin.

De volgende update is in kleur. :D:D

Groeten Rik
 
benieuwd naar zijn verfjasje
 
Met een beetje inspanning heb je toch een mooi model neergezet Rik en ben benieuwd naar het kleurtje ^^
 
Dat is een mooi tankje geworden, maar er is mij iets opgevallen

main.php


Zou het niet mooier zijn met deze rivetten erbij??
 
@Beyond : dat is mij ook opgevallen. Maar intussen was het onderdeel gelijmd.
Eigenlijk zijn deze rivetten aanwezig, maar de rand rond de mitrailleurbehuizing is er niet. Tevens is het vizier van de bestuurder wat aan de grote kant zodat beide onderdelen wat dicht op elkaar staan.
Omdat ik de bestuurderspost geplaatst heb zonder het MG-huis, om kieren dicht te maken, heb ik deze fout te laat opgemerkt.

Groeten Rik
 
ziet er goed uit, doet me zin krijgen om de mijne ook nog eens vanonder 't stof te halen, maar eerst nog wat ervaring opdoen. benieuwd naar het jasje...
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

Hij heeft zijn basiskleuren. Het is wel speciaal als je de Duitse three-tone camo gewend bent.
Voor deze Russische camo heb ik Humbrol 150 gebruikt als groene basis. Volgens de conversie kaart had ik H151 nodig, maar deze bestaat blijkbaar niet meer. Ik vond de H150 het best geschikt, Vallejo 833 is een alternatief volgens de kaart, maar deze is veel te flashy.
De vlekken zijn aangebracht met H72 voor het Sand Earth, en H98 met een tikje zwart voor de bruine camo kleur.

Ik heb mij gebaseerd op de referenties die Silenoz mij bezorgde, waarvoor nogmaals dank !

Enkele foto's :

attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ook de tracks hebben al een eerste roeste basiskleur gegeven met Humbrol 113.

Volgende stap is een laag vernis. Vermits er geen decals bijgevoegd zijn en ik nog geen referentiefoto's gezien heb met markeringen kan ik dan starten met het verweren.

Groeten Rik
 
Aha Rik, dat is een mooi camokleuren schema dat ge er op gezet hebt.
 
Dit is inderdaad een mooi resultaat zeker en vast als je weet in welke staat deze kit was.
Dikke proficiat.
 
Ola.....mooie camo in ieder geval!
 
Ja, zeker mooie camo. Maar ben je de tracks niet vergeten Rik? Of kunnen deze nog verwijdert worden?

Grtz Bart.
 
Ja, goedendag... Dat kan nogal tellen als modelleke Rik.
Prachtige scratchwerken, fijn spuitwerk, oog voor detail en voor veel dingen een eenvoudige oplossing.
Kortom modelbouwen ten top. Vind dit al een pracht resultaat.
Benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan