Even afwezig geweest door een in eerste instantie ernstig medisch probleem met mijn Duitse Herder.
Ze is nu ruim een week geleden met spoed opgenomen in een kliniek en snel geopereerd aan een gezwel in haar buik.
Na de operatie moest ze nog 1,5 dagen blijven ter observatie, maar is nu weer thuis en goed aan de beterende hand.
Nu loopt ze hier nog steeds medelijden op te wekken door zogenaamd nog steeds héél erg ziek te zijn.
Maar daar trap ik niet in natuurlijk
Omdat de temperaturen nog te hoog te zijn om fatsoenlijk te kunnen schilderen, ben ik vast aan de boegspriet begonnen, maar daar kwam ik al snel in de problemen, althans onduidelijkheden.
Korte uitleg;
De naam "Wappen von Hamburg" doet sugereren dat het een Duits schip is, dat is maar gedeeltelijk waar.
Het schip is gebouwd volgens de principes van de Hollandse Tweedekker en in Hamburg door een Nederlandse bouwmeester met veel Nederlandse handwerkslieden gebouwd.
Feitelijk is het dus een van oorsprong Nederlands schip.
Dat geeft mij de gelegenheid om de gegevens van H. Winter (auteur van het boek "Een Hollandse Tweedekker" ) ook voor dit schip te gebruiken.
Tevens heb ik het boek "Wappen von Hamburg" van W. Quinger. Hij heeft het schip in 197?.... gebouwd voor een museum op basis van de voorhanden zijnde gegevens.
Kortom er bestaat géén model uit die tijd.
Ik was al enkele zaken tegengekomen bij de bouw van de romp die ik veranderd heb, en aangepast volgens de tekeningen van Quiger.
Maar nu gaat het feest pas écht beginnen.
Ik ben alvast begonnen met de boegspriet omdat ik gezien de temperaturen niet kon schilderen
Allereesrt even 2 detailfoto's van de tekeningen van de boegspriet;
De tekening van Corel
De tekening van Quinger
Corel (bovenste foto) laat zien dat er 3 "masten" staan onde de mars (kraaienest voor de outsiders)
van links naar rechts; de knie, dan een tussenmast, en helemaal vooraan de blinde steng
Quinger (onderste foto) laat er maar twee zien; de knie, en dan de blinde steng die op de spriet rust.
Op beide foto's rode voerkanten rechtsboven)
Ik heb dit allemaal vergeleken met de Hollandse tweedekker, en de 7 Provinciën.
Ook in het boek van de William Rex gekeken, en ze zijn allemaal zoals Quinger het heeft getekend.
Opgemerkt dient te worden dat de William Rex eigenlijk nooit als werkelijk schip bestaan heeft, het staat althans niet op de scheepslist uit die tijd maar "slechts" een enorm groot "pronkmodel" voor de Admiraliteit in Amsterdam uit die tijd was,
Volgende punt; De fokkestag maakt volgns Corel deel uit van de woeling om de boegspriet. (dat heb ik nog nooit gezien!)
Bij Quinger zitten 3 klampen waar de fokkestag tegen aan ligt.
Op beide foto's rood vierkant links onder.
Verder heb ik nog 2 klampen aangebracht die vlak achter de kraag voor de touwdoorvoer zitten.
Hier is nog geen foto van.
Aankomende winter ga ik verder met de masten en de langzaam naar de tuigage.
Dat gaat écht een mooie winter worden, lekker véél uitzoekwerk.
Dit is zoals het er nu bij staat, volgens Quinger dus, nog een paar kleine aanpassingen en dan is hij ook klaar om geschilderd te worden.
Oké, een heel verhaal, maar ik vindt het een boeiende materie.
Ik zal de hulp van de experts hier écht nodig hebben hoor