Hoofdsponsor

1/50 Wappen von Hamburg I 1667 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ach, het is nog geen 26 oktober. Ik knoei... ik bedoel... ik leef met je mee.
Strak werk :D
 
Verder met de gallerei;
Allereerst heb ik het houten deel aan de boven-en onderkant van het trapsgewijz dak helemaal opnieuw gemaakt (ik was niet helemaal tevreden met het meegeleverde tiplex)
Die twee delen beter op maat gemaakt, alsmede het grote blok (boven de basis voorzien van de ramen.
Deze ramen met dubbelzijdige tape op hun plaats gezet, zodat ik daar mooi passend omheen kon beplanken.
Net als bij het deurtje in de vertuining (boeven de gallerei) heb ik na het beplanken die beslagdelen weer weggehaald om ze later, geschilderd en wel, te kunnen plaatsen zonder ze te beschadigen.
Op de gallerei zit er nog één in voor de foto.
Tussen de ramen komen nog beelden te staan die tesamen een orkest vormen.
Nog even afmaken en dan op naar de andere kant;)


attachment.jpg
 
Ziet er mooi passend uit Germt, maar laat je die spijkerkoppen zo zitten?
 
laat je die spijkerkoppen zo zitten?

Nee Jan, die kleine rondjes die je ziet is het bekende kneedbaar hout.
Ik heb die onderste blokken niet alleen gelijmd, maar ook met 2 messing pennen in de romp vastgezet, en daarna afgedekt met kneedbaar hout.
Als het straks in de kleur staat valt het niet meer op;)
 
Na veel gepuzzel begint je galerij nu aardige in vorm te komen:yup:
Het grote werk is klaar nu alle nog "wat" afwerken:P

Andy
 
Door wat vervelende privé omstandigheden is de bouw in een veel lagere versnelling doorgegaan.
Alle onderdelen van de gallerijen zijn nu klaar en passend.:8
Verschillende onderdelen heb is zelfs 3 x opnieuw moeten maken.
Er deugde geen z.. ()van de tekening en de bouwbeschrijving.
(Zal mijn onkunde wel zijn, maar ik kreeg het iig niet voor elkaar)
Morgen alle delen, williswaar ongeschilderd, samenstellen en dan plaats ik foto's van het geheel.
Ook de eerder genoemde en gemaakte drapperiën ga ik opnieuw maken, want deze kunnen wat verder naar beneden doorlopen, om zo een beter geheel te krijgen.
A.s weekend krijg ik bouwmeester Andy van de PW op bezoek (inspectie)
dus moet het er een beetje netjes uitzien;)
 
...
A.s weekend krijg ik bouwmeester Andy van de PW op bezoek (inspectie)
dus moet het er een beetje netjes uitzien;)

:P dat wordt opruimen en afstoffen, ik neem witte handschoenen mee!:3some:

Andy
 
Ik heb de hele gallereien ombouw er op zitten en gelijmd m.u.v. van het trapsgewijze dak, daar hoef ik niks aan te verbouwen omdat dat deel perfect past, en dat was simpelweg het enige:angry:

Het grootste probleem waren de twee grote hoek ornamenten.
Die passen nu zó goed dat de linker vanzelf al blijft zitten zonder gelijmd te zijn, de rechter moet ik nog een beetje ondersteunen (zie foto)
Tegelijk de lijsten op de zijkanten van het hakkebord nat op hun plaats gezet om een beetje gebogen te laten drogen.
Verder gekeken of mijn drapperieën passen boven het wapenschild (alles in dry fit)
Op de gallereiën aan de zij-en achterkant zitten nog lichtgekleurde verdiepingen; daar komen de ramen in.
Ik had die met dubbelzijdig tape op hun plaats gezet en daar netjes met noten fineer omheen geplankt en daarna de ramen weer verwijderd om ze later netjes te kunnen schilderen
Nu alles in kleur zetten. (houtwerk en messing beslagdelen)
Het lichtere hout van de gallereiën is makkelijk in dezelfde kleur te krijgen door deze een extra laagje te geven8)

attachment.jpg
 
Hoi Germt

Ik moet die Wappen von Hamburg binnenkort maar eens van nabij komen bekijken, is de bakker open? :yumyum:

Andy
 
Ziet er weer heel strak uit Germt maar volgens mij komen de echte problemen met de tuigage.
Er is eigenlijk geen fatsoenlijke tekening bij, bv. als je kijkt naar de belegpunten op de nagelbanken.
Corel kan dan de naam hebben als goede kit bouwer maar volgens mij word dit voor 90% allemaal zelf uitzoeken, touw voor touw.
Daar hadden ook wel wat betere tekeningen bij gekund.
 
Dat is juist Dick, maar vergeet niet dat de kit eigenlijk niet van Corel is, maar van Movo, net als de Berlin.
Wat de tuigage betreft, daar heb ik naar gekeken, en kan je geruststellen.
Bovendien is het boek van de 7P natuurlijk maatgevend.
De tekeningen uit het boek van de WvH hebben een uitgebreid tuigage plan incl. alle belegpunten.
Deze tekeningen heb jij volgens mij;)
 
Het komt altijd wel weer goed Germt, daar ben ik geen bang voor en het is nog lang niet zover dus ik zal maar niet op de dingen vooruit lopen.
De tekeningen van de tuigage heb ik trouwens niet anders heb ik deze gemist.
Wel heb ik de tekeningen van de romp maar dat zie ik later wel.
 
Vertel mij niks over het ontbreken van een tuigageplan ...... maar je komt er wel uit. De aanhouder wint :D.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de Wappen (schaal 1:45) van Germt vandaag bekeken
en wat is die GROOT voor een scheepstimmerman van de Prins Willem (schaal 1:100)

abrouwer-albums-anders-picture155503-p1140377.jpg


....maar wel erg netjes gebouwd

abrouwer-albums-anders-picture155504-p1140385.jpg


Andy
 
Germt, ik heb de tekening dus dat is weer oké maar als ik bv. de belegpunten en de nagelbanken vergelijk met zeg Patterson komt Corel wat het aantal touwen betreft volgens mij nog niet op de helft.
Kijk ook maar eens naar de foto's op finemodelships.com dan kopmt Corel voor wat dat betreft er toch karig af.
 
Je moet Patterson niet gebruiken Dick, die is voor Engelse schepen van een andere periode.
De 7P is wel toepasbaar.
 
Kleine update voor de WvH bouwers
Vanmorgen heb ik alles nog eens gecontroleerd voordat ik de potjes verf en penselen te hand ga nemen.
Alles past, behalve...........
De twee liggende leeuwen op de bovenzijde van hakkebord.
De ronding die in het hakkebord zit is bijlange niet rond genoeg
Ik heb die ronding er eerst een beetje uitgehaald, wat vlakker gemaakt, om de afdekplank die bovenop het hakkebord komt en dient als basis voor de eerder genoemde leeuwen makkelijker te kunnen aanbrengen.
Deze moet enige oversteek hebben aan de zijkanten om straks weer op de reling aan te kunnen sluiten.
Daarna een nieuwe losse ronding gemaakt die de leeuwen volledig ondersteunen. Deze diende dus véél ronder te zijn.
Ter controle om te zien of dan ook álles in het midden staat ook even de knie van de vlaggemast gemaakt en gepast (stompje tussen de twee leeuwen.
Alles is even met dubbelzijdig tape op zijn plaats gezet.

Verder zijn de twee delen waarover in de bouwbeschrijving en op de tekening niet gesproken wordt ook perfect passen, de drapperieën en daarboven opgesloten door twee dwarsbalken een sier ornament wat ik ooit bij de kombuis heb meegenomen.

Oké, kunnen we morgen gaan schilderen ..............denk ik
Beide onderdelen zaten wel op het originele schip

attachment.jpg
 
Ik ben op dit moment een beetje aan het stoeien met de kleur groen.
Mijn romp krijgt een enigsinds donkere kleur, dit is met opzet.
Ten eerste omdat ik dat mooi vindt en ten tweede omdat ik denk dat de meeste schepen uit die tijd allemaal een redelijk donkere houtkleur hadden.
Uit mijn groene kleur kom ik niet uit.

Op de achterwand van de kleine hut (foto 1) Deze achterwand is nog eenvoudig over te schilderen.

attachment.jpg

Op het dak van de zijgallereiën (foto 2)

attachment.jpg


Op de vertuining aan de bovenzijde van de romp (foto 3)

attachment.jpg



Ik heb 2 kleuren groen op een latje gezet.
Linker kant (donker) Humbrol Satin 195
Rechterkant (licht) Humbrol Satin 131

Graag advies, want ik weet het niet meer en heb wat moeite met kiezen
icon_sad.gif

Ik neig zelf een beetje naar de lichte variant, maar er zijn simpelweg geen referenties voor de keuren van dit schip.
Zijn er eventueel alternatieven
confused.gif
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan