Hoofdsponsor

1/50 Wappen von Hamburg I 1667 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tropenrooster

Je houdt de gang er aardig in en dat die hitte :34:
Ziet er keurig uit:):

Andy
 
Moet even doorwerken, de temperaturen zijn voor het schilderwerk redelijk gunstig.
Wil nu onderhand de romp met alle kleuren wel eens een keer afgeschilderd hebben8)
 
Ideale omstandigheden en temperaturen om te schilderen.

De romp vóór het schilderwerk.
attachment.jpg


De romp met de huidgangen voor de eerste keer in rustiek eiken, en met een korrel 1000 opgeschuurd.
Er zitten wat lichtere "vlekken" in, bij de volgende laag zullen deze vlekken iets minder zijn, en wordt het geheel iets donkerder met behoud van een beetje verouderings look in de huid.
Ook de vertuining staat in de eerste groene laag

attachment.jpg


Ik ga iets afwijken van de bouwbeschrijving en volg hier de kleuren van de Hollandse Tweedekker.
De rode en gele bies zijn gemaakt van resp. 1x4 mm notenhout, en 2x2 mm notenhout.
Deze latten zijn vooraf al in de kleur gezet en zitten nu met klemmen even op de romp om het effect te kunnen zien.

attachment.jpg

Vandaag geen schilderwerk meer omdat ik alles de tijd wil geven om goed uit te harden.
 
mooi hoor germt het groen staat me erg aan 8)
het ra hout mag ook helemaal geel zijn maar met een biezeke is ook wel mooi zo
 
mooi hoor germt het groen staat me erg aan 8)
het ra hout mag ook helemaal geel zijn maar met een biezeke is ook wel mooi zo

Dat was ook best een moeilijke keuze hoor, en het groen is zelf gemaakt, en koste een hoop gepuzzel.
Volgens de tekening zouden er twee biezen moeten lopen van 2 x2 mm, en dan in houtkleur.
Ik heb het voorbeeld van Jack (die ken je wel) gevolgd en dit bevalt mij een stuk beter.
 
Volg deze al de hele tijd. Echt leuk om te volgen. Hoge kwaliteit wat je daar aan het bouwen bent.
 
Dank je Leysend.
Schilderwerk vorderd langzaam, ik ben hier soms erg kritisch op, en heb het groen bijvoorbeeld opnieuw moeten doen omdat er wat vlekken in zaten, maar dat is nu opgelost.
Romp is nu in de goede tint houtkleur.
Morgen de berghouten.
Tijdens het drogen van de verf ben ik bezig met de relingen te maken.
Dus foto's zullen spoedig volgen.
 
schilderen is een sicure werkje germt daar kan je best je tijt voor pakken :)
 
Na een hoop gehannes en gedoe met de vernis laag op de huidgangen vandaag de berghouten en de rompbescherming voor de ankers zwart geschilderd.
Slechts één kant (bakboord) is nu klaar op de rode en gele bies na.
Deze biezen worden pas donderdag geplaatst, als aan beide zijden de berghouten in kleur zijn en goed droog.
Tevens nog 2 slooiknieën (aan iedere kant één) deze nu plaatsen is handiger omdat de ruimte tussen de slooiknieën te krap is om het fatsoenlijk geschilderd te krijgen
De romp is wat donkerder geworden en contrasteerd mooi met het zwart van de berghouten.

Even een indruk.

attachment.jpg


attachment.jpg
 
En weer een stapje verder.
De rode en gele bies, conform mijn voorbeeld van de "Hollandse Tweedekker"
De rode bies (4 mm) is aanvoudig aan te brengen, ligt gewoon onder tegen de vertuining
De gele (2 mm) moet op 3 mm afstand van de rode, is dus werken met afstandhoudertjes (blokjes van 3 mm) om de zaak paralel te houden.
De gele komt in 2 delen omdat achter de 3e poort van voren een grote leeuwekop komt voor een touwdoorvoer. De gele bies wordt door die kop onderbroken.
Moet alleen nog het stukje aan de voorkant aanbrengen maar kan dat beter doen als de knie van de kraanbalk er straks opzit.
Bies moet namelijk tot tegen die knie lopen.

attachment.jpg


Dus straks de kraanbalk met knie aanbrengen , en daarna de galjoensregels gaan scratchen.
Het rooster heb ik al klaar.
Ik hou gewoon niet van die verschrikkelijk lelijke ijzeren dingen, moet gewoon hout zijn

attachment.jpg

Het houten rooster heb ik iets aangepast i.v.m. de loop van de regelingen, is iets breder zodat het beter tussen de "wangen" van de luizenplecht valt.
 
Je blijft dus een echte houtluis. Zo ben ik ook... hout waar hout moet zitten
 
heel netjes het roostertje germt veel beter dan het ijzerwerk.
wel raar dat er zo een gedrocht tussen zit want vond het beslag er anders erg mooi uitzien toen ik bij jou de doos eens heb kunnen inkijken
 
Je hebt het beslag gezien Dirk, en dat ziet er inderdaad schitterend uit.
De regelingen die nu gemaakt moeten worden maak ik van buigbaar beuken, ze worden toch zwart.
Overigens, je móet ze wel zelf opnieuw maken, want als ik deze gedrochten zou gebruiken, zou ik bij het plaatsen van de regels de boegspriet bijna verticaal moeten zetten.
De maten kloppen helemaal niet, dus we gaan gewoon zelf een beetje klooien;)
 
als het niet past dan heb je wijnig keuze germt
 
Nadat ik vandaag de kraanbalken met de knieën heb aangebracht begonnen met de galjoensregeling.
Ik verwachtte dat de ijzeren "gedrochten" zouden kunnen dienen als mal....... maar ze passen van géén kanten, enige afwijking zou nog kunnen, maar bij deze dingen zou ik de boegspriet bijna verticaal moeten zetten.
Waar de regelingen beginnen aan de boeg laat zich duidelijk aflezen op de tekening.
Maar waar eindigen?
Meestal komen deze regelingen samen vlak achter het boegbeeld.
Dus eerst het punt maken waar alle 4 de regelingen samen komen.
Van een stukje rondhout een klos gemaakt die tussen de regelingen moet zitten, voorzien van tandenstokeruiteindepuntjes, en de onderste regeling die vanaf het rooster tegen de galjoensscheg naar boven loopt op dit ronde klosje gelijmd.
Het begin (of eindpunt) is er
Had eerst een kleiner klosje geprobeerd, maar dat gaat niet. deze is dus even groot (diameter) als het origineel in de doos.

attachment.jpg


attachment.jpg

Uiteraard alles gepast met boegspriet in dry-fit en met een elastiek als woeling goed vastgezet op de juiste plaats.
Als alle 4 de regelingen op de klos zitten alles netjes in model schuren, en dan zou het goed moeten zijn
 
hmm weer een leeuw die van het schip wil springen :)
de leeuw ligt normaal helemaal op de scech . met onder zijn poten het krolletje waar hij dan opligt.
mischien kan je dit wel verbeteren germt , het zou zeker een hele verbetering zijn vind ik

hieronder de leeuw van de heemskerck, dit steven valt wel meer dan HWVH maar het prinsiepe blijft normaal het zelvde.


92_006.JPG
 
Daar heb je zeker een punt Dirk.
Ik heb even gekeken wat er aan te verbouwen valt, en ik heb wel een optie.

attachment.jpg

Om de scheg redelijk recht naar boven te houden zou ik het gearceerde deel kunnen opvullen, is simpel door een mooi opvulstuk te doen.
Dat is een flink stukje omdat ik de scheg aan de voorkant wel in een vloeiende rechte lijn wil houden. Dat oogt beter.
Het schild waar de krullen van zijn voorpoten overheen hangen zou dan mooier tegen het opvulstuk zitten, en heb ik voor dat schild ook meer lijmoppervlak.
De cilinder waar de regelingen op bij elkaar komen, moet dan iets lager, omdat de leeuw een beetje rechterop komt te staan.
Ik heb dat getekend met een vierkant achter de kop.
Graag even je mening8)
 
veel succes met het galjoen Germt, is een lastig stuk.
ik zou inderdaad ook een aanpassing maken voor de bevestiging van de leeuw.
het valt me wel op hoe de 17e eeuwse Hollanders hier nogal in verschillen als ik deze vergelijk met de Prins Willem, Batavia, WvH, Wasa etc.
 
mischien kan je eerst eens op je plan iets tekenen germt dan weet je waar je aan gaat beginnen en of het wel mogelijk is.

wat je laat zien is al zeker niet verkeert hoor
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan