De jig deed niet echt wat er van verwacht werd omdat het eigenlijk wat te moeilijk was om de 2 trackhelften goed vast te zetten. De tank is toch nog een half jaar blijven staan maar ik nam me vorige week voor het project eens terug in beweging te zetten, want dit ding neemt toch wat teveel plek in om niks mee te toen. Het bleek ook dat de Maskol die ik gebruikt had om de stukken vast te zetten, na verloop van tijd erg kleverig geworden was en moeilijk van het model te vegen. Door met een mesje te schrapen ging het wel, maar ook dat kon ik niet meer vast nemen zonder dat het spul aan de vingers bleef hangen. Dat weten we dan ook weeral over dit goedje.
Ik heb me eerst eens beziggehouden met de PE sprocketverbindingen van Voyager, zodat de sprockets al in de tank bevestigd konden worden. Dit kan nog achteraf gespoten worden want de sprocket blijft draaibaar. In totaal zie je hier twee keer acht lagen PE op elkaar, daarom de klemmen om zoveel mogelijk eventuele luchtbellen tussen de lijm te elimineren.
Dan heb ik de twee trackhelften er toch al maar tegen gelijmd, ik zou daarna dan wel zien waar de afwijkingen zouden optreden. Ik heb me in eerste instantie geconcentreerd op het uitlijnen van de schuine pantserplaten op de hull. Bij het samenlijmen van de uitstekende fenders waren er kieren aan de basis waar het schuine pantser begint. Bovenaan de rechtse fender heb ik een insnijding gemaakt vlak langs de hull om deze kier weg te kunnen duwen, maar daardoor stond de binnenkant wel ongeveer een graad scheef naar binnen toe. Dit oplossen zou later wel lukken.
Nu kwam het lastige deel om de naar elkaar toe lopende rijen wielen terug evenwijdig te maken. Er was een afwijking van twee millimeter in de tussenafstand van de rijen tussen de voor- en de achterkant van de tank. Toch was er aan de bovenkant geen verschil in breedte, de afwijking moest dus zitten in de buitenste, door schratchen opnieuw samengestelde plaat die vooraan schuiner stond. Daardoor volgden de wielen die daar aan vast zaten die afwijking. Dit kon ik dus tegengaan door die plaat en de hull uiteen te duwen. Er zaten vijf verbindingen tussen, de voorste daarvan wilde ik een millimeter verbreden. Daarom moesten de voorste wielen losgemaakt worden, daarbij brak ook nog eens een bogie.
Daarvoor moesten die verbindingen wel geperforeerd worden, want ze bestonden uit teveel stukjes om grote krachten op te kunnen vangen. Er moest een metalen as van 1,5mm diameter door kunnen.
De as moest dus ergens door het zijpantser, ik heb dan maar het slot in de zijkant uitgeboord waar die as echt zat. Daar zat een merkteken zoals een afdruk van een kruiskopschroevendraaier, dat moet nog terug gereconstrueerd worden. Aan de binnenkant van de fender hoeft geen gat te komen.
De twee "kerstboomvoeten" worden terug op hun plek gekleefd met de as als dry-fit. De as komt uit een wekkertje met een pallenwiel er op.
Hier zijn ook de 2 PE-stukjes en het midden van de stut, bestaande uit 2 "rollers" en een stuk sprue uit een andere doos dat al olijfgroen was, doorboord. Nu is deze verbinding sterk genoeg om de wielen uiteen te drukken.
Ook aan de andere kant wordt dit herhaald. Er zit nu nog altijd wel een millimeter verschil op, maar dit krijg ik vast niet beter en je ziet het ook alleen als je de tank op zijn kop draait.
Wat nog wel opvalt, is dat de twee fenders nu afhangen naar buiten toe. Dit is niet het geval bij de echte tank en het moest dus gecorrigeerd worden. Het zou niet helpen om de twee buitenste helften terug af te splitsen en onder de juiste hoek te zetten, want dan zou er een V-groef van boven in de fenders zitten en de binnenste helft zou scheef blijven.
Ook nu was de oplossing vrij drastisch, want de zaag moest nu in de binnenkant van de fenders gezet worden. Om de wielen aan de binnenkant niet te beschadigen met de microzaag, werd hiervoor een snijschijfje gebruikt.
Nu de hele binnenkant van de fenders bovenaan los zit, kan het bovenvlak van de twee helften als een geheel ingedrukt worden. De hoek moet aan beide kanten maar een beetje veranderen en er kan terug een stevige verbinding gelijmd worden.
Het resultaat is dat de voorkant van de tank nu perfect recht ligt. Meer naar achteren zal er wel een kleine afwijking blijven maar omdat dit in een punt dichtloopt is het niet op het oog zichtbaar. Het zal ook perfect dichtgeplamuurd en geschuurd kunnen worden, want de naad ligt dicht bij de rand van de fenders.
Er is nog wel een correctie nodig aan de afgezaagde voorkant van de fenders. Dat zal weinig problemen opleveren. Misschien kan er dan nu aan de detaillering van de tank begonnen worden!