Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz. 7/1 2 cm Flakvierling 38 auf Selbstfahrlafette [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zal er hier nog even een update(tje) tegenaan gooien.

De plateau's waar de laders van het wapen plaats moeten nemen en waar de magazijnrekken ook opstaan. Ze bevinden zich links en rechts van het wapen.

attachment.jpg

Volgens de plannetjes moeten de PE-magazijnrekken gewoon op het kitstuk geplaatst worden maar dan klopt het ganse zootje niet meer want de plateau uit de kit bevat ook de bodem en de zijkant van het magzijnrek, dus hebben we er het mes ingezet en een nieuw stuk tussen gestoken. Links zoals het op het plannetje staat en rechts zoals het in werkelijkheid is .

attachment.jpg

De plateau's kunnen opgeplooit worden om het geheel tijdens de transport te verkleinen vooral als hij met een aanhangertje vervoerd word, anders kan hij niet opgetakeld worden aan dat aanhangertje. Op de SdKfz 7 kunnen ze in open stand blijven.
Daar alles met 2 scharniertjes samenhangt is dat nogal een flauw (niet sterk) geheel en zal vlug afbreken door het gewicht dat op dat opplooibaar gedeelte komt te staan. Dat gewicht bestaat uit de een stoeltje (met onderstel) voor de lader.

Dus hebben we eerst terhoogte van de PE-scharnieren een verbindings-stift gestoken tussen de 2 delen, die dan zullen weggestoken worden door de scharnieren. Rechts de verbindingstiften, links de erboven gemonteerde scharnieren.
Tevens heb ik de watergaten geboord in de plateau's , anders blijft het water op de plateau's staan na een regenbui en das niet gezond voor het ijzer .

attachment.jpg



Dan de magazijnrekken er op gezet. Aan het magazijnrek werd ook het materiaalbakje voor het poetsmateriaal voor het wapen gemonteerd. De witte staafjes die aan het bakje gemonteerd zijn evergreen staafjes waar een gaatje ingeboord werd zodanig dat het buisjes werden en deze dienen om de poetsstokken van het wapen in te plaatsen.
De ronde buis vooraan de plateau's dienen om het grote schild op te monteren en dient dan ook als scharnier wanneer men het schild wil dichtplooien.


attachment.jpg

Het vertikaal messingstaafje is het onderstelletje voor de lader zijn stoeltje. De zitting is er nog niet opgemonteerd. Het stoeltje moet eerst neergeklapt worden eer men de plateau kan omhoog plooien voor transport
Normaal moest dat staafje een stukje uit de kit zijn die op de PE-scharnier gelijmd werd, maar dat werd vervangen door een stuk scratch. Het koperen staafje dat er door geboord werd is de vergrendeling om het stoeltje omhoog te laten staan of neer te klappen. Nu moet ik wel zeggen dat alles opgemonteerd was toen ik zag dat het gaatje 90° horizontaal moest gedraaid zitten....... Diegene die nooit mist, werppe de eerste steen :8.
Aan de scharnier werd een stiftje gesoldeerdom die stevig te kunnen verlijmen met het plateau.

attachment.jpg


Naast de scharnier van het stoeltje zie je een soort haak gemonteerd aan de onderkant van de plateau. Deze dient als alles opgeplooid en opgeklapt is , het grote schild te koppelen aan het opgeplooide plateau en zo een gesloten geheel te vormen.
Links voor dezelfde stoelscharnier zien een slotje met een ovalen handgreep. Deze dient om het opgeplooide plateau te vergrendelen zodanig dat ie niet terug openvalt en het stukje waar het grendeltje in sluit kan je juist nog zien hier op de zijkant (schuine kant) van het magazijnrek.

attachment.jpg

Vooraan het plateau zit er nog een soort grendel maar waar die voor dient ? Ik weet het niet ! maar hij zit/ligt er en kan op en neer geplooit worden.

attachment.jpg

Nu nog enkele sfeerbeelden. Hier zie je duidelijk het slotje op de zijkant van het magazijnrek. Alle boutjes en rivetten op het kitstuk werden verwijderd en vervangen door P&D's

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Allez, we zullen nog een beetje verder prutsen.
 
Verder prutsen? Wat is het volgende??
Echt werkende munitie voor in de magazijnen?? :O

Prachtwerk, haast ongelooflijk wat jij maakt op schaal....
Respect maat!!!
 
Als ik dit zie, met de perfecte uitleg trouwens, wordt ik wel depressief. Wat een vakmanschap. Petje af hoor. Wat doe je voor een living? Goudsmid soms? Zou wel cool zijn als hij echt werkte. Zullen de lat even wat opkrikken ;-)
 
En wat het strafste is dat Famo serieuze handen heeft, ik voel me altijd een hamsterke dan ! Weer heel indrukwekkend werk, maar wat hadden we anders mogen verwachten ?
 
haha de collegas zijn op dreef :laugh::laugh::laugh:

@ Beyond : de munitie ligt hier klaar hoor , het is in PE ^^

@ lightning strikes : niet depressief worden, niet nodig hoor. Maar wees gerust er komt wel een beetje denkwerk bij. Wat ik doe for living ? Schrijnwerker in de bouwnijverheid, nieuwbouw en verbouwingen. Meer bepaald gevelbekledingen plaatsen, standvensters bekleden met allerhande bekledingen en intussen ook ramen, deuren en houten terrassen plaatsen. Soms ook inspringen om te helpen een dakconstruktie te plaatsen. Kortom als het maar slaan,zagen schieten en vijzen is ;)
Ge moogt de lat opkrikken, ik breng een stelling mee van mijn werk :8:laugh:

@ Silenoz & GUnit: Met mijn vingers gaat dat niet meer zulke dingetjes vastnemen , hier word zeer veel met 2 pincetten tegelijk gewerkt dat zijn mijn vingers. in het begin was dat wel moeilijk maar nu gaat dat zeer goed.
 
Da's weeral prachtwerk, hé Peter !

Wat dat grendeltje betreft vooraan op het plateau, moest ik kunnen, ik keek even in mijn referentiemateriaal. Maar dat is voor de moment onmogelijk, gij begrijpt dat wel. ;)

Maar ik denk dat het dient om de pantserschilden te borgen in open of gesloten toestand ?

Maar het is zeer fijn werk dat je hier toont, altijd een lust voor het oog om dit draadje te openen.

Groeten Rik
 
De anderen hebben het eigenlijk allemaal al gezegd, dus ik houd het op:

WOWsdfkkjskng
 
Holly molly, deze wordt prachtig, ik sta steeds verbijsterd bij iedere update die je plaatst. Dit is niet meer knap maar meeeesterlijk!!!!

Grtz Bart.
 
Jij doet dat opzettelijk hé Famo; alles zo mooi en precies afwerken om het toch maar niet te moeten schilderen.:D:D:D
 
@ Swa ,muis & D-DAY 1944 : bedankt gastjes voor de complimenten

@ Christophe : dedju, er is hier ene die het door heeft !!!!

@ InFlandersFields : Wat dat grendeltje vooraan betreft kan ik meedelen dat het er terug afmag...... tis verkeerd. Zowel de PE als de stand van het grendeltje.
Gisteren nog eens zitten snuisteren in Nuts & Bolts ,tot ik op een foto toch dat stukje tegen kwam. Op 95 % van de detailfotoos staat het er niet op, alleen het koppelstukje aan de plateau. De stand van het grendeltje moet vertikaal zijn want op 1 foto zie je dat er een veertje aanhangt die aan de scharnerbuis ( groot schild) bevestigd is om het stuk zo vertikaal te houden. De vorm is ook totaal anders . Griffon gaat hier uit de bocht en ik ook......
Wat de bedoeling van dat grendeltje is "denk ik " dat het een vergrendeling is voor de scharnier van het groot schild zodanig dat hij er niet kan van wippen tijdens transport, versta je ? Het schild zit met een pin in die buis en tijdens transport in een put rijden durft een aanhanger nogal eens serieuze capriolen maken en om te voorkomen dat ze mogen stoppen om de schilden op te rapen denk ik dat het dat is. Ik kan verkeerd zijn.......
 
Weer zeer netjes en proper Peter, maar eerlijk gezegd...........ik had niks anders verwacht ;)

Cheers,
André
 
Dit blijf ik toch met plezier volgen hoor!!! Zo een knap en fijn werk
 
Komen je gegevens van Nuts & Bolts? Zegt me niet veel. Gewoon te googelen?
Wel een verschil: je werk en je hobby. Moet kunnen.
 
Netjes de pe, dat geeft het oude beestje een moderne uitstraling, zo voegt pe zeker wat toe. Benieuwd naar het vervolg ...
Grt Johanna
 
"Tanks" voor de complimenten é gastjes.

@lightning strikes : Nuts & bolts is de naam van een boek waar alles uitéén gedaan word over een bepaald voertuig, wapen of panzer. zo heb je een N&B over de flak 4-ling , Famo, kanonewagen, marder ,enz... Er staan ook zeer veel fotoos in vanuit de gebruikstijd alsook fotoos van gerestaureerde types. Toch wel een zeer goed referentiemiddel.

Bon, de verandering van het grendeltje vooraan op de plateau.

Zoals in mijn laatste reply gezegd bleek het stuk uit de PE-set verkeerd nadat ik de volgende foto gevonden had (en waar ik over gekeken had)

attachment.jpg

Dus zijn we maar aan het scratchen gegaan met dit als uitkomst. Het rode veertje dat ge ziet is gemaakt uit een draadje van een spoeltje die ik hier liggen heb , het is wel koper maar het is zo rood van kleur maar dat kan geen bezwaar zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Even een tandenstokertje naast gelegd om de afmetingen weer te geven. Het is bijna micro-modelbouw.....

attachment.jpg

tot in den draai é.
 
Tandenstoker zegt hij, iedereen kan toch duidelijk zien dat daar een vlaggenmast ligt... :D
 
Inderdaad dit is micromodelbouw, hier heb ik veel respect voor hoor.

Grtz Bart.
 
dit is echt knap,ben is benieuwd als alles als één geheel samen gevoegd word
grten jurgen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan