Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz. 7/1 2 cm Flakvierling 38 auf Selbstfahrlafette [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
De knapste vierling die ik ooit zag ! Geen twijfel !
 
Yoooo gastjes we zullen er nog een update-tje tegenaan gooien.

Eerst even iets rechtzetten ,in een vorige update had ik gezegd dat de lopen per twee of allemaal tegelijk konden vuren, dat klopt maar ze vuren niet zoals ik gezegd had ofwel de 2 linkse samen of de 2 rechtse samen. Maar wel de bovenste linkse samen met de onderste rechtse en de onderste linkse samen met de bovenste rechtse. Niet mijn schuld maar een fout die in mijn referentiemateriaal staat. Voila ook weer rechtgezet.

Het kabelsysteem om de wapens te bedienen dan maar.
Wat je wel hebt bij de vierling is dat je 2 rechtse en 2 linkse wapens hebt maar het zijn wel 4 dezelfde wapens dus geen linkse en rechtse wapens. Dit heeft als gevolg dat je 2 wapens hebt die normaal staan en 2 die op hun kop staan want anders kan je de patroonladers niet insteken. Voor de bediening daarvan heeft men gewoon het systeem een beetje aangepast.

attachment.jpg


Aan deze zijde staan de wapens op hun kop. Als de schutter de pedaal intrapt worden die schuin geplaatste staafjes (met een gaatje in) naar beneden getrokken en dat duwt de trekker van het wapen naar beneden en vuurt zo af. De veertjes trekken de schuine staafjes weer omhoog na het lossen van de pedaal.

attachment.jpg

Aan deze zijde staan de wapens normaal, dus moeten de trekkers van de wapens omhoog geduwd worden. Dus heeft men er een katrolletje tussen gestoken en word het schuine staafje omhoog getrokken. Ook hier weer de veertjes om alles weer in normale stand te trekken.

Eventjes 2 detailfotoos van de bekabeling op de wieltjes onderaan. De veertjes zijn scratch want hetgeen dat er moest voor doorgaan in de PE-set........ tja.....

attachment.jpg attachment.jpg

Het volgende dan maar.

het bedieningsysteem om het geheel te laten ronddraaien en de wapens op en neer te richten. Dat gebeurt met 2 wielen die met de hand gedraaid worden.

Zo zit het in de kit

attachment.jpg

Eerst eventjes verbouwen en de dingetjes erop plaatsen die er niet opstaan ( ook niet in de PE-set). De schuine pvc-stang werd vervangen door een messing stang. Deze zit doorheen het grote stuk en de 2 pvc rondellen geboord. Alle is hier nog dry-fiten zit nog niet 100% op zijn juiste hoogte.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

Dan de PE-onderdelen gemaakt. Hier het systeem om de zetel van de schutter op te plaatsen en waarmee hij in hoogte kan versteld worden.

attachment.jpg

En dat het serieus kan verkeerd gaan is ook een feit want de lijmnaad van het PE-geheel en de pvc was te klein en brak al af als je er naar toe keek. Dus eerst een stiftje aan gesoldeerd maar dat mocht ook niet baten.
Dan maar de korte pijn : het afgesneden stuk pvc er weer aan gezet en bewerkt. Het PE-geheel gedeeltelijk weer uit elkaar gehaald en dan in elkaar verwerkt met dit als resultaat.

attachment.jpg attachment.jpg

De slotjes op het batterij kastje

attachment.jpg

De pedalen om de wapens af te vuren. met het linkse pedaal vuren de bovenste linkse en de onderste rechtse en met het rechtse pedaal de andere 2 . Zoals voordien gezegd kon de schutter ze ook beiden intrappen om ze alle vier te laten vuren.

attachment.jpg attachment.jpg



Als we alles dan opmonteren geeft het dit resultaat. Het schutterstoeltje en de handwielen zijn opgemonteerd. Die laatste zijn ook nog gepimpt met scratch ,bijgeboorde gaatjes en PE-stukjes. Ook zijn hier en daar nog P&D's bij gezet.

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

Allez, er komt al een beetje vorm in.

Een goei filmtje gevonden waar je de vierling bezig ziet

http://www.youtube.com/watch?v=PCYiIKa1w1g
 
Laatst bewerkt:
dit blijf ik altijd fascinerend vinden he, dit fijne detailwerk...
ik zou nog niet weten hoe eraan te beginnen of waar ik het zou moeten halen :laugh:
 
Machtig hoe gedetailleerd dat dit wordt :wow:
Ik begrijp je heel goed dat je dit niet in de verf wil zetten ;)
Chapeau!!!
 
Dit blijft adembenemend om te volgen, ik zou er eerlijk gezegd geen beginnen aan zien.

Grtz Bart.
 
Hela, hela, hela, Peter. Dat batterijkastje werd soms gebruikt als opbergkastje, wanneer met werkte met het Flakvisier 38 bvb, en er geen elektriciteit nodig was om te richten.

Dus : waarom heb je het deurtje niet beweegbaar gemaakt, zo zou je er wat spullen in kunnen stoppen ?

No kidding, prachtig werk dat je weeral laat zien. Dat veertje, is dat één van Uw borstharen dat ge in de krul gelegd hebt ? Heel fijne details, 't kwijl lekt langs mijn bakkes...

Leuk om dit te blijven volgen.

Groeten Rik
 
Prachtig filmpje dat je daar linkt. Blijkbaar werd de Flakvierling ook gebruikt tegen ground-targets.

Groeten Rik
 
Fantastisch schoon werk toch, ben er steke jaloers af.
 
Fantastisch werk Famo.
Echt wreed al die details.
 
dit is weer een leuk updatetje Peter ;)

Cheers,
André
 
Super, wat een extra detail. Sluit me dan ook graag aan bij de rest.
Ook een mooi filmpje, al werden het er gauw meerdere die ik bekeken heb. :D
 
Een heus kunstwerk geworden,proficiat voor onze PE-koning van het forum ;-)
 
De complimenten zijn binnengerijft gastjes ;)

@ Kevin : tja jong, eraan beginnen is niet moeilijk hoor, maar waar stopt dat é ! neen serieus , de eerste PE-set die ik ooit gebruikte dacht ik ook zo van : "waar ben ik nu mee begonnen". Maar éénmaal dat ik eraan begon was het geleidelijk verder gaan en de uitdaging steeds vergroten voor mezelf, wel met in het achterhoofd dat het nog steeds plezant moet blijven ook é. En als je ervoor zorgt dat je goed detail-referentiemateriaal hebt, toegestuurd krijgt en in bruikleen mag hebben is dat al een enorm voordeel.
Of wat je ook kan doen is zoals Silenoz en ik gisteren gedaan hebben in Overloon op de Militracks. Eens beleefd vragen aan de eigenaar van deze SdKfz 7 of je dat voertuig eens mag onderwerpen aan een detailfoto-sessie . Wat geen probleem was trouwens. Dus de motorkap laten opdoen en een beetje overal tussen en onder gekropen met een 70-tal fotoos als resultaat. Het leven kan toch mooi zijn é :)


attachment.jpg
@ Beyond : ik ben blij dat ge het begrijpt :8

@ GUnit : En dan moet ge me hier eens zien zitten modelbouwen met mijn glitterpakje aan ^^

@ InFlandersFields : deurtje beweegbaar maken ? We mogen nu ook niet weer overdrijven é Rik ;) . Om eerlijk te zijn ,ik had er eigenlijk niet aan gedacht maar de bekabeling er naar toe moet nog gelegd worden.
Die veertjes zijn gewoon fijne messingkabeltjes want anders zou het kunnen gebeuren dat er wel al eens een grijze begint tussen te zitten :laugh:

@ PeiperJ & Christophe : Koning tovenaar dan maar é , met de nodige stalen zenuwen soms.....

@ Erwin, wim500 & Churchill : "tanks" guys !

@ Swa : aha , ik ben dus niet alleen wat het uiteindelijke aantal filmpjes bekijken betreft. Tis hier ook altijd van dat !

@ Silenoz : Nu begrijp ik wat je gisteren bedoelde dat die pedalen meer naar achter staan. Als je goed kijkt zie je dat de pedalen al helemaal naar achter staan, in vuurpositie dus. Want voor de pedalen kan je de gleuf zien waarin ze weg en weer bewegen. Het systeem is zoals het gaspedaal in je auto. Je hiel blijft staan en je duwt gewoon met je voet de pedaal naar achter. Bij dit wapen blijft de hiel van de laars gewoon tegen die u-vormige opstand/boord liggen voor de pedalen. Er zal waarschijnlijk iets schelen aan het kabelmechanisme om de wapens te doen vuren.

Allez ben er weer mee weg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan