Hoofdsponsor

1/35 Sd.Kfz.251/17 Ausf.D Dragon [wip]

Merci Rik en Danny. Niet uit de hand maar met blue tack. De eerste keer dat ik het gebruik en ik moet zeggen dat ik het heel gemakkelijk werken vind.
Het was op gevoel op 5 min afgeplakt :)

Vandaag in de vernis gezet, decals erop en gesealed met solsplus. Klaar voor de washes.

Thnx Evel.

Update: De tank heeft een sepia wash gekregen en daarna een zwarte wash. Al bij al heb ik daar toch enkele uren mee bezig geweest. De wash is misschien wel wat overdreven en grof ....

De wielen krijgen ook nog dezelfde behandeling maar eerst moeten ze nog een laagje solsplus krijgen.

P1020511.png

P1020512.png

P1020513.png

P1020514.png

Achteraf komt er nog een matte vernis over want nu is er op sommige plaatsen nog wat glans en op andere al mat van de wash...

Een vraagje aan de kenners: De bijl en het pikhouweel, kan dit in de camo kleuren blijven of is dat niet realistisch?

Ik ben geen kenner, maar mij lijkt het niet realistisch... gewoon hout en metaal en sterk verweren (als ik zo kijk naar de voorbeelden van de echte kenners)...

grtz

Ik weet niet in hoeverre je nu staat, maar als de wash je te sterk lijkt (wat volgens mij het geval is), kun je deze nog wat afzwakken met behulp van thinner en een zacht penseel, wattenstaafje, doekje...

Qua het materieel (houweel of schop) heb je de keuze : in 'gewone' tinten, dus een houten steel en blank metaal, wat kleurvariatie meebrengt.
Maar omdat de voertuigen al eens geschilderd werden te velde, gebeurde het vaak dat het materieel meegeschilderd werd met het voertuig.

Uiteraard kun je hier nog verder in gaan, en het geschilderde materieel voorzien van chipping, waardoor de natuurlijke tinten bovenkomen, wat de indruk moet wekken van een versleten verflaag (door gebruik of gewoonweg slechte hechting op de ondergrond...).

Aan U de keus !

Groeten Rik

Tja, ik heb ook het gevoel dat de wash wat overdreven is.
Nu is dit met acryl gedaan en dus met thinner zal ik er niets afkrijgen.

Ik krijg het er goed af met airbrush cleaner van vallejo maar het probleem is dat ik het niet kan 'faden'. Het komt er ofwel niet af, of anders helemaal....
De verf vervloeid niet echt als je begrijpt wat ik bedoel...

Ik zal wel wat verder prutsen en zien wat het word. Als het er helemaal afkomt dan begin ik maar terug opnieuw . :)

Daarom gebruik ik een wash op oliebasis, ofwel met olieverf verdund met thinner, of een product van AK (deze zijn ook enamel).

Het is langer verwerkbaar, en zolang je het niet 'geseald' hebt, kun je er nog wat aan corrigeren.

Succes.

Groeten Rik

Bijkomend probleem: Door de AB cleaner slaat de tank wit uit :@

Na enkele laagjes solsplus is het deels weg (ik merkte dat met nat maken het wit verdween) maar zekers niet helemaal.

Het wordt dus een winter camo erover :wacko:

Ach, dan kan ik ook eens de hairspray techniek proberen zekers ....

Misschien toch best van voren af aan herbeginnen, het is even een geduldwerkje om terug af te plakken maar dan heb je hem tenminste zoals je voorzien had.

Als ik terug opnieuw begin dan ga ik teveel details verliezen. Dat is eigenlijk nu al. Primer + 2 camo kleuren + enkele lagen solsplus....
Maar ik krijg bijna nooit iets klaar zoals ik had voorzien dus ik ben dat gewoon :)

Die witte schijn kan voorkomen doordat je de laag vernis te dik gelegd hebt.
Eventueel eens proberen om nog een dunne laag erover te leggen, misschien dat het dan verdwijnt. Je spuitpistool niet te dicht houden zodat de nevel over een groter oppervlak verstuift.

Groeten Rik

Hey Rik,

Merci voor de tip maar dit is iets anders hoor. Solsplus borstel ik er altijd op en nog nooit problemen gehad met wit worden. Ik denk dat het een reactie is met de AB cleaner ofzo.

In ieder geval heb ik voor de eerste keer de hairspray techniek geprobeerd. Resultaat slaagt me tegen maar ik heb het in ieder geval geprobeerd.
Bedoeling is dat het lijkt alsof de witte verf eraf komt door tegen takken te rijden enz... Vandaar de strepen aan de zijkanten naar achter toe.

Misschien wordt het beter als ik er een lichte wash overzet om het geheel te verzachten.

P1020521.png

P1020524.png

P1020523.png

P1020522.png

P1020525.png

Ik had als voorbeeld dit genomen maar dat niveau was veel te hoog voor mij :) :

dsc_0539%20-%20copy.jpg

Ik vind het eerlijk gezegd niet slecht hoor, vind de rechter zijde wel beter gelukt dan de linker zijde.
Het zal wel nog wijzigen als je begint met washes enz.
Goed bezig man.

Hey Michel, Ik vind dat je na de ietske te zware wash goed op je poten bent gevallen!

Thierry

Dank je mannen, ik heb hier het volgende aan mijn computer hangen:

Prestatiedrang maakt je tot slaaf.
Gewoon je best doen werkt bevrijdend.

Ik lees het regelmatig maar het dringt niet altijd door :)

Mag ik hierover een standaard burnt umber wash doen of moet dit meer met een lichtere kleur? Het is maar om het wit niet bruin te gaan maken.

Persoonlijk zou ik nog even verder gaan met het afwrijven van de witte laag.
Dit was meestal een dunne laag watergedragen verf of zelfs gewoon kalk, en die gaat er makkelijk af...
Momenteel vind ik het wit een beetje te zwaar op je Hanomag liggen, maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke mening.
Het zou een beetje jammer zijn mocht je de camo niet meer zien, ik vond die zeer geslaagd ;)

Terug
Bovenaan