Hoofdsponsor

1/24 Porsche 962c Leyton House

Schaal 1/24 - 1/25
Voor mij geeft al die inkijk en uitleg een goed idee van wat jullie doen.
Steeds neem je toch wat mee wat je in het oog moet houden.
Automatisch begin ik zelf ook meer te kijken naar de details v/d kits die ik wil maken
Voor mij is het alles behalve gelul en juist interessant waarvoor dank.
 
Zo de kop is eraf. Bouwstap nummer 1 is gedaan.

Op onderstaande foto zie je op de instructies dat een deel van het chassis in body kleur moet. Namelijk het lichtgrijze deel waar de letter A bij staat.
Al de rest moet mat zwart. (Ik heb uiteindelijk gekozen voor satijn zwart op basis van referentiefoto's.)



Nu dat deeltje dat bodykleur moet ziet er als volgt uit eens de body erop staat:



De rode kader is het stukje van het chassis dat bodykleur moet. Nu heb je dan een naad (groene cirkel) met de body en in het echt is daar geen naad te bespeuren en is het 1 geheel.

Dus ik heb beslist om die deeltjes af het chassis te snijden en te verlijmen met de body:






Het mooi gelijk plamuren en schuren zal ik doen als ik aan de body begin.

Voordelen:

- Het chassis kan in zijn geheel satijn zwart zonder af te moeten tapen
- Ik moet ook geen deeltje van het chassis gaan vernissen
- Er zal geen naad te zien zijn op het chassis waar het ook niet hoort

De achterkant van het chassis is een apart onderdeel dat gelijmd moest worden (zie eerste foto) en ik heb voor de eerste keer CA lijm gebruikt om een kier te vullen. Ik heb gekozen voor zwarte CA lijm zodat ik het visueel beter kon zien:



Na schuren:



Een laag primer erop, schuren x 3 dan was het helemaal weg:



De achterkant is opengewerkt in de kit zoals je kan zien maar er is geen motor voorzien en dan krijg je het onderstaand beeld als de body erop zit:



Je ziet dus in een grote lege ruimte en dat stoorde me dus ik heb dat dan maar dichtgemaakt met styreen plaat:





En zo is het chassis af. Veel valt er niet aan te zien:







Er zitten 2 sinkmarks in het chassis maar die blijven zitten. In de body zou ik ze wegwerken maar hier op de onderkant stoort het me niet. Althans niet bij deze bouw.



Zo, dat was de eerste update en hopelijk volgt er dit jaar nog wel eentje. Ik heb een grote modelbouwpauze achter de rug maar heel langzaam aan krijg ik er terug zin in.
 
1227579-27767-22-pristine.jpg


Meer info over de wagen: https://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_962

De kit is van Hasegawa met mallen van 1989. Oude mallen dus maar hopelijk valt de bouw wat mee.

Ik heb voor deze kit gekozen voor de mooie kleur en livery. Ik kies mijn kits gewoon uit op wat ik mooi vind en dat kan heel uiteenlopend zijn.

Ik heb ooit een fiatje 500 van tamiya gebouwd en voor de rest is het bouwen van auto’s me onbekend.

De bouw was bedoeld als een OOTB bouw zonder extra’s maar bij het openen van de doos zat er een kleine upgrade set van top studio in. Ik wist niet meer dat ik dat erbij had gekocht. Het is de boedoeling om gewoon lekker ontspannen te bouwen na de toch wel intensieve Ducati bouw.

Ik begin er normaal binnen een week ofzo aan, eerst even een modelbouw pauze.
Veel plezier met de bouw. Ga zeker aandachtig volgen. Willy
 
Raar dat daar een leeg gat te zien is waar de motor zou moeten komen. Niet zo netjes van Hasegawa
Slim idee om die twee vleugeltjes af te snijden en te verlijmen met de body

Greetzzzz Modest.
 
Mooi start Michel, inderdaad een goed idee om die twee stukjes af te snijden.
Wel raar dat ze bij Hasegawa geopteerd hebben om de motor niet in de kit te voorzien.
 
Blij dat je bent ingewijd in de de geneugtes van het vullen met secondenlijm. Het plezier ervan is vooral, dat die lijm niet krimpt zodat je met één keer vullen klaar bent. Moest ik gisteren bij mijn brandweerauto ook even, bij een gat dat te diep was om te vullen met putty.

Het verplaatsen van delen klinkt op het eerste gehoor als een goede oplossing maar ik raad je wel aan om jezelf ervan te verzekeren dat de verbinding even stevig wordt als voorheen. Normaal gesproken zal een kitmaker -zeker een die kwaliteit hoog in het vaandel heeft, zoals Hasegawa- goed hebben nagedacht over het indelen van onderdelen en er kan een constructieoverweging spelen.
 
heb zelf nog niks gereageerd ( sorry ) uw begin is al veelbelovend maar wist niks om te schrijven maar geen nood Michel ik volg u zeer graag omdat u altijd toch proper werk en mooi werk levert
 
Dankjewel mannen.

Ik denk niet dat het een probleem gaat vormen met de stevigheid Roy. Ik dacht dat het misschien technisch niet mogelijk was om dat onderdeel aan de body te gieten.

En geen excuses nodig hé Marc, laat die maar achterwege ;)
 
Mooi begin gemaakt.
Ik bekijk ook steeds of het de moeite is om sinkmarks weg te werken of niet.
Soms zie je ze helemaal niet als je model in elkaar zit.
 
Nice car , Hasagawa and Fujimi make the better 962,s,, , Tamiya drives me mad as the headlight lenses are molded into the color plastic , so it is not passible to do a color change, as you always have a ring of the original color visible. Haven't figured a way around this yet.

Your build is coming along nicely , will keep an eye on it
 
Thnx GraemeB. I didn't know tamiya made one. Progress is painfully slow at the moment.
 
De velgjes zijn gedaan en hier volgt een uitgebreide uitleg hoe ik het heb gedaan.
Waarschijnlijk niets nieuws voor jullie maar misschien is het toch nuttig voor sommigen.


Zo zaten ze op de sprue:




Ik heb ze dan in glanzend zwart gespoten:



Vervolgens in polished aluminium gespoten:



Ik moest gaan afplakken om het center goud te spuiten en de polished aluminium komt er af als je daar de tape dan vanaf haalt. Ik heb dit eerst getest op een stukje afval plastic. Dus heb ik er alclad aqua gloss overheen gespoten.

Dit dient speciaal om over glanzende metaalkleuren te spuiten en zou de look niet aanpassen maar dit is toch gebeurd.

Zo ziet het er uit na de vernis:



Verschil tussen vernis (rechts) en zonder vernis (links):



Het kon nog dienen voor mij want je ziet die velgen in het echt van bijna chrome naar redelijk mat. Maar ik had meer verwacht van die aqua gloss.

Dan mooi afplakken:



Goud gespoten en tape verwijderd. De vernis beschermd de verf wel goed want er is geen verf afgekomen met de tape:



De moer met het penseel dan zwart geschilderd:







Bandje van decals voorzien en gemonteerd:



Dan het center lichtjes voorzien van een wash:



De achterkant heb ik geen moeite in gestoken want die zie je achteraf nauwelijks:



Dan de velgjes op het chassis geschoven via de polycap die erin zit:





Dit zie je maar van de binnenkant:



Ik kon het niet laten om de body eens te passen :) :



Er is wel wat werk in gekropen maar velgjes trekken altijd mijn aandacht op een auto dus ik wou ze goed hebben. Zeker niet perfect maar voor dit model goed genoeg voor mij.

Volgende bouwstap is beginnen met het interieur.

Hopelijk hebben jullie er iets aan.
 
52558571291
Mooi werk alweer. Als ik naar de foto van de wielen kijk waarmee je aan het werk ben, zwarte moer schilderen enzo, dan zie ik eigenlijk niets bijzonders maar dat de licht inval wel wezen denk ik.
 
De velgjes zijn gedaan en hier volgt een uitgebreide uitleg hoe ik het heb gedaan.
Waarschijnlijk niets nieuws voor jullie maar misschien is het toch nuttig voor sommigen.


Zo zaten ze op de sprue:




Ik heb ze dan in glanzend zwart gespoten:



Vervolgens in polished aluminium gespoten:



Ik moest gaan afplakken om het center goud te spuiten en de polished aluminium komt er af als je daar de tape dan vanaf haalt. Ik heb dit eerst getest op een stukje afval plastic. Dus heb ik er alclad aqua gloss overheen gespoten.

Dit dient speciaal om over glanzende metaalkleuren te spuiten en zou de look niet aanpassen maar dit is toch gebeurd.

Zo ziet het er uit na de vernis:



Verschil tussen vernis (rechts) en zonder vernis (links):



Het kon nog dienen voor mij want je ziet die velgen in het echt van bijna chrome naar redelijk mat. Maar ik had meer verwacht van die aqua gloss.

Dan mooi afplakken:



Goud gespoten en tape verwijderd. De vernis beschermd de verf wel goed want er is geen verf afgekomen met de tape:



De moer met het penseel dan zwart geschilderd:







Bandje van decals voorzien en gemonteerd:



Dan het center lichtjes voorzien van een wash:



De achterkant heb ik geen moeite in gestoken want die zie je achteraf nauwelijks:



Dan de velgjes op het chassis geschoven via de polycap die erin zit:





Dit zie je maar van de binnenkant:



Ik kon het niet laten om de body eens te passen :) :



Er is wel wat werk in gekropen maar velgjes trekken altijd mijn aandacht op een auto dus ik wou ze goed hebben. Zeker niet perfect maar voor dit model goed genoeg voor mij.

Volgende bouwstap is beginnen met het interieur.

Hopelijk hebben jullie er iets aan.
Vind die wielen toch heel geslaagd. Willy.
 
Mooi werk Michel , toch wat jammer dat de shine zoveel minder wordt door de vernis , gisteren nog iets gevonden hierover in mijn aanbevelingen op YT.
.

Goed dat je weer aan het bouwen bent.

Greetzzzz Modest.
 
Bedankt mannen.

Ron, wat bedoel je juist? Ik ben niet mee.

Modest dat filmpje heb ik bekeken maar lijkt me precies meer het effect te hebben van black chrome.
 
De vernis moet, net als het chroom, volgens mij in heel dunne laagjes worden aangebracht. Maar ikzelf zie het probleem niet zo, het ziet er voor mij perfect uit. Erg strak afplakwerk, knap; en het spuitwerk is prachtig. Je bent echt de laatste drie jaren ongelooflijk gegroeid als modelbouwer, dusdanig dat je je kunt meten met de besten.
 
Bedankt mannen.

Ron, wat bedoel je juist? Ik ben niet mee.

Modest dat filmpje heb ik bekeken maar lijkt me precies meer het effect te hebben van black chrome.

Van dat wiel waar je je werkzaamheden tot het einde laat zien.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan