Hoofdsponsor

1/35 Panzer III Ausf N [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Rik, ik ben al benieuwd naar de schilderwerken. U kennende zal dit terug een knaller worden.

Grtz Bart.

Hij is spectaculair mooi gebouwd Rik, heb je alles wat er te zien is op de foto's ook al verlijmd of ga je in aparte delen schilderen ? Hopelijk heb je iets gehad aan de battle damage foto's die ik onlangs plaatste. Voor de schilderwerken zal ik met grote interesse volgen, het wordt een eye catcher.

Mooie vorderingen aan deze, nu pas de vraag gezien van de battle damage. Benieuwd naar het jasje (panzergrau?)

Op de referentiefoto was er iets ander de aangeduide rand ook een andere lichtere inslag te zien... misschien nog een optie indien niet te laat. Ziet er wel een hersteld exemplaar uit...

Bedankt voor de comments, gasten !

Inmiddels staat hij in de primer en heeft hij al een preshade gekregen. Morgen zijn panzergrau jasje.

@GUnit : bedankt voor je foto's. Te zien aan de dikte van de staalplaat moeten het ferme inslagen geweest zijn. Ik heb toch niet gekozen om een impact te simuleren, het blijft tenslotte een voertuig 'in bedrijf'. De schade aan het spatbord kan veroorzaakt zijn door vallend puin, of iets dergelijks...
Alles wat op de foto te zien is, zit vast. De crowbar en de krik worden ook in het panzergrijs geschilderd, dus dat vormt niet echt een probleem. Enkel de brandblusser wordt wat prutsen, btw schilder ik deze rood ? Zo open en bloot op het spatbord is een rode brandblusser toch een opvallend item ? Of werden deze mee in het panzergrau geschilderd ?
Enkele onderdelen zijn evenwel apart gehouden : spade, bijl, houten blok, poetsstokken, radio-antenne (deze laatste wegens te fragiel, hoewel het een messing exemplaar is), en de tweede sleepkabel.
Ook de reservetracks moet ik nog apart behandelen, maar hierbij moet ik eerst nog de tanden uitboren. Ik heb geopteerd voor een set friuls met holle tanden, de vroege versie. De reservetracks van Tamiya zijn met volle tand, dus als ik deze wil op de tank bevestigen moet ik eerst nog wat "tandartsen".

@Silenoz : hij wordt inderdaad panzergrau. Stalingrad situeert zich in de periode voor de invoering van het zandgeel als standaardkleur, dus de keuze was vlug gemaakt.

Groeten Rik

Rik, de Amerikanen hadden rode brandblussers (en soms ook gele bij de USAAF) indien ze binnenin het voertuig zaten, blussers aan de buitenkant zoals bij de Willy's waren kakigroen, wss was dat bij de Duitsers ook zo?
Aangezien de Duitsers in WO2 kampioenen waren in camouflage lijkt het me meer dan wss dan brandblussers op de buitenkant van de voertuigen ook mee gekleurd waren in de kleur van het voertuig om de reden die je zelf zegt.

Bedankt Walesha !

Waarschijnlijk zal dat zo wel geweest zijn. In gerestaureerde halftracks (SdKfz 250 & 251) zijn rode brandblussers te zien, maar in hoeverre dit authentiek is... ?
Anderzijds, in de veronderstelling dat de brandblussers in rode kleur geleverd werden door de industrie, en op de panzers meegeschilderd werden in het basiskleur, dat levert dit mooie perspectieven om te chippen... :D:D

Groeten Rik

Deze heb ik gezien in het museum van Baugnez 44

attachment.jpg

De brandblussers op de voertuigen waren (volgens mijn bescheiden kennis) in het grijs, later waren de brandblusser in de voertuigen in het rood. Geen rode op het voertuig....

Hey,

Rik, doe maar gerust het panzerkleur, ze bestaan in het grijs, zandgeel, en panzergrijs. Zeker voor aan de buitenkant van het voertuig.
BTW, heel geslaagd model tot nu toe, je Stalingrad-dio komt goed ;)

Mooie vorderingen rik aan deze. Zou de brandblusser in het grijs doen lijkt het meest logische.
Voor je reserve tracks zou ik eerst kijken of je er geen zult over hebben van je friul set en zo ja kan je deze gebruiken
voordat je werk steekt om de tracks oob uit te boren.

@Swaken : panzergrau is inderdaad de kleur waarin hij momenteel reeds gespoten is.

@DJs : de brandblusser wordt in het panzergrijs meegeschilderd met de rest. De tracks moet ik nog verder opkuisen, dus ik weet nog niet wat ik er van zal overkomen. Aan het reservestuk van Tamiya heb ik enkel een probeersel gedaan om te zien hoe het uitvalt.

Groeten Rik

Goedenavond Beste Kijkers !

@Famo : thanks, 'k ben alvast goed gestart.

Zie maar :

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Na de primer volgde een preshade met zwart. Daarna een lichte laag panzergrau en wat modulation : enkele deksel van het motordek en de deksels van beide materiaalkisten zijn opgelicht met een mengeling van panzergrau H 67, lichtgrijs H 64 en een tikje blauw H 96.

De decals zijn dry decals van Archer (balkenkruis) en MIG Productions (embleem van de 16de panzerdivisie).

attachment.jpg

attachment.jpg

De toren kreeg dezelfde behandeling, waarbij het deksel van de Rommelkiste en het ventilatordeksel opgelicht werden.

De decals zijn eveneens van Archer. De vier op de Rommelkiste loste van zijn drager vooraleer hij op de toren zat, met als gevolg dat een deel van het cijfer verloren is gegaan. Maar dit zal ik oplossen door het te maskeren als chip.

Veel modellen (op tentoonstellingen) zijn prachtig afgewerkt met washes, fading, chips, de ganse zooi... en fabrieksgave decals !
Hier mag dus ook al eens een chip aangebracht worden, vind ik...

Intussen is een laagje semi-matte vernis van Alclad aangebracht en het geheel is nu al een paar dagen aan het uitharden. Binnenkort hoop ik te kunnen beginnen met de verwering...

Onze motobouwer op de club bofte met de producten van Alclad, en ik moet zeggen : hij heeft ten volle gelijk ! Het was de eerste keer dat ik vernis van Alclad gebruikte en hij spuit voortreffellijk, mooi resultaat. Thanks Tom !

Groeten Rik

Dat is weer al een prachtig resultaat Rik.
Inderdaad, waarom kan je geen chipping hebben in decals ?
Weet zeker dat je er een pracht oplossing gaat van maken.

Mark

Thanks for the comments !

Ik ben wat te vlug geweest, maar dat is intussen rechtgezet. Ik had namelijk enkel een laag panzergrau aangebracht en hierop de panelen een highlight gegeven.
Evenwel had ik de rest 'vergeten'. Dit is intussen hersteld. Ik heb voorzichtig de randen ge'AB'st zonder de decals te toucheren.

Nu is ie pas klaar voor het verweren !

Updates volgen.

Groeten Rik

Ik zal je moeten teleurstellen, Guy ! S..t happens, zeggen ze dan.

Blijkbaar ga ik verkeerd te werk in de verschillende schilderfases. Althans, dat wisten ze vrijdag te zeggen op de club, en heb ik dan ook aan 'den lijve' ondervonden.

Het zit zo :
Na een primer heb ik er Humbrol 67 opgespoten met een highlight op bepaalde panelen. Decals en een laag Alclad vernis.
En hier begint het : Ik had over het hoofd gezien om het model meer op te lichten.
Niet getreurd, een laagje lichter grijs op bepaalde zones gespoten, zonder de decals te besproeien.

Hierop wilde ik werken met Blue for Panzergrey van AK Interactive, en daar begon de miserie, de laag lichter grijs schilferde af op een paar plaatsen.

Op de club zeiden ze me dat ik geen verven op thinnerbasis mag gebruiken op vroegere dergelijke lagen.

Gisteren heb ik dan een laag Tamiya matte vernis over het model gespoten en vandaag met volle moed begonnen om het model te faden met olieverf.
Tot de lichtgrijze laag opnieuw begon af te pellen...

Ik heb dan in een vroede colère alles proberen af te schrobben met white spirit met als resultaat een geruïneerd model.

Ik denk dat de beste oplossing zal zijn om te proberen te redden wat te redden valt van de PE, om evt te hergebruiken op een nieuwe kit.

Laat ik dit beschouwen als een (dure) les...

Groeten Rik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan