Hoofdsponsor

Op terugweg naar Vlaanderen 12 de eeuw

ERVARING
licht gevorderd
BOUWWIJZE
Met overschotten materiaal
BOUWBUDGET
40 euro voor figuren
BOUWSTATUS
Begonnen met voorbereidingen
COMMENTAREN
Laat u vooral gaan
Dank u.
Dus als ik het goed heb zijn dit kleine stukjes gesneden kurk die je op de basisconstructie van de brug hebt gekleefd?
Welke soort kurk gebruik je hier voor en welke lijm ?
Kurk vel 2 mm dik en bison houtlijm supersnel D2.
Gebruik die lijm graag omdat die snel droogt en goed werkt op foam.
Voegen doe ik met plaaster.
Na drie uurtjes werk is de andere kant ook klaar en kan alles in de primer.

PA060001.JPG

PA060002.JPG

PA060003.JPG

PA060004.JPG
 
geweldig , je probeert altijd zo recht mogelijk te snijden wat dikwijls niet zo best lukt maar in dit geval komt dat heel goed uit want op de foto zijn de stenen ook niet allemaal hetzelfde en dat maakt het juist zo knap , ben er weer helemaal weg van
En u kennende zal da hier weer gaan knallen
Ik hoop dat we ooit nog eens kunnen samen komen op een ledendag , da was toch genieten iedere keer
Marc en Liliane
 
En best een plezant werkje Marc.

PA060025.JPG

PA060001.JPG

PA060007.JPG

PA060009.JPG

Ga later de gips zodanig gieten dat de brug los blijft om het werken errond wat handiger te maken.
 
Mooi hoor Pascal, dit gaat gestaag de goede kant op.

Ik vroeg me af, hoe groot is nu dat diorama eigenlijk... de oppervlakte van een kliko-deksel ongeveer?
 
Ik vroeg me af, hoe groot is nu dat diorama eigenlijk... de oppervlakte van een kliko-deksel ongeveer?
36 cm x 38 cm x 7-9 cm.

De plaaster aangebracht zodanig dat de brug uitneembaar blijft voor verder schilderwerken.
Nu kan je ook zien waar ik naartoe wil.

mpo.JPG

PA070011.JPG

PA070008.JPG



PA070010.JPG

PA070012.JPG
 
Pascal, waaruit bestaat de brug als ik vragen mag ? Ja ik weet het wel, uit kurk natuurlijk, maar ik bedoel op 1/1 ? Zelf ben ik van West-Vlaanderen, en hier werden bruggen in die tijd uit bakstenen gebouwd, en ergens lijjkt de lengte-breedte verhouding niet te kloppen met "onze" oude bruggen.
 
Pascal, waaruit bestaat de brug als ik vragen mag ? Ja ik weet het wel, uit kurk natuurlijk, maar ik bedoel op 1/1 ? Zelf ben ik van West-Vlaanderen, en hier werden bruggen in die tijd uit bakstenen gebouwd, en ergens lijjkt de lengte-breedte verhouding niet te kloppen met "onze" oude bruggen.
Bakstenen bestaan al langer dan de Romeinen,dat is waar.
Op internet en oude brug opzoeken in Vlaanderen brengt je steeds weer in de groot steden waar inderdaad bakstenen werden gebruikt.
Om die te maken heb je wel de ovens nodig om ze te bakken en dan nog te vervoeren.
Dat was mijn bedenking.
Hier betreft het een fictief verhaal in een afgelegen woud ergens hier in Vlaanderen.
Ik dacht aan een streek in de Limburg voor de heuvels waar de Romeinen de streek bezochten zonder uitnodiging.
Wat de brug betreft moet ik terug gaan zoeken maar geloof Schotland en in andere delen van Europa vind je deze manier van bouw ook terug.
Vind mij een brug van voor de 12de eeuw in een woud alhier en ik verander direct deze brug.
 
Erg mooi werk. Ik hou wel van diorama's maar ik heb geen plek om er te zetten.
 
Bakstenen bestaan al langer dan de Romeinen,dat is waar.
Op internet en oude brug opzoeken in Vlaanderen brengt je steeds weer in de groot steden waar inderdaad bakstenen werden gebruikt.
Om die te maken heb je wel de ovens nodig om ze te bakken en dan nog te vervoeren.
Dat was mijn bedenking.
Hier betreft het een fictief verhaal in een afgelegen woud ergens hier in Vlaanderen.
Ik dacht aan een streek in de Limburg voor de heuvels waar de Romeinen de streek bezochten zonder uitnodiging.
Wat de brug betreft moet ik terug gaan zoeken maar geloof Schotland en in andere delen van Europa vind je deze manier van bouw ook terug.
Vind mij een brug van voor de 12de eeuw in een woud alhier en ik verander direct deze brug.
Het probleem zit 'em volgens mij eerder in de verhouding van de afmetingen, het lijken qua verhoudingen meer "slads" (dus leistenen) dan bakstenen, maar het kleur is dan weer niet juist daarvoor.
 
Het probleem zit 'em volgens mij eerder in de verhouding van de afmetingen, het lijken qua verhoudingen meer "slads" (dus leistenen) dan bakstenen, maar het kleur is dan weer niet juist daarvoor.

Danny .
Heb nu pas door dat het over de stenen gaat.
Het verdere schilderwerk aan de brug is de reden waarom die nog los staat .
Ik steek veel zoekwerk in wat ik maak maar loop veel tegen frustratie aan als het op internet aankomt.
Het is alsof dat vele informatie over geschiedenis in de loop der jaren verdwenen is op het internet door updates enz....
Vooral als het over België gaat is het heel droevig gesteld.
Nu heb je me wel aan het denken gezet en om mij er gemakkelijk vanaf te helpen heb ik de titel veranderd.
Als ik nu terugvind waar de brug staat dan passeren ze daar toch op hun terugweg zeker.:sneaky:
 
Goed idee om donkere tinten aan te brengen in de ondergrond, accentueert wat diepte effect.
 
Zal wel een proefstukje maken voordat je het water gaat gieten want zand word ook donkerder als er wat overheen komt, dit in verband met je donkere schaduw kleur. Zelf had ik de bodem in groentinten en wat bruin gespoten basis leef wat meer.
 
Goed idee om donkere tinten aan te brengen in de ondergrond, accentueert wat diepte effect.
Dit komt door het zand op witte lijm op de oneffen plaaster dat ik gebruik Erwin.
Het effect is lekker meegenomen en heb daar niets voor gedaan.
Zal wel een proefstukje maken voordat je het water gaat gieten want zand word ook donkerder als er wat overheen komt, dit in verband met je donkere schaduw kleur. Zelf had ik de bodem in groentinten en wat bruin gespoten basis leef wat meer.
Ben nog steeds bezig met de voorbereiding die nu klaar zijn Ron.
Wat je nu ziet is nog maar de basis en als dit droog ga ik er met verschillende kleur tinten erop los.

PA100001.JPG

PA100002.JPG
 
Laatst bewerkt:
Voor mij is nu de basis klaar om alles te bekleden met steentjes,gras enz.......
Er is een laag mod podge (mat) gestreken op de plaats waar later het water komt.
Later op de epoxy zal ik werken met de mode podge ( gloss )
Sinds de opmerking van Ron(y) lang geleden vergeet ik niet meer om rond om rond af te werken wat inderdaad toch wel een must is.
Overschot foam en balsahout doen daar dienst voor.
3 tal laagjes eik vernis erop en klaar.
Nu laat ik dit allemaal een dag of twee rusten zodat ik zeker ben dat alles is uit gehard.
Allemaal niet spectaculair maar laat toch zien hoe ik te werk ga om de nodige opmerkingen te ontvangen en desnoods nog aan te passen indien nodig.🛠️
Laat jullie gerust gaan.

PA100002.JPG

PA120010.JPG

PA120011.JPG

PA120012.JPG

PA120013.JPG

PA120001.JPG

PA120003.JPG

PA120004.JPG

PA120005.JPG

PA120006.JPG

Wat ik nu wel al kan doen is beginnen met plantjes en grassen te maken zodat ik later wat keuze heb.
Tot dan.......
 
Ik zal zelf wat meer lichte bruin en groen tinten aanbrengen vind het nu qua kleur een beetje saai, gaat alleen over het water mijn opmerking, en weet dat het nog klaar is maar wilde het wel even kwijt :ROFLMAO:

Een foto van een beek bij mij in de buurt zie helder het water is.
 

Bijlagen

  • 20230910_134011.jpg
    20230910_134011.jpg
    223,2 KB · Weergaven: 7
ziet er ok uit , maar je hebt wel geen rekening gehouden met het nog te gieten water in de omranding of ben je hier wat anders mee van plan?
 
zal zelf wat meer lichte bruin en groen tinten aanbrengen vind het nu qua kleur een beetje saai, gaat alleen over het water mijn opmerking, en weet dat het nog klaar is maar wilde het wel even kwijt :ROFLMAO:
Komt goed Ron ,want is inderdaad nog maar de basis waar ik na het weekend op verder ga.

ziet er ok uit , maar je hebt wel geen rekening gehouden met het nog te gieten water in de omranding of ben je hier wat anders mee van plan
Daar komt tape met witte lijm Marc wat steeds goed gelukt is in vorig project.
De hoek word een moeilijke maar we zullen zien.
Ben alleen een beetje bang voor de balsa hout als ik de tape er ga vanaf trekken.
In het slechtste geval zal ik opnieuw balsa moeten aanbrengen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan