Hoofdsponsor

Op terugweg naar Vlaanderen 12 de eeuw

ERVARING
licht gevorderd
BOUWWIJZE
Met overschotten materiaal
BOUWBUDGET
40 euro voor figuren
BOUWSTATUS
Begonnen met voorbereidingen
COMMENTAREN
Laat u vooral gaan

Pascal

Administrator/V.I.P.
Administrator
Lid geworden
20 feb 2015
Berichten
8.650
Tijd dat ik nog eens wat maak.
De setting is vrij bescheiden en voorspelbaar.
Maar hou van de natuur en tracht dit ook hier in te verwerken.
De boom die je ziet had ik al gemaakt als proef.
Door de opmerking van Ron die ik ter harte heb genomen heb ik nog wat gespeeld met de groene kleuren.
Op enkele uren tijd heb ik deze kleine brug gemaakt met overschotten foam wat dus niets heeft gekost.
De figuren zijn besteld maar gaan er pas zijn binnen een dag of tien.
PA020049.JPG
PA020047.JPG

PA020033.JPG

PA020030.JPG

P9300016.JPG

P9300017.JPG

P9300019.JPG

PA010026.JPG

PA020044.JPG

PA020045.JPG

PA020035.JPG

Nu ga ik verder met de setting te maken.
 

Bijlagen

  • PA020036.JPG
    PA020036.JPG
    137,2 KB · Weergaven: 4
Pascal, leuk om je weer eens aan een diorama te zien beginnen. Dat belooft weer iets prachtigs. Goed dat je jezelf ook inmiddels ziet als 'licht gevorderd', hoewel ik je eerlijk gezegd als een van de beste dioramabouwers van dit forum beschouw. Wat mij betreft ben je dus vergevorderd.

Twee opmerkingen:

1) De boom ziet er prachtig uit, met een weelderige tooi van groen. Wel is het belangrijk om bij de opzet van het diorama nu al rekening te houden met een verhoging van de bodem, zodat de versmalling aan de onderzijde buiten het zicht gehouden wordt.



2) Ik krijg ik om twee redenen twijfels bij de boogconstructie. Ik weet niet waar de boog voor bedoeld is (misschien kun je daarover een beetje uitweiden) maar zoals ik het nu bezie staat het object heel erg op zichzelf. Is het een doorgang voor wandelaars naar een stad? Dan ben je dus eigenlijk stadsmuren aan het maken en vind ik dat die wel heel erg abrupt ophouden. Kan er een paard en wagen door? Heeft het een andere functie? Wordt er iets bovenop gebouwd? Waarom dan zo'n kort gebouw? Als je dit doet vanwege de beperkte grootte van het diorama, hoe ga je dan de suggestie van een doorlopende constructie wekken?

3) Tweede reden van twijfel is, de vorm van de boog. Als liefhebber van architectuur valt me meteen op dat het geen perfecte halve cirkel is. Nu zul je denken, ach in de 12e eeuw ging dat er niet zo precies aan toe. Maar het tegenovergestelde is waar: ze bouwden die halve cirkel uiterst precies, om een zo stevig mogelijke constructie te krijgen. Natuurkundige inzichten maakten duidelijk, dat een vloeiende boogvorm ontzettend sterk was en flink belast kon worden. Google maar eens op 'tongewelf'. Als ik zie hoe jij dit nu hebt vormgegeven, is mijn eerste reactie "dat zouden ze zo niet gebouwd hebben" en dan sta je bij de kritische kijker dus al op achterstand. Het is natuurlijk aan jou om daar al dan niet gevoelig voor te zijn en er al dan niet iets aan te doen.

(Edit: en misschien zijn de stenen iets aan de dikke kant)

Afgezien van deze zaken, veel bouwplezier gewenst en ik kom zo nu en dan zeker even kijken naar de voortgang!
 
Laatst bewerkt:
Net als Roy ook weer blij dat je weer een diorama maakt 👍
 
Aha, Pascal en een diorama, waarschijnlijk weer iets om duimen en vingers bij af te likken ...

Na de opmerkingen van Roy heb ik de foto's nog eens goed bekeken en ik denk dat hij toch een punt heeft bij de boogconstructie. De boog is niet echt halfrond en volgens mijn bescheiden kennis zouden de stenen die de boog vormen een meer conische vorm moeten hebben zodat ze mekaar ondersteunen.

Ik denk dat je de boog, die jij brug noemt, zal dienen als overspanning van een waterloopje ? In dat geval kijk ik al uit naar het vormen van de waterpartij.

Veel succes en laat je niet ontmoedigen door deze woorden.
 
Bedankt voor de opmerkingen waar ikzelf al voor vreesde en had wat duidelijker mogen zijn over de opzet van diorama.
Roy :
Wat de boom betreft is er geen probleem omdat de ondergrond nog niet bekend was en nu wel.
De bedoeling is dat je niet veel meer gaat zien van de constructie door het overwoekeren van het nodige groen.
Wat de dikte van de stenen betreft valt dit nog mee als ik er een figuur 54 mm tegen zet.
De acteurs later zijn 54 mm ( 1/32)
De voegen moesten ook nog opgevuld worden
Neemt niet weg dat mijn brug bij nader inzien zal inzakken en dat kunnen we niet maken.
Dus deze word opnieuw gemaakt.

PA020001.JPG

Ron : Bedankt.
Erwin : Je hebt de situatie goed ingeschat van wat het idee is.

Schermafbeelding 2023-10-02 190619.png

Dit is het voorbeeld van de bedoeling maar met een veel kleinere waterloop en brug.
 
Beste Pascal hier ga ik weer van genieten , ik zie het al voor mij
Nu wat onze beste collega's hier schrijven ga ik niks aan toevoegen wat zover is mijn kennis niet
Maar genieten doe ik eens te meer
succes maat
 
Dit wordt weer iets om te volgen. Aan de reacties te zien heb je zeer veel interesse gewekt en jou kennende wordt dit een pracht van een diorama. Succes.
 
Dit worden de acteurs en hoop dat ze zo mooi zijn als op foto.
il_1140xN.4842394480_fofd.jpg

Schermafbeelding 2023-10-03 081250.png
 
Dit beloofd weer veel, om duimen en vingers af te likken. Je hebt een volger bij

Falco
 
Prachtige figuurtjes, uitstekende keuze :-) .
Kan je deze figuurtjes indien nodig een beetje aanpassen ? De lans waarop de banier is aangebracht lijkt me in verhouding iets te dik en de teugels van beide paarden storen mij een beetje (niet echt realistisch, vooral bij de koning/ridder valt het op). Voor de rest zijn de figuurtjes wel mooi.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de opmerkingen waar ikzelf al voor vreesde en had wat duidelijker mogen zijn over de opzet van diorama.
Roy :
Wat de boom betreft is er geen probleem omdat de ondergrond nog niet bekend was en nu wel.
De bedoeling is dat je niet veel meer gaat zien van de constructie door het overwoekeren van het nodige groen.
Wat de dikte van de stenen betreft valt dit nog mee als ik er een figuur 54 mm tegen zet.
De acteurs later zijn 54 mm ( 1/32)
De voegen moesten ook nog opgevuld worden
Neemt niet weg dat mijn brug bij nader inzien zal inzakken en dat kunnen we niet maken.
Dus deze word opnieuw gemaakt.

Bekijk bijlage 435053

Ron : Bedankt.
Erwin : Je hebt de situatie goed ingeschat van wat het idee is.

Bekijk bijlage 435054

Dit is het voorbeeld van de bedoeling maar met een veel kleinere waterloop en brug.
Hallo Pascal. Blij dat je weer met een diorama begint . Sta mij toe een paar bemerkingen te maken . Aan de grootte van je figurine te zien zou je brug groter moeten zijn om in dezelfde schaal te blijven, anders is dat een véél te ingewikkelde konstruktie om een beek te overspannen. Een brede plank zou volstaan. Ik zou ook niet zoveel groen aanbrengen op je brug zoals op die foto want je hebt ook nog je boom . De stenen onder de brug , het gewelf dus , misschien een kleinere maat dan de verticale stenen.. Ik volg aandachtig mee. Willy.
 
Mooie figuren, lijken mij wit metaal ?
Wat mij wel direct opvalt is de volgens mij te smalle kop bij het paard van koning Alfonzo; het deel tussen de ogen en de neus lijkt mij te smal.
Misschien valt dat wel iets te camoufleren mits gebruik van verf of verftechnieken. Hiervoor ga je eens te rade moeten gaan bij Jan Grijze Wolf vrees ik.

Heb wel eens moeten googelen om het verband met Alfons en Vlaanderen te vinden, was mij niet direct bekend, en nu snap ik de connectie met die priester ook.
 
Kan je deze figuurtjes indien nodig een beetje aanpassen
Heb het ook gezien en hoop dat dit allemaal goed te verwerken valt.
Er zijn nog wel enkele opmerkingen zoals de versiering op de riemen die mij ook te dik tonen.
Maar heb ze nog niet en kan spijtig nog niets laten zien.

Sta mij toe een paar bemerkingen te maken . Aan de grootte van je figurine te zien zou je brug groter moeten zijn om in dezelfde schaal te blijven, anders is dat een véél te ingewikkelde konstruktie om een beek te overspannen. Een brede plank zou volstaan
Ik begrijp wat je bedoeld Willy.
Maar de brug is maar een aanvulling van het geheel.
Stenen bruggetjes zijn er in verschillende hoogtes en grote.
Vele van die bruggetjes zijn door de Romeinse soldaten gemaakt en die moesten toch wel wat gewicht verdragen.
Moest het toch vloeken schakel ik over naar een andere situatie zonder enkel probleem.
Ik start steeds met een verhaal maar verander even snel van setting indien nodig.
Dat is nu eenmaal mijn manier van werken en dat werkt voor mij.
Mooie figuren, lijken mij wit metaal ?
Wat mij wel direct opvalt is de volgens mij te smalle kop bij het paard
Deze figuren zijn van hars Erwin en weet niet wat ik ga krijgen en of ze te bewerken zijn.
Ik denk dat deze gemaakt zijn met 3D print want had vandaag pas door dat het hars is.
Soms kan lezen wonderen doen en dat was ik bij de aanschaf vergeten te doen en dus moet ik afwachten wat er komt.
Ben benieuwd, stoeltje bijgezet.
Heb jij enige ervaring met hars te bewerken Jan?
 
Heb jij enige ervaring met hars te bewerken Jan?
met een goed scalpel en resin zaagje kom je al een heel eind, als je aan dremel denkt heb je een goed gelaatsmasker nodig en een draaiende stofzuiger. Dit geld ook voor schuren. De micro deeltjes kunnen kanker verwekend zijn, maar dat is tegenwoordig alles volgens het WHO.
Kleven laat het zich goed met secondelijm, ik gebruik deze van GreenStuff world.
Met pattex 100 gaat het ook maar daar heb ik het geduld niet voor.
Buigen gaat onder een haardroger, wel fixeren tot het afgekoeld is anders buigt het zich terug in zijn oorspronkelijk positie.
Als je iets specifiek moet weten vraag je het maar.
 
Ga ik zeker gebruik van maken Jan.
Na twee dagen werken ben ik wat verder met de nieuwe brug.
Droogtijden respecteren op het randje maar is goed gegaan.
Deze zijde die ik laat zien is klaar voor primer.
De andere kant doe ik morgen en hoop het dan allemaal in de primer te zetten.
Hou rekening dat de brug die ik maak maar een oversteek is aan een bosweg.
Dit keer ben ik terug met kurk gaan werken met dit resultaat.

PA030003.JPG

PA040007.JPG

PA050017.JPG

PA050014.JPG

PA050023.JPG

PA050018.JPG
PA050020.JPG

PA050022.JPG
Word vervolg...
 
Dus als ik het goed heb zijn dit kleine stukjes gesneden kurk die je op de basisconstructie van de brug hebt gekleefd?
Welke soort kurk gebruik je hier voor en welke lijm ?
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan