Hoofdsponsor

1/50 Nave Egizia (1:50) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
De discussie over de kleur van de zeilen is erg moeilijk.
Ook de Vikingschepen beeld men vaak af met de meest mooie kleuren.
Daar zijn echter ook de geleerde het nog niet over eens.
Wat ik in het Oseberg museum gezien heb was wel de " kleur " van de kleding maar niets over de zeilen.
Ook waren de zeilen niet geweven maar met grove wol geknoopt wat vormen erop aanbrengen erg moeilijk maakt.
Het maken van verf was in die tijd moeilijk en soms erg kostbaar. ( b.v. blauw dat gemaakt werd met kobalt, dat weer erg zeldzaam was.)

Dat een schip niet historisch correct wordt kan gewoon niet anders omdat de gegevens er gewoon niet zijn.
De interpretatie van de bouwer in deze is dus gewoon zijn eigen smaak.

Historisch correct of niet ik vind de kleur goed bij het model passen.;)

Fred
 
Die discussie ga ik ook niet aan, want die ga ik toch verliezen:laugh:.
Ik probeer me wel zoveel mogelijk te verdiepen in de modellen; dit is juist een heel leuk aspect van de modelbouw. Het gaat me echter te ver om alles compleet historisch correct te doen, als het mij uitkomt wil ik er wat van mezelf inleggen of een eigen interpretatie aan iets geven. Zo blijft het voor mij leuk....
 
Moest even wat anders doen dan zeiltjes en ben aan de tuigage en het stabilisatietouw begonnen. Dat stabilisatouw is nagenoeg klaar nu, dat viel erg mee.
Tevens hier en daar al wat in de olie gezet, dat geeft meteen een heel ander gezicht.
Ik kan al zo'n beetje een lijstje opmaken met de laatste zaken die nog gedaan moeten worden:
- Tuigage afmaken (tot nu toe gaat dit supersnel)
- Contragewichten maken en ophangen (nog een verrassing)
- Peddels maken (dit geeft nog wel wat werk)
- Zeil afmaken en ophangen (ook nog wel wat werk)
- Standaard maken (geeft niet zoveel werk)

1_Nave_Egizia_075.jpg

1_Nave_Egizia_076.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gaat zeer goed vooruit Wim.
Het wordt een heel apart scheepje dat kan je nu wel gaan zien.

Fred
 
Dank je Fred.
Zo'n scheepje kom je niet gauw nog eens tegen ;)
 
De contragewichten gemaakt van kiezeltjes uit mijn tuin, met een acryl donkergrijs gemaakt en in touw gewikkeld. Tevens de constructie gemaakt en op de foto te zien in dryfit.

De contragewichten drukken tegen de onderzijde van de mast, waardoor deze blijft staan. Worden de gewichten omhoog gehaald kan de mast gevierd worden.

1_Nave_Egizia_077.jpg


1_Nave_Egizia_078.jpg
 
Laatst bewerkt:
ziet er weer strak uit wim 8)

het lijkt zo wel een katepult waar je stenen me weg kunt schieten :)
 
Het gaat momenteel best lekker, dus nu het nog kan maar weer even een paar foto's spammen.

Het zeil is omzoomd met de festonsteek. Een afbeelding van die steek even meegenomen in de foto. Het draad had ik al meegekleurd met het zeil.

1_Nave_Egizia_079.jpg


Het boegbeeld met het "oog van Ra" (sorry Dany ;) ) geplaatst.

1_Nave_Egizia_080.jpg


Groot deel van de tuigage vastgezet. Enkel nog wat draadjes knippen.

1_Nave_Egizia_081.jpg


Het zeil is helemaal klaar. Ook al in parten verdeeld met het draad en met wat aquarelverf meer kleur aangebracht (verweerd).

1_Nave_Egizia_082.jpg


Het to-do lijstje wordt steeds korter :).
 
Laatst bewerkt:
mooi, mooi, mooi Wim!
Waar heb jij trouwens die reuze klemmen vandaan......;):D

Fred
 
Ik heb dezelfde klemmen maar dan in het blauw , zijn wel handig , en beschadigen niks :)
Kheb die gehaald in Crollet in wommelgem , 6 euro voor 8 stuks .. Kon ik natuurlijk niet laten liggen :)
 
Alex, dat was een grapje.....
Ik heb dit scheepje in mijn hand gehad, je wil niet weten hoe klein dit is:O

Fred
 
Oh sorry da had ik ni drekt door , khad maar rap gelezen en de emotions genegeerd :P
Hoe kleiner hoe meer prutswerk he :D
 
die klemmen kan je toch halen bij de bouwvak-groothandel. enkel verkrijgbaar in de maten Reusachtig, Enorm en Overdreven groot
 
Dirk en Marc, bedankt voor de reacties :)
 
mooi, mooi, mooi Wim!
Waar heb jij trouwens die reuze klemmen vandaan......;):D

Fred

Bij de supergroothandel Fred :)


Alex, heb je trouwens de handen van Fred al eens gezien.....dan is elk schip klein :) ;)

Mark, waren speciale bestelling in de maat: onmogelijk groot :)
 
Zo, nog één kleine update, en dan hoop ik binnen een week of 2 de eindfoto's te gaan plaatsen :). Momenteel worden de roeispanen allemaal gemaakt, 20 in totaal mogen het er worden. Een zestal komen op het achterdek en een 14-tal zijn om daardwerkelijk te roeien straks. Het standaardje heb ik al bruin geschilderd en daar ga ik verder ook geen ingewikkelde zaken mee uithalen.

1_Nave_Egizia_083.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kom hier ook is kijken.
Mooi hoor.
Ben benieuwd naar de eindfoto's.
 
Het is weer klein en fijn Wim. Dit voegt echt weer iets moois toe.
Ga je nu eerst roeien met de riemen die je hebt of zet je eerst alle zeil(en) bij?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan