Hoofdsponsor

1/50 Nave Egizia (1:50) [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ha geweldig hoe een hoek je gezichtsveld kan beïnvloeden. Dit soort projecten geeft je een gevoel om de kit te kopen.

Ron
 
Ha geweldig hoe een hoek je gezichtsveld kan beïnvloeden. Dit soort projecten geeft je een gevoel om de kit te kopen.

Ron

Ron, inderdaad bepaalt de camerahoek in behoorlijke mate hoe het er op het forum uit ziet.
Het is goed dat je er dan op gewezen wordt, want vaak heb je het zelf niet direct in de gaten.
Voor mij reden genoeg er nog beter op te letten.

En wat de kit betreft; geen haar op mijn hoofd die er spijt van heeft :).
Deze kit kan ik van harte aanbevelen!!
 
Terwijl ik nog op iets wacht voor de Sixties Wedstrijd nog even verder gegaan met de Egizia.

Met de 'ra' begonnen:

Een rondhout van 6 mm op een voor mij aparte manier verjongen.
Van drie stukjes hout de eindstukjes gemaakt en vervolgens touw rollen.

1_Nave_Egizia_065.jpg


1_Nave_Egizia_066.jpg


1_Nave_Egizia_067.jpg


En een dryfit met het meegeleverde zeil:

1_Nave_Egizia_068.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar zeg Wimke goed bezig man,dat ziet er al heel wat anders uit zo he.;)
 
dag wim,
zeer mooi werk aan een naar mijn beschijden mening,niet gemaklijk model om te bouwen,
wim,even een vraag,
op de hooft mast zitten er verschilende klammen,
op de bovenste rust de ra,is het meschien naar gelang de sterkte van de wind dat de ra werd gezakt op een onderste klam,
kunt ge daar meschien iets over vertellen
groetjes,ronny
 
@doomwad Dank je Patje

@ronny

Er komt nog meer touw aan de 'ra' te hangen. In de masttop zitten nog 2 gaatjes: hier komen de touwen doorheen om de 'ra' te hijsen of te laten zakken.
De klampen zijn meer bedoeld om met vele touwen de mast overeind te houden.


Waar ik zelf niet geheel tevreden over ben is het meegeleverde zeil.
Het rood lijkt wel mooi te kleuren bij het schip, maar naar mijn idee kan dit in de tijd niet. Zelf denk ik meer aan een zeil in meer natuurlijke kleuren.
 
de ra is mooi geworden wim.
maar het zeil heb ik tog ook bedenkingen bij en niet alleen de kleur maar ook de gote en de vorm
 
de ra is mooi geworden wim.
maar het zeil heb ik tog ook bedenkingen bij en niet alleen de kleur maar ook de gote en de vorm

Dank je Dirk.
De grootte en de vorm kloppen toch wel redelijk goed, het was of deze staande rechthoekige vorm of een liggende rechthoekige vorm.
Nu ben ik geen expert en kan ik ook niet heel veel referentie vinden, maar de staande vorm zie je meer bij de zeegaande schepen en de liggende vorm meer bij de Nijlschepen.
 
Ik blijf het gewoon een mooi "scheepje" vinden, klein , lief, en véééél werk.
Ik heb het even in de hand mogen houden en het is echt zo klein.......

Fred
 
Hoi Wim,

In Wikipedia heb ik dit gevonden over pigmenten in het oude Egypte:

De wandschilderingen (die vaak verkeerdelijk als "fresco's" worden vernoemd) in het oude Egypte zijn voornamelijk met een achttal pigmenten van oker gemaakt, gaande van geel over oranje, rood en bruin. Daarenboven werd ook houtskool en roet gebruikt voor zwart. Als penseel gebruikte men rietstengels van variërende dikte, waarvan een uiteinde vezelig werd gemaakt door insnijden en bekloppen, en dat eerst in water werd gedompeld. Hiermee werd de okerverf dan op de droge kalklaag van de wand aangebracht, of eventueel ook op canvas of op papyrus.

Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_oker"

Rode oker zou dus als kleur in die tijd best kunnen. Zoals je weet heb ik pas voor de Victory een aantal kleuren verf gekocht. Daar zit deze rode oker ook bij:

Rodeoker.jpg

Idee????

Voor de rest sluit ik mij bij de anderen aan. Ik vind het zeil nu ook wel erg rood.
En met de mast wordt dit meisje steeds mooier. Ik heb haar zonder mast mogen bewonderen en ze is zo klein .........
 
Ik blijf het gewoon een mooi "scheepje" vinden, klein , lief, en véééél werk.
Ik heb het even in de hand mogen houden en het is echt zo klein.......

Fred

Dank je Fred, alles klopt maar of ze nu ook altijd zo 'lief' is ;) :).
 
Hoi Wim,

In Wikipedia heb ik dit gevonden over pigmenten in het oude Egypte:

De wandschilderingen (die vaak verkeerdelijk als "fresco's" worden vernoemd) in het oude Egypte zijn voornamelijk met een achttal pigmenten van oker gemaakt, gaande van geel over oranje, rood en bruin. Daarenboven werd ook houtskool en roet gebruikt voor zwart. Als penseel gebruikte men rietstengels van variërende dikte, waarvan een uiteinde vezelig werd gemaakt door insnijden en bekloppen, en dat eerst in water werd gedompeld. Hiermee werd de okerverf dan op de droge kalklaag van de wand aangebracht, of eventueel ook op canvas of op papyrus.

Ontvangen van "http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_oker"

Rode oker zou dus als kleur in die tijd best kunnen. Zoals je weet heb ik pas voor de Victory een aantal kleuren verf gekocht. Daar zit deze rode oker ook bij

Idee????

Voor de rest sluit ik mij bij de anderen aan. Ik vind het zeil nu ook wel erg rood.
En met de mast wordt dit meisje steeds mooier. Ik heb haar zonder mast mogen bewonderen en ze is zo klein .........

Jan,

Een fresco is vaak wel een wandschildering, maar een wandschildering is lang niet altijd een fresco.......

Al zoekend ben ik ook op natuurlijke kleuren uitgekomen, waaronder inderdaad rode oker.
Heb al onze boeken uitgespit die met Egypte te maken hebben, aantal jaargangen National Geographic en het internet.....

Heel veel informatie, maar over zeilen toch niet zo veel jammer genoeg.
Kortweg: zeilen kunnen van katoen, vlas of papyrus gemaakt zijn.
Op de enkele wandschildering die ik tegenkom zijn de meeste zeilen witachtig afgebeeld, met een uitzondering naar het rood.
In teksten wordt het rood ook wel eens genoemd.
Indien over rood gesproken wordt ga ik er vanuit dat het met rode oker gekleurde zeilen zijn geweest.
Nu dus de keuze gaan maken tussen 'witte' en 'rode' zeilen :).
Binnenkort de uitslag.
 
Inmiddels ben ik er uit en ik ga voor 'rode' zeilen.
Ik had nog een oude lap liggen die wel voor rood door kon gaan en die ben ik eens aan het bewerken met wat acrylverf en wat aquarelverf.

1_Nave_Egizia_071.jpg


Houders voor het stabilisatietouw gemaakt en ook de 'touwhouders' voor de masten aangebracht.

1_Nave_Egizia_069.jpg


De mast geplaatst en bezig met het stabilisatietouw zelf.

1_Nave_Egizia_070.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ben (nog) geen houtsnuiver, maar vind het wel mooi wat je hier laat zien.
 
Ik zou ook voor rood gekozen hebben maar wilde je niet beinvloeden ;).
Ben benieuwd naar het resultaat.
 
Een goede keuze, de rode zeilen. En groot gelijk dat je ze zelf kleurt. Die prefab dingen knallen er wel erg hard uit
 
het blijft een bouw vol verassingen wim nu dat touw weer 8)
 
Erik, Jan en Mark, bedankt.

Jan, waar heb je me dan geprobeerd te beïnvloeden :8.

Nog een nagekomen foto van een nat zeiltje, zojuist een bad gekregen van een rode aquarelverf. Rode oker had ik niet, maar wel Engels rood en dat ik ook mooie kleur rood. De gebruikte aquarelverf is van een hele goede kwaliteit met veel pigment, dus ik hoop dat het mooi opdroogt.

1_Nave_Egizia_072.jpg
 
Laatst bewerkt:
mooi wim het is ijgelijk een ouderwets berghout als ik ik het zo bekijk .

hopelijk komen de zeiltjes ook goed wim het lijkt nu een beetje roze maar de kleur op een foto bedriegt soms wel eens .
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan