Hoofdsponsor

1/35 miserie in parijs ww2 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heel mooie fiets geworden Pascal.
De kleur laat hem inderdaad iets te jong uitschijnen en ik heb ook twijfels over de plaats van de fietspomp maar ik heb niet genoeg referentiemateriaal om het tegendeel te bewijzen dus: ok for me.
Wel heb ik nog de fiets van mijn vader die deze op zijn beurt van zijn vader kreeg en met die fiets is een hele tour de france afgelegd tijdens de oorlog en, geloof mij, niet als sportwedstrijd.
Deze fiets had ook het materiaalzakje zoals jij deze weergeeft, zij het iets driehoekiger. Hierin stak genoeg materiaal om niet alleen banden te herstellen maar ook om de hele fiets desnoods te demonteren. Het zakje was gemaakt van dik leder, genaaid met grote steken. De fietspomp was iets kleiner en was gemonteerd aan de opstaande buis onder het zadel of onder de dwarsbuis. Verder was bijna elke fiets uit die periode voorzien van een fietsensteun in U vorm, gemonteerd aan de as van het achterwiel. Vermits jouw fiets gemakkelijk kan los gekoppeld worden van de taxikar, zal deze die vermoedelijk nog gehad hebben.
Ook nog even vermelden dat mijn fiets tevens is uitgerust met een torpedorem, iets wat blijkbaar vroeger heel gebruikelijk was.

Het enige wat ik zie wat niet klopt is de zadel inderdaad die zou een stuk naar achter ( moeten ik durf dat woord al bijna niet meer gebruiken )ik heb een paar jaar in een fietsenwinkel gewerkt na de werkuren he , de kleur ga ik ten eerste met mijn afwijking niet spreken ik dacht dat ze vroeger allemaal zwart waren maar laat dat nu in het midden en de pomp voor zover ik nog kan nadenken in de tijd waren dat zo van die zwart uitgeslagen aluminium pompen maar langs de andere kant zou ik er niet veel aan veranderen gewoon zo laten is gewoon prachtig
Marc

Mooi verhaal Erwin en een fiets om zeker te koesteren .
Bedankt wederom om toffe reacties maar heb fobie gekregen rond deze fiets en toch maar een en ander veranderd om het toch wat juist te houden.
ben al dagen naar fietsen aan het kijken met resultaat betreffende de kleur die ik toch gemilderd heb maar niet veranderd omdat het kan volgens documentatie
Wat ik niet vind is de beruchte pomp zo gemonteerd en heb hem verwijderd om het allemaal een beetje te doen kloppen.
Marc het zadel kan en is geen probleem daarom nog wat foto's en figurant die de taxi bezit.
hoop dat het niet te langdradig word maar we kunnen maar bijleren omdat dit toch onbekend terrein is voor vele heb ik de indruk.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Laatst bewerkt:
Pascal nu ik de foto's bekeken heb alles zo laten ik heb nog nooit gezien dat een zadel zo staat raar verder niks op aan te merken zeker wat de kleur betreft die gast kan hem altijd geschilderd hebben

na het debacle pomp die terecht is en die ik vervangen heb door riempjes zodat het altijd kan en het opgelost is gaan we over tot de finale en dat is glaasje maken voor licht vooraan.
Zien eten doet eten en daarom gaan we ervoor met in gedachte stuur jeep ben ik tot dit resultaat gekomen en is fiets voor mij klaar voor diorama.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het lijkt net alsof je er een reflectortje in hebt geschilderd met een gloeilampje in het midden. Zo je dat niet hebt gedaan, goede illusie. Zo je het wel hebt gedaan, goede keuze. De fiets ziet er hoe dan ook prachtig uit en je snelle vooruitgang in modelbouwland is opzienbarend.

Ja Roy moest illusie worden zilver in center en donker aan randen maar dit resultaat is een onverwachte bonus daar ik niet wist hoe dit ging uitdraaien. grt

vind het geweldig
Heel mooi
Maar ik moet Roy bijtreden, ik zie niet echt iemand die een jodenster draagt een taxi nemen in die periode (zekerniet als er ook nog Duitse militairen in het straatbeeld gaan verschijnen)

Ja Roy en Koen allereerst is deze topic voor mij geschiedenis zoals het was en misschien gevoelige materie maar vooral complex verhaal in West Europa. Maar uiteindelijk is het een deel van de geschiedenis wat ver achter ons ligt.
West Europa en Oost Europa was er een verschil daar de bevolking in West Europa merendeels niet gediend was met wat er gebeurde en het verzet al groot was naar de normen van die tijd.
In Parijs werd per Duitse verordening pas vanaf 8 juli 1942 de toegang
verboden tot zwembaden, restaurants, cafés, theaters, bioscopen, concerten, markten,
bibliotheken, tentoonstellingen, historische monumenten, sportevenementen, campings
openbare parken. Joden mochten geen gebruik maken van openbare telefoons en waren
verplicht in de laatste wagen van de metro plaats te nemen fiets werd in beslag genomen alsook rijden met taxi werd verboden.
Het is ergens in mei 1942 dat ze verplicht werden om ster te dragen.
Het diorama speelt zich af in begin mei 1942 toen het nog kon. De grote razzia in Parijs was op 27-28 juli 1942 maar voordien waren er geregeld controles en razzia's om het Frans verzet te breken en joden te vinden.
grt

Toen het nog kon... maar gebeurde het in de praktijk ook? En dan hebben we het over iemand die het plakkaat 'jood' op zich geborduurd heeft gekregen.

Ik kan me er niet veel bij voorstellen, maar als je zeker weet dat het gebeurde dan kun je het zo toepassen.

Roy in Nederland zijn verhalen bekend dat Nederlanders ook ster opnaaide uit protest en andere gingen in het zicht van Duitse soldaten de mensen met ster hartelijk begroeten wat moedig is en in dit geval is het de man van de taxi die beslist wat hij doet vergeet niet dat elk inkomen er een was en het was nog niet verboden.
In die zin waren er toch ook moedige mensen.

Nu wil ik niet muggenziften maar moest de Davidsster niet op de linker borst gedragen worden?

oei, dat moet ik nakijken Erwin want er waren strikte regels en indien dit zo is word dit verbeterd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan