Hoofdsponsor

Mercedes zetros bluswagen 6x6 crawler voertuig 1/14

ERVARING
Ben al heel wat jaartjes actief, maar dit is toch een nieuwe richting die ik nu insla
BOUWWIJZE
3D printen en verder scratch
BOUWBUDGET
geen budget maar liefst zoveel mogelijk zelf maken
BOUWSTATUS
net geboren na enkele maanden te rijpen in mijn geest
COMMENTAREN
hou je vooral niet in ;)
laatste update voor Expo Houten, Beurs van NVM die de modelbouwer uitgeeft waarvoor ik af en toe een artikel schrijf.
Niet verplicht, maar wel een toffe beurs waar ik graag exposeer. Met vooral allemaal RC en stoom spul naast veel modeltreintjes.

De motorkap heb ik na het samenvoegen hier en daar nog wat moeten bijwerken en daarna opnieuw voorzien van een laagje spuitplamuur.
Volgens mij is dit glad genoeg om de definitieve kleur op te zetten. maar er moet nog wat aan geknutseld worden....
De printer heeft ondertussen de bestuurders cabine volledig uitgeprint buiten het definitieve stuur en bijhorende kolom.
Kleven en schuren was dus afgelopen week de boodschap gevolgd door een 1ste laagje spuitplamuur.
De nog bij te werken plekjes zijn nu duidelijk zichtbaar om onder handen te nemen.
Naast de cabine ben ik ook stevig bezig geweest met de bestuurder ,bijrijder en interieur.
Vooral het aanpassen van de juiste zithouding was best een hele operatie aan schouders en knieën.
En dan voor zij die niet naar Houten kunnen afzakken de foto's...
11 (5).jpg
11 (4).jpg
11 (2).jpg
11 (1).jpg
11 (3).jpg11 (6).jpg
gaat uiteindelijk goed komen vermoed ik,
Marc
 
Knap staaltje wat je hier allemaal uithaalt.
 
Moest even "bijlezen"....

Wat een knap staaltje ben je hier aan het wegzetten.
Helaas heb ik je gemist in Houten....maar wij hadden het ook erg druk aan de stand.

Fred
 
Nog veel werk voor de boeg he , maar u kennende zal het weer een echte eye catcher worden
Knap echt waar
 
Na een korte rustperiode door de feestdagen ook hier opnieuw wat bedrijvigheid.
Vooral de printer draait menig uurtje na het tekenen van het volgende onderdelen.
Maar na het printen dient er natuurlijk weer wat opgekuist en samengevoegd worden.
De bull-bar is met 35% opvulling geprint zodat ze straks wel een zetje kan verdragen en is momenteel enkel vastgelijmd aan de bumper.
Zodra de bestelde m2 zeskant bouten geleverd zijn gaan er die nog als extra versteviging doorheen.
De motorkap en spatborden zijn ondertussen met de bestuurders cabine verenigd.
De binnenbekleding van de spatborden, de spatlappen en trede liggen reeds gedeeltelijk opgekuist klaar om verenigd te worden met de cabine.
Ondertussen op de tekentafel de drukvaten, batterij compartiment en andere.
en zo bouwen we rustig verder.
12 (1).jpg
12 (3).jpg
12 (2).jpg
12.jpg
tot later, Marc
 
Ja , dat is met open mond volgen wat jij steeds weer uitsteekt.
 
En dan was het opnieuw tijd om alles nog eens terug in de primer of spuitplamuur te zetten.
13 (3).jpg
13 (1).jpg
Helaas, was ik niet tevreden over enkele geschuurde oppervlaktes en zal er nog eens een schuurronde volgen.
de bul-barr was het eerst aan de beurt, na een flink hoopje vijl/schuur stof hoop ik dat ze nu wel wat ronder lijkt.

13 (5).jpg

de 2 brandweerlieden zijn wel volledig afgewerkt , maar ook hier nog wel enige twijfel of dit wel is wat ik voor ogen had.

13 (4).jpg
we gaan vooruit maar het schiet niet echt op richting eindresultaat.
maar ach , toch niets beters te doen met dit buitenweertje :)
vgr Marc
 
Die brandweermannen lijken wel een tweeling, misschien beetje variatie in haarkleur ? Wat matte vernis op de kleding ?
 
Die brandweermannen lijken wel een tweeling, misschien beetje variatie in haarkleur ? Wat matte vernis op de kleding ?
Dat zijn ook de punten die mij storen+ de ogen , het zijn ook dezelfde basis figuren, en ze moeten ook hetzelfde uniform aan.
Haar is licht en donker bruin, wou er zeker geen zwart van maken , blond zou ik nog kunnen proberen.
Matte vernis, staat er 1 laagje op maar dit lijkt inderdaad niet het gewenste effect te hebben.
 
Matte vernis, staat er 1 laagje op maar dit lijkt inderdaad niet het gewenste effect te hebben.
Als je echt iets mat wilt met 1 laag is de ultra mat van AK een aanrader of de matte vernis van Peobo.

Begin met het wit van je ogen niet echt wit te verven, zal ja al een heel stuk verder helpen, en een tikje kleiner.
Je figuren zijn ook gedrogeerd :ROFLMAO:, als je enkel de pupillen schildert. Hier ontbreken de IRIS
Zeker op deze schaal eens proberen. Moet niet perfect zijn zoals hieronder.
Eerst een blauw bolletje en dan een zwart stipje erin, zal al een hele verbetering zijn.
79955087_1555196634619135_8279557354425417728_n.jpgd1xkp7a-48b0c49c-eb14-4fa9-8fe4-2a29759462fb.jpg
 
mooie tutorials.
In het begin duwde ik een gaatje bij kleine figuren waar de pupil kwam .
 
dit weekend was het de betrachting een eind te vorderen met de cabine aan de binnenzijde.
Eerste geplande werk bestond erin de vloer,en de wanden gedeeltelijk van een laagje verf te voorzien.
Helaas, de gebruikte verf en de spuitplamuur komen niet echt overeen met alle gevolgen van dien.

14 (5).jpg

Leuk is wat anders maar gelukkig is dit alles niet zo erg. Als ik later de buitenkant ga spuiten , eerst maar terug een laagje primer erover voor de zekerheid.
Werkje 2 kon gelukkig nog uitgevoerd worden... Het plaatsen van de ramen. Vermits ik niet over voorgevormde ramen beschik en ik reeds in het ontwerp voorzien had dat de raam plastiek eveneens moest zorgen voor een versteviging van de zijkant zodat de samengevoegde stukken meer lijm oppervlakte kregen dan enkel de kopse kanten.
Na het op maat maken kon ik de vorm van de ramen netjes aftekenen en de beschermfolie zo enkel wegnemen waar lijm moet aangebracht worden. Hopelijk kan de overige folie blijven zitten voor het uiteindelijke spuitwerk. Maar dat gaan we zeker nog even testen
:)


14 (3).jpg14 (2).jpg14 (1).jpg

Aan de binnen zijde laat ik alle beschermfolie nog even zitten tot ik het verf probleem kan oplossen.
Gepland werkje 3, het plaatsen van de zetels en stuur is dus ook naar een later tijdstip verschoven.
De vrijgekomen tijd heb ik dan maar gespendeerd aan het vormgeven van de binnenbekleding van de spatborden.

14 (4).jpg

en daarmee was mijn vrije tijd dit weekend opgevuld,
Tot later, Marc
 
Het kan wel eens tegenvallen maar die ramen zijn toch mooi uitgesneden.
 
Ja hallo kroket, knap werk. (y)
 
momenteel blijf ik netjes op kruissnelheid :)
de spuitbus primer maar weer eens bovengehaald nadat het chassis ontdaan was van onderdelen die niet zwart hoefden gekleurd te worden.

15 (6).jpg
de volgende dag dan ook maar het zwart eens goed geschud en aangebracht.

15 (4).jpg15 (7).jpg
Verder aan de binnenzijde cabine nog een print van de deur aangebracht zodat de raam volledig is ingekapseld zoals het hoort en daarna het zwart nog eens even bovengehaald. Na droging uiteindelijk de stoelen ook maar geplaatst samen met de bijgewerkte figuren.

15 (3).jpg
15 (1).jpg

De aandachtige kijker merkt natuurlijk de driehoekjes op in de hoeken, ik heb namelijk beslist het dak niet vast te lijmen maar met 4 boutjes te bevestigen zodat het nog steeds afneembaar blijft mocht dat ooit nodig zijn.
Op het dak nog wat lichten bijgeplaatst en een takken bescherming in elkaar geknutseld.

15 (2).jpg

En dan is het terug tijd om aan het tekenen te gaan voor de laatste details, spiegels , deurklinken, stuurkolom, enz . Allemaal kleine onderdelen die ik door mijn schoonzoon met de Resin printer ga laten afdrukken. Voor de spiegels toch maar even enkele test stukken geprint in PLA om de flexibele ophanging te testen, en de test is geslaagd, de verticale stang wat inkorten en dan komt het goed met de veertjes :)

15 (5).jpg

Tijd om me eens te gaan bezighouden met alles wat met verlichting heeft te maken, vermoed dat ik dat spul best eerst bijna allemaal nog inbouw voor de prachtig rode kleur kan aangebracht worden. En natuurlijk mijn chassis teug in elkaar knutselen.
tot later,Marc
 
Naar mijn inzicht, ben je hier op recordtempo bezig -ondanks dat het voor jouw gevoel allemaal niet heel snel gaat- om te tekenen, te bouwen, te laten ontstaan. Ik wou dat ik zo snel en tegelijkertijd kundig zou vermogen te werken.

De foto's spreken boekdelen, maar een video van het uiteindelijk rollende en verder in actie zijnd apparaat zou encyclopedisch werken. Ik ben erg benieuwd of en wanneer je ons zo'n video kunt tonen.
 
verlichting duurt wat langer dan verwacht om het allemaal uit te zoeken maar we blijven nog een beetje fysiek bouwen.
Al gaat dit ook niet zo snel, veel denk teken en paswerk en dan ook nog wat wachten tot de printer het volgende onderdeel uitspuwt ;)
Maar we gaan voorruit, laat de volgende foto reeks hiervan het bewijs zijn.

16 (3).jpg
16 (2).jpg
de laadvoer en tussen de chassisbalken een opbergruimte voor het gewicht indien er geen water in de tank zit.
16 (1).jpg
16 (4).jpg
En dan krijgt de watertank voor 4L water en een compartiment voor de elektronika wat meer vorm.
waterpomp en batterij moeten L en R naast de motor komen , onder het rolluik moet nog een luik gemaakt worden hiervoor.
Nog hersenspinsels genoeg die tot uitvoering dienen gebracht te worden....
tot later, Marc
 
Wel grappig dat ik toevallig een paar minuten geleden schreef dat het voor jouw gevoel niet altijd even snel gaat; en dat je dat nu bevestigt. Naar mijn idee gaat het hier prima in cadans! :)

Het geeft al een erg stoer beeld zo, alles bij elkaar gepakt!
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan