Hoofdsponsor

Mercedes zetros bluswagen 6x6 crawler voertuig 1/14

ERVARING
Ben al heel wat jaartjes actief, maar dit is toch een nieuwe richting die ik nu insla
BOUWWIJZE
3D printen en verder scratch
BOUWBUDGET
geen budget maar liefst zoveel mogelijk zelf maken
BOUWSTATUS
net geboren na enkele maanden te rijpen in mijn geest
COMMENTAREN
hou je vooral niet in ;)
Chapeau hoor (Vlaamse uitdrukking voor "petje af"), het gaat mijn petje weliswaar niet te boven zoals bij Fred (ik draag namelijk geen petje), maar wel mijn level van geduld. Ik kan overweg met Fusion360 en ik kan inschatten hoeveel tijd er in in dergelijk ontwerp gestoken is, en hoeveel tijd het KAN kosten om die grille wat te kantelen als niet alles netjes gelinkt is.
 
Fred, Ik begrijp ook niet hoe jij die kunstwerken met papieren voor elkaar krijgt, staan we dus gelijk :)
Dany, laat dat nu juist het probleem zijn, heb ondertussen door dat ik veel meer lofts had moeten gebruiken en nieuwe afzonderlijke tekenvlakken ipv steeds verder te tekenen op het vorige. Maar heb nog een paar trukjes achter de hand om het toch nog beter te krijgen.
Roy, jou kritisch oog is zeker welkom, Sommige dingen had ik echt niet meer opgemerkt, andere zijn vermoedelijk helaas niet meer aan te passen.
Maar ik ga kijken hoeveel ik nog krijg gecorrigeerd.
 
Perfectie bestaat niet en is ook niet motiverend. Al zou je hem zoals nu maken… wie ziet het verschil, als je niet die tekening ernaast hebt..! Maar kudos dat je nog wat dingen wilt aanpassen.
 
Ik vind het kunnen tekenen van dergelijk ontwerp al kunstig en bewonderingswaardig genoeg.
 
zo, ondertussen de assen binnen gekregen die ik dacht te gaan gebruiken. Wilde nu niet meteen het beste en duurste materiaal aankopen voor een 1ste project.
Ben dus bij ome Ali gaan schoppen en 3 assen van Trinood aangeschaft . Banden en velgen heb in bij Conrad vandaan.
Banden zijn 1/10 crawler banden geworden van 90mm ipv de 84mm die er op zouden moeten komen, helaas deze laatste niet gevonden. ( misschien niet hard genoeg gezocht)
Hierdoor heb ik wel een eerste klein probleempje veroorzaakt, de banden schuren namelijk tegen de stuurstang waardoor ik genoodzaakt ben deze enkel mm te verbreden.
Voor achter aan moest ik ook de nodige as verbreders tekenen en printen om voor en achteras netjes in lijn te laten lopen.
Dit is het definitieve ontwerp,
wielafstandhouder v3.jpgwielafstandhoudervoor v2.jpg
om te testen snel wat in pla geprint om passing te controleren.

20230314_211838.jpg
20230314_221728.jpg


vraagje over de assen in dien iemand het antwoord mocht weten, kan ik er van uitgaan dat deze van voldoende vet zijn voorzien of demonteer ik ze best even voor gebruik?

Verder de laatste hand gelegd betreffende de 3D tekening cabine.
en begonnen aan het definitief vormgeven van de binnenkant.
als eerste is de bestuurders zetel aan de beurt. Niet slecht denk ik maar de rug mag wat hoger vermoed ik.

20230312_113156 flip.jpg
Mersedes Zetros 3D print versie.png


en het eerste stuk van 4 die het spatbord moeten gaan vormen ligt op de printer

20230318_191227.jpg
Nu maar even duimen dat het goed gaat komen
tot later,Marc
 
Zetel zal inderdaad hoger moeten want nu heeft de hoofdsteun een negatief effect bij een eventuele aanrijding.
 
Ja dat is alleen maar kijken en benieuwd afwachten wat het gaat worden wat dit gaat echt boven mijn petje.
Wel knap dat je dit allemaal kan.
 
Printen duurt toch altijd langer dan je zelf zou willen :)
Maar ondertussen toch de eerste resultaten op de werkplaats liggen om van nader te bekijken en verder af te werken.
Ik ga zoals meestal veel foto's te plaatsen en wat minder tekst, wie graag reageert... hou je niet in.

Spatbord in 4 delen laten printen en deze nadien met zap a gap medium aan elkaar gelijmd. ook de kiertjes die achteraf zichtbaar bleven nog eens behandeld met een laagje lijm.
Spatbord heeft ondertussen eerste behandeling met fijn plamuur gehad en 2 schuurbeurten. volgende stap is spuitplamuur en dan zien we wel waar we staan.

002 (2).jpg
002 (4).jpg


ondertussen is ook de gril uit de printer en heb deze alvast even gepresenteerd op het spatbord om even de passing te controleren.

002 (1).jpg
002 (3).jpg

En nu de printer toch op dreef was meteen de motorkap ook maar even aangezet.
Helaas ging dit niet helemaal goed, op de foto zie je het wel een beetje, beneden de knik heeft de printer iets geks gedaan wat in de slicer niet te zien is.
het lijkt wel of hij hier telkens een laag overgeslagen heeft zoals bij ondersteuning.
Swat, we gaan dit dus nog moeten onderzoeken en bekijken wat we hier mee kunnen aanvangen..... er zijn wel meerdere opties , mislukte stukje er af zagen en enkel dat stuk opnieuw printen of alles opnieuw printen, maar eerst ga ik eens kijken wat er mogelijk is met wat ca lijm toe te voegen.
002 (5).jpg

maar de passing is alvast ok

002 (6).jpg
002 (7).jpg

Tot ik besloten heb wat er met de motorkap moet gebeuren laat ik het printen even voor wat het is en hoop at volgende week nog wat onderdelen binnen komen zodat ik me al eens over het chassis kan buigen.
tot later, Marc
 
Over het printen kan ik je geen tips geven, dat is voor mij onbekend terrein.

Wel ziet het er al behoorlijk veelbelovend uit en ik hoop dat het probleem van de ‘knik’ gauw op te lossen valt. Klinkt als een communicatieprobleem tussen computer en printer.

Ipv secondenlijm, kun je ook epoxy eens proberen. Gewoon van Bison, te koop in de bouwmarkt, bevalt mij erg goed. Heb dit een paar weken geleden leren kennen.
 
epoxy , Daar had ik nu net niet aan gedacht, maar dat is zeker ook nog een mogelijkheid.
Ik mag eigenlijk wel schrijven dat ik zeer vertrouwd ben met het Bison gamma van lijmen, ( zelfs een beetje fan :) )
Ik gebruik heel veel de "Hard plastic lijm " om styreen te kleven.
Onderdelen waar dikwijls kracht op komt, zoals reling en stuurhut ( door te water laten, batterij plaatsen of onderhoud ) kleef ik meestal met de epoxy variant. En waar ik messing en styreen samenvoeg is het afhankelijk van de toepassing eveneens de epoxy of de "Kombi power" die je wat meer tijd geeft om te corrigeren en niet door de zwaartekracht naar beneden druipt.
Alle drie de lijmen zijn watervast. En dan voor het kleine spul grijp ik naar de Zap a gap ( groene etiket , medium ca +)
deze laatste heb ik nu ook gebruikt omdat de hard plastic lijm niet zogoed bleek te hechten.
Het materiaal waar ik nu mee print is gelijk aan de PET flessen die we kennen.
 
toch nog even een update plaatsen ook al is het niet eentje van veel vooruitgang.
Wat de cabine betreft moet ik terug naar de tekentafel, helaas maar vind het niet zo erg, of toch een beetje :)
Tijdens het aan elkaar lijmen van de afzonderlijk geprinte onderdelen waren hier en daar toch enkel zaken die niet echt aan mijn verwachtingen voldeden. mogelijk deels te verklaren door het tekenen op 1/10 en te printen op 1/14 zijn niet alle passingen correct te noemen......
Tevens moet ik enkel wijzigingen aanbrengen om het chassis met de nodige veringen en motor netjes te laten aanpassen.
Na overleg met enkel RC off-road rijders bleken mijn gedachten, over het hoe ik wat wou maken niet helemaal te gaan kloppen met de realiteit. Maar dat ben ik gewoon :) aanpassen dus want als ik straks eindelijk een model heb geknutseld wil ik er ook echt wel wat mee gaan rijden naast de weg dan wel te verstaan.
Verder verwacht ik een kleine pauze, want sommige bestelde onderdelen om het chassis te kunnen samenstellen hebben helaas een levertijd van meerdere weken. Stiekem komt me dit wel goed uit want er moeten nog dringend enkele scheepjes via het droogdok passeren voor dat ze deze zomer terug optimaal kunnen presteren op de vijver.
tot later, Marc
 
Als je gaat scratchbuilden, zul je haast altijd onvoorziene zaken tegenkomen en zul je soms 1 stap vooruit, drie stappen terug gaan. Dat hoort erbij en weet jij natuurlijk als geen ander vanuit de scheepsmodelbouw. Veel succes, wachtgeduld en plezier met de overige werkzaamheden gewenst.
 
Hier eerst maar eens wat posten, alles wat ik ondertussen had geprint en getekend in een grote doos en een nieuw mapje gestoken.
ergens halfweg vorige tekeningen was ik nog tevreden en van daaruit zijn we opnieuw gaan verder tekenen.
ondertussen zitten we aan versie 6.9 en hier ga ik nu ( voorlopig) stoppen met tekenen.
Eerst maar eens zien wat er nu uit de printer gaat komen.
Mersedes Zetros 1_10 versie 6 v9.jpg

Het spatbord komt niet overeen met de basis tekening maar dat komt omdat dit een andere versie is dan ik wil maken.
Hier en daar zit ik er nog wel enkel mm naast maar het moet nog verschaald worden naar 1/14 en dan kijken we tegen 0.10 van een mm aan.
De gril vooraan heb ik helaas niet 100% correct gekregen maar deze is afzonderlijk te printen , in het slechtste geval gaan we deze nog maar eens opnieuw trachten te tekenen.
Mersedes Zetros 1_10 versie 6 v9 b.png
zo zou het er dus moeten gaan uitzien, enkele kleine corectie in gedachten te houden en uittevoeren met wat schuurpapier tijdens de passing.
Ondertussen heb ik hopeliijk alle onderdelen binnen om het chasis te kunnen samenstellen.
Hoop hier kortelings mee te starten.
tot later, Marc
 
En als je dan begint te monteren merk je toch weer dat je een aantal onderdelen nog mist. Heeft zeker te maken met het gebrek aan ervaring maar met wat geduld gaan we er wel geraken.
De voorste as zit vast, nog niet helemaal zo als het hoort. kom nog een Y balhoofdje te kort voor mijn derde punt
Weliswaar met enkele tijdelijk geprinte beugels, want de tekening wijzigen en op print drukken gaat nu eenmaal sneller dan de freesmachine steeds opnieuw aanzwengelen.
Vaststellingen na deze eerste pas beurt, veren moeten rechter komen te staan want banden komen er nu tegen als ze volledig gedraaid worden.
Kan ook de veer cilinders niet volledig indrukken, as komt tegen het chassis. Heb nog een 6tal mm over, dit gaat gedeeltelijk goed komen als ik de veren rechter zet en anders gaan we de bevestiging op het chassis wat verlagen tot ik de volledig cilinder stang kan gebruiken.
Meteen ook nog wat foto's zodat mijn waarschijnlijk wat verwarde uitleg toch een beetje duidelijker word.

IMG-20230814-WA0000.jpeg
IMG-20230814-WA0001.jpeg
IMG-20230814-WA0004.jpeg
IMG-20230814-WA0005.jpeg
Hou er rekening mee dat door het ontbrekende stangetje alles steeds wegzakte en niet netjes in lijn bleef staan tijdens het fotograferen.
Ga er eerst maar eens enkele nachten over slapen zodat alles kan bezinken en dan de laatste foutjes nog oplossen voor we de freesmachine starten om de definitieve bevestiging plaatjes te maken.
tot later, Marc
 
ongelooflijk maar toch wel heel knap hoor , ik snap er de ballen van hoe dit allemaal in zijn werk gaat toch chapeau hoorv
Marc
 
Ik ook niet echt hoor Marc , maar wou toch eens iets anders bouwen dan een scheepje en ik vind jullie wagens en trucks altijd prachtig om naar te kijken , vandaar dat ik gewoon de sprong genomen heb.
Eerlijk gezegd ik post nu ook wel op een forum waar ze alleen maar van deze jongens maken en gelukkig krijg ik daar wat hulp :)
 
Af en een verandering van interesse hou het plezier erin.
 
voor wie geïnteresseerd is hierbij het vervolg. Na de eerste poging de assen onder het chassis te krijgen op andere forum en in de club enkele opmerkingen gekregen en deze in acht nemende ondertussen alle assen er voorlopig onder gemonteerd. Momenteel heb ik in PETG geprinte bevestigings beugels gebruikt maar ik vermoed dat ik deze allemaal nog dien te vervangen door aluminium exemplaren.
Uiteindelijk na een korte blijdschap helaas reeds de volgende tegenslag. Door te weinig kennis past de aangeschafte motor met versnellingsbak niet tussen de chassis balken :( Hiervoor ga ik dus zeer vermoedelijk het chassis door moeten zagen en een soort verlaging erin brengen zolas bij de crawler buggies. Maar we gaan gewoon verder op mijn eigen tempo. Natuurlijk nog wat foto's

05 (8).jpg
05 (4).jpg
05 (5).jpg
05 (7).jpg

05 (6).jpg
05 (9).jpg
en tot later maar weer , Marc
 
Wat kan ik daar op zeggen.
Knap dat je dat allemaal kan sdfkkjskng
 
ach , het is anders dan wat de meesten hier doen maar ik vind jullie prestaties zeker even knap en zit er meestal ook maar met open mond naar te staren.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan