Hoofdsponsor

Mercedes zetros bluswagen 6x6 crawler voertuig 1/14

ERVARING
Ben al heel wat jaartjes actief, maar dit is toch een nieuwe richting die ik nu insla
BOUWWIJZE
3D printen en verder scratch
BOUWBUDGET
geen budget maar liefst zoveel mogelijk zelf maken
BOUWSTATUS
net geboren na enkele maanden te rijpen in mijn geest
COMMENTAREN
hou je vooral niet in ;)
Begrijp de situatie volledig maar nu je het weet kan het feest beginnen.
Kijk uit naar het geheel.

en dan denk je , nog even een filmpje maken van het eind resultaat.
Helaas.... al de aanpassingen aan de achterophanging in december zijn voor niets geweest.
Na 10 min testrijden, net toen we dachten nu nog even de camera erbij halen, een deftig krak geluid , alle knopjes los gelaten en op onderzoek.
Blijkt de cardan tussen de achterassen opnieuw uit elkaar te zijn geschoten.
Na de eerste teleurstelling een beugeltje geknutseld waardoor de truck ondersteboven kan geplaatst worden voor verder onderzoek.

36 (1).jpg

en dan blijkt dat niet alleen de cardanas uit elkaar was maar dat de ronddraaiende as stukken ook de kabel van de achterste diff-loc in de spaghetti heeft gedraaid. verder onderzoek brengt aan het licht dat het driehoeks punt van de eerste as het begeven heeft . Net zoals in december
bij een eerdere test. ditmaal niet de geprinte beugel , want die hadden we door een alu exemplaar vervangen maar de bol koppeling.

36 (3).jpg36 (2).jpg

blijkbaar komen hier enorme krachten op waardoor het zwakste punt het steeds begeeft.
Ben er momenteel over aan het denken om het 6x6 gebeuren te vervangen door 4x6 en de achterste as gewoon een meelopertje van te maken. Andere mogelijkheid is een volledige schommel maken voor de achter assen. Maar daar heb ik een beetje te weinig ervaring mee vrees ik.
indien suggesties hoor ik het graag, tot later, Marc

Heb hier geen ervaring mee maar denk dat, als je niet off-road gaat, die 4 x 6 wel een oplossing zou kunnen zijn.

Ik vermoed stilletjes dat het gazon waarop ik aan het testrijden was, teveel weerstand bied om de 6x6 te gebruiken en dat daar het probleem van overbelasting op de achteras te zoeken is. hopelijk weet iemand op het RC truck gedeelte van een ander forum een antwoord.

3x gereden deze zomer met deze toch wel mooie truck, maar helaas ook 3x stukken gereden.
Zeer vermoedelijk ( weet het eigenlijk wel zeker ) door een foutieve samenstelling/ bouw van de achterophanging.
Bijkomend heb ik ondervonden dat de stuurservo niet voldoende kracht kan leveren, er van de blusmonitor reeds 1 mini servo gesneuveld is , daar deze ook teveel kracht moet leveren dan waarvoor hij ontworpen is.
En als laatste ondervind de bleutooth verbinding teveel storing door de compacte inbouw van de arduino waardoor niet alles feilloos word aangestuurd zoals ik wens.
Kortom reden genoeg om dit ganse project terug op de werktafel te plaatsen en te starten met de demontage van meerdere componenten.
We zijn gestart met de demontage van alle assen en het sper differentieel van de 2 achterassen opnieuw te herstellen.
Dit begint wel vlot te lopen na 3x deze gedemonteerd en terug gemonteerd te hebben :) 2 waren nog ok , de 3de had opnieuw een flinke slag gekregen op de bedieningshendel maar was ook nu terug te herstellen.
De stuur servo vervangen verliep iets minder vlot als verwacht maar ook deze werk nu wel naar behoren.
En dan de arduino slopen en de watertank verwijderen, ging uiteindelijk nog het makkelijkste van allen.
38 (3).jpg
38 (2).jpg
38 (1).jpg

Nu eerst maar eens aan de slag met de achterwiel ophanging en deze deftig testen voor we de watertank en aanverwante terug vastzetten.
vgr Marc

Ergens was ik me wel aan het afvragen of ik me het zelf niet te moeilijk aan het maken was :)
Uiteindelijk toch maar een dubbele ophanging met bladveren besteld op het internet in de hoop dat hiermee het probleem van de cardanas opgelost gaat raken.
Door de feestdagen even moeten wachten op levering maar 3 januari zat het doosje in de brievenbus. Meteen alles in elkaar geschroefd, de assen er aan gemonteerd, het geheel aan het chassis bevestigd en tenslotte de wielen er aan gehangen, Wat een teleurstelling

39 (1).jpg
Geen seconde er aan gedacht dat door de grotere wielen die ik gebruik de as afstand niet zou kloppen, hier moesten we dus wat op verzinnen om de wielen verder uit elkaar te krijgen. Na wat schetsen en rekenwerk enkele aangepaste beugels gemaakt uit aluminium en het geheel terug uit elkaar en opnieuw in elkaar......

39 (2).jpg
39 (3).jpg
Daarna de bevestiging voor de schokdempers nog opnieuw bekeken, en ja uiteindelijk lijkt alles wel te kloppen.

39 (4).jpg
39 (5).jpg
nu de bediening van dif lock's en de versnellings bak eens onder de loep nemen, hopelijk levert dat binnen een week een terug rijdend chassis op.
tot later, Marc

Ben blij dat jij zelf weet wat er loos is ,want voor mij is dit allemaal Chinees.
Toch super dat het allemaal gaat werken en maakt van dit een heus huzaren stukje.
Kijk uit naar het vervolg.

Blijft veel opzoekwerk om te achterhalen waarom sommige zaken niet willen werken zoals bedoeld, maar ook enkele Noorder buren die me wat advies geven via een ander forum help me de juiste richting te kiezen om alles als nog in orde te krijgen. Heb er nu al zoveel tijd en werk in gestoken dat ik doorga tot hij ook echt rijd/werkt zoals bedoeld.

Terug
Bovenaan