Hoofdsponsor

1/72 M19 "Battletruck" Tank Transporter.[DONE]

Ik ben niet overtuigd van mijn toverkunsten. Het is niet zo knullig meer maar qua schaal past het niet zo echt bij de truck. Even hergroeperen dus.

attachment.jpg
 
Hmm is inderdaad wat te groot je kan ook alles gewoon overzetten op de juiste schaal op Google vind je schaal calculator,zo bekom je de juist afmetingen in de juiste schaal😉
 
Poging 3.

Het tweede lanceerplatform zal in de voorraaddoos terechtkomen voor een ander project op een grotere schaal. Nu begin ik aan een 3° platform en deze keer zal het lukken. Meer gebaseerd op die Honest John.
 
Enkele tips...
Kijk heel goed naar verschillende foto's (google/afbeeldingen )Hoe het platform er juist uitziet
Maak er een tekening van hoe jij het ontwerp wil.
Neem vervolgens alle juiste onderdelen die je nodig hebt voor deze bouwprocedure.
Bereken je juiste schaal grote.😉
 
Dat van die tekening zal ik toch moeten invoeren want zomaar werken naar volgens het in m'n gedachten komt lukt niet zo goed. Een planning vooraf zal beter zijn dan poging na poging.
 
Hierbij volg ik Danny, eerst eens plannen, uittekenen, kijken hoe en wat je wilt laten bewegen, en indien het kan ook de zaken logisch opbouwen... Zelf ben ik mechanisch ontwerper, en draaibare sokkels worden zoveel mogelijk horizontaal/vertikaal geplaatst en zo weinig mogelijk op een schuin vlak, zowel om de krachten op te vangen, maar ook om een vlotte rotatie te verzekeren...

Dus eerst plannen, daarna uitwerken, en niet holder-de-bolder...

klein voorbeeld van wat je zo kan: http://www.modelbouwen.be/threads/4631-BTR-80-en-BTR-80A-(trumpeter)-wip
 
Het lukt me niet om een deftig plan uit te werken en dat dan uit te voeren. Het is momenteel wat te hoog gegrepen voor mijn onervaren handen en daarom zal ik het hier weglaten want anders zit de kans er in dat het project niet meer leuk is en ergens in een hoek vliegt. Eerst nog wat extra ervaring opdoen met gewone dingen en dan opnieuw aan zoiets beginnen. Met een volledig uitgewerkt plan.

Sorry mensen, de truck zal afgewerkt worden met wat rommel in de laadbak en uiteraard te tank/trailer.
 
je hooft de handdoek niet zo in de ring te gooien, gewoon eens kijken hoe het opgebouwd is op huidige voertuigen en in het verleden, en dan zie je dat er in feite niet zoveel veranderd.. het systeem blijft hetzelfde, alleen oude wijn in een neiuwe zak bij wijze van spreken: een positioneerbaar lanceerplatform, dat links/rechts en op en neer moet kunnen bewegen, waarop de lanceerrails gemonteerd zijn. Voorbeelden kan je vinden bij onder andere een BM-21 grad, TOS-1, HUMRAAM, katyusha, tot zelfs gewoon luchtafweergeschut (en de montage ervan...)

weapon_maxim1910_18.jpg

Ok het vergt voorbereiding en opzoekwerk, maar achteraf weet je ook wel waar je naartoe wilt...

Het frame kan je maken uit make-schift materialen als gerechtgetrokken paperclips, bloembindersdraad, enz... tot zelfgemaakte profielen/geleidingsrails uit vlakke evergreenplaten. Gewoon eerst eens opzoeken, bekijken wat je wel en niet wilt en van daaruit vertrekken...
 
Alain het is zo simpel als wat als je iets in gedachte hebt doet dat x 24 of de schaal die je wil en dan zie hoe dik of groot het word , draai gewoon de rollen om maak het in het klein en kijk dan of het groot of te lang de rest is gewoon fantasie
Probeer het zo eens ik heb het zo ook ervaren met mijn bougiekabels ik vond ze zo mooi en Roy zei reken eens uit hoe groot die werkelijk zijn , ik kwam op een kabel uit die dikker was dan een startkabel en dat voor een bougiedraad die moet normaal nog geen cm dik moet zijn , dus gewoon uw ding doen en dan eens om rekenen naar de werkelijkheid
 
Als het omrekenen niet vlot gaat, kan je altijd een figuur er naast plaatsen, en dan eens vergelijken.
Als je een figuur er naast ziet staan kan je dan +- zien hoe groot het in het echt zou zijn...
En een plan tekenen hoeft niet 100% op maat te zijn, een schets kan al veel helpen.
 
Opzoekingen, fantasie, omrekenen en een plan maken...dat alles gecombineerd zou een lanceerplatform moeten opleveren...dat lijkt me haalbaar. Werkt plan A niet dan is er nog plan B en werkt dat ook niet dan gaat het alfabet tot aan Z.

Een werkje voor de komende dagen en tussendoor misschien wat bouwen aan een project uit de koelkast. Aangezien ik twee hobbykamers heb is werken aan twee projecten goed mogelijk.
 
Eerst zal ik de truck en trailer afwerken en op het afgewerkte diorama zetten, later is het dan nog mogelijk om het lanceerplatform toe te voegen aangezien die gewoon in de laadbak staat.

De onderkant van de trailer:

attachment.jpg

Het diorama tot nu toe:

attachment.jpg

Is secondenlijm geschikt om metaal op plastiek te lijmen? Het plan is om de tank zogezegd met kettingen vast te maken aan de trailer.
 
Laatst bewerkt:
Dat is zeker daar kan je BIJNA alles met alles kleven behalve 1 soort plastic waar de sec. lijm niet op pakt
Marc
 
Is het de bedoeling dat de trailer net uit een modderpoel omhoog gehaald is? Zoniet dan zal je een deel van de aangebrachte modder terug moeten verwijderen, op 1/72 moet je heel spaarzaam zijn met verwering. Ik kan de tweede foto niet zien, er is iets mis met de link.
 
Ik kon de foto gewoon zien maar ik heb die eens opnieuw geplaatst.

De bedoeling was dat de trailer door de modder is gereden enkele kilometer er voor maar misschien was ik wat te enthousiast. Wat verwijderen zou geen probleem mogen geven, komt in orde.
 
Nou wat ik als nieuwtje hier zie
Zeg ik toppie
P.s is het schaal 1:76 ?👍👍👍
 
We blijven volgen😉😉,maar je hoeft echt geen technische perfecte tekening te maken gewoon even op papier zetten hoe dat jij het platform juist in gedachte hebt😉😉 het volstaat om een kleine schets te maken😉 😉zo doe ik het ook ...
 
Het is inderdaad schaal 1/76, een redelijk gepriegel dus.

Die schets is voor na het afwerken van het volledige project, dan kan ik het makkelijk er bij plaatsen. Een voordeel van een open laadbak en zo heb ik dan weer een nieuw diorama. Technisch perfect zal toch niet lukken maar een schets zou geen probleem mogen geven.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan