Hoofdsponsor

1/35 M10 Ersatz [wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.

D-DAY 1944

Well-known member
Registered
Lid geworden
11 nov 2011
Berichten
1.675
De bouw van mijn M10 Ersatz zal ik hier tonen, denk dat dit de juiste plaats is.:)

Vandaag hen ik me bezig gehouden met de eerste set baanwielen. De baanwielen ontdoen van het gietnaadje en dan de rubberen loopvlakken een beetje beschadigen ( en ook een beetje mijn vingers beschadigen met dat vlijmscherp mesje :angry: ). Daarna de wielen een primerlaagje gegeven.


attachment.jpg

attachment.jpg

De baanwielen zijn heel goed gedetailleerd, vind ik persoonlijk toch. T'zal leuk worden om deze te verweren

Grtz Bart.
 
persoonlijk vind ik het nogal grote beschadigingen toch op al die wielen. In het vervolg misschien 1 of 2 wielen zo bewerken en de rest minder.
Ik weet uit persoonlijke ervaring dat beschadigingen nogal eens uit de hand kunnen lopen zodanig dat het nogal een beetje zwaar word.
 
Ik moet jammer genoeg Famo volgen bij deze, denk dat de beschadigingen nogal overdreven zijn.
Vergeet niet dat deze in realiteit hoofdzakelijk afkomstig zijn van slijtage door contact met de kettinggeleiders en de occasionele stok of steen.
Maar ik blijf zeker uitkijken naar het vervolg !
 
Het hangt er natuurlijk vanaf in welke periode je deze tank (en het dio) wilt bouwen. Als het de periode meteen na het uitschakelen van de tank is, zijn de beschadigingen een beetje teveel van het goede. Neem je als periode het einde van de oorlog, of daarna tot aan het moment dat de tank werd opgeruimd, kan het natuurlijk wel.

Mocht je de beschadigingen wat willen terug schroeven, kan je de gaten en deuken met wat CA-lijm opvullen en glad schuren.

Ik weet niet of ge een Dremel hebt (of één van de goedkopere merken die vaak even goed werken), maar daarmee kunt ge heel makkelijk dit soort beschadigingen aanbrengen zonder ook uw vingers te beschadigen.
 
Hoi Bart,

Die beschadigingen op het rubber vallen op zich wel mee. De Duitsers hadden aan het eind van de oorlog nog maar weinig rubber (en van slechte kwaliteit) en ze bleven er dus noodgedwongen op rijden tot het eraf viel.
Echter, op de foto's van het dio dat je wilde maken, lijken de wielen vrij nieuw, zonder beschadigingen.
En wat je vingers betreft, met 9 kun ook modelbouwen :8.

Peter
 
Ik sluit me toch aan bij Famo.. mij lijken ze net iets te grof... als je dit vergelijkt naar 1/1 dus x35... dan lijken me dit toch redelijk grote beschadigingen. Niet dat deze wielen niet erg beschadigd kunnen zijn, maar dan vermoed ik dat heel het wiel rond om rond beschadigde rubber heeft, en niet een aantal putten en verder nog tot bovenaan rubber...

verder volg ik je wel met belangstelling... lijkt me een zeer origineel idee tot dio...

ps ik weet niet of ik als beginnend modelbouwer wel opmerkingen mag hebben, maar altijd maar zeggen dat het mooi is dan kan ik beter zwijgen eh ;)

grtz dave
 
De beschadigingen zijn misschien wel iets te veel, ik zal ze een beetje bijwerken.

Dave: Je mag zeer zeker opmerkingen geven, waarom zou dat niet mogen? We leren allemaal bij, niet?
Wel moet ik zeggen dat z'on beschadigingen op het rubben van de loopwielen zeker kan hoor. Ik heb dit al gezien in levende lijve op de Leopard 1 en op de Aifv en m113.
Meestal komt dit door op stenen te rijden of te draaien, of andere harde opstakel die tussen de baanwielen en de rupsen gekneld raken. Bij het draaien van een rupsvoertuig krijgen die baanwielen een ernome kracht te verwerken.

Grtz Bart.
 
Tja, die beschadigingen aan die loopwielen, hoever kan je daar in gaan? In een uithoek van het kamp in Leopoldsburg staan een aantal tanks uit de jaren '50 en '60 te roesten die al jaren op restauratie wachten, bij sommigen zijn er loopwielen bij waar niet eens meer een rubber band opstaat... maar... de Panther G werd gebouwd vanaf maart 1944, diegenen die ze geconverteerd hebben naar M10 werden dus gebouwd tussen maart en pakweg november 1944, de vraag is dan; kan een tank op zo korte tijd zoveel schade aan de loopwielen krijgen?
 
Een beetje verder geprutst aan de M10 Ersatz.:)


De voorkant, alles moet nog gelijmd worden, maar eerst alle stukken primeren. Anders verlies ik te veel detail.

attachment.jpg

Op de panserplaat heb ik de plastic handlebars vervangen door koperen

attachment.jpg

Ook achteraan een beetje PE toegevoegd

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo nu alles nog een beetje opkuisen en in de primer zetten, en dan samen voegen.

Grtz Bart.
 
Bartje, die kartonnen doos mag je weglaten hoor, het mooiste model zit achter het karton. :D:P;)

Serieus nu, mooi model waar je mee bezig bent. Die metalen handrails zijn altijd een hele verbetering, dragen ook mijn voorkeur weg.
Als je kunt, ik zou die twee op de achterzijde van de toren ook vervangen. Ik bedoel deze die later de valse M10 toren moeten ophouden.

Dit wordt weeral een volgertje !

Groeten Rik
 
Weet er iemand mss waarom de Amerikanen snel door hadden dat die ersatz geen echte M10 was?
Strikvraagke...:8
 
Ik dacht dat het motorgeluid heel duidelijk verschillend was, ook het silouet van de Ersatz klopte niet met die van de M10. Hij was ook niet zo vinnig.

Grtz Bart.
 
Ik dacht dat het motorgeluid heel duidelijk verschillend was, ook het silouet van de Ersatz klopte niet met die van de M10. Hij was ook niet zo vinnig.

Grtz Bart.
Het is simpeler, ten eerste waren de kettingen te breed tov van een Sherman en vooral... een M10 heeft een open koepel en geen gesloten zoals de Panther; daarom werden ze ook zo snel herkend en uitgeschakeld.
 
NOTE
Leuk om dit te weten, maar gelieve in dit topic niet te veel af te weiden van het bouwverslag ;)
 
NOTE
Leuk om dit te weten, maar gelieve in dit topic niet te veel af te weiden van het bouwverslag ;)
Nee hoor, is ook niet de bedoeling, maar een beetje geschiedkundige achtergrond van het betreffende voertuig maakt toch ook deel deel uit van het topic, of niet dan?
 
Nee hoor, is ook niet de bedoeling, maar een beetje geschiedkundige achtergrond van het betreffende voertuig maakt toch ook deel deel uit van het topic, of niet dan?

Inderdaad, maar ik weet waar het naartoe kan leiden soms, vandaar gewoon de vraag ;)
 
Vandaag heeft de tank zijn eerste kleurtjes gekregen, begonnen met op strategisch plaatsen een wolkje van kakie te plaatsen. Het liep niet van een leien dakje, mijn airbrush sputterde tegen.:angry:
Normaal doe ik alles met het penseel.

De fotos:

attachment.jpg

attachment.jpg

Na het uitdrogen heb ik de basiskleur Olive Drab over het ganse voertuig gespoten.

attachment.jpg

attachment.jpg

Achteraan moeten er wel nog een paar PE grilles komen, maar ik zou eerst de uitlaten nog een beetje zwart willen geven.

De airbush is wel leuk om mee te werken, maar je raakt zo moeilijk op de diepere plaatsten, de volgende doe ik toch terug met de penseel hoor, de airbrush dan maar voor het stof en de verwering gebruiken.

Grtz Bart.
 
De airbush is wel leuk om mee te werken, maar je raakt zo moeilijk op de diepere plaatsten, de volgende doe ik toch terug met de penseel hoor, de airbrush dan maar voor het stof en de verwering gebruiken.

Ik vind dat het spuitwerk er heel netjes uitziet, maar ik begrijp de bovenliggende uitleg niet. Naar mijn mening is het met een airbrush mogelijk om op plaatsen te geraken waar ge met een penseel niet kunt komen.
 
Tis natuurlijk elk zijn voorkeur maar ik zou toch de moed niet opgeven met de airbrush, gewoon een beetje oefenen op proefstukken ,zoals een doosje(rechte hoeken) een stuk ronde buis (geen hoeken maar ronde vorm) een blad papier, enz.......

In ieder geval zo te zien op je fotoos valt het toch nog mee, niet ?
 
Het spuiten valt wel mee, maar wat ik bedoel met diepere plaatsen is bv. tussen de cilindertjes en het achterdek, daar geraak ik o zo moeilijk bij.
Misschien wel een beetje mijn eigen fout, had eerst moeten het achterdek spuiten en dan de cilinders plaatsen en spuiten.

Grtz Bart.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan