Hoofdsponsor

1/16 Landsknecht Pili-Pili 120mm [DONE]

Goedenavond beste kijkers,

Vandaag nog een beetje verder kunnen werken aan de base voor onze landsknecht.
Op de base wil ik dus een stukje ondergrond maken met daarop de boom, muurtje en de figuur.

Stap 1: De randen van de base afplakken:
attachment.jpg

Stap 2: Een soort van bekisting verzinnen waar we de bodem in kunnen gieten.
Hier komt onze goede oude Lego weer eens van pas.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Stap 3: Om te verzekeren dat de bodem goed hecht aan de ondergrond heb ik met een "dremel" gaatjes en gootjes gemaakt in het hout.
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Stap 4: Een laagje houtlijm kan zeker geen kwaad om een goede hechting te verzekeren.
attachment.jpg

Stap 5: Onze bekisting opvullen met PolyFilla allesvuller. Voordeel van dit product is dat je het nog wat vorm kan geven voordat het droogt.
attachment.jpg


Zo en nu kunnen we dit alles een nachtje laten drogen en hopelijk is het morgen uitgehard.

Intussen het muurtje ook een grondlaagje gegeven.

attachment.jpg

attachment.jpg


Groeten,

Dirk
 
wauw, dit gaat plots snel....Ik bedoel de verandering, als je het boompje naast de figuur ziet en je denkt daar het muurtje nog bij krijg je plots iets helemaal anders dan alleen een prachtige eenzame figuur op een sokkel. Plots word er een verhaal uitgebeeld en komt het geheel tot leven.
Ik ben nu wel heel benieuwd naar je verdere afwerking.
vgr Marc
 
Heel goed gevonden ivb met de lego blokjes ben nu echt wel benieuwd hoe het totaal beeld er gaat uutzien😉
 
Beste Dirk dit is gewoon geweldig wat ik hier allemaal zie hoe jullie het kunnen dat versta ik niet , zoals dat boompje , ik heb me nu zelf ook gewaagd aan een soort dio om mijn auto's een betere achtergrond te geven en heb een bodem gemaakt met oude dal's vloerstenen en die niet mooi regelmatig gelegd zelfs hier en daar eentje met een stuk af en zo daarna had ik met groen en geel zowat mos proberen te imiteren maar eerlijk het trok op niks dus alles er terug afgedaan , het mag ook niet teveel want als er een model op staat zie je er toch niet veel van
Dirk ik ga u zeker volgen misschien kan ik hier iets leren
Tof werk
Marc
 
Beste Dirk,
Ik wil hier niet de spelbreker uithangen maar ik heb ergens zo een vermoeden dat jouw figuur periodiek ouder is dan de stijl van je poortje.
Ik schat je Landsknecht eind 15de eeuw en de stijl van het poortje 17de -18de eeuw.
Zal vermoedelijk aan mij liggen maar wil je er toch attent op maken.
Zoals gewoonlijk ben jij de bouwer en ben jij het die beslist natuurlijk.

Wat natuurlijk niet uitsluit dat ik je idee steun maar misschien is een deel van een ruine met een halve boog periodiek beter.

Grtz
Erwin
 
Goede middag beste kijkers,

Eerst en vooral bedankt voor de complimenten en tips.

@coachke, ik heb me voor de boom gebaseerd op fotos. Gewoon even berkenboom googlen en je heb een zee van fotos. Ik denk dat je dat best met het mos enz ook doet. Fotos zijn de beste referentie om iets na te maken, zelfs al is dat een stukje natuur.

@Erwin, Je hebt overschot van gelijk denk ik. Echter De landsknecht dateert inderdaad uit de 15e 16e eeuw. Het muurtje komt uit de doos met overschotjes en de keuze was dus snel gemaakt... Ik ga het niet meer aanpassenwant bvb voor een ruïne boog zou ik dan een groteren sokkel moeten gaan zoeken. Toch bedankt voor de tip.

Gisterenavond nog even verder kunnen werken waarvan hier de resultaten.
Na het uitproberen van een aantal posities denk ik dat deze het beste zal overkomen gezien de beperkte ruimte op de sokkel.

attachment.jpg

attachment.jpg

De bekisting verwijdert en nu nog verder laten uitharden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Nog een paar positionerings activiteiten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En daarna begonnen met de basiskleuren te verven van het muurtje.
De eerste stap hier is om highlights en schaduw aan te brengen om een beetje diepte te creeren.

Eerst het verfpalet klaarmaken:

attachment.jpg

Highlights aanbrengen:

attachment.jpg

Eerste en tweede schaduw aanbrengen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Na een lichte dry-brush en het accentueren van de voegen ben ik tevreden over het resultaat:

attachment.jpg

attachment.jpg

Later nog verder afwerken met een wash, wat extra drybrushen hier en daar, aanbrengen mos enz...

Daarna nog de bovenste stenen (donkergrijze) eenzelfde procedure laten ondergaan.

Groeten,

Dirk
 
KNAP KNAP KNAP !!

3x dus
1x het figuur
1x voor den boom !!
en 1x voor het diootje tot hier toe !
 
Inderdaad zeer mooi werk,hoop wel dat het muurtje niet al te klein gaat zijn ivb de verhoudingen. 😉
 
Danny Danny toch ;),

Je zet mijn brein weer aan het denken (omdat ik in mijn onderbewustzijn ook wel denk dat je gelijk hebt).
Een klein muurtje is op zich geen probleem maar dit muurtje is door zijn vorm inderdaad misschien niet het juiste muurtje.
Het muurtje komt van een 1/35 kit maar dat doet er in feite niet toe.

Ik ben wel akkoord dat een muurtje van deze hoogte eerder een overblijfsel van een muur zal zijn dan een netjes gemetst muurtje met daarbovenop een ongeschonden ornament.

Ik ga hier vannacht eens over liggen denken....

Mogelijk wordt dit muurtje geschrapt ten voordele van een ander soort muurtje.

Bedankt voor de tip.

Groeten,

Dirk
 
Ik kom met vijgen na pasen als ik zeg dat het muurtje er niet zo goed bij staat :8..
Maar het doet je figuur eerder op een reus lijken in deze opstelling.
Mede doordat je boom ook niet zo heel erg groot is denk ik dat het meer opvalt. Een beetje alsof je je figuur gewoon op een 1/35 dio hebt geplaatst...
Mocht je het muurtje toch willen gebruiken, dan kan je eventueel aan de onderkant enkele stenen bij sculpteren?

Anders niets dan lof voor je werk hoor, het muurtje is prachtig geschilderd, alsook je figuur en het boompje is sprekend een zilverberk ;)
 
Goedenavond beste kijkers,

Bijna een jaar verder dus tijd om even een update te geven.

Na de foute inschatting van het voorziene dioramatje (1/35 muur en boom voor een 120 MM figuur) heb ik het over een andere boeg gegooid. Het muurtje en de boom wordt bewaard voor een toekomstig 1/35 figuurtje.

Intussen ook nog even gewerkt aan een Tamiya moto (Honda Repsol) die bijna af is maar geen tijd gehad voor verslag te maken.
Het was ook even nodig om eens iets anders te doen en onze Landsknecht wat rust te gunnen op het schap.

Ik heb beslist om de 'base' eenvoudig te houden. Onze Landsknecht gaat in de natuur worden gepositioneerd. Niet teveel elementen waardoor de figuur beter tot zijn recht zal komen.

Nieuwe base aangeschaft, lego muurtje er omheen en porienvuller erin. De grond wat vorm gegeven en de voetjes van onze landsknecht er ingedrukt op de positie waar hij uiteindelijk moet komen.

attachment.jpg

Na het uitdrogen, een extra laagje plaaster en daarop verschillende groottes van steentjes en rostjes aangebracht. (Linkboven achterwiel van de Honda Repsol).

attachment.jpg attachment.jpg



De hele handel in een bruine ondergrond geverfd (Humbrol 29). Daarna de voorraad plantmateriaal bij de hand genomen en begonnen met het aanplanten van verschillende soorten gewassen om een soort vabn struikachtige achtergrond te creeren.

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg


Vervolgens gras gezaaid. Verdunde houtlijm aanbrengen daarop gras strooien en nu laten drogen.

attachment.jpg

Eenmaal het gelijmde gras droog is, op naar devolgende stappen.

Tot de volgende zitting.

Dirk
 
Laatst bewerkt:
Dirk sorry man denk dat er iets misliep tijdens het opslaan,we zien niks van foto's ........
 
Vreemd, ga het even checken. Bedankt om te verwittigen.
 
Zo, fotos nogmaals ge-upload en opnieuw in het artikel geplaatst.
Kunnen jullie ze nu wel zien ?

Dirk
 
Ja hoor alles te zien nu,mooi werk zo ver al.
 
Mooie ondergrond.
Tip: probeer volgende keer verf of pigment in je plaaster te mengen, scheelt een beetje schilderwerk, en nog belangrijker, als er ooit een brokje afbreekt heb je geen witte vlek, maar gewoon hetzelfde kleur als overal ;)
 
Mooi figuur hoor en zoals Beyond al aangaf een kleurtje in je plaaster
 
amai Dirk als beginner is dit ne ferme boterham om te lezen wat ik een paar keer opnieuw zal doen want het is zeer goed gebracht.
pinnetjes 6 lagen vernis enz. zijn zaken die ik niet wist.
en wat kan ik zeggen over dit project groots en ik blijf van jullie allen leren en leren.
Heb spijt dat ik door mijn werk nooit vroeger aan begonnen ben maar zie dit niet als nadeel daar ik ineens leer met acryl en het verschil niet zal kennen.
Aan alle figuur en dio makers bedankt voor jullie uitleg steeds weer en dat mag ook eens vernoemd worden voor de rest gebruik ik mijn hellebogen om vooraan te zitten in de klas.
grt Pascal
 
Bedankt Ron & Beyond voor de tip. Dat ik daar zelf nog niet opgekomen was. Maar daar dient het forum voor natuurlijk. We leren nog iedere dag bij.
Pascal: blij dat je er wat aan hebt. Hopelijk kan je sommige van de technieken ook gebruiken. Succes.

Ben net terug thuis van de beurs in Bissegem. Leuke en gezellige beurs. Heb ook een aantal leden ontmoet en een erg leuke babbel gehad met hen.
Ik zal zo dadelijk wat fotos plaatsen van de beurs.

Dirk
 
Prachtig werk hoor Dirk wat je al hebt laten zien,ik blijf zeker volgen tot het einde... :D
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan