Hoofdsponsor

1/35 Kubelwagen DAK[wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Inderdaad, het is beter eerst je model te maken zoals in de doos. Beetje bij beetje kan je met je volgende modellen kijken om meer detaillering toe te voegen. geleidelijk aan opbouwen.
 
Mooie bouw ,aldoende leert men en uit fouten komen mooie bouwsels tot stand

lees hier ook van rik : een lauw zeepsopje (toevoeging van een paar druppels Dreft is voldoende)
allez dat zijn dan mijn eigen ondervindingen he : gebruik nooit een afwasmiddel om in je sopje te doen
reden : dan ontvet je de plastiek onderdelen niet dan geef je juist nog een vettere laag op je plastiek
al gaat het maar om 1 druppel dreft of iets anders.
je grondlaag of eindlaag zal nooit volledig aan je bouwsel hechten , vooral meerdere kleuren
op je bouwsel ( afplakken plaklint ) .


gr tom
 
Hey, bedankt voor de tips.
Die Notek-lamp wordt dus gecorrigeerd.

@Famo: dat is zo ongeveer het 5de model dat ik opgestart heb sinds mijn herstart in de hobby. Maar nu heb ik het gevoel dat het goed gaat komen (alvast wat de bouw betreft; de schilderwerken zijn een ander paar mouwen).

En idd, dat reservewiel (en het popje uit de kit) hebben in een sopje van afwasmiddel uit de Aldi gezeten en dan gespoeld (niet geborsteld of zoiets). Bij het schilderen trok de grondverf weg in pareltjes, dus dat wijst wellicht op een vette ondergrond. Het afwasmiddel is 'zacht voor de handen', dus zal er wel wat olie inzitten.
Wat is dan het beste om te ontvetten, jongens (en meiskes)?

Nogmaals, bedankt voor de tips en ondersteuning. Dit forum is onbetaalbaar.
 
Nu met dreft ontvetten heb ik nog nooit problemen mee gehad... Gebruikte dit ook voor mijn helmen en scooter die ik vroeger geairbrushed heb... Altijd met beetje dreft en goed afgespoeld...
 
Dan zal ik maar speciaal voor mijn hobby een pulleke Dreft aanschaffen zeker... :D

Nu het einde van de plakwerken nadert, had ik graag dat jullie eens meedachten over een mogelijke werkwijze voor de schilderwerken. Ik had het zo gedacht:

- grondlaag (AB)
- roestbruine laag (menie) (AB)
- een natte laag white spirit (plakt dat wel genoeg?) of zeer sterk verdunde witte houtlijm aanbrengen (vernevelspuit)
- in die natte laag zeer spaarzaam en welgemikt fijne korrels zout (of gezeefd zeezand?) strooien
- de korrels eraf pietsen (resultaat: fijne roodbruine sproeten)
- laag na laag verschillende tinten grij... euh geel drybrushen.
- pinwash
-matte vernis (AB)

Kan dat werken? Heeft iemand al op zo'n manier gewerkt?
De redenering die ik volg over schilderwerken op militaire voertuigen is: het zijn die gasten hun gerief, hun leven kan er van afhangen, dus zullen ze het toch wel (min of meer) onderhouden. Doorgeroeste bakken zijn meer voor een 'barn find' of zo... :wink
 
Dag Stropke, persoonlijk heb ik nog niet van die manier gehoord om verdunde houtlijm op je model te spuiten.
Ik vrees dat je hiermee veel kans zal hebben om je model te verprutsen, houtlijm legt namelijk een laag die je details zal verdoezelen of opvullen...
Denk dat je beter haarlak gebruikt en daar je zout op strooit. Daarbovenop kan je dan een laagje verf spuiten, en nadien kan je het zout er terug afwrijven en met een natte borstel, tandenstoker, (oude) tandenborstel,... krassen maken in je verf.
Kijk maar eens naar één van GUnit zijn topics, hij is daar een krak in om met deze methode te werken ;)

En hier staat ook een beetje uitleg:
http://www.modelbouwen.be/showthread.php?t=1902
 
naar ik gelezen heb van de zoutmethode worden de korrels licht vochtig op het model aangebracht en niet gefixeerd. Als basiskleur zou ik panzergrijs gebruiken en geen menie (de voertuigen waren panzergrijs en werden met zandgeel overspoten), een beschermende laklaag (enamel) en daarna licht vochtig zout aanbrengen en met zandgeel overspuiten.
 
Verdunde houtlijm op je model spuiten = de duivel een hand geven ! Houtlijm vormt een huid waardoor detail verloren gaat, en je washes gaan de mist in.
 
Oesje!! ik was bijna mijn model al aan het ruïneren nog voordat ik begonnen was.
Het zal dan toch de haarlakmethode moeten worden, al vrees ik dat ge controle verliest.
Enfin, we zien wel.
Alweer een onbetaalbare tip.
 
Waarom zou je zout strooien als je haarlak gebruikt? kun je niet hetzelfde effect bekomen door met een tandenstoker nadien te krassen?

grtz Sheriff
 
Spuit je haarlak wel met je airbrush stropke, recht uit de bus is ook om troubles vragen. In de vochtige haarlak (geen smeerboel) kan je dan wat zout strooien. Na het spuiten het zout wegpitsen met een tandenstokerpuntje en evt. verder bewerken met een vochtig penseel (warm water gebruiken = maakt de haarlak wak en dus verwijderbaar).
 
Met al die goeie tips begint het serieus te kriebelen om aan de schilderwerken te beginnen.
Het zal echter nog niet voor vandaag zijn. Het is echt waar wat er van gepensioneerden gezegd wordt: veel te weinig tijd
 
@GUnit en andere schilder - tovenaars:
Ik dacht begrepen te hebben dat jullie met heel weinig druk en van heel dichtbij airbrushen.
Mag ik vragen met welke druk en of je bvb. de Vallejo Air en Lifecolor nog verder verdunt (tot nivo van ....)?
Tot hiertoe heb ik al wat geoefend op mijn geruïneerde modellen met een druk van 2 bar en op +/- 30 cm afstand. Vond ik tamelijk geslaagd, maar met de Kubelwagen zal dat niet lukken om overal te kunnen inkleuren.
 
Ik regel de druk meestal rond 1 bar, voor kleine dingen, fijn werk, de minieme details zelfs tot 0.5 bar.

Op dergelijke lage druk kun je tamelijk dicht bij je werkstuk spuiten. Met een fijne verf 'straal' kun je zo gemakkelijk tussen de details. Tevens leg je met deze lage druk een dunne film. Beter verschillende keren een dun laagje dat één laag teveel (dit eindigt in aflopers). Dit is een gulden regel die je steeds in je achterhoofd moet houden !

Ik schilder hoofdzakelijk met Humbrol enamel verven, die ik 50-50 verdun.

Andere leden zullen wel antwoorden op je vraag in welke hoeveelheden je Vallejo kunt verdunnen.

Groeten Rik
 
Het zal zo toch al experimenteren worden.
Maar wees gerust, ik pak wel een oefen-modelleke
 
Het zal zo toch al experimenteren worden.
Maar wees gerust, ik pak wel een oefen-modelleke
Oef....... een pak van mijn hart !
Btw, zout op je model strooien !!!! ik heb dat hier en daar al gelezen dat men dat toepast!!!! Allez iedereen doet dat ie wil maar ik heb over deze manier toch serieus mijn twijfels.
Zout "freet" zelfs staal kapot! dus als je daar zelfs een kleine hoeveelheid van om het even welke soort vocht (verf,water, enz...) opdoet zal dat, zelfs al verwijder je alle korrels, volgens mij sporen nalaten die nadien (vroeg of laat) uitkomen. Ik kan verkeerd zijn é gastjes :|
 
Zout en metaal, daar heb je heel groot gelijk, maar plastiek is toch iets anders.
De chemisten onder ons kunnen het mss uitleggen, maar ik denk dat het verschil ligt in de 'onnatuurlijke' eigenschappen van kunststoffen (de naam zegt het al), waardoor er dus geen reacties ontstaan.
Nee?
 
Zout en metaal, daar heb je heel groot gelijk, maar plastiek is toch iets anders.
De chemisten onder ons kunnen het mss uitleggen, maar ik denk dat het verschil ligt in de 'onnatuurlijke' eigenschappen van kunststoffen (de naam zegt het al), waardoor er dus geen reacties ontstaan.
Nee?
Ik heb geen idee wat op lange termijn het effect van zout op plastic kan zijn, er zijn verschillende soorten zouten waaronder de bekendste: tafelzout en zeezout... er van uitgaande dat plastic op termijn blijkbaar ook "vergaat", sluit ik niet uit dat dat proces door toevoeging van zout zou kunnen versnellen of net niet omdat zout ook één van de oudste conserveringsmiddelen is, althans voor organisch materiaal (vlees, vis, kaas...).
Het is een interessante materie om eens bij stil te staan en over na te denken, maar doordat deze techniek nog vrij nieuw is, zullen we het antwoord denk ik, pas na enkele decennia weten.
 
Nee mannen, dit project is (nog) niet dood :unsure:
Na 2 ovenreiniger badjes (mislukte AB-sessies) staan we nu zo ver:

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik zie nu op de foto's dat de NOTEK-lamp weer een appelflauwte heeft. Nooit gedacht dat 1 bar de kracht heeft om een gebogen lamp terug scheef te zetten. Ik zal dus proberen om hem terug in de goede richting te buigen als hij volledig af is :8
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan