Hoofdsponsor

1/35 Kubelwagen DAK[wip]

Status
Niet open voor verdere reacties.

stropke

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 aug 2011
Berichten
68
Zoals aangekondigd in mijn voorstelling volgt nu mijn eerste bouwverslag dat ik online durf te plaatsen.

attachment.jpg

Het wordt dus een Duitser in Afrika, een oud Tamiya kitje.

attachment.jpg

De eerste stapjes zijn gezet.
Het ziet er naar uit dat de onderkant van dit kitje boeiender is dan de bovenkant, maar we doen dapper verder.
Nog enkele detailfoto's:

attachment.jpg



Alle commentaar welkom, als het maar proper blijft, nietwaar :8
 
Laatst bewerkt:
Hmm, wel heel klein, die foto's...
Heb ze naar 800 x 600 geschaald, 120dpi en kwaliteit 60.
Wat doe ik verkeerd?
 
Vermoedelijk verkeerde link gebruikt.
De gallerij maakt ook een thumbnail aan.
Denk dat je daar de link van gebruikt hebt.
 
Heb in de URL '&thumb=1' weggehaald, dat scheelt iig...
Nu nog uitvlooien waar ik de grote beelden ipv de thumbs vind.
 
Veel succes met deze... Eentje dat ik ook ooit nog wel eens wil maken..
 
mooi begin stropke en veel suc6 met de bouw
 
Bedankt gasten voor de ondersteuning (zal nodig zijn)
Zit nu te twijfelen of ik nu eerst de onderkant zou beginnen verweren of eerst alles in elkaar steken.
De volgende stap is alvast niet zo gemakkelijk: de bovenbouw (carrosserie) is niet uit 1 stuk...
 
Zit nu te twijfelen of ik nu eerst de onderkant zou beginnen verweren of eerst alles in elkaar steken.
De volgende stap is alvast niet zo gemakkelijk: de bovenbouw (carrosserie) is niet uit 1 stuk...
Op die vraag is moeilijk een pasklaar antwoord op te geven, iedereen ontwikkeld zo zijn eigen manier om te bouwen/verven/verweren/afwerken... de ene bouwt in delen en monteert dan al dan niet geverfd, een ander bouwt volledig af en begint dan aan de beschildering en zo zijn er nog tal van mogelijkheden.
Ik persoonlijk bouw in delen: bvb een truck: het chassis - de cabine - de laadbak... bij een gesloten cabine verf ik eerst het interieur voor de montage omdat je er nadien niet meer aan kunt, na montage van de cabine krijgt het geheel een primerlaag en zijn basiskleur, de laadbak wordt apart gebouwd en geverfd en ook de wielen waarna alles wordt gemonteerd.
Maar dat zijn zeker geen basisregels, dit vind ik de gemakkelijkste manier, je moet dus voor jezelf een beetje uitzoeken welke methode jou het beste ligt... mss kan je eens een aantal bouwverslagen van soortgelijke voertuigen bekijken en er tips & tricks uithalen die je wil proberen toe te passen.
In het begin is altijd een beetje zoeken op welke manier je voor jezelf het gemakkelijkste bouwt.
 
Hey Stropke,

Je bent in ieder geval goed begonnen,mooi modelleke ;) ,je werk ziet er proper en verzorgd uit .
Ja .....ieder heeft een beetje zijn eigen methode natuurlijk,persoonlijk probeer ik zoveel mogelijk te bouwen(in elkaar steken)om daarna te schilderen/spuiten,omdat onderdelen MET verf zéér moeilijk hechten.Soms kan je ook niet anders natuurlijk,maar zoals je tot nu toe bezig bent,kan ik alleen maar zeggen ....doe zo verder collega-bouwer :)
 
Is het juist dat je met gewone witte houtlijm een modelletje tijdelijk in elkaar kunt zetten?
Hoe 'tijdelijk' is tijdelijk dan? En hoe zonder breuken weer uit elkaar halen?

Voor alle duidelijkheid: zo nieuw in deze hobby ben ik nu ook weer niet, alleen heb ik nog geen enkel modelletje volledig kunnen afwerken (wegens breuk, weggeschoten onderdelen, ... je weet wel... :(
 
Houtlijm kan inderdaad gebruikt worden, echter zeer spaarzaam gebruiken.
De onderdelen zouden dan makkelijk van/uit elkaar kunnen gehaald worden..
Houtlijm wordt ook gebruikt om doorzichtige onderdelen (ramen e.d.) vast te kleven. Deze blijven jaaaren zitten ;)
Echter bij kleine modellen zou ik niet te veel in onderdelen werken, de binnenkant van een kübel is nog goed toegankelijk om te schilderen. Eenmaal je enkele modellen ineen hebt gestoken ga je vanzelf wel een beetje, uit ondervinding, weten wanneer je in onderdelen kan werken...
 
Stap 2 is nu ook afgewerkt, maar eerst nog een onderdeeltje van stap 1 dat ik gisteren vergeten fotograferen ben:

attachment.jpg

En hier stap 2 (binnenkant):

attachment.jpg

De sinkmarks die zichtbaar konden zijn, heb ik weggeschuurd.

En het begin van stap 3:

attachment.jpg

Ik had serieus kouwe voeten om daaraan te beginnen, maar het is een Tamiya kitje, dus de pasvorm is zonder meer schitterend en tot hiertoe komt de carrosserie mooi samen.
 
Ziet er hier al goed uit, in veband met wat je nu eerst doet schilderen of bouwen, daar treed ik de mensen hierboven bij. Het is een beetje zelf ontdekken waar je je het best mee voelt.

Grtz Bart.
 
Als je je bovenbouw in elkaar steekt, er wel op letten dat alles in de juiste hoek staat. Dus terwijl de lijm nog halfzacht is eens op je onderstel plaatsen om zonodig nog een beetje aan te passen
 
Hey, dit is een kit waar ik ook interesse in heb en die ik zeker volg. vind het al een mooi resultaat.
 
Bedankt gasten voor de goeie tips.
@Famo: gelukkig lukt dat heel goed met deze kit, de carrosseriehelften (bijna) ter plekke monteren.
Het is een ouwe kit, maar over de pasvorm hoort ge mij niet klagen (in tegenstelling tot een Italeri/Heller Priest die hier ligt te 'roesten' tot ik de durf/skills heb om er aan verder te werken :wub:
 
Tamiya is afknippen en het past
 
Dit blijft een leuke kit om volgen, en ondanks de leeftijd blijft die populair in diorama's.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan