- Lid geworden
- 5 feb 2009
- Berichten
- 10.442
Wat die silvering betreft zeg ik ja en neen.
De "echte" silvering treed op wanneer je een decal bevestigd op een niet gladde ondergrond. Zoals je weet bestaat matte verf uit korrels die onderling niet aansluiten en daar kan dan lucht tussen. Wanneer je met een decal die luchtruimte overdekt en afsluit, dan geeft die lucht aanleiding tot silvering. Daarom is het aangeraden om de matte verflaag eerst te behandelen met een poriënvuller die we kennen als o.a. Klir of een laag blinkende (dus gloss) vernis.
Bij deze truck heb ik Klir gebruikt hetgeen goed gewerkt heeft maar ik geef toe dat een laag blinkende vernis beter was geweest.
Hetgeen te zien is bij deze decal zijn in feite de randen er van, dus geen silvering in het algemeen. Zou ik hetzelfde tegengekomen hebben als ik gloss vernis gebruikt had? Misschien wel, misschien niet, ik weet het niet.
De randen zijn jammer genoeg maar te voorschijn gekomen na het verzegelen van de decals met een laag matte vernis van Vallejo en over die Vallejo vernis heb ik ondertussen mijn bedenkingen. Als ik deze uit de flacons gebruik met een borstel dan blijven dikwijls strepen achter. Met de AB spuit die niet vlot niettegenstaande verdunning en om een 1/72 model te spuiten is dat een hoop werk.
Als ik de spuitbus gebruik dan stel ik vast dat die verschillend reageert op types verf of ondergrond zoals deze Klir.
Mijn besluit hierbij is dat ik vanaf nu nog enkel Vallejo matte vernis zal gebruiken bij Vallejo verf maar bij andere verven zal ik terugvallen op Tamiya vernis of de nieuwere producten van AK.
Maar tijd nu voor de eindfoto's van de truck:
Zoals te zien raakt één van de wielen van de truck de vloerplaat niet. Dit komt doordat het wiel zo vriendelijk was om te breken tijdens het draaien van de truck voor de foto en ik had er geen acht op. Het euvel is ondertussen hersteld.
Deze truck zal zijn plaats vinden op het vliegveld, een foto zal volgen in dat topic.
De "echte" silvering treed op wanneer je een decal bevestigd op een niet gladde ondergrond. Zoals je weet bestaat matte verf uit korrels die onderling niet aansluiten en daar kan dan lucht tussen. Wanneer je met een decal die luchtruimte overdekt en afsluit, dan geeft die lucht aanleiding tot silvering. Daarom is het aangeraden om de matte verflaag eerst te behandelen met een poriënvuller die we kennen als o.a. Klir of een laag blinkende (dus gloss) vernis.
Bij deze truck heb ik Klir gebruikt hetgeen goed gewerkt heeft maar ik geef toe dat een laag blinkende vernis beter was geweest.
Hetgeen te zien is bij deze decal zijn in feite de randen er van, dus geen silvering in het algemeen. Zou ik hetzelfde tegengekomen hebben als ik gloss vernis gebruikt had? Misschien wel, misschien niet, ik weet het niet.
De randen zijn jammer genoeg maar te voorschijn gekomen na het verzegelen van de decals met een laag matte vernis van Vallejo en over die Vallejo vernis heb ik ondertussen mijn bedenkingen. Als ik deze uit de flacons gebruik met een borstel dan blijven dikwijls strepen achter. Met de AB spuit die niet vlot niettegenstaande verdunning en om een 1/72 model te spuiten is dat een hoop werk.
Als ik de spuitbus gebruik dan stel ik vast dat die verschillend reageert op types verf of ondergrond zoals deze Klir.
Mijn besluit hierbij is dat ik vanaf nu nog enkel Vallejo matte vernis zal gebruiken bij Vallejo verf maar bij andere verven zal ik terugvallen op Tamiya vernis of de nieuwere producten van AK.
Maar tijd nu voor de eindfoto's van de truck:
Zoals te zien raakt één van de wielen van de truck de vloerplaat niet. Dit komt doordat het wiel zo vriendelijk was om te breken tijdens het draaien van de truck voor de foto en ik had er geen acht op. Het euvel is ondertussen hersteld.
Deze truck zal zijn plaats vinden op het vliegveld, een foto zal volgen in dat topic.