Hoofdsponsor

1/72 KrAZ - 255L

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.442
Heb toch besloten om nog een doosje open te trekken.
Opnieuw eentje uit de serie minder bekende merken en deze maal is het er één van Omega-K.

Boxart.jpg

Een Russische tankwagen in gebruik op vliegvelden voor de bevoorrading van de vliegtuigen.

KrAZ = Kremenchuk Automobil Zavod = Auto fabriek uit Kremenchuk
Kremenchuk ligt in Oekraïne, we zijn mee met de tijd....

Bij het openen van deze kit vallen er al zeker enkele zaken op.
- De boxart vermeld Omega-K als merk
- Op de zijkant van de boxart en op het bouwplan staat dat de kit verdeeld wordt door IBG
- Op de sprues staat het merk E-Class

Instructions1.jpg

Instructions2.jpg

De instructies zijn duidelijk in de vorm van een stappenplan maar het gebruik van dit plan en de nummering op de sprues zal al vlug problemen geven.

Parts1.jpg

De onderdelen voor de grote oplegger zijn in groene plastiek...

Parts2.jpg

Parts3.jpg

terwijl deze voor de trekker grotendeels in het zwart zijn, enkel de cabine en de spatborden zijn ook groen.

Decals.jpg

De decals laten toe een Russische, Tsjechische of Oost-Duitse versie te bouwen.
Vermits er meer Russen dan andere Oostblokkers op mijn vliegveld staan zal het vermoedelijk een Rus worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En we zijn begonnen met de bouw volgens het stappenplan:

Stap 1.jpg

Stap 1: de basis van het chassis.

Stap 2.jpg

Stap 2: het aanbrengen van de koplampen op het spatbord en enkele voorbereidingen aan de cabine.
Hier loopt het al verkeerd want er is een keuze tussen 2 soorten verlichting nl. deze in een houder (foto) of opstaande lampen met hun grille.
Ik heb mij gehouden aan de versie op de boxart en dus gekozen voor deze in een behuizing.

Stap 3-4.jpg

Stap 3 en 4: de benzinetanks voor de trekker.

Stap 5-6.jpg

Stap 5 en 6: de ophanging voor en achter.

Stap 7.jpg

Stap 7: het aanbrengen van de ophanging op het chassis en het aanbrengen van de cardanassen.
Ook hier loopt het mis. Als je de nummering van het plan volgt dan heb je veel te lange cardanassen voor de beschikbare ruimte. Bij het nakijken van de sprues vind je uiteindelijk meer gepaste stukken doch deze hebben geen nummering gekregen, niet op de sprues en niet op het plan.

We bouwen rustig verder...
 
Erwin, het zou kunnen dat dit model beter te bekijken is tegen een donkere achtergrond. Die Kraz zie ik me ook nog wel eens bouwen op 1/35, met die wielen een stoer geval.
 
Bedankt om te volgen.
Ja, het is een zeer grote truck. Ik heb er één gezien in het museum in Saumur (F) en deze is zo groot dat ik met gestrekte arm met moeite aan zijn deurklink kon. Een volgende bouw zal trouwens de cargo versie worden van deze truck.

Beetje verder gedaan, nog steeds in stappenplan.

Stap 8-9.jpg

Stap 8 en 9:
Het vijfde wiel en de uitlaat.

Stap 10-12-13.jpg

Stap 10, 12 en 13:
Samen brengen van enkele kleinere onderdelen op het chassis en vervaardigen van 2 boxen.

Stap 11.jpg

Stap 11:
Vervaardigen van de behuizing voor de bediening van de pompen.
Hier zal nog wat schuurwerk aan te pas komen.

Stap 14.jpg

Stap 14:
Chassis voor de achterwielen.
 
Dat is een mooi onderwerp Erwin, weer s wat anders. Succes!
 
Imposant onderwerp, die oude Sovjet-spullen waren echt wel bruut gebouwd.
 
Er was veel aanpas- en schuurwerk nodig aan de grote brandstoftank.
Even de stukken bij elkaar gelegd om de grootte aan te duiden.

Dryfit.jpg

Begint serieus beest te worden.
 
Wow that is really looking good wouldn’t mind that truck for my collection ,
 
Die is best groot voor zijn scale en een mooie truck.
Gaat knap staan bij uw vliegtuigen.
 
Ook hier langzaam verder met het samenstellen van de onderdelen.
De trekker steekt grotendeels in elkaar, de ruiten werden geplaatst alsook de houder voor het reservewiel.

Sub assemblies.jpg

Het chassis van de tanker kreeg het pomphuis geplaatst maar de tank zelf vind geen greep en komt altijd los. Om die reden twee repen Evergreen gekleefd welke beter aansluiten. Ook werden er twee kisten geplaatst aan de onderzijde.
Van hier af zijn de instructies heel onduidelijk want er staat nergens vermeld waar de steun voor de afgekoppelde tank precies moet komen. Ook twee houders voor de brandstofslangen moeten nog geplaatst worden maar het is ook een beetje giswerk.

We zijn er nog niet vanaf.
 
Imposant model, en ja, vage instructies zijn/waren wel eigen aan die Oost-Europese merken in die tijd.
 
Vind dit zeker al de moeite zoals hier gepresenteerd.
Een van de mooiere trucks van die ik al gezien heb.
 
Ook hier een kleine update.
Bij het monteren van de wielen blijkt dat deze van de achterste as van de trekker de grond niet raken en dat mag natuurlijk niet. Reden: de achterkant van het chassis heeft last van warping en is dus verbogen.
Dit werd opgelost door het plaatsen van enkele stukjes plastiek onder de achteras.

Wielen.jpg

De aanhangwagen kreeg ondertussen ook de behuizing voor de brandstofslangen aan beide zijden en een opgevouwen railing langs het looppad boven op de tank.
De witte puntjes aan de achterzijde van de cabine en vooraan de tank zijn scratch koppelpunten voor de spiraalslangen.
 
dees is weer een mooi Eye catcher he ( zoals al uw werkjes ) mooi oude vrachtwagens hebben iets wat mij dusdanig aanspreekt
Knap Erwin
 
Vind het ook en geslaagde truck en in elkaar maakt het een echt werkbeest.
 
Kleine update: de decals staan er op en we zijn gestart met de weathering.

Decals.jpg

De decal werd aangebracht op een glanzende ondergrond en er werd gebruik gemaakt van sol en set.
Na het aanbrengen van een laag matte vernis werden de randen van de decal zichtbaar. Morgen zal ik eens kijken of ze nog zichtbaar zijn.
 
Is dat wat ze hier silvering of zoiets noemen?
Het valt inderdaad erg op maar voor de rest blijft dit een knap werk en vind het geweldig goed schilderwerk.
 
Je kan de letters afdekken met een papier en die rand wegspuiten. Tape raad ik in dit geval af, dan heb je de letters terug mee.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan