Hoofdsponsor

1/72 KrAZ - 255L

Wat die silvering betreft zeg ik ja en neen.
De "echte" silvering treed op wanneer je een decal bevestigd op een niet gladde ondergrond. Zoals je weet bestaat matte verf uit korrels die onderling niet aansluiten en daar kan dan lucht tussen. Wanneer je met een decal die luchtruimte overdekt en afsluit, dan geeft die lucht aanleiding tot silvering. Daarom is het aangeraden om de matte verflaag eerst te behandelen met een poriënvuller die we kennen als o.a. Klir of een laag blinkende (dus gloss) vernis.
Bij deze truck heb ik Klir gebruikt hetgeen goed gewerkt heeft maar ik geef toe dat een laag blinkende vernis beter was geweest.

Hetgeen te zien is bij deze decal zijn in feite de randen er van, dus geen silvering in het algemeen. Zou ik hetzelfde tegengekomen hebben als ik gloss vernis gebruikt had? Misschien wel, misschien niet, ik weet het niet.
De randen zijn jammer genoeg maar te voorschijn gekomen na het verzegelen van de decals met een laag matte vernis van Vallejo en over die Vallejo vernis heb ik ondertussen mijn bedenkingen. Als ik deze uit de flacons gebruik met een borstel dan blijven dikwijls strepen achter. Met de AB spuit die niet vlot niettegenstaande verdunning en om een 1/72 model te spuiten is dat een hoop werk.
Als ik de spuitbus gebruik dan stel ik vast dat die verschillend reageert op types verf of ondergrond zoals deze Klir.
Mijn besluit hierbij is dat ik vanaf nu nog enkel Vallejo matte vernis zal gebruiken bij Vallejo verf maar bij andere verven zal ik terugvallen op Tamiya vernis of de nieuwere producten van AK.

Maar tijd nu voor de eindfoto's van de truck:

Fin 1.jpg

Fin 2.jpg

Fin 3.jpg

Zoals te zien raakt één van de wielen van de truck de vloerplaat niet. Dit komt doordat het wiel zo vriendelijk was om te breken tijdens het draaien van de truck voor de foto en ik had er geen acht op. Het euvel is ondertussen hersteld.

Fin 4.jpg

Deze truck zal zijn plaats vinden op het vliegveld, een foto zal volgen in dat topic.
 
Ik vind het weer geweldig deze bouw , tja aan dat soort silvering was denkelijk te vermijden maar ok het kan nu niet anders en misschien in het echt zien we het meer maar zo op de foto valt niet zo erg op
Daarentegen zit ik ook ook diepe sh.. met mijn Audi helemaal opnieuw gedaan nieuwe decals besteld bij Italeri , nieuwe verf van Zero Paint de echte Audi kleur op code
Dus geschuurd , primer gezet en geschuurd , dan in de witte lak gespoten was heel goed 1 laag clear op gezet van Zero met dus verharder enzo decals geplaatst was niet zo makkelijk maar ok het was gelukt
Dan alles afgewassen en een nieuwe laag clear gespoten geschuurd met 6000 en opnieuw clear gezet tot hij mooi blonk en nu komt ik wilde de raamstijlen zwart schilderen en had een stukje verkeerd gekleefd en trok het terug los en de decals kwamen weeral mee los nu is heel die auto mislukt en heb er geen zin meer in
Mijn volgende bouw zal ik na de verf laag de raamstijlen daarna doen en dan in de vernis zetten en dan de decals dan moet ik geen schrik hebben dat ze lossen
Of de stijlen nu blinken trek ik me niet meer aan
Marc
 
Bij mij mag hij ook wel in de kast staan want blijft een geslaagde onderneming van een knappe truck.
Mooi resultaat.
 
Hey,

Ziet er indd niet slecht uit. Misschien kan je hem lichtjes 'bevuilen' met raw umber om zo de decalsranden wat te verdoezelen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan