Hoofdsponsor

JWST schaal 1:7

Chriske

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 mrt 2021
En terwijl al onze printerkes bezig zijn met massa's onderdelen te printen voor SaturnV begin ik aan een ander project. Dit project is er eentje waar (bijna) geen printer aan te pas komt.
JWST(James Web Space Telescope) is de opvolger van NASA's Hubble Space Telescope. JWST is een pak groter dan HST en gaat in een compleet ander deel van het spectrum waarnemen.
Dit nieuwe model krijgt een plaatsje naast HST in ons planetarium.
Op ware grootte is JWST 21m lang 14m breed op schaal 1:7 wordt dat dan 3x2m. De hoofdspiegel heeft een diameter van bijna 1m

1633430669388.png

Heel wat onderdelen liggen al klaar. De spiegels zijn in (het echt) opgedampt met goud. Dat goud geeft een betere reflectie als er opnamen gemaakt worden in het infrarood gebied van het spectrum. De 6-kante spiegels voor dit project zijn te koop en hebben wonder bij wonder de correcte afmeting voor ons model. In totaal zijn er 18 zeskante spiegels nodig, afmeting 182mm op de zijde gemeten.
Een van de weinige onderdelen die geprint worden zijn de spiegelhouders.
Die geprinte onderdelen hebben verschillende hoeken om de kromming van die 1m diameter spiegel te simuleren.

1633431337229.png

Op deze foto zijn gewone spiegels te zien, deze gebruik ik om te testen. Van deze spiegels heb ik ook dezelfde maar dan met een 'gouden' reflectie laag. Die 'gouden' zullen uiteindelijk in ons model terecht komen.

1633431204704.png

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Interessant, weerom bijgeleerd.
De Hubble kende ik maar die nieuwe niet.

coachke

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 apr 2014
Hier idem , wow geweldig , zal een indrukwekkend bouwwerk zijn zulke zaken moet men in het echt kunnen bewonderen he
Knap
Marc

Chriske

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 mrt 2021
Kijk hier maar eens hoe ze dat ding zullen lanceren en ontplooien.
Ze hebben maar 1 kans. Er is maw geen mogelijkheid om dat ding te gaan repareren als er iets mis gaat. Dat is nl moeten gebeuren met HST jaren geleden. Toen bleek de hoofdspiegel niet correct afgewerkt. HST hangt niet te ver van de aarde dus dat lukt wel om een reparatieteam naar daar te sturen. Bijkomende correctie-optiek heeft toen die fout weer rechtgezet.
Met JWST is het een ander verhaal, die hangt immers 1.5miljoen km van de aarde vandaan. Eens vertrokken is er geen weg terug...!

coachke

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 apr 2014
Science Fiction ? ?????? Ongelooflijk ik heb de hele muisstil en met mijne mond open gekeken geweldig
Marc

Rudi3290

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jul 2018
Kijk hier maar eens hoe ze dat ding zullen lanceren en ontplooien.
Ze hebben maar 1 kans. Er is maw geen mogelijkheid om dat ding te gaan repareren als er iets mis gaat. Dat is nl moeten gebeuren met HST jaren geleden. Toen bleek de hoofdspiegel niet correct afgewerkt. HST hangt niet te ver van de aarde dus dat lukt wel om een reparatieteam naar daar te sturen. Bijkomende correctie-optiek heeft toen die fout weer rechtgezet.
Met JWST is het een ander verhaal, die hangt immers 1.5miljoen km van de aarde vandaan. Eens vertrokken is er geen weg terug...!
Heel educatieve film, bij sommige zaken heb ik wel bedenkingen en vragen. Maar daar gaan we uiteraard deze topic niet mee besmeuren, ik hoop je deze ook te kunnen vragen als we naar Hove komen.

Chriske

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 mrt 2021
Wat velen niet weten is dat JWST al lang operationeel moest zijn. Het was voorzien dat die gelanceerd zou worden in 2007. Daar komt nog eens bij dat JWST zo maar even 10x duurder geworden is dan ooit gedacht. Dat ding kost op dit moment zo maar even 10mjard $(!).
Om dat ding te bouwen heeft heel wat zaken moeten ontdekken en zelfs uitvinden, hoe gek het mogen klinken.
Maar de grootste drempel om dat ding (nog)niet het zwerk in te schieten is dat men bang heeft om niet dezelfde fout te maken als Hubble Space Telescope. De bouwers van JWST blijven maar testen en testen, testen.... en zelfs de testen worden getest. En dat duurt nu al jaaaaren....
Eindelijk blijkt er dan toch een lanceerdatum vastgepind te zijn, dec 21.

Met wat geluk is de mijne eerder klaar dan die van Northrop Grumman, de bouwer. NASA is de opdrachtgever....:ROFLMAO:

Rudi3290

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jul 2018
Wat velen niet weten is dat JWST al lang operationeel moest zijn. Het was voorzien dat die gelanceerd zou worden in 2007. Daar komt nog eens bij dat JWST zo maar even 10x duurder geworden is dan ooit gedacht. Dat ding kost op dit moment zo maar even 10mjard $(!).
Om dat ding te bouwen heeft heel wat zaken moeten ontdekken en zelfs uitvinden, hoe gek het mogen klinken.
Maar de grootste drempel om dat ding (nog)niet het zwerk in te schieten is dat men bang heeft om niet dezelfde fout te maken als Hubble Space Telescope. De bouwers van JWST blijven maar testen en testen, testen.... en zelfs de testen worden getest. En dat duurt nu al jaaaaren....
Eindelijk blijkt er dan toch een lanceerdatum vastgepind te zijn, dec 21.

Met wat geluk is de mijne eerder klaar dan die van Northrop Grumman, de bouwer. NASA is de opdrachtgever....:ROFLMAO:
10 miljard :oops: :oops: Met alle respect voor de wetenschap maar daar kunnen ze toch wel andere dingen mee doen niet?

Chriske

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 mrt 2021
Correct, ik denk er ook het mijne van als ze weer zo'n gigantisch project lanceren.
Ben al sinds eind '79 bezig met astronomie, voornamelijk telescopen en binoculairs bouwen, maar vraag en vroeg me steeds af waarom er zoveel geld gestopt wordt in ruimtevaart.
Aan de andere kant zijn er heel veel ontdekkingen gedaan dat alleen in de ruimte kan, zij het rechtstreeks of onrechtstreeks. Toch blijft het steeds in mijn hersenen rondzwerven : is het allemaal écht nodig....?
Maar technisch gezien blijft het telkens weer een huzarenstuk om zo'n kolossaal geweld de ruimte in te krijgen....

Chriske

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 mrt 2021
Bezig monteren hoofdspiegel van JWST, dat ding heeft 18 spiegels en is net geen 1 meter diameter. In ons geval zijn het vlakke spiegels maar in het echt zijn dat holle spiegels uiteraard

Bijlagen

• 1634644596626.png
    1634644596626.png
    1,6 MB · Weergaven: 8

Chriske

Well-known member
Registered
Lid geworden
14 mrt 2021
Hold your horses...! Dat ding is lang niet af...!
Maar het trekt er al wel op..;-)

dancooper

Well-known member
Registered
Lid geworden
15 dec 2007
Tjonge, is dat eigenlijk nog wel modelbouw ?

Pascal

Moderator
Moderator
Lid geworden
20 feb 2015
Mooi werk .
Intussen word het in de ruimte ook druk en als ze zo blijven doorgaan te druk.
Geloof wel dat de mens in de toekomst ruimte vaarder word daar de aarde te klein aan het worden is.

Rudi3290

Well-known member
Registered
Lid geworden
9 jul 2018
Mooi werk .
Intussen word het in de ruimte ook druk en als ze zo blijven doorgaan te druk.
Geloof wel dat de mens in de toekomst ruimte vaarder word daar de aarde te klein aan het worden is.
Mochten ze ooit iets vinden waar mensen kunnen wonen geloof ik dat ook wel, maar zolang dat niet is , vrees ik dat het gewoon bij missies zal blijven. Misschien als het haalbaar is om een tussenstation te bouwen ergens op mars of wie weet waar, maar dan moet het te doen zijn om daar te overleven.

Bovenaan