Hoofdsponsor

1/7 JWST schaal 1:7

Chriske

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
14 mrt 2021
Berichten
386
En terwijl al onze printerkes bezig zijn met massa's onderdelen te printen voor SaturnV begin ik aan een ander project. Dit project is er eentje waar (bijna) geen printer aan te pas komt.
JWST(James Web Space Telescope) is de opvolger van NASA's Hubble Space Telescope. JWST is een pak groter dan HST en gaat in een compleet ander deel van het spectrum waarnemen.
Dit nieuwe model krijgt een plaatsje naast HST in ons planetarium.
Op ware grootte is JWST 21m lang 14m breed op schaal 1:7 wordt dat dan 3x2m. De hoofdspiegel heeft een diameter van bijna 1m

1633430669388.png

Heel wat onderdelen liggen al klaar. De spiegels zijn in (het echt) opgedampt met goud. Dat goud geeft een betere reflectie als er opnamen gemaakt worden in het infrarood gebied van het spectrum. De 6-kante spiegels voor dit project zijn te koop en hebben wonder bij wonder de correcte afmeting voor ons model. In totaal zijn er 18 zeskante spiegels nodig, afmeting 182mm op de zijde gemeten.
Een van de weinige onderdelen die geprint worden zijn de spiegelhouders.
Die geprinte onderdelen hebben verschillende hoeken om de kromming van die 1m diameter spiegel te simuleren.

1633431337229.png

Op deze foto zijn gewone spiegels te zien, deze gebruik ik om te testen. Van deze spiegels heb ik ook dezelfde maar dan met een 'gouden' reflectie laag. Die 'gouden' zullen uiteindelijk in ons model terecht komen.

1633431204704.png
 
Interessant, weerom bijgeleerd.
De Hubble kende ik maar die nieuwe niet.
 
Hier idem , wow geweldig , zal een indrukwekkend bouwwerk zijn zulke zaken moet men in het echt kunnen bewonderen he
Knap
Marc
 
Kijk hier maar eens hoe ze dat ding zullen lanceren en ontplooien.
Ze hebben maar 1 kans. Er is maw geen mogelijkheid om dat ding te gaan repareren als er iets mis gaat. Dat is nl moeten gebeuren met HST jaren geleden. Toen bleek de hoofdspiegel niet correct afgewerkt. HST hangt niet te ver van de aarde dus dat lukt wel om een reparatieteam naar daar te sturen. Bijkomende correctie-optiek heeft toen die fout weer rechtgezet.
Met JWST is het een ander verhaal, die hangt immers 1.5miljoen km van de aarde vandaan. Eens vertrokken is er geen weg terug...!
 
Science Fiction ? ?????? Ongelooflijk ik heb de hele muisstil en met mijne mond open gekeken geweldig
Marc
 
Knap en leerrijk steeds.
 
Wat velen niet weten is dat JWST al lang operationeel moest zijn. Het was voorzien dat die gelanceerd zou worden in 2007. Daar komt nog eens bij dat JWST zo maar even 10x duurder geworden is dan ooit gedacht. Dat ding kost op dit moment zo maar even 10mjard $(!).
Om dat ding te bouwen heeft heel wat zaken moeten ontdekken en zelfs uitvinden, hoe gek het mogen klinken.
Maar de grootste drempel om dat ding (nog)niet het zwerk in te schieten is dat men bang heeft om niet dezelfde fout te maken als Hubble Space Telescope. De bouwers van JWST blijven maar testen en testen, testen.... en zelfs de testen worden getest. En dat duurt nu al jaaaaren....
Eindelijk blijkt er dan toch een lanceerdatum vastgepind te zijn, dec 21.

Met wat geluk is de mijne eerder klaar dan die van Northrop Grumman, de bouwer. NASA is de opdrachtgever....:ROFLMAO:
 
Correct, ik denk er ook het mijne van als ze weer zo'n gigantisch project lanceren.
Ben al sinds eind '79 bezig met astronomie, voornamelijk telescopen en binoculairs bouwen, maar vraag en vroeg me steeds af waarom er zoveel geld gestopt wordt in ruimtevaart.
Aan de andere kant zijn er heel veel ontdekkingen gedaan dat alleen in de ruimte kan, zij het rechtstreeks of onrechtstreeks. Toch blijft het steeds in mijn hersenen rondzwerven : is het allemaal écht nodig....?
Maar technisch gezien blijft het telkens weer een huzarenstuk om zo'n kolossaal geweld de ruimte in te krijgen....
 
Bezig monteren hoofdspiegel van JWST, dat ding heeft 18 spiegels en is net geen 1 meter diameter. In ons geval zijn het vlakke spiegels maar in het echt zijn dat holle spiegels uiteraard
 

Bijlagen

  • 1634644596626.png
    1634644596626.png
    1,6 MB · Weergaven: 8
jawatte hoe knap is dat geworden
Proficiat
 
Hold your horses...! Dat ding is lang niet af...!
Maar het trekt er al wel op..;-)
 
Tjonge, is dat eigenlijk nog wel modelbouw ?
 
Mooi werk .
Intussen word het in de ruimte ook druk en als ze zo blijven doorgaan te druk.
Geloof wel dat de mens in de toekomst ruimte vaarder word daar de aarde te klein aan het worden is.
 
De kans is redelijk klein dat ze ergens een andere locatie vinden waar de mens kan leven. En daar zijn heel wat redenen voor.
- We moeten om te beginnen met ons ruimtetuig de Van Allen belt ongeschonden zien door te raken.
- Dan moeten we ook nog een manier vinden om osteoperose om te keren. Als we een paar dagen naar de Maan gaan heeft dat niet zoveel belang, maar tijdens lange reizen breekt ons beendergestel stilaan af. Daarom moeten astronauten in ISS trouwens ELKE dag oefeningen doen om dat proces te vertragen. Als het al zou gebeuren, dat we zo ver reizen, dan zullen de nazaten van die kolonisten stilaan wel gewend raken aan die andere leefwereld. Hun DNA past zich vermoedelijk aan die nieuwe wereld aan. Probleem is dan dat die verre nazaten niet meer terug naar de aarde kunnen want zij zijn dan niet meer gewend aan onze aardse omstandigheden.
- Om nog maar te zwijgen over andere omstandigheden zolas de lucht die ze daar moeten inademen. Is die ok..? Zuurstof/stikstof verhouding.
- Is de luchtdruk ok..? Venus bv heeft een luchtdruk van om en bij de 400(!) bar(en neen daar staat geen nul te veel) en heeft een luchtsamenstelling van voornamelijk zwavelzuur..!
- Is er voldoende drinkbaar water aanwezig.
- Is de aantrekkingskracht aldaar ongeveer dezelfde als op aarde.
- We moeten tijdens de reis naar die verre planeet voldoende voedsel en water meenemen. Aldaar toegekomen moeten we verder in onze behoefte voorzien, maw voedsel kweken, maar alvorens dat zaad dat we meenamen planten geworden zijn, daar gaat heel wat tijd over.
-En hoe zit het daar met die zon, geeft die voldoende warmte voor ons en voor ons plantgoed.
- En dan gaan we er van uit dat er vruchtbare aarde aanwezig is...!
- Eens we vertrokken zijn is er geen terugweg mogelijk, Je brandstof raakt op.
- Hoe verder je van de aarde weggaat wordt de kans op hulplijnen vanuit de aarde steeds kleiner. Als je met een probleem zit (bv op Mars) dan doet een berichtje er 11 minuten over om aan te komen op moeder aarde, dus je antwoord komt maar eerst aan 20minuten later. Maar meestal moeten de mensen op aarde je probleem eerst besproken en een oplossing vinden. Dus vergeet dat maar van die 20 minuten.
- Alle door de mens gemaakte onderdelen van vrijwel alle machines, electronica gaan ooit kapot. Je kan niet eindeloos veel reserve onderdelen mee op je reis nemen.
- Pakweg een 45tal jaren geleden werden de twee Voyagers de ruimte ingeschoten. Die twee kleine dingen verlaten nu maar eerst ons zonnestelsel. En nee hoor, Warpspeed zit er niet meteen aan te komen.

- Ik kan nog effe doorgaan wat er mis kan gaan, de lijst is lang. En de meeste mensen denken dat er voor alles een oplossing in de maak is.

- Maar dan had je vermoedelijk niet gerekend op de menselijke factor...
- Eens op weg kan je niet terug. Als we dicht bij blijven(bv -alweer- Mars) dan heb je een retourtje van 7 maanden voor de boeg.
- Ga je verder weg is een retourtje onmogelijk. Krijg je heimwee of spijt dan heb je pech.
- Dan gaan we er van uit dat er evenveel mannen als vrouwen mee reizen (als jullie begrijpen wat ik bedoel).
- Wat als blijkt dat er een scheiding tussen een koppel niet meer te vermijden is. Na een tijdje krijg je problemen want die gescheiden mensen gaan niet de rest van de reis alleen willen blijven.
- Die groep reizigers moet groot genoeg zijn om diversiteit te handhaven en gezond te blijven.
- Dan gaan we er van uit al dat die mensen gedurende die reizen vreedzaam met elkaar blijven omgaan.
- Gaan we geloof toelaten..?
- In een noodsituatie blijken uitgebalanceerde personen (als ik dat woord mag gebruiken) niet even logisch om te kunnen gaan met die noodsituatie. Er is op dit moment zelfs onderzoek aan de gang in dit verband. Dat op zich is al een gigantisch probleem. want je weet nooit of die 'nuchter denkende persoon' hier op aarde ook in de verre ruimte op dezelfde manier zal reageren als er zich iets voordoet.
- En wat als er iemand ziekt blijkt en sterft
- En wat als er plots een besmettelijke ziekte opduikt... We hebben er ervaring mee op dit moment en geen oplossing...!

- Over dat menselijk aspect kan ik ook weer een tijdje doorgaan. En er wordt onderzoek naar gedaan.

Een aspect mag niet aan onze aandacht ontsnappen.
- Hoe gaan wij om met de wezens aldaar die we niet hadden voorzien op die planeet waar we net aangekomen zijn.
- Hoe gaan die met ons om..? Wat als die vijandig blijken te zijn en zeggen 'vertrekken van onze planeet of...'
- Als we moeten vertrekken, hebben we dan nog voldoende brandstof en hebben we plan'B'...maw is er dicht in de buurt een andere leefbare planeet te vinden.

En als laatste :
Als we een planeet vinden die perfect dezelfde is als onze moeder aarde, gaan we er even goed voor zorgen dan onze aarde...
...als jullie begrijpen wat ik bedoel....

En neen hoor ik ben geen doemdenker, helemaal niet...! Ben wel heel nuchter maar vooral realist in die dingen.

Elon Musk doet zijn best om op Mars te geraken, maar dat gaat nog wel effe duren voor er mensen kunnen gaan wonen. Ik ga alvast niet mee om in een coccon te gaan wonen voor de rest van mijn dagen om elke dag een wandeling te kunne doen op Mars in een ruimtepak. Als ik meega wil ik in een vrije natuur kunnen rondwandelen in een behaaglijke temperatuur. Het is er heel koud, op Mars...
En vermoedelijk hebben jullie wel gelezen dat Elon er ook aan gedacht heeft om Terraforming op te starten op Mars. Maar dat is van een compleet ander calliber dan de ontdekking America door Columbus of een reisje naar de Maan...

Dream on Elon...!
 
Laatst bewerkt:
Bezig met de laatste onderdelen af te werken en verder te monteren.
De spiegels werden net geplakt en op de achtergrond ligt de andere unit(die naar de zon gericht is) te wachten op de mylar folie.

1638526336064.png
 
..en dit is die andere unit waarover sprake, hier gaat die heel dikke verticale buis(nog niet te zien) doorheen, die alles aan elkaar zal houden.

1638526614267.png
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan