Hoofdsponsor

1/48 jagdpanzer hetzer [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dirk die Fimo klei is inderdaad echt om mee te boetseren. Er zit een product in om deze te kunnen "afbakken"/ hard maken. Waarschijnlijk krijgt ge hier dus een chemische reactie door op de plastic.
Nu datgene wat ik voor deze dingen gebruik is eigenlijk een stukje kinderspeelgoed... Het betreft een ei waarin een roze putty zit die je kan oprekken, laten doorzakken, tot een balletje draaien en er een "superbal" (zo ééntje die blijft botsen naar alle kanten) van maken en o.a. gebruiken om hard edge camo mee af te boorden.
Ook in de "autobouwerij" wordt het gebruikt bij curbside modellen (met een gedeeltelijke motor) om de motor in de motorruimte te kunnen afplakken.
Ik meen dat het iets van een 3€ kost en zit verpakt in een geel ei. Voordeel is dat je het kan blijven gebruiken... en het vreet je plastic niet aan.
Althans toch niet wanneer je het er na het drogen van de verf afhaalt, wanneer je het er voor een langere tijd laat ophangen weet ik het resultaat niet...
Had er over gelezen dat je Fimo ging gebruiken voor de aflijning, anders had ik het je kunnen zeggen (ondervinding...:8:8:8:wub: )

Mark
 
Ik vind je Hetzer ondanks je tegenslag, wel goed geslaagd hoor.

Grtz Bart.
 
Dit noemt men dan geslaagd de meubels redden, erg mooie kleuren vind ik het ! Nu ben ik wel erg benieuwd naar de volgende update met foto's.
 
goed te horen mark dat ik niet het enige kieken ben dat hier rond loopt ;) maar we kunnen er alleen maar uit leren zeker.
bart het kan er voor deze keer wel mee door omdat er nog wintercamo over moet, voor de volgende tog maar eerst goed vragen wat ik best kan gebruiken inplaats van zomaar iets te doen wat ik denk wat goed is want dat pakte nu wel ff verkeert uit.
ga morgen eerst op de ( skirts) denk tog dat de platen zo heten die naast de wielen hangen een testje doen voor ik aan de tank begin.

ik ga dus verder met de haarlak metode om winter camo aan te brengen. allemaal weer nieuw voor mij maar wie niet waagt blijft maagd :)

moest het echt op niets trekken gaat ze in een plastice zak met oven reiniger en begin ik op niew
 
ok de haarlak metode heb eerst een beetje aan het lezen geweest en dan maar aan de slag :)
haerspry over het geschilderde model gespoten ff wachten tot het droog was dan witte verf er over gespoten weer laten drogen en dan met een harde borstel aan het borstelen geweest.
ik heb eerst droog geprobeert en ook met een natte borstel ( water) het ging bijde goed maar met het water gingen er wel grotere vlakken af.
het grote vlak in de rechterboven hoek was dus met water de rest heb ik droog gedaan

main.php


main.php


main.php


ik denk wel dat het goed is maar je bent altijt onzeker als je iets voor het eerst doed dus laat maar horen wat er beter kan of hoe ik het anders kan aan pakken.
de tank zelf heb ik nog niets aan gedaan dus deze skirts zijn als proef
 
wat me nu wel opvalt is dat er zelfs aan de zij kanten de verf en ook de grondlag er af is.
denk niet dat dit normaal is mischien te hard geborsteld ? of zou er een anere reden voor kunnen zijn
 
Dirk, ik zag ook juist dat er op sommige plaatsen de grondlaag af was.
Je hebt zelf al een beetje de oplossing gegeven.
1 Denk dat je een beetje te hard hebt geborsteld.
2 Je grondlaag was waarschijnlijk ook niet bestand tegen water (is het misschien aqua-color van Revell?), waardoor je de randjes hebt verwijdert.
Mogelijk toch nog iets langer laten drogen alvorens te beginnen met bewerken.

Mark
 
Dirk ook aan het plastic :).
Mooie methode die haarlakmethode, het vereist wat oefenen, maar dat kan alleen door het zelf te doen en te ondervinden.
Goed bezig, blijf deze volgen.
 
thx voor de uitleg mark zal er zeker rekening mee houden en zeker niet met water aan beginnen.
de kantjes waar nu de verf af is kan ik wel met roest tjippen dat was ik tog al van plan.

thx wim ;)
 
Hey,

het is soms goed om de basiskleurlaag te verzegelen met vernis op een bijvoorbeekld niet watergedragen basis, zodat de bewerking nadien (water - haarlak, enz..) geen effect meer kan hebben op uw onderlaag. Uiteraard kun je ook klir gebruiken om te verzegelen (doe ik meestal), is waterbasis, maar eenmaal droog, heeft het geen effect meer en droogt zeer helder op, dus ook goed voor ruiten, canopies, enz..
Voor de rest geen comments, dus goed bezig zou ik zeggen (vette bak aan het worden) ;)
 
thx swake maar wat is klir ?
ik ben echt nog niet thuis in al deze produkten die bij plastic bouw gebruikt worden ;)
 
ok ik heb de tank ook onderhanden genomen en het is tog wel een fingerspitsen gevoel die haarlak metode.

ik was aan de rechterkant begonnen en je kan zien dat daar iets te veel verf af is maar naarmate ik verder rond ging begon het tog redelijk goed te lukken.
dit is echt wel op het gevoel dat je moet werken maar ook wel leuk om te doen.

main.php


main.php


main.php


main.php


ik weet nu niet dat het genoeg is of dat het er over is maar geef gerust je mening daar kan ik alleen maar van leren voor de volgende ;)
en als het wat meer mag zijn dan kan ik het nog veranderen
en zoals ik al zij van de onderligende camo zie je bijna niets meer .
 
looking good. Zoals je zelf zegt vind ik persoonlijk dat er rechts inderdaad een beetje teveel af is, maar verder ziet het er echt goed uit!

nice job!
 
thx
heb de uitlaat aangepakt en wat aan het tchippen geweest

main.php


main.php
 
Amazone, de haarlaktechniek is eentje die je door meermaals te doen pas goed leert kennen, het is minder simpel dan het er uitziet. Het gaat hem maw. om welke dikte haarlak je dient te leggen voor welk effect je wil verkrijgen, en tevens hoe dik je toplaag dient te zijn om bepaalde effecten te verkrijgen of juist te vermijden. Maar ik vind je resultaat nog zo slecht niet, zeker als ik lees dat je niet overal met water hebt gewerkt. Dit is met de haarlaktechniek net de bedoeling, omdat je zo de haarlak en verflaag weer wak maakt en ze lokaal kan wegpoetsen. Je kan trouwens ook verf wegtamponneren, zo krijg je subtiele effecten. Dat deed ik met een hard borsteltje met heel korte haartjes. Voor het overige, de methode hoeft niet steevast met een harde borstel gevolgd te worden. Toen ik mijn BA64 deed werkte ik met zachte borstels om te aquarellen. Ik weet niet of ik toen de werkwijze goed heb uitgeschreven maar wellicht kan je er eens naar gaan kijken...
 
Hey Amazone,

Een antwoord op je vraag wat klir is, is zeer gemakkelijk. Dit is vloerkuisproduct dat je kan kopen in de winkel (klir van Johnson- sorry voor de reklame). Als je het gebruikt ruikt dit spul nog goed ook. Je kan klir onverdund gebruiken of verdund in de hoeveelheid zoals je zelf wil. Let wel, hoe dunner, hoe meer lagen je moet leggen natuurlijk. Het droogt goed uit en helder zodat je geen enkel spoor meer ziet van dit product. Is tevens een ideale grondlaag voor het plaatsen van decals en om deze nadien te verzegelen om dan aan de verwering te kunnen beginnen. Voila se, hopelijk heb ik je wat bijgebracht bij deze.
Ziet er een schone bak uit, white-wash ziet er goed uit. Voor je eeerste tankie mag je zeker niet klagen, we volgen verder. ;)
 
hoi guy thx het ziet er inderdaad simpeler uit dan dat het is en om het goed door te hebben zal je zeker veel moeten oefenen en experimenteren met de nodige durf er aan beginnen.

ik heb hier en daar wat rond gekeken hoe anderen het deden maar er komt tog een hoop ervaring bij kijken die ik spijtig genoeg nog niet heb .
kan me ook mooilijk voor stellen dat iemand dit voor de eerste keer doed dat hij ineens het gewenste efect krijgt dat hij juist wil.
al bij al ben ik redelijk content met het behaalde rezultaat hoor en natuurlijk kan en moet het beter en zal ik dan ook proberen te verbeteren op mijn volgende modeletje want die moet ook een winter camo krijgen ( bijden voor op het dio )

ik heb eerst wel de verflaag een beetje nat gemaakt met water guy dit werkte zeker makelijker maar als je te veel water pakt komen er ook grotere stukken af ,
ik heb in iedergeval veeeeeeeeeeeel bij geleert over de haerspry techniek.
 
hoi swa thx voor je uitleg zal ik zeker mee nemen naar de volgende ;)
 
op een gegeven moment komt het dat je niet goed meer weet wat je moet doen en dit is nu zo een moment.
als begineling kan je wel het één en ander doen maar door dat je geen ervaring hebt zit je op een moment vast.
en ik ben op dit punt gekomen waar ik niet meer goed weet wat ik moet doen.

er zijn een paar dingen waar ik me een beetje aan stoor maar weet niet echt de oplossing
hopelijk kunnen jullie me weer op weg helpen met wat tips ;)

1/ ik vind de hetzer er te metaal achtig uit zien hoe kan ik dit oplossen ? een witte drybruch er over zetten?
2/ het slijk op de skirts komt te gemaakt over hier heb ik echt geen oplossing voor

main.php


main.php


main.php


main.php


main.php


en ik vermoed dat er nog wel wat puntjes zijn die aandacht nodig hebben dus laat je maar eens goed gaan want kan de hulp nu wel gebruiken ;)
 
Voor de modder kan je misschien nog eens over gaan met een donkerder bruin om natte modder na te bootsen. Ook hier en daar dan een beetje blinkende vernis gebruiken om dit effect te verkrijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan