Hoofdsponsor

1/12 Hell from Hell (Yamaha V-Max schaal 1/12)[WIP]

Dat kruis ziet er inderdaad knap uit. Eens geschilderd en verweerd, zal het nog veel meer tot zijn recht komen denk ik.

No problem Peter.

Eens iets uitgetest maar ik weet het nog zo niet. Eén van de tips die ik ergens las was om fake bont te gebruiken als gras. Nu heb ik hier van die doeken liggen waar de katten op sliepen en dat is nogal wollig/bontachtig. Daar heb ik een stukje van geknipt en vastgezet met houtlijm. Het rechtse stukje is bewerkt met wat verf. Op het eerste zicht zou ik zeggen: nee, lijkt er niet op maar toch zal ik het eens een nachtje laten liggen.

attachment.jpg

Even een lichtbruine genomen met de bedoeling verdord gras na te bootsen…effe van op afstand en objectief moeten bekijken eerst...

attachment.jpg

Nee, het is niet echt wat ik zoek die plukken wol. Er zal iets anders gezocht worden om dit tot een mooi einde te brengen. Er zijn al een paar ideeën die eerst zullen uitgetest worden vooraleer te gebruiken.

Er zijn al 2 kruisen klaar (enkel nog verder schilderen) en ik ben er tevreden over. Het kleine kruis zou ik willen maken zodat het net uit natuursteen gemaakt is. Bij het grote kruis zou ik nog een beeld willen zetten maar daarvoor zal ik eens in de voorraad moeten duiken.

attachment.jpg

Gevonden in de voorraad, lijkt me het enige dat zou kunnen dienen als kerkhofbeeld maar misschien is het wat te extreem? Wel zou het beeld steenkleuren krijgen om helemaal op te gaan in het monument. De oren er af vijlen en dan zou het kunnen doorgaan voor een engel dacht ik.

attachment.jpg

Het grote kruis zal nog een voet krijgen om zo een monument te worden, met paaltjes en een ketting er rond, het beeld er op en misschien op de voorkant dit plaatje (hoewel ik niet weet welke heilige dat is en als het wel past hier?).

attachment.jpg

Nog over nadenken en de foto's bekijken zal wel helpen. Of luisteren naar jullie mening.

Die engel is heel bruikbaar maar zou je haar hoofd niet kunnen buigen in rouw?zo staan ze gewoonlijk toch?...............................

Dat vrouwenbeeld zou je kunnen proberen een versteende textuur en kleur te geven, op sommige art nouveau-graven zie je zoiets nog wel eens (al dan niet met terneergeslagen hoofd). Google maar eens op de begraafplaatsen van Praag of Parijs.

De heilige is Christoforus ofwel Sint-Christoffel. Je kent hem misschien als de patroonheilige van de reizigers. Op Wikipedia te lezen:

Sint-Christoffel is de patroonheilige van de reizigers, alle verkeersdeelnemers, timmerlieden, schilders, pelgrims, fruithandelaren, boekbinders, schatgravers, hakebusschutters, hoedenmakers, tuinmannen en kinderen en patroon tegen besmettelijke ziekten, onverwachte dood, de pest, droogte, onweer, hagel, watersnood, vuurrampen, oogziekten, tandpijn

Als er een hoedenmaker begraven ligt, kun je dit ding daar dus in beginsel wel gebruiken, zij het dat ik nog nooit zo'n grote afbeelding van een dergelijke heilige bij een graf heb gezien. Maar goed, het is wel fantasie he en misschien maak jij er wel je eigen verhaal bij.

Het hoofd buigen zou kunnen met verwarmen maar ik zit er mee in dat er teveel schade zou zijn nadien. De meeste staan inderdaad met het hoofd gebogen maar tijdens m'n research ben ik er ook tegengekomen die naar boven kijken en een enkeling kijkt recht vooruit. Alles is blijkbaar mogelijk met die engels.

Wat de heilige betreft, dat zal proberen en bekijken worden als het al dan niet kan gebruikt worden. Of een andere optie is het te gebruiken op een ander graf en half laten verzakken. Opties genoeg en tijdens de slapeloze uren is er tijd genoeg om na te denken daarover. Wel goed dat ik nu weet wie het is die er staat afgebeeld, dankjewel.

Het hoofd kan je ook op een andere manier buigen.
Snij het hoofd af aan de nek. Boor twee gaatjes (één aan ieder uiteinde dat je afgesneden hebt). Steek een passend stukje ijzerdraad (paperclip) in de gaatjes van het hoofd en de romp, en dan kan je het hoofd buigen. Nadien de openingen terug dichten met een beetje putty oid.

mooie vooruitgangen Alain, leuk dat je die tip met borstelhaar ter harte genomen hebt :) normaal moet dat ideaal zijn om gras te maken.

Alain so wat als die engel afbrokkelt kijk eens op een oud kerkhof die beelden lijden allemaal door de erosie maar wel zoals gezegd in arduin kleur of betonkleur zetten he en nu met de feestdagen in aantocht zal je van die zaken genoeg vinden zeker je kan ook nog van die rode lichtjes zetten die echt werken met die ledjes van de action die ik u eens op gestuurd heb zo van die rode windlichtjes die je rond deze tijd veel ziet op de kerkhoven zeker in Duitsland , of eentje aan weerskanten van de zuilen zo een lantaarntje
Marc

Beyond bedoelt waarschijnlijk het hoofd van de engel dat moet afgesneden worden en niet dat van Alain?:8...........

Haar hoofd afsnijden zal niet voor deze keer zijn, dat zal ik eens doen op iets waarvan ik meer modellen heb. Je weet nooit dat het mislukt hé. Wel een goede tip met dat ijzerdraad en tevens zou het in dit geval geen kwaad kunnen dat er stukjes afbrokkelen.

Deze plastiek planten heb ik gevonden in een doos. De plant links is zeer natuurgetrouw en omgerekend zijn de bladeren 42cm, de plant rechts is minder natuurgetrouw maar zou wel kunnen gebruikt worden als ik enkel de blaadjes gebruik. De plant met de grote bladeren zou kunnen gebruikt worden op de achterkant van het diorama als vulling en maar één (maximum twee) exemplaren. De kleine blaadjes dan her en der verspreid op het kerkhof.

attachment.jpg

Rond de kolommen ligt het klaar om te bekleden met gras. Er liggen hier van die grasmatten die eigenlijk voor kleinere schalen zijn maar uit ervaring weet ik dat op plaatsen waar (veel) konijnen zitten het gras kort is. Dus kan ik er wel mee wegkomen in dit geval want een verlaten kerkhof is een paradijs voor konijnen. Ook komen er nog extra planten op hier en daar om wat reliëf te steken. Het experiment met de verfborstels is niet zo heel goed gelukt vind ik, het voelt niet goed aan ergens. Ik zal er nog op moeten oefenen denk ik.

attachment.jpg

De engel heeft een 'steenlaag' gekregen, hier en daar nog bijwerken zegt de alles onthullende foto. En ook nog verweren uiteraard want een oud beeld ziet er niet zo uit.

attachment.jpg

het beeld vind al een mooie stenen verschijning ;)

de plantjes heb ik nog wat mijn bedenkingen, maar ik wacht verdere foto's af ;)

Prima beeld inderdaad, het enige wat je nog zou kunnen overwegen is het verwijderen van de paar grove korrels bij bijv. de hals en de voorste plooi van de rok.

Overtuigend!

Terug
Bovenaan