Tatra 87, Attack Hobby Kits
Ik weet het, de Edgely is aangekondigd, en ligt klaar, maar toen deze binnenkwam was ik wel nieuwsgierig, en gisterenavond toch eerst aan deze begonnen...
De Tatra 87 is een luxueuze wagen met de motor achterin van het Tjecho-Slowaakse bedrijf Tatra. Productie begon in 1937 en werd tot 1950 (met uitzondering van de oorlogsjaren geproduceerd) in gesloten versie en cabrio versie.
Deze wagen werd aangedreven door een achterin geplaatste 2968 cc luchtgekoelde V8 die 75 pk of 55 kW leverde bij 3500 tpm. De auto bereikte een topsnelheid van 161 km/u. In 1936 kwam er een kleinere versie uit die aangedreven werd door een viercilinderboxermotor van 1739 cc en 40 pk: de Tatra 97.
De Tatra 87 had een uniek gestroomlijnd koetswerk, ontworpen door Hans Ledwinka. Hij baseerde zich daarbij op de Tatra 77, de eerste seriegebouwde auto met een aerodynamische carrosserie waarbij het ontwerp veel rekening hield met ideeën van de Hongaar Paul Jaray, voor aerodynamische vormgeving. De Tatra 87 is, net als de T77, T97 en later ook nog de Tatra 600 Tatraplan, uitgerust met een vin op de motorkap/achterzijde, hoewel deze in de kit niet gebruikt wordt.
De T87 reed bijzonder soepel en had een prima wegligging bij niet al te hoge snelheden. De voorzijde bleef echter aan de lichte kant, dat feit werd nauwelijks beïnvloed door het aantal inzittenden. Men moest als chauffeur duidelijk aan de rijeigenschappen van de Tatra wennen. Toentertijd was de T87 een van de snelste in zijn soort, met een uitstekende acceleratie. Het verbruik van 1 liter per 8 kilometer was redelijk zuinig.
Het interieur was ruim en comfortabel, motorgeluid drong er nauwelijks in door, men hoorde voornamelijk de wind. De voorruit, bestaande uit een vlak stuk glas met aan de zijkanten twee kleine ruitjes, verschafte een prima uitzicht. De blik naar achteren was echter zonder meer slecht. De achterin geplaatste motor beperkt het zicht naar achter. In de motorkap achter zijn geen vensters geplaatst maar louvres, die tevens dienen als afvoer voor de luchtkoeling van de motor. De voorste deuren waren zogenaamde zelfmoordportieren.
Het Verdrag van München van 30 september 1938, waarbij het Sudetenland bij Duitsland werd ingelijfd, betekende voor Tatra het einde van de autoproductie. Nadat Tsjechoslowakije geheel was bezet, kwam de (militaire) vrachtautoproductie weer op gang. De Duitsers vonden de T87 echter een bij uitstek geschikte wagen voor de Autobahn en gaven Tatra daarom al snel weer toestemming het model voor civiele doeleinden te produceren. De wagen werd ook bij legerofficieren en populair. De kleinere T97 werd in de ban gedaan omdat die een te grote concurrent kon zijn voor het eigen Volkswagen-project.
De bouw: gestart gisteravond 20h30.
en in de doos vind je het volgende:
en een beetje PE, resin en doorzichtige parts:
De romp is een beetje prutsen, wegens twee helften en 3 puntjes om te lijmen (achteraan, bovenaan het raam en vooraan onder de motorkap een beetje gissen of deze goed is tot je deze kan verstevigen met de motorkap achteraan en de bagagekap vooraan. De naad bovenaan de voorruit is nog te flexibel zonder het raam zelf.
De zetels zijn in twee versies beschikbaar (resin en plastiek)
De onderzijde moet een beetje uitgewerkt worden wegens volgegoten
en dryfit
De huif lijkt iets te breed, waardoor de zijdelingse luchthappers voor de motorkoeling weg lijken te vallen, en ook het uitklapsysteem is niet aanwezig jammer genoeg...
Wel veel doorkijk wegens geen motor:
De positie van het brandschot met de wijzers is lastig te bepalen wegens heel verschillend van de echte wagen, nu had ik deze iets dieper gelijmd, maar ik denk dat deze effen moet komen met de rand van de romp. Wordt nog aangepast
De boven- en onderromp staan nog los tegenover elkaar voor het schilderen van het binnenwerk, dus mocht je daar opmerkingen over hebben...
Ik weet het, de Edgely is aangekondigd, en ligt klaar, maar toen deze binnenkwam was ik wel nieuwsgierig, en gisterenavond toch eerst aan deze begonnen...
De Tatra 87 is een luxueuze wagen met de motor achterin van het Tjecho-Slowaakse bedrijf Tatra. Productie begon in 1937 en werd tot 1950 (met uitzondering van de oorlogsjaren geproduceerd) in gesloten versie en cabrio versie.
Deze wagen werd aangedreven door een achterin geplaatste 2968 cc luchtgekoelde V8 die 75 pk of 55 kW leverde bij 3500 tpm. De auto bereikte een topsnelheid van 161 km/u. In 1936 kwam er een kleinere versie uit die aangedreven werd door een viercilinderboxermotor van 1739 cc en 40 pk: de Tatra 97.
De Tatra 87 had een uniek gestroomlijnd koetswerk, ontworpen door Hans Ledwinka. Hij baseerde zich daarbij op de Tatra 77, de eerste seriegebouwde auto met een aerodynamische carrosserie waarbij het ontwerp veel rekening hield met ideeën van de Hongaar Paul Jaray, voor aerodynamische vormgeving. De Tatra 87 is, net als de T77, T97 en later ook nog de Tatra 600 Tatraplan, uitgerust met een vin op de motorkap/achterzijde, hoewel deze in de kit niet gebruikt wordt.
De T87 reed bijzonder soepel en had een prima wegligging bij niet al te hoge snelheden. De voorzijde bleef echter aan de lichte kant, dat feit werd nauwelijks beïnvloed door het aantal inzittenden. Men moest als chauffeur duidelijk aan de rijeigenschappen van de Tatra wennen. Toentertijd was de T87 een van de snelste in zijn soort, met een uitstekende acceleratie. Het verbruik van 1 liter per 8 kilometer was redelijk zuinig.
Het interieur was ruim en comfortabel, motorgeluid drong er nauwelijks in door, men hoorde voornamelijk de wind. De voorruit, bestaande uit een vlak stuk glas met aan de zijkanten twee kleine ruitjes, verschafte een prima uitzicht. De blik naar achteren was echter zonder meer slecht. De achterin geplaatste motor beperkt het zicht naar achter. In de motorkap achter zijn geen vensters geplaatst maar louvres, die tevens dienen als afvoer voor de luchtkoeling van de motor. De voorste deuren waren zogenaamde zelfmoordportieren.
Het Verdrag van München van 30 september 1938, waarbij het Sudetenland bij Duitsland werd ingelijfd, betekende voor Tatra het einde van de autoproductie. Nadat Tsjechoslowakije geheel was bezet, kwam de (militaire) vrachtautoproductie weer op gang. De Duitsers vonden de T87 echter een bij uitstek geschikte wagen voor de Autobahn en gaven Tatra daarom al snel weer toestemming het model voor civiele doeleinden te produceren. De wagen werd ook bij legerofficieren en populair. De kleinere T97 werd in de ban gedaan omdat die een te grote concurrent kon zijn voor het eigen Volkswagen-project.
De bouw: gestart gisteravond 20h30.
en in de doos vind je het volgende:
en een beetje PE, resin en doorzichtige parts:
De romp is een beetje prutsen, wegens twee helften en 3 puntjes om te lijmen (achteraan, bovenaan het raam en vooraan onder de motorkap een beetje gissen of deze goed is tot je deze kan verstevigen met de motorkap achteraan en de bagagekap vooraan. De naad bovenaan de voorruit is nog te flexibel zonder het raam zelf.
De zetels zijn in twee versies beschikbaar (resin en plastiek)
De onderzijde moet een beetje uitgewerkt worden wegens volgegoten
en dryfit
De huif lijkt iets te breed, waardoor de zijdelingse luchthappers voor de motorkoeling weg lijken te vallen, en ook het uitklapsysteem is niet aanwezig jammer genoeg...
Wel veel doorkijk wegens geen motor:
De positie van het brandschot met de wijzers is lastig te bepalen wegens heel verschillend van de echte wagen, nu had ik deze iets dieper gelijmd, maar ik denk dat deze effen moet komen met de rand van de romp. Wordt nog aangepast
De boven- en onderromp staan nog los tegenover elkaar voor het schilderen van het binnenwerk, dus mocht je daar opmerkingen over hebben...
Laatst bewerkt door een moderator: