Hoofdsponsor

1/72 GRB: Tatra 87

STARTMOMENT:
23-01-2023, 20:30u.
UITERLIJK AFRONDMOMENT:
27-02-2023, 20:30u.

Silenoz

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
22 nov 2010
Berichten
4.478
Tatra 87, Attack Hobby Kits
Ik weet het, de Edgely is aangekondigd, en ligt klaar, maar toen deze binnenkwam was ik wel nieuwsgierig, en gisterenavond toch eerst aan deze begonnen...

tatra_87.jpg

De Tatra 87 is een luxueuze wagen met de motor achterin van het Tjecho-Slowaakse bedrijf Tatra. Productie begon in 1937 en werd tot 1950 (met uitzondering van de oorlogsjaren geproduceerd) in gesloten versie en cabrio versie.
t87_02a.jpg


t87_02b.jpg


Deze wagen werd aangedreven door een achterin geplaatste 2968 cc luchtgekoelde V8 die 75 pk of 55 kW leverde bij 3500 tpm. De auto bereikte een topsnelheid van 161 km/u. In 1936 kwam er een kleinere versie uit die aangedreven werd door een viercilinderboxermotor van 1739 cc en 40 pk: de Tatra 97.
De Tatra 87 had een uniek gestroomlijnd koetswerk, ontworpen door Hans Ledwinka. Hij baseerde zich daarbij op de Tatra 77, de eerste seriegebouwde auto met een aerodynamische carrosserie waarbij het ontwerp veel rekening hield met ideeën van de Hongaar Paul Jaray, voor aerodynamische vormgeving. De Tatra 87 is, net als de T77, T97 en later ook nog de Tatra 600 Tatraplan, uitgerust met een vin op de motorkap/achterzijde, hoewel deze in de kit niet gebruikt wordt.

De T87 reed bijzonder soepel en had een prima wegligging bij niet al te hoge snelheden. De voorzijde bleef echter aan de lichte kant, dat feit werd nauwelijks beïnvloed door het aantal inzittenden. Men moest als chauffeur duidelijk aan de rijeigenschappen van de Tatra wennen. Toentertijd was de T87 een van de snelste in zijn soort, met een uitstekende acceleratie. Het verbruik van 1 liter per 8 kilometer was redelijk zuinig.

Het interieur was ruim en comfortabel, motorgeluid drong er nauwelijks in door, men hoorde voornamelijk de wind. De voorruit, bestaande uit een vlak stuk glas met aan de zijkanten twee kleine ruitjes, verschafte een prima uitzicht. De blik naar achteren was echter zonder meer slecht. De achterin geplaatste motor beperkt het zicht naar achter. In de motorkap achter zijn geen vensters geplaatst maar louvres, die tevens dienen als afvoer voor de luchtkoeling van de motor. De voorste deuren waren zogenaamde zelfmoordportieren.

Het Verdrag van München van 30 september 1938, waarbij het Sudetenland bij Duitsland werd ingelijfd, betekende voor Tatra het einde van de autoproductie. Nadat Tsjechoslowakije geheel was bezet, kwam de (militaire) vrachtautoproductie weer op gang. De Duitsers vonden de T87 echter een bij uitstek geschikte wagen voor de Autobahn en gaven Tatra daarom al snel weer toestemming het model voor civiele doeleinden te produceren. De wagen werd ook bij legerofficieren en populair. De kleinere T97 werd in de ban gedaan omdat die een te grote concurrent kon zijn voor het eigen Volkswagen-project.

De bouw: gestart gisteravond 20h30.
1290400-38473-59-pristine.jpg


en in de doos vind je het volgende:
1388037-11032-62-1440.jpg


en een beetje PE, resin en doorzichtige parts:
1388036-11032-71-1440.jpg


De romp is een beetje prutsen, wegens twee helften en 3 puntjes om te lijmen (achteraan, bovenaan het raam en vooraan onder de motorkap een beetje gissen of deze goed is tot je deze kan verstevigen met de motorkap achteraan en de bagagekap vooraan. De naad bovenaan de voorruit is nog te flexibel zonder het raam zelf.
1388031-11032-27-1440.jpg


1388032-11032-71-1440.jpg


De zetels zijn in twee versies beschikbaar (resin en plastiek)
1388033-11032-76-1440.jpg


De onderzijde moet een beetje uitgewerkt worden wegens volgegoten
1388030-11032-33-1080.jpg


en dryfit
1388034-11032-19-1440.jpg

De huif lijkt iets te breed, waardoor de zijdelingse luchthappers voor de motorkoeling weg lijken te vallen, en ook het uitklapsysteem is niet aanwezig jammer genoeg...

Wel veel doorkijk wegens geen motor:
1388035-11032-82-1440.jpg

De positie van het brandschot met de wijzers is lastig te bepalen wegens heel verschillend van de echte wagen, nu had ik deze iets dieper gelijmd, maar ik denk dat deze effen moet komen met de rand van de romp. Wordt nog aangepast

De boven- en onderromp staan nog los tegenover elkaar voor het schilderen van het binnenwerk, dus mocht je daar opmerkingen over hebben...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een leuk model, hopelijk komt deze zonder problemen aan de eindmeet.
Leuk dat er andere zetels voorzien zijn om deze met de figuren mooi te laten samenvloeien.
 
Dat is dus duidelijk een andere dan degene die ik gemaakt heb.
Heel interessant type en waarschijnlijk deze welke meer hoge Duitse officieren de dood injaagde dan de oorlog zelf op een bepaald ogenblik.
Zoals je zelf schrijft: je moest leren met de auto te rijden doordat de neus (te) licht was en daarbij verongelukten er veel op de Autobahn bij hoge snelheden.
Onnodig te zeggen dat ik zeker zal volgen.
 
Apart geval in cabriolet uitvoering en ook verschrikkelijk lelijk :LOL: de uitvoering met vast dak vind ik dan wel weer geslaagd die ik ook wel regelmatig in het echt heef mogen zien.
Maar uiteraard benieuwd naar het eindresultaat.
 
Hier zit iets knap aan te komen.
 
Bedankt voor de interesse mannen.

Gisteren niet zoveel progressie gemaakt, de bumpers opgeschoond zonder breken (staafjes van 0.8mm, zo'n 23mm lang met 4 aangietpunten en uitsteeksels) en de resinfiguren. Dus veel schrapen en zweten, weinig te tonen. Wel al een idee voor het kleur:

Tatra_T87_Cabrio__72927_camo_(1)_z2.jpg


Ik neigde eerst naar de middelste, maar nu toch meer en meer naar de bovenste, ook na het bekijken van de foto's. Een leuk detail op de foto's was de witte afdekkap op de achterwielcover... dat kan dus niet volgens de regels.

@Erwin: het was een gevaarlijke auto om mee te rijden, maar naar het schijnt was dit een soort urban myth...
 
Tatra maakte vooruitstrevende, vernieuwende auto's en dit is er een van. Met zijn drie koplampen, staartvin, aerodynamische vorm en luchtgekoelde motor komt 'ie in deze tijd wat merkwaardig over. Onbekend maakt onbemind misschien, maar ik vind het wel wat hebben.

161 kilometer per uur schrijf je... dat is nogal wat voor die tijd! Tot tien jaar terug zag je nog met regelmaat auto's op de snelweg rijden die nauwelijks de 100 haalden.

@Silenoz speciaal voor jou toch nog even: dat je geen aftermarket photo etch 'mag' gebruiken... (kit-pe natuurlijk wel)... hoe hou je het vol :D

De huidige voortgang is al fijn en belooft positieve ontwikkelingen.

Wel vraag ik mij af waarom de kitproducent heeft gekozen voor resin vs. plastic zetels en achterbank. Die resin-vorm had toch net zo goed in plastic kunnen worden gespoten?
 
@Roy: nope... geen aftermarket... bestaat ook niet, dus dat probleem is al van de baan... enige wat ik jammer vind in de kit is dat de luchthappers op de zijkant niet gepronoceerd genoeg zijn en verloren gaan achter de huif.

beetje vooruitgang, bijna klaar om het interieur te schilderen:

Stuur ontbraamd, nog niet helemaal rond zo te zien
1392533-11032-75-1080.jpg


de bumpers klaar voor hun chroom
1392534-11032-45-1080.jpg


de raamstijlen ook:
1392535-11032-24-1080.jpg


de passagiers zijn ook klaar voor primer
1392536-11032-41-1080.jpg


de afdekkingen voor de "verduisteringslampen" claxons moesten bol gezet worden. Dus een hard oppervlak, een beetje tissue, de achterkant van een vijltje wat afgerond is en goed drukken terwijl je een roterende beweging maakt
1392538-11032-63-1080.jpg


en gemonteerd:
1392537-11032-70-1440.jpg
 
Laatst bewerkt:
Elk beetje vooruitgang is er weer één. Dit ziet er weer gedegen uit.

Weet je al of je de cabriokap in neergelaten of opgezette vorm gaat tonen? Gezien de photo etch en dryfit, neem ik aan dat eerste?
 
Met kleine stapjes ga je ook vooruit 🙂 Dat PE gebeuren voor verduistering zijn dat geen claxons?
 
Niet zo veel progressie momenteel, maar tijd is een beetje schaars momenteel.

@Roy: De cabriokap komt neergevouwen. de stukjes werden niet eerst verhit voor het bolzetten.
@Ron: ik moet je gelijk geven.... (op deze wisselstukkenlijst kwam ik dit tegen -> aangepast ook in de tekst) foto zelf delen lukt niet, maar ook nooit gedacht dat er 2 zouden gemonteerd worden...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ron
Heb je nog wat kunnen werken aan de Tatra Bart?
 
zalige wagen prachtig design in grote lijnen heeft hij wel wat weg van een DKW
Thanks voor het mooie filmpje heb ervan genoten
 
momenteel ligt alles klaar voor de primer... het schap waar mijn compressor op stond is losgekomen van de muur (huurhuis, vorige eigenaar heeft het vastgezet met verkeerde pluggen) dus mijn oude compressor is kaduuk, mijn auto die eronder stond heeft ook redelijk wat schade.. gisteren heb ik van een vriend een stille compressor gekregen die ie toch niet meer gebruikte (dikke dankt u), en de laatste koppelingen zijn aangepast zodat ik deze kan gaan gebruiken... Binnenkort weer iets over het model...
 
het schap waar mijn compressor op stond is losgekomen van de muur (huurhuis, vorige eigenaar heeft het vastgezet met verkeerde pluggen) dus mijn oude compressor is kaduuk, mijn auto die eronder stond heeft ook redelijk wat schade..
Holy sh** das dubbele pech , zou ik nie mee kunnen lachen , ben dan ook een autofreak , compressor staat bij mij ook in de garage..... maar op de grond



Greetzzzz Modest
 
Vervelend zeg…. Ik hoop dat de schade financieel toch nog een beetje blijkt mee te vallen. Maar na regen komt zonneschijn.
 
oei oei dat zou ik ook zeer erg vinden , ja als er iets aan mijn auto zou gebeuren het is wel een oude Golf 18jaar oud maar blinkt als nieuw
Hopelijk is de schade niet te erg
 
Hoeveel pech kun je hebben.
Hoop dat je wat kan recupereren voor de gelede schade.
 
nope... en nu mag het stoppen... gisteren uitgeweken voor een zwakke weggebruiker die zich zwakzinnig gedroeg en zijn voorrang van links nam... de lakschade daar is nu een futiliteit geworden... voordeel ik heb hem ontweken, nadeel... ie is gewoon doorgereden...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan