Ik weet dat de Gentse trams die ik in mijn jeugd (jaren '50-'60) heb gekend, later doorverkocht werden en als ik mij niet vergis zijn die in Lissabon beland waar zij nog zouden rijden als toeristische attractie. Kan dit echter niet met zekerheid bevestigen en ben nog nooit in Lissabon geweest.
Pikant Gents oorlogsverhaal: in Gent is er een wijk die "Moskou" noemt en deze is gelegen in de deelgemeente Ledeberg. Daar is ook de terminus van een tramlijn en deze trams droegen de vermelding Moskou aan de voorzijde naast het nummer van de lijn (dacht dat dit lijn 1 was).
Duitse soldaten lieten zich, ten tijde van de Duitse inval in Rusland, maar graag fotograferen met de tram en de vermelding Moskou op de achtergrond als bewijs aan de heimat dat deze stad veroverd was, hetgeen nooit gelukt is.
De Trams in Belgie. Die waren heel vooruitstrevend/. Zo is de eerste elektrische tram in Rotterdam, daar geplaatst gebracht door een Belgische handelsmaatschappij. Toch een honderd jaar geleden, maakten veel Tram bedrijven de fout voor de winst te gaan en niet het investeren. een stad als rotterdam, kocht op een gegeven moment, de hele tramlijn op voor een habbekrats.
Door de geschiedenis heen, blijft zich dat herhalen, een auto heeft banden nodig om te rijden, een weg om te rijden, en benzine of diesel dus brandstof nodig.
Een Tram, heeft de weg nodig, de rails, met heel belangrijk de wissels!!! De brandstof, dus de bovenleiding, en daar is dus de weg ook weer aan gekoppeld, wisselbediening. Daar is het grootste probleem, als een leverancier van brandstof, geen contact heeft, met de auto. Degene die de weg maakt en onderhoud geen contact heeft met een auto. Nu noem ik er 2, zal de bandenmaker wel contact opnemen om winter of zomerbanden te maken...
Zo is dat bij het spoor en af en toe komt er een beweging, de NS wordt prorail, lees een rail, niet rekening houden met wat er op rijdt.
Op dat moment is het heel winstgevend, later komt men erachter, het slechtste, kijk maar naar het treinwegstel in Engeland, gelukkig heeft Virgin iets kunnen herstellen.
De Tram in Gent, als ik me niet vergis, is daar een fabriek, of is dat Brugge, de hoofdvestiging is over gestreden, die gingen als spoorwegmaterieel leverancier, net zo snel naar beneden, niemand koopt nieuw. Laat staan specifieke eigenschappen.
Totdat pak beet 25 jaar geleden, een bouwer van sneeuwscooters, waterscooters ging bouwen, daarna vliegtuigen en daarna met de bedoeling een stap in Europa erachter kwam, dat treinen interessant zijn. Lees Kanaal tunnel, of dankzij de Belgische roots,.... ik weer terug ben bij de elektrische tram maatschappij.
Als de Antwerpenaren en de Gentenaren en de Bruggenaren, samen bleven werken, had 100 jaar geleden, die kennis zich niet op gesplitst.
Terug naar het onderwerp en de plaatsing van het hokje de vangschep. Heel mooi detail, ga die ook toepassen in je diorama, of gebruik van maken? Die is werkzaam juist bij de halte. Op dat detail werd ik echt verliefd tijdens de bouw!!!