Hoofdsponsor

1/35 German tram car 641 [wip]

Mooi gedaan, ergens zou ik nog kijken voor het bijna obligate regengootje, maar als opbouw op een voorgedrukte plaat is dit wel iets moeilijker.
 
Komt er nog zand/stof tussen de straatstenen Homeghost ? Of ga je voor een meer regenachtig uitzicht ? Ik vraag dit omdat de straat momenteel nat lijkt, wat natuurlijk een leuk effect geeft.
 
Komt er nog zand/stof tussen de straatstenen Homeghost ? Of ga je voor een meer regenachtig uitzicht ? Ik vraag dit omdat de straat momenteel nat lijkt, wat natuurlijk een leuk effect geeft.

Ja ik wil proberen om het een triest en herfstachtige uitstraling te geven. Met de zijde matte sealing komt het al reeds een beetje in de richting. Ook wil ik nog wat onkruid toevoegen op enkele plekjes. Ik vind een treurige en herfstachtige uitstraling mooi passen in deze kleine dio. Misschien nog wat verdwaalde blaadjes ofzo later erbij.
 
Mooi gedaan, ergens zou ik nog kijken voor het bijna obligate regengootje, maar als opbouw op een voorgedrukte plaat is dit wel iets moeilijker.

Ik weet niet precies hoe je bedoeld?. Tips altijd welkom off course. Dit is mijn eerste dio`tje..
 
Bij deze volgende stap is de bovenleiding geplaatst. Ik heb gezocht op internet voor voorbeelden en heb vele verschillende leiding voorbij zien komen. Enkel of dubbel en leidingen die uit dubbel boven elkaar hangen in de masten. Ik heb gekozen uit twee naast elkaar hangende leidingen. Gewoon omdat ik deze het mooiste vond uitzien in mijn projectje. De verschillende vormen liepen in principe naast elkaar in die jaren van weleer. Misschien had het met de kosten te maken of met de opname van de stroom...ik weet het niet.

De eerste stap was de samenstelling ervan. Ik heb dit gedaan op dubbelzijdige plakband zodat het allemaal mooi bleef liggen tijdens de montage ervan. Deze tape is eronder liggend te zien in een ietwat oranje kleur.

attachment.jpg

Wat stapel spullen eronder tijdens het drogen van de lijm. De leiding ligt op de groene lineaal.

attachment.jpg

De dag erna zat de leiding goed vast en konden de ondersteundende spullen weg worden gehaald.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Om het wachthuisje stevig in de dio plaat te monteren heb ik gekozen voor een pen en gat verbinding. Cocktail prikkers doen hier prima werk!. De tegels heb ik hier reeds al wat geweatherd..

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo zit het allemaal goed vast..
 
Homeghost, je diorama ziet er goed uit.

De keuze van je bovenleiding.

Heb ik dit verhaal toe te voegen. Is het teveel laat het even weten.


Bij een bovenleiding heb je te maken met een elektrische spanning en een stroom, die hij moet geleiden. Tevens krijgt hij ook mechanische krachten te verduren, denk aan het spannen in de lengte richting om de draad strak te krijgen. Langs het spoor kan je vast wel herinneren, dat er soms een paal staat met een wiel en een stapel stenen eronder. Zo wordt de krimp en uitzetting bij temperatuur verschillen ook opgevangen.
Maar wat ook een rol speelt, zijn de isolatoren, denk aan oude foto's waar de elektriciteit,via palen ging en op een rond wit ding aan de gevel bevestigd werd. Deze zitten aan je paal ook, je wil de elektrische spanning niet op de paal hebben. Wel moet de paal en isolator de mechanische spanning absorberen. Als je bedenkt dat bij deze palen, de elastisiteit van de draad weinig kan absorberen, wat wel opgaat, op de foto's met 2 draden boven elkaar geknoopt. Heeft dit allemaal op de keuze van een enkele of dubbele draad invloed. De isolatoren, waren in die tijd eigenlijk van porselein, kan je bedenken een heel zwak materiaal.
De moderne bovenleiding de enkele, is een verkoperde staaldraad, de reden daarvoor, de staaldraad absorbeerd de treksterkte, de isolatoren zijn van moderner materiaal. Destijds was er veel meer koper in de draad, koper is een hele goede geleider, maar een zwak materiaal.
Om te verzinnen kan je alle kanten op, want dan moet je meetellen, de bedrijfsfilosofie, welke het sterkst is, maar ook een prijskaartje, om het hele spoor te voorzien van dezelfde bovenleiding. De keuze om nieuwe stukken met de laatste filosofie uit te voeren, was gebruikelijk, maar niet om direct het hele spoor te vervangen door een andere methode of componenten.

Nu terug naar je diorama, als je gekozen had voor2 boven elkaar liggende draden, had ik verteld dat die methode onwaarschijnlijk is. Met een verhaal over een breekpunt in de paal. En op deze palen is gewoon slecht te zien, wat nu metaal en wat porselein is.(ik heb dezelfde palen ook in huis)

Naar mijn beleving,. Zit je met deze dubbele draad, gewoon op de goede weg en is het mogelijk, dat de ene koperdraad is en de andere staalkabel, of 2 koperen, of proef met 2 stalen. Dan moet je bedenken, alles werd niet direct vervangen, als er iets anders was. Een proef of test, kon wel 5 jaar duren. Echt iets terug vinden, alles was op papier genoteerd en tussen pakweg 39 en 48 was er geen innovatie. Oftewel, in 1947 is de kans groot geweest, dat het bovenleiding systeem, nagemaakt is van de weinige foto's die er toen bestonden.
 
Aris bedankt voor je uitvoerige uitleg. Zoals uit je verhaal blijkt heb ik voor de juiste uitvoering gekozen. Dus dan is een draad voor de geleiding en een draad voor het draagvermogen. Deze uitvoering heb ik ook enkele keren terug gezien in foto`s.
 
nu is het niet alleen mooi maar word het geheel boeiend grt Pascal
 
Wordt echt een super diorama Ron, zoveel oog voor detail!
En je stoepranden mag je zeker trots op zijn, heb ze vroeger wel eens van dichtbij gezien na een café bezoek:sleep:

Fred
 
Wordt echt een super diorama Ron, zoveel oog voor detail!
En je stoepranden mag je zeker trots op zijn, heb ze vroeger wel eens van dichtbij gezien na een café bezoek:sleep:

Fred

Dat moet je eens wat nader uitleggen Fred ! En ik maar denken dat jij alleen maar appelsap dronk !:D
 
Kasseibrand gehad? Die stoepen ook he, maken ze veel te hoog! :laugh: :laugh:
 
Inmiddels alweer een stapje verder en de herfst is in het land gekomen. Ook in Berlijn 1938.

attachment.jpg

Een uitverkochte voorstelling in de Mirage geeft wel een lekker gevoel hierbij.

attachment.jpg

Bladeren op de rails...gelukkig nog niet.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

En nu naar de tweede trottoir constructie. Hier wil ik als deze klaar is iets aparts op gaan bouwen. Iets wat in die tijd ook in ons land erg populiar was en makkelijk al was de hygiene soms ver te zoeken..

attachment.jpg

attachment.jpg
 
ge heeft de smaak te pakken maar resultaat is geweldig grt Pascal
 
Is een goed en passend idee maar vrees je niet dat je je dio dan wat aan het overbeladen bent?
Zal heel wat zicht op je mooie tram afnemen.
Zou je aanraden om eerst eens je tram op te stellen zonder en daarna met de geplande urinoir en het geheel van alle zijden eens goed te bekijken alvorens definitief te beslissen.
 
Ziet er goed uit en hetgeen er komt ook ik kan me die dingen nog herinneren zeker in Antwerpen stonden er nog veel en stinken dat dat deed maar da was toen normaal
Toffe build veel van opgestoken
Marc
 
ik denk ook dat het te druk gaat worden... lijkt me ook een heel nauw straatje worden zo...
 
Ik denk dat het geen kwaad kan om in die hoek ook iets te avonturen, het zal zeker de compositie van het diorama ten goede komen. Hoe meer er te zien is, hoe leuker het wordt om te bekijken. Ik ben wel te vinden voor dat urinoir, ook al stonken ze vreselijk, iets wat je trouwens niet in schaal 1:35 hoeft na te streven.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan