Hoofdsponsor

1/35 Flakpanzer Gepard-AA kanon-ABL......versie [wip]

Ik kan me momenteel moeilijk motiveren voor modelbouw of figuren, volgende kleine info wil ik toch meegeven.
het allerlaatste officiële schot van een Belgische leopard is voorzien volgend jaar in september te Bergen-Höhne door het 1Karibiniers-Grenadiers uit Leopoldsburg.
Het 1/3 Lanciers doet dit in oktober van dit jaar. Hierna bezit het Belgische leger geen kettingvoertuigen meer.
Het eerste officiële schot van een DF90 is ook dit jaar tijdens Bergen.

Grtx Jan
Jan bedankt voor deze wel triestige informatie :(:(:(........is dit officieel nieuws of onofficieel......;)

Goede start met een duidelijke uitleg. Heb dit altijd een speciaal voertuig gevonden en wordt er dan ook eentje omzeker te volgen. Veel suc6 met de build!!

Voor diegene met heel veel intresse,de Gepard zal in Ursel zijn.
Het exemplaar van Basis "Gunfire" uit Brasschaat.

ivm de markering en eenheids markeringen :elk voertuig met nummerplaat bleef numeriek in het Nato Green of de Nato Camou ,Eenheids kenmerken vanaf 2000 enkel eenheidscode geen verdere identificatie
80 AA laatste eenheid met Gepard dacht ik .
Spaander ik heb enkele artillerie muts insignes Belgie voor je gescand.
attachment.php
80 AA
attachment.php
Artillerie School
attachment.php
Luchtdoel Artillerie
attachment.php
Algemene Artillerie
attachment.php
attachment.php
17 Rijdende Artillerie
attachment.php
attachment.php
attachment.php

Zijn er ook nog de Battery Artillerie Commando , en het 35 Anti Aircraft Cie (Mistral) om even het rijtje af te maken.
Zo Spaander dit ter info.

Laatst bewerkt:
Ik wil niet tegenspreken hoor maar deze hieronder is het kenteken van het 14 luchtdoelartillerie Regiment, ik het het zelf nog gedragen vandaar.

Nog iets ophelderen, de Gepard heeft weldegelijk dienst gedaan in Belgie, te Lombarsijde namelijk. Het zijn deze die het laatste schot hebben afgevuurd (snik, snik).

attachment.php

Grtz Bart.

Hoy Bart, inderdaad 14 A maar globaal word het zo genoemd zo als het logistiek insigne staat voor Mat , RAV , Transport ,Munitie ,ik heb dus weer iets bijgeleerd.thanks

Bart en Luc bedankt voor weeral de bangelijke informatie ;););)...en de prachtige foto's....Guy nogmaals ik verschiet nog elke dag hoe prachtig dit forum is...zo veel helpende handen :8:8:8..zo veel dokumentatie dat je krijgt toegeschoven en waar ik zo veel van houw ....prachtig mensen en nogmaals dank.....

Nu om verder te gaan...laatste weken zo warm geweest hier in appartement 35 tot bijna 40 graden dat het gewoon niet te doen was om iets te doen..niet gelaten heb dan in die tijd een massa referentie...en dokumentatie opgeslagen wat dat is zo wat de tweede hobby:8:8:8
Heb nu de kit open gedaan en alles gekontroleert...moet zeggen Tamya is toch van zeer goede kwaliteit..nu nagezien of alles er in zit en wat er te veel inzit:8:8..namelijk de gepard in duitse versie en belgische versie verschilt nog al wat...alles ligt hier nu zo wat gesorteert per sektie en wordt stuk voor stuk ontbraamt waar nodig is ,maar dat is echt niet veel werk:8:8...foto's worden er dit weekend opgezet:D:D:D

Ik heb nog twee vraagjes:
daar deze Gepard in Nato camo komt:
welke grondverf gebruik ik dan het beste:
Ik heb zwarte en grijse van Valejo
Welke verf heb ik nodig voor deze Natocamo...ik gebruik altijd acryl van Valejo omdat we in een appartement zitten voor de geur en schadelijke stoffen en ook omdat ik graag met acryl werk ;)

Oei nog een vraagje:D

Er zitten geen antennen in de kit...ik weet dat ,dat van de spreus kan gemaakt worden maar zijn er andere technieken ...ze moeten er zo realistisch mogelijk uitzien :8:8:8
Dank bij voorbaat ..en tot volgende update...en dat zal niet lang duren ..want ik denk dat ik nog veeel zal moeten vragen :P:P:P

De antennes maak ik meestal van de overgebleven spreu, stukje afknippen en de draaien boven een vlam tot die zacht wordt en dan voorzichtig uit rekken.

Grtz Bart.

Ik zou voor die antennes geen spreu gebruiken, op termijn maken die de gekste capriolen... beter fijn koperdraad gebruiken.

Voor de antennes gebruik ik fijne koperdraad.
Wat de Nato camo betreft zweer ik momenteel bij Tamiya XF67 Nato green, XF68 Nato brown en XF69 Nato black; allen zeer gemakkelijk aan te brengen met de AB; eventueel aanlengen met Tamiya Lacquer Thinner. Heb er mijn MAN truck met gespoten.
Als basis zou ik opteren voor een lichtgrijze ondergrond en pre-shading met zwart.

Voor de antennes gebruik ik fijne koperdraad.
Wat de Nato camo betreft zweer ik momenteel bij Tamiya XF67 Nato green, XF68 Nato brown en XF69 Nato black; allen zeer gemakkelijk aan te brengen met de AB; eventueel aanlengen met Tamiya Lacquer Thinner. Heb er mijn MAN truck met gespoten.
Als basis zou ik opteren voor een lichtgrijze ondergrond en pre-shading met zwart.

Erwin weeral bedankt voor de hulp:8:8:8:8.....de verf die je aanbeveelt...zijn dit wel degelijk de kleuren van de ABL camo...omdat ik al zo veel gelezen heb ..dat ieder land toch wel een beetje zijn eigen camo had....ik wil wel die kleuren van Tamya gebruiken zeker weten alleen ...zal het dan met de hand geschildert worden(appartement:()
Ga strakjes wat foto"s zetten van mijn begin van de opbouw

Heb nog een vraagje ,ik zie hier in vele topics foto's verschijnen met rode cirkels en pijlen om iets duidelijk te maken ..welk programma is dit of hoe doen jullie dat....zou dat ook graag kunnen :D:D:D
dank bij voorbaat

Als je Tamiya genoeg verdund met Lacquer Thinner denk ik dat je het wel met de borstel kan gebruiken. Persoonlijk heb ik echter slechte ervaring met Tamiya verf en borstel schilderen. AB gaat veel vlotter en appartement of niet, enige vorm van verluchting is volgens mij meer dan genoeg.

Wat dat PC programma betreft ben ikniet zo een crack maar ik denk dat "Paint" wel een goede hulp kan zijn.
Selecteer een foto, ga naar "openen met" selecteer "Paint" en kijk eens wat je er mee kan doen.
Goede raad: sla de bewerkte of te bewerken foto steeds op onder een ander bestand dan deze van de foto zelf. Klinkt logisch maar toch.....

Als je Tamiya genoeg verdund met Lacquer Thinner denk ik dat je het wel met de borstel kan gebruiken. Persoonlijk heb ik echter slechte ervaring met Tamiya verf en borstel schilderen. AB gaat veel vlotter en appartement of niet, enige vorm van verluchting is volgens mij meer dan genoeg.

Wat dat PC programma betreft ben ikniet zo een crack maar ik denk dat "Paint" wel een goede hulp kan zijn.
Selecteer een foto, ga naar "openen met" selecteer "Paint" en kijk eens wat je er mee kan doen.
Goede raad: sla de bewerkte of te bewerken foto steeds op onder een ander bestand dan deze van de foto zelf. Klinkt logisch maar toch.....
Erwin ik ga uw advies opvolgen en ga het toch proberen met die AB :8:8:8 en die foto's ga ik nu uitzoeken of ik hier iets van terecht kan brengen:8:8:8 Thanks maatje;)

Heb gisteren foto's genomen van de Gepard bovenzijde (mocht niet op of in de tank) en heb gevraagd hoe het zat met die antennes. Blijkbaar staken die in metalen buizen links en rechts van de koepel en waren die naar achteren gericht. Zal deze avond trachten de foto's over te maken via mail.

Heb gisteren foto's genomen van de Gepard bovenzijde (mocht niet op of in de tank) en heb gevraagd hoe het zat met die antennes. Blijkbaar staken die in metalen buizen links en rechts van de koepel en waren die naar achteren gericht. Zal deze avond trachten de foto's over te maken via mail.

Erwin al vast heel hartelijk bedankt:8:8..........en neem gewoon uwe tijd zele..ben al blij dat je dit hebt willen doen ;);););)

Terug
Bovenaan