Hoofdsponsor

1/72 Ferdinand [DONE]

Persoonlijk zou ik die blauwe niet plaatsen, die rode is naar eigen goeddunken...
Als er meerdere antennes aanwezig waren, dan was het een commando-voertuig, die had twee radio's aan boord. Echter vaak ten koste van andere apparatuur aan boord, soms zelfs het kanon...
 
Super geslaagd Michel ik kijk uit naar de verder werkzaamheden die je nog gaat uitvoeren...
 
Hey,

Indd, Beyond heeft het bij het rechte eind. Commandovoertuigen hebben meerdere antennes op hun voertuig staat daar zij radio's hebben met korte golf, dit voor de onvangst van de in de onmiddellijke omgeving staande voertuigen, zeg maar de batterij-voertuigen zelf, en een radio voor langere afstand, meestal het achter gelegen commandocentrum die het volledige zicht heeft over het slagveldgebeuren. Er waren zelfs voertuigen die radio's aan boord hadden waarmee men vliegtuigen kon sturen zodat nabij-luchtsteun mogelijk was indien de vijand zou doorbreken.
Soms zie je voertuigen met raamantennes, die zijn voor gebruik op niveau regiment of zelfs groep. Meestal zijn die voertuigen meer achteraan te vinden dan op het front.
Het is eigenlijk aan u om te beslissen wat je wil bouwen.
Allesinds een mooie bouw tot nu : ;)
 
Bedankt voor de mooie uitleg Beyond en Swaken. Het zal er eentje zonder antenne worden ;)
Ik hoop dit weekend weer iets te kunnen doen aan de tank.
 
Weet niet of een Ferdi zonder antenne wel een goed alternatief is. Best even opzoeken of er in die periode noch rondreden zonder radio en eerlijk gezegd denk ik van niet vermits Duitsland reeds in 1940 radio had in de meeste tanks. Geen radio is trouwens 1 van de hoofdredenen van de Franse nederlaag in 40.
 
Hier vindt je verscheidene foto's van de Elefant.
Slechts weinige te zien met een antenne!!
Misschien vindt je wel een foto, heb ze niet allemaal bekeken :nowink:
 
Sorry Xavier maar nu kan ik eens niet akkoord gaan want ik zie toch redelijk veel antennes op die foto's alsook de basis steunen zowel voor als achter. Zal wel zo geweest zijn dat de antenne zelf verwijderd werd indien het voertuig niet operationeel gebruikt werd en dit om beschadiging te voorkomen.
Zal in ieder geval eens in mijn boeken snuisteren om een sluitend antwoord te vinden.
 
Je zal wel gelijk hebben hoor Erwin, ik heb nog wat verder foto's gezocht, en deze zijn duidelijk, de antenne staat meestal vooraan (toch op de foto's die ik nu gevonden heb). De steun voor de achterste antenne is wel bijna altijd aanwezig, de antenne is meestal niet gemonteerd (verwijderd?)
Ik denk dat het gewoon aan de kwaliteit van de foto's ligt, waarop de antennes te dun zijn om duidelijk zichtbaar zijn...

attachment.jpg
Bron: Internet, for reference purpose only

attachment.jpg
Bron: Internet, for reference purpose only

attachment.jpg
Bron: Internet, for reference purpose only

attachment.jpg
Bron: Internet, for reference purpose only

attachment.jpg
Bron: Internet, for reference purpose only
 
Heb eens gesnuisterd in 3 boeken (2 Podzun-Pallas Verlag en 1 Russische uitgave) en in alle drie telkens de antennevoet vooraan aanwezig al dan niet met antenne zelf. Achteraan heel dikwijls de steun maar niet altijd voorzien van een antenne of van de voet.
Zou dus opteren om enkel de antenne vooraan te plaatsen en eventueel de steun achteraan. Dit geldt zowel voor de Ferdinand als voor de Elefant.
 
Als je logisch nadenkt kan het wel kloppen dat de voorste antenne er meer op staat, is het dichtst bij de radio en operator...
De foto's die ik hierboven gepost heb beamen dit ook een beetje.
Alvast bedankt voor het opzoekwerk, ik ben ook iets slimmer geworden :laugh:
 
Bedankt voor het opzoekingswerk al moest je dat voor mij niet doen hoor :)

De beide antennesteunen zijn aanwezig op m'n model en eventueel plaats ik als laatste ook nog de voorste antenne. Aangezien dit stretched sprue is ga ik dat nu nog niet doen want dan breekt dat toch af...

Met wat geluk plaats ik de decals vandaag. De nummer van de tank 211 laat ik eraf want dat komt niet overeen met de groene camo. De 211 had bruine camo maar ik zie ook oude foto's van ferdinand tanks zonder nummer dus ga ik dat doen.
 
de tank heeft eerst een dun laagje solsplus gekregen en dan de decals erop.
Ik heb geen last van silvering maar de decals zijn wel een van de dikste die ik ooit heb gezien. Misschien krijg ik dat weg door een natte laag tamiya X-22 erop te zetten...

P1020751.png

P1020755.png
 
Hey,

Michel, leg er nog eens een fijne laagje solplus op, daarna kan je verweren , en na je verwering leg je een matte laag, ze dan zeker geen last hebben van de dikte van de decals omdat ze zullen opgaan in het verweerwerk en de vernislaag. :)
 
Hey swaken,

Er is op de foto's al een laagje solsplus overheen dus volgens u is die extra laag glansvernis X-22 niet nodig?
 
Denk ook dat die tweede laag glans er niet op moet tenzij je nog washes aanbrengt op basis van white spirit..?
Wel knap resultaat Michel!!!Ben benieuwd naar de verwering!!!

Grtz yves,
 
nee, white spirit gebruik ik niet. Enkel acryl.

De verwering is voor mij het moeilijkste van alles dus ik zal zien wat ik kan doen. Eerst moet ik nog de reservetracks, een krik en enkele kleinigheden monteren. Ik ben momenteel wat op de sukkel met m'n gezondheid dus het kan wat langer duren.
 
Hey,

Neen, geen extra laag glansvernis omdat de sol plus deze vervangt. Daarop mag je gerust verweren omdat dit steenhard wordt. Zowel verweringen op basis van olie/solventen of acryl kan geen kwaad. Natuurlijk nadien alles daarna nog eens verzegelen met een matte vernis om dan, als je dit toepast uiteraard, pigmenten kunt overgooien. :)
 
De tracks geschilderd en de laatste kleine dingetjes gemonteerd:

attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Dan gisteren de washes en pigmenten:

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


Scherper krijg ik de foto's niet.... De tank is afgewerkt voor mij, misschien komt er ooit nog een ondergrondje bij.

Groeten
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan