Hoofdsponsor

1/72 ESCI German Truck LKW. 3Ton. Opel Blitz [wip]

inderdaad, klopt wat je zegt.
ik ben nu bezig met een blikje en het geeft nog best een goed resultaat.
Maar nu ben ik niet 100% zeker of die palen voor het dekzeil binnen of buiten moeten.
al een tijdje op aan het zoeken, en bij de ene lijken ze aan de binnenkant te zitten en bij een andere dan weer buiten
 
Er is van alles mogelijk. Als je op deze pagina kijkt, ongeveer op 75% van de pagina naar beneden gescrolled, dan zie je daar drie foto's van een Blitz met dit soort stangen die tegen het houtwerk zijn gezet aan de buitenzijde.

Op andere foto's zie je voertuigen met de stangen bevestigd aan de strips waar we het net over hadden.

En dan zijn er ten slotte nog de stangen die binnenin de bak gemonteerd waren, zoals Beyond zegt.

Dus, kies uit de mogelijkheden zou ik zeggen :)
 
Laatst bewerkt:
Wat het blikje betreft trouwens, dat kun je gewoon versnijden door met een bot modelbouwmesje eerst een kerf te maken en daarna het blik heen en weer te 'wiebelen', dan laat het vanzelf mooi los. Dat geeft een mooier resultaat dan wanneer je probeert het blik door te snijden.

De snijrand kun je maken door een stalen lineaal te gebruiken. Als je later een Hold & Fold hebt, zoals Steven noemde, of een ander photo etch buigapparaatje, dan kun je daar het bierblik tussen klemmen en een zekerder kerf maken.
 
thx voor de tip.

Ik ben aan het denken om ze te plaatsen zoals bij deze (van die link van jou):
OpelEnheits-Sakini3_zps69589f19.jpg
photo by Sakini , educational and referential purposes only, picture will be deleted upon first request

Ondertussen al eens bij wijze van test een paar stipjes gesneden en geplooid.
Deze staan uiteraard nog niet vast, maar het geeft al wel een idee.
27374733514_edc642f84e_o.jpgr
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Let wel dat de strips zoals op de referentiefoto te zien (waarvoor je dan het beste even een copyright-notice kunt maken, zoals:

"Copyright ......., educational and referential purposes only, picture will be deleted upon first request"

), een stuk smaller zijn dan de strips die jij hebt gemaakt.

Let ook dat er in jouw planken behoorlijk reliëf lijkt te zitten, hetgeen in het echt ook niet voorkomt. Goed bijschuren dus, zou ik willen aanraden.

De bouten waarmee de strips zijn vastgemaakt kun je proberen na te maken met korrels zout. Neem in dat geval even 10 minuten de tijd om 55 ongeveer even grote zoutkorrels te proberen te vinden. Denk ook aan de drie strips van de achterklep.

De zoutkorrels kun je vastmaken door ze bijvoorbeeld in natte grondverf te positioneren. Dus eerst een beetje verf aanbrengen en daarop de zoutkorrels leggen, voordat de verf droog is.

Alternatief, kun je ook zeggen "Roy donder op met je zoutkorrels, ik vind het wel best zo", hetgeen zou getuigen van een veel gezondere psyche :D

Wellicht een betere methode dan die van het zout is die van druppels secondenlijm. Maak dan héél kleine druppeltjes. Eerst testen op een proefstukje.

Laat je door mij niet gek maken he :)
 
Mij maak je zo snel niet gek hoor.
Ik was me al aan het afvragen hoe ik de boutjes zou kunnen doe, dus de zout-tip is best welkom :D
Er moet inderdaad nog geschuurd worden aan het geheel, dus dat zou normaalgezien nog goed moeten komen ;)

De strips zijn idd nog iets te breed, zoals ze nu zijn zouden de originele een 72mm breedte hebben, wat mij vrij veel lijkt :p
Dus daar ga ik eens op moeten zoeken ook, ik heb nu even deze breedte genomen bij wijze van test en omdat de strips zoals ze op het originele plastieken deel van de kit zijn gegoten ook deze breedte hebben
 
Je zult merken dat kitproducenten vaak maar wat aanmodderen met de maten. Vraag dat eens aan Stevenvd...

Ik schat in dat je strips bijna 2x zo breed zijn als bij het origineel.

Hoe kom je erachter... Zoek een foto of tekening van de zijkant van de Blitz-bak waar die zo recht mogelijk op staat. Je kijkt idealiter dus recht ofwel haaks tegen de zijkant aan. Vervolgens meet je de lengte van de bak op, dat is 100%. Stel dat is op de tekening 12 centimeter, dan is 12 centimeter dus 100%. Daarna meet je zo'n strip op in de breedte. Stel dat is 3 millimeter, dan is zo'n strip dus (0,3x100/12=) 2,5% van de totale lengte van de bak.

Ten slotte meet je je model op, eveneens de lengte van de bak. Stel die is 4 centimeter lang, ik noem maar iets. Dan weet je dat zo'n strip 2.5% van 4 centimeter breed moet zijn, dus 1 millimeter.

Later ga je wellicht preciezer werken, maar dit is al vrij nauwkeurig en voor iemand die herintreedt in de hobby eigenlijk al behoorlijk verregaand.
 
Wat de bouten betreft, ook daar zijn betere oplossingen voor, maar als je alle voor modelbouwers beschikbare tooltjes zou moeten kopen binnen anderhalve week denk ik dat je spaarrekening een flinke opdoffer krijgt, je vrouw niet blij wordt en je bovendien door de bomen wellicht het bos niet meer ziet.
 
afgaande op jou berekening en een afbeelding die ik gevonden heb zou ik op 0.7mm moeten zitten voor de strips.
ik ga het eens testen of me dat lukt om ze zo smal af te snijden.
 
Kerf maken langs kleine, scherpe lineaal, lineaal bovenop het smalle gedeelte houden (bovenop de te maken strip dus), en dan de andere kant omvouwen. Twee keer heen en weer bewegen en het breekt af.

Eventueel in plaats van lineaal een ouderwets scheermesblad gebruiken om op de strip te leggen, daar kun je beter druk mee zetten.

0,7mm. is lastig maar niet ondoenbaar.
 
Ik maak boutjes door aan de achterkant van het metaal te drukken met iets dat nog wat kleiner is, bijboorbeeld een botte naald. Dat is ook mogelijk met Evergreen.

attachment.jpg

attachment.jpg

Bij erg dunne strips kan je dan beter eerst de bouten zetten en dan de strip uit de plaat snijden wegens de vervormingen die optreden.
 
ik vrees dat dat idd niet gaat lukken met zulke smalle strips :D

Ondertussen heb ik de smallere strips gesneden en geplooid en eens gepast op de houten laadbak (die al deels opgeschuurd is :p )
de posities van de strips heb ik bepaald aan de hand van de posities zoals ze op het plastieken kit-onderdeel staan.
Nu nog een oplossing zoeken om metaal op hout te kunnen kleven ook, zodat deze strips uiteindelijk vast komen te zitten, maar dat zal heel wss enkel lukken met secondenlijm
27383455044_8a7a8dccea_o.jpg
 
Ofwel houtlijm ofwel secondenlijm.

Ziet er echt goed uit trouwens. Je werkt nauwkeurig..
 
thx, ik probeer mn best te doen.
Ik had ook al gedacht aan het met houtlijm te doen, maar heb het eens getest op een ander stukje hout om zo een strpje te kleven, maar ben niet echt tevreden van het resultaat.
Daarom denk ik dat secondenlijm idd een betere oplossing gaat zijn
 
Houtlijm is een kwestie van wachten en geduld hebben tot het droog is. Ik zou dat eerst proberen, omdat het beter hecht aan het hout en je bovendien wat correctietijd hebt. Maak je een fout met de secondenlijm dan kun je het werkstuk in het ergste geval weggooien. En dat gebeurt normaliter bij je laatste stripje, als alle andere al perfect in positie zitten. Geef het nog een kans zou ik zeggen.
 
zal het nog eens bekijken ;)
Ik ga trouwens voor de steunen voor het dekzeil ze toch langst binnen plaatsen, uiteindelijk zie je dit toch niet eens het dekzeil geplaatst is, en het geeft me meer opties om ze deftig vast te zetten.

Voor hetd ekzeil zelf ben ik wat aan het experimenteren met stofjes en verdunde houtlijm.
Eens kijken met welke ik het meest realistische resultaat kan verkrijgen, en dat wordt dan hetgene ik ga gebruiken
 
dat is ook nog een optie waar ik niet aan gedacht had.
ook eens uittesten :D
 
Als de Milliput op de juiste dikte is (bijna transparant, gebruik een deegroller met wat bloem zodat de Milliput niet aan de roller blijft plakken), druk dan een zakdoekje erin voor reliëf.

Paar keer oefenen misschien want het is niet zo makkelijk als het lijkt.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan