Hoofdsponsor

1/72 ESCI German Truck LKW. 3Ton. Opel Blitz [wip]

Hey,

Indd, als je wilt gaan scratchen moet je echt op de schaaldikte gaan letten. Persoonlijk zou ik gaan voor balsahout of fineerhout om je laadbak te maken. Zoals al voorgesteld dien je ook de versnellingsbak te vervangen door een naald, koperdraadje, noem maar op. Het beste wat je kunt doen is via Google afbeeldingen kijken naar interieurs van blitzen...om daarop je model te verfijnen.
Het verfijnen van deze details geeft altijd een meerwaarde aan je model en later ben je fier dat je deze stap al gezet hebt. 😉
 
Morgen zal het er zijn Koen en dan kan je nog zien he wat je doet
Je zal het in ieder geval met een scherp mes moeten versnijden in de lengte gaat redelijk goed
Marc
 
Merci coacke ;)
Het hout is dus onderweg :D

Betreffende die versnellingspook en rem, die gaan idd nog veranderd worden naar dunnere dingen (moet nog juist een keertje kijken of k dat ik huis heb)
Desnoods ga ik eens proberen van een stukje sprue te rekken met warmte (heb ik hier ergens op het forum gelezen als ik me niet vergis)
 
Ik zou die lucifers tegen een slijpsteen durven houden. Maar meteen hout gebruiken op de juiste dikte zal zeker het beste zijn!
 
Stretched sprue is daar ideaal voor inderdaad, zo krijg je een mooi toenemende verdikking.
 
ga ik vanavond zoiezo eens uitproberen.
Resultaten volgen ;)
 
Ok, stretched sprue lukt me blijkbaar niet (breekt altijd af, zou mss aan de leeftijd van het plastiek kunnen liggen.)
Dan zullen we het wel oplossen met een naald of ijzerdraadje ofzo (Gamma here i come :p )

Ondertussen is het hout voor de laadbak binnengekomen dankzij Coacheken.
Zijn een soort roerstokjes, en wat dikte betreft zijn ze perfect (zijn zelfs nog 1/10mm dunner dan het originele plastieken ding dat de bodem van de laadbak moest voorstellen)
Wat snijbaarheid betreftb heb ik het net eens uitgetest, en man ik moet zeggen, het is perfect geschikt ervoor.
Ergens vandaag dus een laadbakje in hout in elkaar steken :D
 
belangrijk is om deze kort te laten koelen. Eerst komt het materiaal slap, daarna begint het "te zweten" als het ware, en als je het dan van boven de vlam haalt en wacht tot het weer dof wordt zou het moeten lukken om mooie fijne draden te trekken. anders breekt het inderdaad gauw door.
 
zo probeer ik het ook, maar na enkele milimeters breekt het nog steeds (heb bijna al al mn sprues die ik had liggen opgebruikt)
Denk dat het effectief een probleem van te oude plastiek gaat zijn ofzo.
Nuja, oplossing is in de maak, dus dat probleem zal snel van de baan zijn.
 
Vandaag dus in de bus gekregen van Coachken (nog is bedankt), beter hout dan mijn lucifers om de laadbak te maken.
27977234385_8265fb9336_o.jpg

Al een deeltje versneden (wat heel makkelijk gaat) om de bodemplaat van de laadbak te maken.
Er moet nog een beetje aan geschuurd worden om de afmetingen goed helemaal goed te krijgen, maar dat is ook zo moeilijk niet denk ik dan.
27977234435_44147bfcdf_o.jpg

Gaat goed komen.
Straks nog verder snijden voor de zijkanten, en dan eens op zoek naar houtlijm
 
alle latjes zijn gesneden.
Nu nog kijken om ze aan elkaar te zetten, en op de juiste maat te schuren.
27877084772_0a2294af5a_o.jpg
 
Bon, na wat schuur-, zaag- en plakwerk is dit het resultaat van een dryfit van de laadbak:
27907156131_bfcb5d72ae_o.jpg

27907156421_6c1f91dd87_o.jpg

27907159621_543976a519_o.jpg

volgende item: het dekzeil.
Is in plastiek ook niet wat ik wil en veel te weinig gedetaileerd.
Eens kijken wat we met wat stof, of andere dingen en wat koperdraad kunnen in elkaar steken.
 
Zo ziet het er wel goed uit ;)
Benieuwd naar je dekzeil :)
 
Thx Beyond.

Voor het zelfgemaakte dekzeil moet ik uiteraard die metalen "steunen" eerst namaken.
Hiervoor heb ik een dunne electriciteitsdraad genomen, gestrip en rechtgetrokken.
Via het plastieken model van het dekzeil heb ik op het papier de vorm overgetekend.
27706151290_0b626ea385_o.jpg

De rechtgetrokken draden geplooid aan de hand van de tekening.
27951508346_e6fb688c9a_o.jpg

Ingekort en eens passen
27706150830_b41067dc04_o.jpg
 
Denk er aan, de ijzeren baren zijn aan de binnenkant van de laadbak bevestigd!! ;)
Bij jouw laadbak kan je misschien gaatjes boren/maken in de bovenkant van je hout? Zo kan je de ijzerdraad daar mooi in vast maken.
 
zeker dat die langst binnen zitten?
ik ben ervoor afgegaan op deze foto:
IMG_5532_zps42e4ea83.jpg
 
Onder de vier stangen zitten, bovenop het houtwerk, vier metalen strips; die zou ik dan ook even namaken om het geheel realistisch te laten ogen. Je kunt dat proberen na te maken met (bier)blik. Het enige nadeel is dat je dan een blikje bier moet leegdrinken eerst.
 
die strips komen er inderdaad ook nog op.
Mijn idee was deze te maken uit Evergreen Strips van 0.25 mm x 1.0 mm.
Maar jou idee is zeker niet slecht, want ik denk op schaal dat 0.25 zelfs nog te dik zou kunnen zijn, en een blikje is denk ik dunner.
 
Op schaal 1/72 krijg je dit soort strips nooit netjes uit plastic, dan kun je beter een stuk papier pakken. Blik is zeker dunner dan Evergreen strip. Om precies te zijn, is blik 0,11 millimeter dik.

Het verschil op schaal 1/72:

- Evergreen strip 0,25mm.: 1,8 centimeter dik.
- Bierblik 0,11mm.: 0,8 centimeter dik.

Je zou met die Evergreen strip op deze schaal dus bijna bepantsering kunnen namaken (sterker nog, sommige bepantseringen beginnen bij 1,5 centimeter dik).

Als je op schaal werkt, zoals wij modelbouwers doen, is het steeds zaak om terug te rekenen en dus te vermenigvuldigen met, of delen door, in dit geval 72. Je staat soms versteld van hoe dun iets op schaal zou moeten zijn.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan