Hoofdsponsor

1/72 ESCI German Truck LKW. 3Ton. Opel Blitz [wip]

H

Hondafan

Guest
Door even vast te zitten met de Calliope wegens gebrek aan bepaalde materialen, ga ik een 2de doosje open doen.

Het model is dat van ESCI German Truck LKW. 3Ton. Opel Blitz
Het is een van de eerste releases van de doos wat betekend dat dit doosje in de fabriek is gevuld toen er van mij nog geen sprake was, het is er eentje uit 1974 (volgens scalemates.com)

Nu heb ik hier al enkele geweldig mooie dingen gezien op het forum, tegen de tijd dat ik die niveaus bereik lig ik waarschijnlijk al onder de grond, maar jullie scratchen heeft me ook op een ideetje gebracht.
De laadbak van de vrachwagen zit mooi in plastiek in de kit, deze ga ik vervangen door effectief houten latjes.
ook het canvas dat bovenaan de laadbak is zal zelf gemaakt worden.
Mijn eerste scratchwerkje dus :D

Over de vrachtwagen:
De Opel Blitz is een lichte vrachtwagen van Duits fabricaat.
De eerste Opel Blitz kwam in 1930 op de markt en was een van de belangrijkste vrachtwagens van het Duitse leger tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Met 70.000 4x2 exemplaren en 25.000 4x4 was de Opel Blitz 3-tonner een van de belangrijkste vrachtwagens in de hele productieperiode.
De eerste exemplaren die in 1936 werden gemaakt hadden een 3,417 liter motor, deze werd in 1937 vervangen door een motor met een 3,626 liter cilinderinhoud.
De kit is een Afrikakorps editie, het Afrikakorps (DAK) was een legereenheid die in de Tweede Wereldoorlog onder leiding van Erwin Rommel in Noord-Afrika opereerde.

De kit zelf bestaat uit niet enorm veel onderdelen, maar ziet er redelijk flash vrij uit en best nog mooi gedetaileerd.

Bon genoeg geleuterd, tijd voor fototjes:

De doos:
27637869440_62e2f1d553_o.jpg

De inhoud:
27882209726_00a9ed0879_o.jpg

27882209816_d3e8ddf07e_o.jpg

27303635383_f3d251d96a_o.jpg


Wat de houten plankjes gaan worden:
27882210176_9ba300c709_o.jpg


Qua omgeving errond weet ik nog niet wat ik juist ga maken.
Zal zoiezo iets woestijnachtigs worden, maar enkel maar woestijn is ook maar kaal denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Opel Blitz is altijd leuk dus ik volg alleen al daarom.

als ik jou was zou ik de lucifer minstens splitsen, anders zijn ze veel te dik.

Je bent goed bezig!
 
Het valt me op dat je dit merk graag bouwt, Hondafan. Wat je daar toont zijn luciferhoutjes, als je die gebruikt lijkt het me dat je de bak helemaal moet afsluiten. Ze zijn namelijk vierkant van doorsnede, terwijl de latten van die bak plat zijn. Of heb jij een methode om ze te verzagen?
 
ja zoiezo de bedoeling om de lucifers te splitsen.
Ben nog enkel een geschikte manier ervoor aan het zoeken (want ze gewoon versnijden mooi recht lukt blijkbaar nog niet zo goed , dan breken ze af enzo :p )

Gohaj het merk graag bouwen, heb toevallig een paar van die kitjes liggen, dus bouwen we wat we hebben he ;)
 
Maak de lucifers vast op een snijplank aan de uiteinden. Leg er een metalen lat op die ook vastgezet kan worden en snij ze dan met een scherp mes of microzaagje af. Als je een hold&fold hebt, kan je die als bankschroef gebruiken om de snijplank en de lat op elkaar te klemmen met de lucifer ertussen.
 
Ik wil geen spelbreker zijn, maar je stelt wel héél snel vragen; probeer Google eens.

Niet om je te bekritiseren, maar je zult merken dat als je heel veel vragen stelt die gewoon met Google binnen 3 seconden beantwoord zijn, er op een gegeven moment een soort vraagmoeheid ontstaat. Bovendien kun je, door even te googlen, veel sneller het antwoord vinden.
 
Geen probleem, ik zou me eerder bezwaard moeten voelen het je te zeggen; maar he ik ben een Hollander dus heb daar geen last van haha

Het was eerder bedoeld om je die tip te geven, want als niemand het zegt besef je het ook niet. Bovendien is het nu ook weer niet erg.
 
De voorwielen heb ik schuin op de as gezet, zodat de truck een bocht kan maken op het diorama waar hij zal opkomen (heb al een ideetje ervoor)
de as was wel in 2 gebroken, dus deze heb ik ook weer aan elkaar moeten lijmen.
Ook het chasis is al een deeltje opgebouwd maar gaat nu even aan de kant om schilderwerken te kunnen uitvoeren.
15nkleq.jpg

voor de zetels in de cabine heb ik met een oud stuk (toevallig ook van een Blitz) eens wat uitgetest om een beetje reliëf te kunnen krijgen.
graag jullie mening hierover
2ue680m.jpg
 
Persoonlijk vind ik het reliëf aan de passagiersstoel wat te grof. Op schaal 1/72 kun je het beste een bij de bouwmarkt verkrijgbare kraspen gebruiken om wat kreukels in de stof te krijgen. Ik neem aan dat het stof is en geen leer?
 
Over de hold&fold: dat is een miniatuurplooibankje, hier links bovenaan op de foto.

attachment.jpg

Je kan er de volgende kunstjes mee uithalen:

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt:
is een laagje van een velletje toiletpapier :p

ik snap wat hje bedoeld met dat het wat te grof lijkt hoor.
ga ik eens bekijken om op te lossen, of doen zoals jij zegt met kraspen


zo een hold&fold lijkt nog iets handigs trouwens, ga k eens op mn verlanglijstje zetten
 
Ik kan je die van Trumpeter aanbevelen, die is goedkoop en toch solide.
 
Ben een beetje aan het experimenteren.
In de kit zit eigenlijk buiten een stuur niets anders van dingen die in de bestuurderscabine horen (handrem, versnellingspook, ...)
Omdat ik deze er toch een beetje in zou willen ben ik zelf deze dingetjes aan het in elkaar flansen.
uiteindelijk ga je er niet veel van zien eens de deuren en het dak er op staan, maar het is het idee dat telt :p

2db1d0o.jpg
 
Extra interieur aanbrengen is leuk maar zou je in dat geval niet een beetje rekening houden met de realiteit?
Als je de versnellingspook die nu op de foto staat zou omrekenen van diameter nu x 72 van de schaal dan denk ik dat je zal schakelen met een dunne boomstam ipv een pook.
Als je dan toch wil vervangen, plaats je beter een stukje ijzerdraad ipv die stam en doe je daar een bolletje lijm bovenop of iets anders klein en bol.
Je zal zien dat het veel beter overkomt.

Het initiatief van je zetels is goed maar toiletpapier met tekening past niet, daar moet je effen papier voor hebben. Beter dan toiletpapier is het dunne vel van een papieren servet zonder tekening of, bij grotere modellen met lederen zetels, een Chocotoff papiertje.
Papier van een servet is trouwens ook heel geschikt als je een nieuwe bache wil maken over de laadbak van je Blitz.

Heb trouwens gelezen dat je de plastiek laadbak wil vervangen door hout van een lucifer. Wil je niet ontmoedigen maar ik vrees dat dit één der slechtste houtsoorten is dat je maar kan bedenken om daar planken uit te zagen.
Ik vermoed dat het je bedoeling is om houtstructuur in de planken te verkrijgen maar dat kan je ook door er tekeningen in aan te brengen (scribing) en het bespaart je een heleboel tijd en werk.
Veel succes.
 
Neem een zakje van een the builtje is redelijk grof voor zoiets gewoonlijk waren die stoelen in een soort canvas
Een kopspeld zou misschien al kunnen dienen
 
Leuk om te zien dat je extra detail wil aanbrengen in het interieur, maar ik zou ook opteren om ijzerdraad te gebruiken zoals Erwin voorstelt.
Hier kan je zien hoe ik het aangepakt heb op mijn Opel Blitz Funkwagen welke je vanaf hier kan volgen ;)
De zetels zou ik geen "reliëf" geven, deze van de Blitz waren uit leer (niet in canvas!), zoals je in voorgaand aangebracht topic kan zien op enkele referentie foto's die daar gepost zijn. Een beetje naar onderen scrollen en je komt ze tegen.
 
zal eens kijken om de dingen idd te veranderen mer ijzerddraad ofzo.
wat betreft de zetels, ik ben ze al tegengekomen in canvas en in leer, dus ben nog aan het twijfelen welke versie ik ga maken.

ondertussen alle losse stukken eens opgestapeld (vandaar de spleten op de foto)
10qxpgz.jpg

wat het hout betreft voor de laadbak, er is hout onderweg voor, dus het worden niet de lucifers ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan